مصرف دانه چیا برای کودکان و نوزادان چه فوایدی دارد؟

مصرف دانه چیا برای کودکان و نوزادان چه فوایدی دارد؟


منبع: آرگا

4

1402/5/18

15:08


مصرف دانه چیا برای کودکان باعث می شود که روند رشد و حفظ سلامتی کودکان به بهترین شکل ممکن انجام شود. این دانه با رنگ های مختلفی از جمله سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای موجود است. دانه های چیا در آب مانند تخم ریحان یا تخم شربتی حالتی ژله ای دارند.

دانه چیا ارزش تغذیه ای بالایی برای کودکان دارد. مصرف این دانه به هضم آسان غذا کمک کرده و طعم و مزه غذاها را بهتر می کند. علاوه بر این از مزایای بسیاری برای سلامتی برخوردار است. دانه چیا هم به صورت خام و هم به صورت خیس شده در آب مصرف می شود. جالب است بدانید دانه های خیس شده در آب قادر به مهار و تقویت آنزیم هایی هستند که از دانه محافظت می نمایند. همین موضوع به هضم آسان این دانه ها کمک کرده و جذب مواد مغذی از سمت دانه ها را راحت تر می کند. در ادامه مطلب به خواص دانه چیا برای کودکان خواهیم کرد.

مصرف دانه چیا برای کودکان و نوزادان

موارد مصرف دانه چیا در کودکان

مصرف دانه چیا برای کودکان نوپا و نوزادان می تواند دشوار باشد، اما در زمان انجام فرایند هضم، این روند به راحتی انجام می شود. برای این منظور می توانید با اضافه کردن یک یا دو قاشق چای خوری دانه چیا به وعده های غذایی کودک خود شروع کنید. آن گاه پس از یک دوره می توانید به تدریج مقدار دانه های چیا را افزایش دهید. با این حال قبل از افزودن یک مکمل غذایی به غذای فرزندانتان توصیه می شود که با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

مصرف دانه چیا برای شیرخواران ۷ تا ۱۲ ماهه، روزانه ۵ گرم (معادل یک قاشق چای خوری) و برای سنین ۱ تا ۵ سال، روزانه ۱۰ گرم (دو قاشق چای خوری) توصیه می شود. در سنین پایین تر بهتر است حداقل آن را ۲۰ دقیقه و ترجیحا ۲ الی ۳ ساعت در آب ولرم خیساند و تنها لعاب آن را به غذای کودک افزود تا دانه های آن در گلوی کودک نپرد. دقت کنید که دانه چیا در داخل غذای کودک وجود نداشته نباشد چرا که ممکن است موجب مسدود شدن مری در کودکان شود.

برای کودکان بالای ۵ سال، نوجوانان و بزرگسالان، مصرف روزانه ۲۰ تا۴۰ گرم (حدود یک و نیم تا سه قاشق غذاخوری) توصیه می شود. هم چنین بهتر است پیش از استفاده به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب ولرم خیسانده شود.

دانه چیا برای کودکان بزرگتر را می توان به صورت خیساندن در داخل آب و استفاده به صورت شربت و یا ترکیب در سایر غذاها استفاده کرد. دقت داشته باشید مصرف بیش از اندازه دانه چیا، باعث نفخ معده و یا بروز واکنش های حساسیتی مانند آبدار شدن چشم ها می گردد.

از فواید دانه چیا برای کودکان چه می دانید؟

آشنایی با مهم ترین فواید دانه چیا برای کودکان

مصرف دانه چیا در کودکان با فواید بسیاری همراه است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها

دانه چیا حاوی منگنز، کلسیم، منیزیم و پروتئین است که باعث تقویت استخوان ها و سلامت دندان کودک شده و به رشد آن ها کمک می کند.

رشد و تکامل سیستم مغزی و قوه بینایی

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه چیا باعث بهبود رشد مغز و تقویت قوه بینایی خواهد شد.

بهبود روند رشد و تکامل کودکان

پروتئین موجود در دانه چیا همراه با دیگر مواد معدنی و ویتامین ها، به حفظ سلامتی و بهبود رشد کودکان کمک می کند.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی کودکان

وجود فیبر و ژلاتین در دانه چیا، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. دانه های چیا به رشد باکتری های پروبیوتیک مؤثر بسیار کمک می کنند.

فواید دانه چیا برای کودکان

کنترل قند خون

دانه های چیا به خاطر داشتن فیبر باعث می شوند تا قند خون در وضعیت پایدار بماند. در نتیجه منجر به بهبود بیماری دیابت می شود.

کنترل اشتهای کاذب کودکان دچار اضافه وزن

کودکانی که دچار اضافه وزن هستند می توانند با تهیه نوشیدنی از این محصول و استفاده از آن پیش از ناهار و شام با مهار اشتهای کاذب، به کنترل وزن خود کمک کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

دانه چیا مملو از آنتی اکسیدان است. در واقع آنتی اکسیدان ها از حمله رادیکال های آزاد به سلول های سالم جلوگیری می کنند. در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان کمک کرده و از ابتلا به بیماری های گوناگون به ویژه سرطان پیشگیری خواهند کرد.

حفظ سلامتی پوست و مو

دانه های چیا به خاطر داشتن املاح معدنی، پروتئین، ویتامین های گروه B و اسیدهای چرب امگا ۳ در حفظ سلامتی پوست و مو اثرگذار می باشند.

خواص دانه چیا برای سلامتی

حفظ سلامتی قلب

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه چیا، از بروز بیماری های سیستم قلب و عروق پیشگیری می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو