خوردن قره قروت برای کودک مفید یا مضر؟

خوردن قره قروت برای کودک مفید یا مضر؟


منبع: آرگا

3

1402/9/25

16:05


قره قروت یکی از فراورده های سنتی لبنیات می باشد که حاوی کلسیم زیادی است و مصرف آن به بهبود پوکی و نرمی استخوان کمک می کند. این مطلب به بررسی اهمیت قره قروت برای کودک می پردازد.

اگر شما هم یکی از طرفداران قره قورت هستید و این ماده غذایی خوشمزه را بسیار مورد استفاده قرار می دهید باید بدانید که مصرف آن برای پیشگیری از پوکی استخوان موثر است. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم خوردن قره قروت برای کودک مفید است یا مضر؟ با ما همراه باشید.

خواص قره قروت برای کودک

قره قروت یا سیاه کشک یکی از مواد غذایی محلی و محبوب در ایران می باشد که با فراوری شیر تولید می شود. این محصول از تخمیر دوغ، ماست یا کشک به دست می آید. بعد از فرایندهای حرارتی که پروتئین شیر را جامد می کند قره قروت حاصل می شود. این ماده غذایی مانند سایر لبنیات دارای کلسیم فراوانی است و برای درمان پوکی و نرمی استخوان توصیه شده است.

مصرف قره قروت سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به بیماری آنفولانزا هم جلوگیری می نماید. به گفته کارشناسان تغذیه در مورد مصرف قره قروت این ماده غذایی حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات است که اکثر مواقع از شیر در روش سنتی بعد از از فرایند حرارتی آب پنیر، آب ماست یا کشک حاصل می شود.

به این ترتیب قره قروت فراورده فرعی شیر است که به روش سنتی از کشک به دست می آید. گزارش شده در هر صد گرم قره قروت حدود ۲۴۰ کالری انرژی وجود دارد. پروتئین موجود در قره قروت برای عضلات بدن و رشد آن مناسب می باشد. همچنین قند خون موجود در آن از نوع لاکتوز است. به این ترتیب مصرف آن به علت این که بهترین قند طبیعی را دارد و از شیر به دست می آید، توصیه شده است.

از قره قروت برای بهبود آفت و التهابات دهان و گلو استفاده می شود. مصرف موضعی آن نیز التهابات و تورم بدن را کاهش می دهد. همچنین گفته شده قره قروت بریان شده برای درمان اسهال مزمن موثر است. ضمنا به رفع تیزی صفرا و تشنگی نیز کمک می کند. در ادامه مطلب قصد داریم به این بپردازیم که مصرف قره قروت برای کودک مزیتی دارد یا مضر است؟

مصرف قره قروت برای کودکان

در اهمیت قره قروت برای کودک می توان به این مورد اشاره که اگر دندان ضعیفی دارند یا رشد آن ها کم است می توانند از این ماده غذایی با توجه به توصیه پزشک طب سنتی استفاده که علاوه بر استحکام دندان ها به رشد آن ها نیز کمک می کند. در ضمن قره قروت حاوی ویتامین دی است از این رو موجب جذب کلسیم شده و از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.

البته باید دقت کنید قره قروت خواص اسیدی بیشتری از لواشک داشته و مصرف زیاد آن سبب آسیب به مینای دندان شده از این رو باید در مصرف آن جانب تعادل را رعایت کرد. قروه قروت های پر نمک به علت سدیم فراوان باعث دفع بیشتر کلسیم از کلیه می شوند از این رو باید مصرف آن برای کودک باید با احتیاط صورت گیرد.

این ماده غذایی ترش و خوشمزه طرفداران بسیاری دارد و از پوسیدگی دندان و پوکی استخوان در بزرگسالی پیشگیری می کند. همچنین به بهبود نرمی استخوان کودکان، دردهای استخوانی و شکستگی های مکرر کمک می کند. مصرف قره قروت برای کودک از ابتلا به آنفولانزا نیز جلوگیری می کند.

قره قروت سیستم ایمنی بدن را تقویت و مانع از ابتلا به بیماری های عفونی می شود. در ضمن این ماده غذایی مشکلات سیستم گوارشی را مرتفع و از رشد باکتری های مضر در بدن جلوگیری می کند. افراد با معده آسیب پذیر و یا به اصطلاح ترش کردن معده نباید از قره قروت استفاده کنند. زیرا سبب تحریک بیشتر معده می شود.

دقت کنید نمک موجود در قره قروت فراوان نباشد زیرا موجب افزایش فشار خون شده و مشکلات بسیاری را به دنبال دارد. حتما قره قروت به صورت بسته بندی شده و بهداشتی تهیه شود و آن را به صورت فله خریداری نکنید. اسید لاکتیک موجود در قره قروت سبب اسیدی شدن خون نمی شود ولی باید همچنان ترشی متعادل مدنظر قرار گیرد.

تهیه قره قروت

اگر آب ماست یا آب پنیر را جوشانده تا تبخیر شود و تایم زیادی آن را هم بزنند به تدریج به ماده ترشی تبدیل می شود که سفید رنگ است. با افزایش مدت جوشیدن آن این ماده به رنگ قهوه ای و تیره درمی آید. در صورتی که در حین جوشیدن به آن نشاسته ذرت یا آرد گندم اضافه کنید قره قروت سفید رنگ می شود و تهیه آن در درجه اول به میزان هم زدن و کمتر جوشیدن آب پنیر یا آب ماست بستگی دارد.

چند نکته:

در راستای استفاده از قره قروت به نکات زیر دقت کنید:

  • قره قروت تاثیر خاصی روی غلظت خون ندارد از این رو اگر به دنبال درمان غلظت خون هستید بهترین روش استفاده از انار یا آب انار بعد از خوردن غذا می باشد.
  • قره قروت حاوی ویتامین دی است و با جذب کلسیم بیشتر در دوران کرونا ممکن است موثر باشد.
  • اگر دچار آفت دهان شده اید مقدار کمی از قره قروت را روی محل آفت دهان قرار دهید. البته اگر می توانید چند دقیقه ای سوزش ناشی از آن را تحمل کنید. بعد از ۵۰ ثانیه قره قروت را برداشته و مقدار جدیدی قره قروت دوباره روی محل آفت قرار دهید. اگر این کار را هر سه ساعت یک بار در طول روز انجام دهید بعد از ۲۴ ساعت همه سوزش های ناشی از آفت دهان برطرف شده و بهبود می یابد.
  • می توانید قره قروت را به علت مزه ترش تر برخی غذاها مانند قورمه سبزی یا آش و سوپ استفاده و علاوه بر طعم خوب غذا از خواص آن نیز برای کودک بهره مند شوید.
  • افرادی که دارای فشار خون بالا هستند از قره قروت به خاطر نمک زیاد آن استفاده نکنند زیرا بسیار خطرناک است.
  • قره قروت طبع به شدت سرد و خشکی دارد و بهتر است در کنار مصرف این ماده غذایی از مصلح آن شامل زیره یا سیاه دانه نیز استفاده شود.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با مزایا یا مضرات مصرف کاهو برای کودک و خوردن ترشی برای کودک روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید تا اطلاعات خود در این زمینه ها را نیز افزایش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو