خوردن آجیل برای کودکان چه فایده هایی دارد؟

خوردن آجیل برای کودکان چه فایده هایی دارد؟


منبع: آرگا

4

1402/7/10

16:12


آجیل حاوی ویتامین‌های مختلفی است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. به همین خاطر می توان آن را در رژیم غذایی کودکان قرار داد. در این میان خرید آجیل مرغوب و با کیفیت یکی از نکات مهمی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند.

آجیل برای کودکان بسیار مفید است، زیرا کودکان در سنین رشد قرار دارند و بیشتر از بزرگسالان به مواد مغذی احتیاج دارند. بیشتر والدین سعی می کنند تا مواد مغذی مثل پودر مغز تخمه یا معجون چهار مغز برای فرزند خود درست کنند و به این طریق آجیل را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهند. آجیل ها مواد مغذی و ویتامین های زیادی دارند. به همین علت بهتر است کودکانی که در سنین رشد هستند، آجیل بیشتری مصرف کنند. آجیل موجب رشد بهتر ذهن و تقویت حافظه می شود. مطالعه این مقاله شما را با خواص بهترین آجیل برای کودکان آشنا می کند.

فواید آجیل برای کودکان

مصرف آجیل به کودکانی که در سنین رشد قرار دارند بسیار توصیه می شود. اکثر پزشکان توصیه می کنند در برنامه غذایی کودک تان آجیل را قرار دهید تا از فواید آن بهره مند شوند. آجیل می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش می دهد. در شش ماه اول زندگی نوزاد، شیر مادر غذای اصلی کودک محسوب می شود. پس از آن کودک می تواند غذاهای مکمل مصرف کند. حریره بادام یکی از مواد غذایی بسیار مناسب است که کودک شما می تواند بعد از شش ماهگی آن را نوش جان کند.

تمام والدین باید نسبت به غذاهایی که کودک شان مصرف می کنند حساس باشند، زیرا رژیم غذایی می تواند سلامتی کودک را تضمین کند. مواد مغذی که در آجیل ها وجود دارند نظیر آنتی اکسیدان، پروتئین و اسیدهای چرب سالم می توانند در رشد و نمو کودکان تأثیر زیادی داشته باشد. از مهم ترین فواید مصرف آجیل برای کودکان می توان به موراد زیر اشاره نمود.

فواید بهترین آجیل برای کودکان

۱. سلامت قلب و عروق

یکی از فواید آجیل برای کودکان سلامت قلب و عروق است. اسیدهای چرب سالم زیادی در آجیل وجود دارند. به همین خاطر موجب انعطاف پذیری رگ های خونی و بهبود گردش خون خواهند شد. آجیل ها آهن زیادی دارند و مصرف آن در کودکان موجب افزایش هموگلوبین خون می شود. این ماده مغذی موجب شادابی و نشاط  در کودک تان خواهد شد.

۲. جلوگیری از اضافه وزن و چاقی

یکی از اصلی ترین فواید آجیل برای کودکان پر کردن حجم معده است. با مصرف این ماده مغذی کودک شما کمتر به سمت پرخوری و تنقلات ناسالم مانند پفک و چیپس می رود. فیبر موجود در آجیل هایی مانند بادام، فندق، پسته و گردو به هضم آسان غذا و بهبود عملکرد روده ها کمک می کند. یکی از مشکلاتی که اکثر کودکان با آن روبرو می شوند، یبوست است. آجیل می تواند از یبوست نیز جلوگیری کند. علاوه بر این مصرف آجیل به کاهش تری گلیسرید نیز کمک می کند. پروتئین بالایی که آجیل دارد، چربی های دور شکم را کاهش می دهد.

فواید شگفت انگیز آجیل برای کودکان

۳. رشد سریع استخوان ها

آجیل ها سرشار از منگنز و کلسیم هستند که موجب افزایش تراکم استخوان کودک می شوند. افرادی که آجیل مصرف می کنند در بزرگسالی کمتر درگیر پوکی استخوان می شوند. منیزیم موجود در آجیل می تواند به حفظ کلسیم در استخوان ها نیز کمک زیادی کند.

۴. بهبود سلامت مغز

آجیل ها به علت داشتن اسیدهای چرب، پروتئین، فیبر و مواد مغذی در انجام بیشتر فعالیت های ذهنی ساده و پیچیده کمک زیادی به کودکان می کنند. علاوه بر این آجیل ها فسفر، پتاسیم، مس، امگا ۳، زینک و سلنیوم فراوانی دارند که این مواد موجب افزایش ضریب هوشی و تقویت حافظه کودکان می شود. برای اینکه از فواید آجیل بهره مند شوید، بهتر است آن را در رژیم غذایی روزانه کودک تان بگنجانید.

خواص بهترین آجیل برای بچه ها

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم ترین خواص آجیل برای کودکان تقویت سیستم ایمنی بدن است. آجیل به علت داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان ضد سرطانی است و خطر ابتلا به انواع بیماری ها را در فرد کاهش می دهد. مواد مغذی که در آجیل وجود دارند، با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و باعث حفظ سلامت قلب و عروق می شوند.

۶. افزایش قوای جسمی و تأمین انرژی

همه کودکان برای فعالیت و بازی کردن به انرژی زیادی احتیاج دارد. آجیل ها می توانند به جای تنقلات ناسالم مورد استفاده قرار بگیرند. از مهم ترین خواص آجیل ها می توان به افزایش قدرت ذهنی در کودکان اشاره کرد.

معرفی بهترین آجیل برای کودکان

پسته

یکی از آجیل های مفید برای کودکان پسته است. پسته می تواند موجب کاهش وزن شود و برای سلامت قلب نیز مفید است. بهتر است پسته را در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید و اثرات آن را در سلامت او مشاهده کنید.

مصرف چه مغزهایی برای کودکان مفید است؟

فندق

از انواع آجیل برای کودکان می توان فندق را مثال زد. فندق فیبر و چربی زیادی دارد. به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت مغز و قلب مفید است. آجیل ها پروتئین و آهن بسیاری دارند. به همین دلیل برای کودکان تغذیه بسیار مناسبی به شمار می رود. فندق از لخته شدن خون جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید باید برای کودک خود فندق بدون نمک و بدون شکر آماده کنید. فندق می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک فراوانی کند. یکی از فندق های بسیار مفید و خوشمزه ماکادمیا است. این نوع فندق نسبت به آجیل های دیگر چربی بیشتری دارد. پس به یاد داشته باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

گردو

گردو ویتامین های بسیار زیادی دارد. از بهترین انواع آجیل می توان گردو را مثال زد. مصرف گردو کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد. گردو در کودکان می تواند سوخت و ساز بدن را نیز افزایش دهد. از دیگر فواید گردو می توان به سلامت روده اشاره کرد.

بهترین آجیل برای کودکان کدامند؟

فندق خام

فندق خام یکی از آجیل هایی است که سرشار از پروتئین و چربی است. در واقع چربی و پروتئین، دو ماده مهم غذایی هستند که اهمیت زیادی برای رشد کودک دارند. چربی های سالم می توانند انرژی ضروری بدن نوزادان و کودکان را تأمین کنند. پروتئین نیز در ساختن سلول های بدن نقش مهم و اساسی دارد. از سوی دیگر پروتئین باعث تبدیل غذا به انرژی شده و کارکرد مهم آن مقابله با انواع بیماری ها است.

شاه بلوط

یکی از مشکلاتی که اکثر کودکان با آن روبرو می شود، مسئله یبوست است. یکی از فواید مهم قرار دادن آجیل در رژیم غذایی کودکان تقویت سیستم گوارشی و جلوگیری از یبوست داست. از انواع آجیل می توان به شاه بلوط اشاره کرد. شاه بلوط می تواند مانع از بروز مشکلات یبوست شود. علاوه بر این از افزایش فشار خون نیز جلوگیری می کند. شاه بلوط پتاسیم و کلسیم فراوانی دارد. اگر کودک شما در روز شاه بلوط زیادی مصرف کند، دیگر درگیر مشکلات روده ای نخواهد شد.

بادام زمینی

بادام زمینی یکی از آجیل های محبوب و مورد علاقه بسیاری از افراد است. اگر کودک تان بادام زمینی دوست ندارد می توانید به او کره یا شکلات بادام زمینی دهید. بادام زمینی می تواند مواد مغذی بدن کودک شما را تامین کند. علاوه بر این بادام فیبر و پروتئین زیادی دارد که موجب رشد بدن کودک شما می شود.

فواید مصرف آجیل برای بچه ها

بادام درختی

بادام درختی کلسیم زیادی دارد و برای سلامت استخوان های کودکان مفید است. کودکانی که کلسیم بیشتری مصرف می کنند، تمرکز بیشتری دارند. بادام می تواند به تنظیم گردش جریان خون کمک کند. یکی دیگر از فواید بادام برای کودکان کنترل وزن و تقویت سلامت پوست است. شما می توانید سه یا چهار بادام را در آب بخیسانید و به عنوان صبحانه به کودک تان بدهید.

مصرف کدام مغزها در بچه ها مفید است؟

بادام هندی

یکی از انواع آجیل برای کودکان بادام هندی است. این نوع آجیل بین کودکان و بزرگسالان محبوبیت زیادی دارد. بادام هندی مواد مغذی مثل زینک، مس و منیزیم دارد. از خواص بادام هندی می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. بهتر است در رژِم غذایی کودک تان بادام هندی را قرار دهید. فقط به یاد داشته باشید نباید در مصرف آن افراط کنید. زیرا این نوع ماده مغذی کالری فراوانی دارد و مصرف زیاد آن موجب چاقی و افزایش وزن در کودک می شود.

اهمیت مصرف آجیل در کودکان

تخمه کدو

در فهرست مهم ترین انواع آجیل برای کودکان نام تخمه کدو می درخشد. تخمه کدو به علت داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای رشد مغز کودکان مؤثر است. تخمه کدو می تواند به کودک شما کمک کند تا خواب راحت تری داشته باشد. می توانید برای این کار پودر تخمه کدو را در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید. یکی مهم ترین خواص تخمه کدو، ضد میکروبی بودن آن است  که نقش مهمی در بهبود عملکرد مجاری ادراری کودکان نیز دارد.

تخمه آفتابگردان

از مهم ترین انواع آجیل و مغز تخمه می توان به تخمه آفتابگردان اشاره کرد. این نوع مغز برای کودکان یک سال به بالا خواص فراوانی دارد. مغز تخمه آفتابگردان فیبر فراوانی دارد و به بهبود سیستم گوارشی کودک تان کمک زیادی می کند. تریپتوفان موجود در این نوع تخمه سبب ترشح هورمون های ملاتونین و سروتونین در مغز می گردد و موجب می شود فرزندتان شب ها خواب راحت تر و آسوده تری داشته باشد. یکی از خواص تخمه آفتابگردان تقویت ماهیچه ها است. به همین خاطر مصرف آن موجب رشد بهتر استخوان کودک تان نیز می شود.

نحوه مصرف آجیل برای کودکان

همان طور که پیش از این ذکر کردیم آجیل ها خواص فراوانی برای کودکان دارند. کودکانی که زیر پنح سال سن دارند به علت این که در خوردن آجیل دچار مشکل می شوند باید آجیل را به صورت آسیاب شده مصرف کنند. با این کار از خطر خفگی نیز جلوگیری خواهد شد. از آجیل ها می توان در تهیه انواع سالاد، دسر، شیرینی، غذا و معجون نیز استفاده کرد. به یاد داشته باشید گاهی اوقات مصرف زیاد آجیل باعث آلرژی در کودکان می شود. به همین خاطر اگر برای اولین بار کودک شما قصد دارد آجیل مصرف کند با پزشک مشورت کنید و با مقدار کم شروع کنید. برای این که از فواید مواد مغذی آجیل بهره مند شوید حد اعتدال را رعایت کنید تا کودک تان درگیر افزایش وزن و مسمومیت نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو