فواید خوردن خیار برای کودک و سن آغاز خوردن خیار

فواید خوردن خیار برای کودک و سن آغاز خوردن خیار


منبع: آرگا

2

1402/9/19

16:06


امروزه خیار یکی از اجزای اصلی سفره های غذای خانواده های ایرانی است. این میوه معمولا در سالادها و یا در کنار غذای اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین این میوه به عنوان یک میان وعده یا جزو غذاهای اصلی استفاده می شود. زمانی که کودک شما خورردن غذای جامد را شروع می کند، می توانید با رعایت برخی نکات، مقداری خیار برای امتحان مزه به او بدهید. علی رغم این که خیار یکی از سالم ترین خوراکی هایی است که می توانید به کودک خود بدهید، اما نباید نحوه مصرف و زمان مصرف آن را فراموش کنید.

این روزها با پیشرفت علم پزشکی، بیماری ها نیز توانسته اند پیشرفت زیادی داشته باشند. یکی از راه های نجات انسان از بیماری های گوناگون مصرف میوه ها و سبزیجات است . خیار یکی از میوه های سالمی است که مصرف برای تمام گروه های سنی مناسب است. خیار یک میوه با پوست نازک است که خواص فراوانی دارد. این میوه در سالاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است بدانید خیار آب فراوانی دارد و میزان کالری آن بسیار اندک است. به همین دلیل برای کودکان بسیار مناسب است. در این مقاله به بررسی فواید خوردن خیار برای کودک می پردازیم.

فواید خوردن خیار برای کودک

فواید خوردن خیار برای کودک بسیار زیاد است. توجه داشته باشید اگر کودک شما کم اشتها است می توانید به او خیار دهید تا میل کند. علاوه بر این خیار می تواند به طور کامل کم آبی بدن را نیز برطرف کند. خیار این میوه خوش طعم و خوش بو مواد معدنی زیادی دارد. از این مواد معدنی می توان به کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، آب و فلوراید اشاره کرد. خیار دارای ویتامین های زیادی است. به همین خاطر مصرف آن در تابستان به شدت پیشنهاد می شود. ویتامین A در خیار موجب تقویت بینایی در کودکان می شود. ویتامین B6 هموگلوبین بدن را تامین می کند و ویتامین K موجود در خیار موجب می شود سوخت و ساز بدن بهبود یابد.

مصرف خیار برای کودک چه خواصی دارد؟

 به علت وجود این ویتامین ها و مزیت های فراوان آن، این میوه به شدت به کودکان پیشنهاد می شود، زیرا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن آنها می شود. کودکانی که درگیر مشکلات معده هستند می توانند از این میوه استفاده کنند. به یاد داشته باشید خیار می تواند دردهای مختلف بدن را تسکین دهد. اگر کودک شما در قسمت های مختلف بدنش احساس درد شدیدی دارد، پیشنهاد می شود که خیار مصرف کند.

خیار به علت داشتن فیبر، پکتین و آب فراوان یک داروی گیاهی خوب به شمار می رود. این در حالی است که می تواند از یبوست در کودکان جلوگیری کند. برای رشد مو و ناخن نیز بسیار مفید است. این میوه سیلیس معدنی دارد و می تواند به تقویت مو و ناخن کمک کند. علاوه بر این موجب تسریع هضم غذا می شود. یکی از بهترین فواید مصرف خیار در کودکان تقویت غضروف و استخوان است، زیرا با داشتن پروتئین، ویتامین، اسید فولیک، سیلیکون اسید به تقویت بافت های ضعیف کمک می کند. به یاد داشته باشید اگر کودک شما تمایلی به مصرف خیار ندارد، می توانید به او آب خیار بدهید. آن را داخل یک لیوان بریزید و اجازه دهید آن را با نی میل کند.

آیا کودکانی که درگیر اختلالات پوستی هستند می توانند خیار مصرف کنند؟

خوب است بدانید کودکانی که درگیر اختلالات شدید پوستی هستند نیز می توانند خیار مصرف کنند. این التهاب پوستی ممکن است سوختگی جزئی یا جای نیش حشرات باشد. به همین خاطر استفاده از آن نه تنها سوختگی و جای نیش را برطرف می کند، بلکه درد را نیز کاهش می دهد.

آشنایی با مهم ترین فواید خیار برای کودک

مصرف خیار در کودکان به جای تنقلات

اکثر کودکان به تنقلات علاقه فراوانی دارند. مصرف تنقلات برای آن ها بسیار مضر است. پیشنهاد ما به شما این است به جای خریدن انواع و اقسام تنقلات برای کودک خود به آن ها خیار دهید. آن ها می توانند از خیار به جای چیپس و پفک استفاده کنند. در ابتدا باید خیار را به شکل حلقه ای خرد کنید. سپس آن را در یک ظرف کوچک بیندازید و کمی آن را مزه دار کنید. به یاد داشته باشید برای مزه دار کردن می توانید پودر سیر و نمک به آن اضافه کنید. مقداری نمکی که به آن اضافه می کنید باید کم باشد، زیرا همان طور که می دانید نمک مضر است. بعد از اینکه آن را خوب ترکیب کردید داخل فر بگذارید. اجازه دهید سه یا چهار ساعت با درجه ۱۷۰ داخل فر بماند.

آیا خیار ضد سرطان است؟

خیار حاوی ماده ای به نام لیگناها است، یعنی سوزوالیزه ای سینسولین، پنیورزینول و لاریسیرینول که دارای پتانسیل بسیار بالا است و می تواند از ایجاد سرطان در کودکان جلوگیری کند. به هیمن خاطر توصیه می شود که به فرزند خود از سنین پایین خیار دهید تا بتوانید از ایجاد بیماری های مختلف پیشگیری کنید.

خواص درمانی خیار برای کودک

از چه سنی باید به کودک خود خیار دهیم؟

بهترین سن برای شروع خیار هشت ماهگی است. خیار موجب می شود که کودک احساس خنکی زیادی داشته باشد. سعی کنید خیار را خرد کرده و آن را به کودک خود بدهید. مادران باید هنگام دادن خیار به کودک خود احتیاط لازم را داشته باشند، چرا که احتمال دارد کودک خیار را قورت دهد. به همین خاطر بهتر است آن را رنده کنید. مصرف خیار برای تمام کودکان مفید نیست، زیرا طبع سردی دارد. به همین دلیل پوست حساس کودک می تواند به آسانی در برابر حملات گوناگون عکس العمل نشان دهد. این اتفاقات می توانند مانند جوش روی پوست کودک باقی بمانند. خیار مانند یک مسکن پیشرفته عمل می کند و به خاطر داشتن فلانوئیدها یک ضد درد فوق العاده به شمار می رود. از همین رو به کاهش درد در کودکان نیز کمک می کند.

فرآیندهای متابولیکی بدن باعث ایجاد سموم گوناگون و مواد زائد مانند رادیکال های آزاد می شود. تمام این مواد می توانند به بافت های سالم بدن آسیب فراوانی برسانند. برای اینکه از رشد آن ها جلوگیری کنید، به کودک خود خیار دهید. خیار آنتی اکسیدان های بدن را تأمین می کند و موجب می شود سلامتی کودک به خطر نیفتد.

فواید بی نظیر خیار برای کودک و روش مصرف آن

آیا می توان به نوزاد خیار داد؟

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که نوزادتان تمایل زیادی به مصرف خیار از خود نشان می دهد. ولی اکثر مادران به کودک خود از سنین پایین خیار نمی دهند. خوب است مادران بدانند خوردن خیار برای نوزادان خطری ندارد، مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجاتی که برای کودکان مفید هستند، خیار نیز می تواند در این گروه جای بگیرد. خوردن خیار برای کودک هیچگونه مشکلی ندارد و به او کمک می کند تا بتواند مواد مغذی را بهتر جذب کند و از فواید آن بهره مند شود. فقط به یاد داشته باشید قبل از استفاده از خیار حتما با پزشک کودکان مشورت کنید. خیار در برخی از کودکان حساسیت ایجاد می کند.

یادآوری چند نکته مهم در خصوص مصرف خیار برای کودک

در این مقاله خواص خیار برای کودکان را به طور کامل شرح دادیم. در ادامه توصیه هایی در خصوص مصرف خیار را به شما یادآور خواهیم شد.

  • از آن جایی که گاهی اوقات مصرف زیاد خیار موجب نفخ می شود، بنابراین به هیچ عنوان به کودک خود بیش از حد خیار ندهید.
  • مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد خیار در کودکان از جذب ویتامین C جلوگیری می کند.
  • اگر خیار تازه نباشد می تواند دیر هضم شود. به همین خاطر در سیستم گوارشی ممکن است مشکل ایجاد کند.
  • مصرف بیش از حد خیار در کودکان موجب اسهال و استفراغ می شود.

نگاهی به خواص فوق العاده خیار برای کودک

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات خواص آب خیار، خواص خیار دریایی و خواص خیار مصری را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو