آیا خوردن ترشی برای کودکان ضرر دارد؟

منبع: آرگا

4

1402/5/20

17:11


با آغاز فصل پاییز و زمستان بسیاری از افراد به تهیه ترشیجات روی می آورند تا همراه با غذا میل کنند. با این حال اغلب افراد نمی دانند که مصرف ترشی برای کودکان و بزرگسالان با مضراتی نیز همراه است.

ترشی یکی از چاشنی های رایج است که از گذشته های دور تا امروز طرفداران فراوانی داشته است. به منظور جلوگیری از گندیدگی و فساد میوه ها و سبزیجات در قدیم که وسایل سرمایشی وجود نداشته، این مواد را داخل سرکه نگه می داشتند تا در فصل های دیگر بتوانند از آن ها استفاده کنند. چرا که سرکه ماندگاری آن ها را بالا برده و از خراب شدن خوراکی ها جلوگیری می کند. امروزه نیز بسیاری از خانم ها در فصل پاییز ترشی تهیه می کنند تا بتوانند در فصل زمستان از آن استفاده کنند. با این حال به والدین توصیه می شود از ترشی جات و شوری جات تنها برای لذت بردن کودکان از طعم غذا استفاده کنید و از زیاده روی مصرف ترشی برای کودکان جدا اجتناب کنید. در ادامه مطلب به اهمیت مصرف ترشی برای کودکان و مضرات آن اشاره خواهیم کرد.

آیا خوردن ترشی برای کودکان ضرر دارد؟

طبق نظر متخصصان سلامت سازمان بهداشت جهانی، بهتر است مصرف غذاهای ترش و شور در میان بزرگسالان به دقت و با مقدار تعیین شده برای آنان مورد استفاده قرار گیرد. با این حال اکثر استاندارهای بین المللی در خصوص مصرف غذاهای شور و ترشی برای کودکان بر این باور هستند که کودکان می توانند بیشتر از بزرگسالان از غذاهای شور و ترش استفاده کنند. این سازمان تأکید می کند که اگرچه مصرف زیاد این غذاها می تواند با مضراتی برای کودکان همراه باشد، اما منافعی نیز برای آن ها به دنبال خواهد داشت.

آیا ترشی برای کودکان ضرر دارد؟

فواید مصرف غذاهای شور و ترش

اکثر کودکان از مصرف غذاهای طعم ‌دار و خوشمزه لذت می‌ برند. دو طعمی که بعد از طعم شیرینی بسیار مورد توجه و مورد علاقه کودکان می ‌باشند، طعم‌ های شور و ترش هستند. معمولا کودکان از خوردن میان ‌وعده‌ های شور مثل تنقلات شور، چوب شور، چیپس یا سیب ‌زمینی با طعم شور یا خیارشور لذت می ‌برند.

خوردن متعادل شوری جات در کودکان می‌ تواند در به تعادل در آوردن الکترولیت ‌های بدن کودک تأثیر داشته باشد. به ویژه تمایل کودکانی که فعالیت بدنی زیادی دارند و یا ورزشکار هستند به مصرف شوری جات بیشتر می باشد. همین مسئله نشان دهنده تمایل بدن کودک برای به توازن در آوردن الکترولیت ‌های از دست رفته از طریق تعریق از راه مصرف غذاهای شور خواهد بود. چنانچه میزان ترشحات گوارشی بدن کودک کم شده و کودک مبتلا به سوء ‌هاضمه‌ های جزئی باشد، یا میزان آنزیم‌ های گوارشی او تنظیم نباشد، مصرف غذاها یا تنقلات با طعم ترش می ‌تواند در به تنظیم درآوردن میزان ترشحات گوارشی تا حدی مؤثر باشد. علاوه بر این بسیاری از کودکان از مصرف غذاهای ترش بسیار لذت می ‌برند.

نبایدهای مصرف ترشی برای کودکان

مضرات مصرف ترشی برای کودکان

  • از مهم ترین مضرات مصرف زیاد شوری جات در کودکان می ‌توان به بی ‌اشتهایی، بد‌خوری ‌های غذایی، چاقی و بروز بیماری فشار خون در سنین بالاتر اشاره کرد.
  • مصرف بیش از حد ترشی جات برای کودکان می ‌تواند با به هم زدن اسیدیته معده در هضم غذاها در بدن کودک اختلال ایجاد کند و به ایجاد مشکلات گوارشی در بدن کودک منجر شود.

مضرات ترشی برای کودکان

امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات خوراکی های مضر برای کودکان، سنجد برای کودکان و آلرژی در کودکان را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو