جدیدترین تکنولوژی سونوگرافی در سال۲۰۲۳

جدیدترین تکنولوژی سونوگرافی در سال۲۰۲۳


منبع: فوت و فن

4

1402/4/16

01:04


یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی و درمانی، دستگاه های سونوگرافی هستند که امروزه کاربرد زیادی در علم پزشکی و درمان دارند.

جدیدترین تکنولوژی سونوگرافی در سال۲۰۲۳

یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی و درمانی، دستگاه های سونوگرافی هستند که امروزه کاربرد زیادی در علم پزشکی و درمان دارند. امروز می خواهیم با جدیدترین تکنولوژی سونوگرافی در سال ۲۰۲۳ آشنا شویم و پیرامون این موضوع مطالب مفیدی را به شما عزیزان ارائه دهیم. پس لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

سونوگرافی چیست؟

یکی از متداول ترین روش های تصویربرداری پزشکی، سونوگرافی است که برای تولید تصاویری از ساختارهای درونی بدن از امواج فراصوت یا اولتراسوند، استفاده می کند. برای تشخیص قطعی و درمان انواع و اقسام بیماری ها، وجود این تصاویر ضروری است. به همین دلیل است که پیشرفته بودن و مجهز بودن دستگاه سونوگرافی یکی از موضوعات با اهمیت در علم پزشکی می باشد.

انجام سونوگرافی مزایای زیادی دارد از جمله اینکه هزینه آن به نسبت سایر روش ها پایین تر بوده و بیمار در حین انجام سونوگرافی، زیاد اذیت نمی شود. همچنین به دلیل اینکه از امواج مغناطیسی و اشعه ایکس در این روش استفاده نمی شود، یکی از راههای بی خطر برای مشاهده وضعیت جنین می باشد. برخی از بیماران به دلیل ترس از محیط های بسته یا حساسیت به برخی از مواد، نمی توانند از روش های ام آر آی و سی تی اسکن بهره بگیرند؛ لذا سونوگرافی یک روش جایگزین برای چنین افرادی است.

پیشرفته ترین دستگاه های سونوگرافی

همانطور که اشاره کردیم سونوگرافی یکی از دستگاه های کاربردی در علم پزشکی بوده که پیشرفته ترین نوع این دستگاه، قابلیت تنظیم و معاینه طبق ترجیحات پزشک و بیمار را دارد. ارگونومی آنها طوری طراحی شده است که کاربر هنگام استفاده از دستگاه، فوق العاده راحت باشد. همچنین دستگاه های سونوگرافی پیشرفته صفحه های نمایش بزرگی دارند که زاویه کنسول و ارتفاع مانیتور آن ها قابل تنظیم بوده و جزئیات را به شکل خیره‌کننده‌ای نشان می دهد و در عین حال بیمار حداقل فشار ممکن را متحمل می گردد. ضمناً برخی از دستگاه های سونوگرافی پیشرفته قابلیت جابجایی دارند و این موضوع سبب شده تا در قسمت های مختلف بیمارستان، از آنها به راحتی استفاده گردد.

جدیدترین تکنولوژی سونوگرافی در سال ۲۰۲۳

برخی از دستگاه های سونوگرافی وضوح لازم را ندارند. در نتیجه بعضی از پزشکان برای تشخیص های دقیق تر از روش هایی مانند سی تی اسکن استفاده می کنند. اما اخیراً با توسعه و پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های سونوگرافی بهبود یافته یا کنترا‏ست ارائه شده است که با وجود آنها دیگر مشکل وضوح تصاویر نیز کاملاً حل می شود. استفاده از سونوگرافی بهبود یافته یا کنتراست روشی است که در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که معمولاً قبل از به وجود آمدن این روش، جهت شناسایی ضایعات کلیوی و کبدی از روش بیوپسی بهره گرفته می شد. اما امروزه برای تصویر برداری دقیق به کمک یک روش غیرتهاجمی، این کار انجام می شود. لذا بدیهی است که هرچقدر روش های تهاجمی کمتر استفاده شوند، نتایج مطلوب تر حاصل شده و با کاهش احتمال انواع خطرات، رضایت پزشکان و بیماران نیز افزایش پیدا میکند.

سونوگرافی کنتراست جهت ایجاد تصاویر از امواج فراصوت بهره می گیرد و وجود میکروب آب های بسیار ریز موجب وضوح هرچه بیشتر تصاویر می گردد‌. مکانیزم عمل این میکروب ها به‌گونه‌ای است که در خون گردش کرده و با نظر به اینکه امواج صوتی نسبت به هوا دارای حساسیت هستند، تصاویر سونوگرافی وضوح و کیفیت بیشتری پیدا می کند. به طور کلی پزشکان اعتقاد دارند این مورد یکی از جدیدترین تکنولوژی های سونوگرافی است که مهمترین مزیت آن کیفیت بالای تصاویر می باشد و امکان مشاهده توده ها و ضایعات بسیار کوچک در ابعاد حدود دو دهم میلیمتر نیز وجود دارد.

کاغذ سونوگرافی چیست؟

کاغذ سونوگرافی که به آن رول سونوگرافی نیز گفته می شود، از کاغذهای مصنوعی با یک روکش حرارتی ساخته می شود‌. در واقع کاغذ سونوگرافی یک نوع کاغذ مخصوص بوده که توسط پوششی از مواد، بر اثر حرارت دچار تغییر رنگ می شود. کاغذهای سونوگرافی دارای سه نوع چگالی بالا، براقیت بالا و استاندارد هستند که کاغذ سونوگرافی براقیت بالا، جزء بهترین کاغذهای سونوگرافی است.

کاغذ سونوگرافی سونی

به جرأت می توانیم کمپانی سونی را یکی از بهترین تولید کنندگان رول سونوگرافی در بازار تصویربرداری پزشکی بدانیم؛ زیرا در میان انواع برندها، کاغذ پرینتر مدل سونی یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین کاغذها در بخش های تصویربرداری مراکز درمانی محسوب می شود که تصویرهایی با کیفیت و رزولوشن بالا را در مراکز تصویربرداری پزشکی ارائه می دهد و برای کاربردهای مختلف پزشکی و دندانپزشکی تمام جزئیات اسکن شده را حفظ می نماید. کاغذها با انواع پرینترهای رنگی سازگار بوده و کاربرد فراوانی در زمینه تصویربرداری دارند.

بهترین دستگاه های سونوگرافی دنیا

پس از معرفی رول سونوگرافی سونی که بهترین رول سونوگرافی موجود در بازار است، اکنون میخواهیم چند برند معروف از بهترین دستگاه های سونوگرافی جهان را به شما معرفی کنیم:

۱_دستگاه سونو گرافی فیلیپس: فیلیپس یکی از شرکت های هلندی موفق در زمینه تولید تجهیزات درمانی و تشخیصی است. دستگاه های سونوگرافی این شرکت محبوبیت زیادی دارد و دارای فناوری هایی مانند الاستوگرافی میباشد. همچنین دستگاه های سونوگرافی شرکت فیلیپس مبدل تک کریستال دارد. وضوح تصویر و کیفیت دستگاه های سونوگرافی این شرکت، در حد مطلوبی میباشد.

۲_دستگاه سونوگرافی سامسونگ مدیسون: این شرکت کره ای نیز یکی از بهترین دستگاه های سونوگرافی دنیا را تولید کرده و در سال ۲۰۱۰ موفق شد شعبه ای را به عنوان مدیسون جهت ساخت و تولید انواع و اقسام دستگاه های تصویربرداری پزشکی تاسیس نماید. دستگاه های ساخته شده توسط این شرکت نیز در اکثر کلینیک ها و مراکز درمانی مورد استفاده واقع می شوند و میزان کیفیت و رزولوشن آنها بسیار بالاست.

۳_دستگاه سونوگرافی GE Healthcare : کمپانی تولید کننده این دستگاه سونوگرافی یک شرکت آمریکایی است که در سال ۱۹۹۴ فعالیت خود را شروع کرده است و در حال حاضر میتوان آن را معتبر ترین و بزرگترین شرکت سازنده و تولید کننده انواع و اقسام دستگاه های اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی دانست. به اعتقاد اکثر متخصصان، دستگاه های سونوگرافی این شرکت را می توان دقیق ترین و پیشرفته ترین نوع دستگاه های سونوگرافی خصوصاً در زمینه سلامت زنان و دستگاه های مربوط به غربالگری دانست. دستگاه اکوکاردیوگرافی این کمپانی نیز برای تشخیص دادن مشکلات قلبی عروقی فوق العاده دقیق عمل میکند.

شرکت های دیگری مانند سونو سایت، آل پینیون، هیتاچی، سونو اسکیپ و… جزء برندهای برتر دنیا بوده و در زمینه تولید دستگاه های سونوگرافی مجهز و پیشرفته، موفق عمل کرده‌اند.

خرید تجهیزات پزشکی

جهت خرید تجهیزات پزشکی باید به فروشگاه های معتبر تجهیزات پزشکی مراجعه کرد و یا با مراجعه به فروشگاه های اینترنتی مجاز و معتبر تجهیزات پزشکی ، محصول مورد نظر خود را خرید نمایید.

برانکارد یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مجاز تجهیزات پزشکی به آدرس berankard.com می باشد که با مراجعه به وبسایت فروشگاه و جستجو و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، بهترین محصول مورد نظر خود را انتخاب و خرید می کنید.

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله گفتیم سونوگرافی یکی از روش های تشخیص و درمان انواع بیماری ها است که کیفیت بالای دستگاه برای پزشک و بیمار از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در نتیجه اکثر مراکز درمانی و بیمارستان ها با توجه به بودجه خود، سعی میکنند از بهترین دستگاه های سونوگرافی بهره بگیرند. در این مقاله ما راجع به جدیدترین تکنولوژی های سونوگرافی و پیشرفته ترین دستگاه های سونوگرافی صحبت کردیم. همچنین مطالبی راجع به کاغذ سونوگرافی نیز بیان نموده و در پایان چند نمونه از بهترین شرکت های سازنده دستگاه های سونوگرافی پیشرفته دنیا را معرفی نموده ایم. امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید و از اینکه تا انتهای مطلب در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_هنگام خرید دستگاه سونوگرافی باید به چه مواردی توجه کرد؟

هنگام انجام این کار باید به فرکانس و توان خروجی دستگاه توجه نماییم‌. همچنین قابلیت حمل دستگاه نیز، هنگام خرید اهمیت دارد.

۲_قیمت دستگاه سونوگرافی چقدر است؟

با توجه به اینکه این دستگاه توسط شرکت های مختلفی ساخته و تولید می شود، قیمت آن نیز با توجه به کیفیت برند متفاوت است. از طرفی چون اکثر شرکت های سازنده دستگاه سونوگرافی، خارجی هستند و این دستگاه معمولاً به صورت وارداتی در ایران موجود است؛ نرخ نوسانات ارز روی قیمت این دستگاه تاثیرگذار است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو