همه چیز در مورد سونوگرافی کلیه

همه چیز در مورد سونوگرافی کلیه


منبع: فوت و فن

5

1402/5/31

13:15


یکی از کم خطرترین روش‌ها جهت تشخیص بیماری‌های کلیوی، انجام سونوگرافی می باشد

همه چیز در مورد سونوگرافی کلیه

یکی از کم خطرترین روش‌ها جهت تشخیص بیماری‌های کلیوی، انجام سونوگرافی می باشد؛ زیرا این روش توسط اشعه ایکس انجام نمی‌شود و در آن از امواج صوتی که قابل شنیدن با گوش انسان است، بهره می‌گیرند تا بتوانند تصاویری را که شامل شکل، محل قرارگیری، اندازه و جریان خون در کلیه‌ها است را روی کاغذ سونوگرافی ایجاد کرده و به شما نمایش دهند. در مقاله امروز ما می‌خواهیم در مورد خواندن جواب سونوگرافی کلیه مطالبی را به شما عزیزان ارائه دهیم. پس لطفاً ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.

عکس سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه یا سونوی Renal برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با کلیه‌ها انجام شده و روشی بدون درد است که به راحتی اطلاعاتی را راجع به کلیه‌های فرد در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. برای انجام سونوگرافی کلیه ابتدا باید بیمار لباس مخصوصی را به نام گان پوشیده و روی تخت دراز بکشد؛ پس از آن پزشک ناحیه مورد نظر را با ژل سونوگرافی آغشته کرد، پروپ سونو را روی آن ناحیه حرکت می‌دهد. معمولاً سونوگرافی کلیه حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد‌.

معمولا سونوگرافی کلیه در چه مواردی تجویز می‌شود؟

  • سنگ کلیه: در صورتی که پزشک احتمال وجود سنگ کلیه را داده باشد، باید برای اطمینان از این نظریه سونوگرافی کلیه انجام شود. هر چقدر اندازه سنگ بزرگتر باشد، درد ناشی از آن نیز بیشتر می‌باشد. از آنجایی که معمولاً سنگ کلیه‌ها در مجاری ادراری بیمار حرکت خواهند کرد، در ناحیه کلیه و مثانه سبب دردهای شدید می‌شوند.
  • عفونت: در برخی از مواقع ممکن است باکتری‌ها از قسمت مجاری ادراری به کلیه انتقال پیدا کرده و منجر به ایجاد عفونت کلیوی شوند. ایجاد این مسئله در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. در چنین شرایطی معمولاً پزشک انجام سونوگرافی کلیه را تجویز می‌کند تا بتواند با خواندن جواب آن، وضعیت بیمار را تشخیص دهد.
  • آسیب‌های شدید کلیوی: معمولاً در اثر از کار افتادن کلیه‌ها، آسیب‌های حاد کلیوی ظرف مدت زمان چند ساعت یا چند روز به وجود می‌آید. به کمک دستگاه سونوگرافی این مسئله قابل تشخیص است. در چنین شرایطی باید فرد سونوگرافی کلیه را انجام دهد؛ زیرا در صورت عدم تشخیص آسیب حاد کلیوی، ممکن است این مسئله منجر به مرگ بیمار شود.
  • درد در کلیه‌ها یا سرطان کلیه: در صورتی که بیمار در ناحیه بالایی کمر و پهلوهای خود احساس درد داشته باشد، پزشک برای اطمینان از سالم بودن کلیه‌ها، سونوگرافی کلیه را تجویز می‌کند. همچنین برای تشخیص سرطان کلیه نیز باید سونوگرافی کلیه انجام شود.
  • تومور کلیوی: کارسینوم شایع ترین نوع توموری است که در کلیه‌های انسان ایجاد می‌شود و معمولاً افراد پیر را درگیر خواهد کرد که علائم آن احساس درد شدید و تورم در پهلوها و مشاهده خون در ادرار است. هنگامی که بیمار این علائم را ببیند، باید سونوگرافی کلیه را انجام دهد.
  • نمونه برداری: برای انجام بعضی از عمل‌ها، پزشک ممکن است سونوگرافی کلیه را تجویز نماید؛ مثلاً برای تخلیه کیست‌های موجود در کلیه یا آبسه، نیاز به انجام سونوگرافی کلیه قبل از عمل می‌باشد.
  • پلی کیستیک یا بیماری‌های مربوط به کلیه: پلی کیستیک جزء یکی از بیماری‌های ارثی مربوط به کلیه بوده که در آن کیسه‌هایی حاوی مواد مایع درون کلیه به وجود می‌آیند و روز به روز بزرگتر شده و ممکن است منجر به از کار افتادن کلیه‌ها شوند؛ به گونه‌ای که کلیه نیاز به عمل پیوند دارد. برای تشخیص این بیماری باید سونوی رنال انجام شود.

اقدامات پیش از سونوگرافی کلیه

_ممکن است پزشک از شما بخواهد که ۲۴ ساعت قبل از انجام سونوگرافی کلیه مقدار زیادی مایعات بنوشید و حتی زمانی که در حال انتظار در اتاق معاینه هستید، برای پر شدن مثانه خود آب بنوشید؛ زیرا هنگام انجام سونوگرافی کلیه، نوشیدن آب به ایجاد تصاویر واضح کمک می‌کند.

_برخی از پزشکان از بیمار می‌خواهند که برای انجام سونوگرافی کلیه از ۸ ساعت قبل غذا و نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنند؛ زیرا معتقدند که خوردن غذا، باعث ایجاد گازهایی در داخل بدن شده که این مسئله ممکن است تصاویر سونوگرافی تحت تاثیر قرار دهد.

_قبل از انجام سونوگرافی کلیه ممکن است از شما بخواهند یک فرم رضایت‌نامه را خوانده و سپس آن را امضا نمایید. اگر در این فرم موضوعی برای شما ابهام داشت، می‌توانید آن را بپرسید.

_هنگام معاینه معمولاً بهتر است لباس راحتی بپوشید تا ژل سونوگرافی، لباس‌های شما را خراب و لکه‌دار نکند. درنظر داشته باشید که بهتر از هیچگونه جواهرات و ساعت و… را به همراه نداشته باشید. نهایتاً نیز دستورات مسئول سونوگرافی را به دقت انجام دهید.

خواندن جواب سونوگرافی کلیه

در این بخش از آموزش سونوگرافی کلیه می خواهیم معنی برخی از واژه هایی که در جواب سونوگرافی کلیه می باشد را بیان کنیم :

_کلمه Renal به معنای Kidney می باشد.

_ACR: این نسبت که در آزمایش ادرار مشخص خواهد شد، نسبت آلبومین به کراتینین را مشخص کرده و در واقع میزان پروتئین موجود در ادرار را معین می‌نماید.

_Albuminuria: این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که پروتئین آلبومین در ادرار مشاهده گردد. این پروتئین معمولاً در خون انسان وجود دارد.

_CKD یا بیماری مزمن کلیوی: بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا یا تورم کلیه‌ها پس از گذشت سه ماه ممکن است منجر به کاهش کارکرد کلیه یا تغییر شکل آن شوند که این اصطلاح نشان از وجود این مسئله می‌دهد.

_Creatinine: اگر کلیه‌ها به درستی کار نکنند، مقداری Creatinine وارد خون انسان می‌شود. Creatinine در واقع مواد زائد ناشی از تجزیه ماهیچه‌ها بوده که با کمک آزمایش خون اندازه‌گیری خواهد شد و با معیاری به نامEGFR اندازه‌گیری می‌شود. در واقع این معیار درصد کارکرد کلیه را نشان خواهد داد.

هنگام انجام سونوگرافی کلیه چه اتفاقاتی می‌افتد؟

برای انجام سونوی Renal یا همان سونوگرافی کلیه ، بیمار روی تخت معاینه به شکم دراز کشیده؛ سپس متخصص سونوگرافی ژلی غیر معطر و شفاف را که ضد حساسیت است را روی ناحیه مورد نظر اعمال می‌کند که هنگام انجام این کار، ممکن است بیمار در آن ناحیه احساس سردی یا خنکی داشته باشد.

پس از آن تکنسین با فشار مبدل روی پوست کلیه‌ها را به دقت بررسی می‌کند و سپس امواج اولتراسونیک را ارسال کرده تا به کمک اطلاعات حاصل از این امواج شرایط تجزیه و تحلیل گردد.

نهایتاً تصاویری روی مانیتور که آنجا قرار دارد، دیده خواهد شد و به صورت دیجیتالی ذخیره می‌شوند. اگر جریان خون نیز بررسی شود، هنگام استفاده از پروپ داپلر، صداهای مخصوصی شنیده خواهد شد.

پس از انجام سونوگرافی از بیمار می‌خواهند تا مثانه خود را خالی کرده و تعداد بیشتری اسکن از مثانه خالی وی نیز انجام دهند. نهایتاً ژل روی بدن بیمار پاک شده و تصویر روی رول سونوگرافی به صورت عکس در خواهد آمد. همانطور که گفتیم سونوگرافی یک روشی امن و کاملاً بی‌خطر است و تاکنون گزارشی مبنی بر وجود عوارض جانبی بیولوژیکی روی اپراتورهای دستگاه یا بیماران تایید نشده است. بعد از انجام سونوگرافی نیز بیمار می‌تواند رژیم غذایی و فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد.

قیمت و هزینه سونوگرافی کلیه

ممکن است پیش از انجام سونوگرافی Renal این سوال برای شما پیش بیاید که هزینه انجام آن چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هزینه سونوگرافی کلیه به موارد مختلفی بستگی دارد؛ به عنوان مثال بسته به موقعیت مکانی کلینیکی که تصویربرداری در آنجا انجام شده و نوع سونوگرافی درخواستی شما، قیمت نهایی متغیر می‌باشد.

همچنین داشتن بیمه درمانی نیز در هزینه سونوگرافی تاثیرگذار است. اما با توجه به اینکه انجام سونوگرافی کلی جزء درمان‌های ضروری محسوب می‌شود، اکثر بیمه‌ها آن را تحت پوشش قرار می دهند؛ با این حال بهتر پیش از اقدام به سونوگرافی، از ارائه دهنده بیمه خود در این باره سوال بپرسید.

اما به طور کلی هزینه‌ای که برای انجام سونوگرافی کلیه می‌کنید نسبت به هزینه‌ای که ممکن است در اثرانجام ندادن و عدم پیشگیری در رابطه با یک بیماری باید داشته باشید، بسیار کمتر است؛ لذا توصیه ما این است که در صورتی که پزشک برای شما سونوگرافی کلیه را تجویز کرد، حتماً آن را انجام دهید.

جمع بندی

سونوگرافی کلیه یکی از روش‌های پزشکی بدون درد و غیر تهاجمی بوده که فقط نیم ساعت طول می‌کشد تا آن را انجام دهید. انجام سونوگرافی کلیه به پزشک کمک می‌کند تا برای تشخیص صحیح یک بیماری مربوط به کلیه، نکات بیشتری را بداند. ممکن است با توجه به نتیجه سونوگرافی پزشک آزمایشات بیشتری را تجویز کرده تا بتواند به کمک آنها برنامه درمانی بهتری را به بیمار ارائه دهد.

در این مقاله ما راجع به دلایل و روش انجام سونوگرافی کلیه، روش خواندن جواب سونوگرافی کلیه و سایر مطالب مربوط به این موضوع اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. امیدواریم که این نوشتار برایتان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا انتهای مقاله در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱- آیا انجام سونوگرافی کلیه خطرات و عوارضی دارد؟

به دلیل عدم استفاده از اشعه ایکس، پس از انجام سونوگرافی کلیه عوارض خاصی برای بیمار وجود نخواهد داشت؛ فقط ممکن است گاهی بیمار دچار حساسیت‌هایی شود که کاملاً مقطعی بوده و فوراً برطرف می‌گردد.

۲- مراقبت‌های بعد از سونوگرافی کلیه چیست؟

همانطور که گفتیم سونوگرافی کلیه روشی غیر تهاجمی بوده و احتیاج به مراقبت خاصی ندارد و پس از انجام آن شما مطابق دستور پزشکتان عمل کنید.

۳- دستگاه سونوگرافی کلیه چگونه کار می‌کند؟

این دستگاه یک پروب کوچک داشته که پس از آغشته کردن منطقه مورد نظر به نوعی ژل سونوگرافی، پزشک آن را روی پوست حرکت می‌دهد و ممکن است در برخی از نواحی پروب را فشار دهد.

۴- علت پر بودن مثانه هنگام انجام سونوگرافی کلیه چیست؟

پر بودن مثانه باعث می‌شود دقت سونوگرافی بالاتر رود؛ در واقع زمانی که مثانه پر است، پزشک راحت‌تر می‌تواند از روی عکس سونوگرافی جزئیات را تشخیص دهد. به عنوان مثال هنگام پر بودن مثانه سنگ‌های کوچکی که در آستانه افتادن هستند، کاملاً نشان داده می‌شوند. این در صورتی است که اگر مثانه پر نباشد، ممکن است این سنگ‌ها مشخص نباشند.

۵- آیا در حین انجام سونوگرافی کلیه درد داریم؟

خیر، در این روش هیچ گونه دردی متوجه بیمار نخواهد شد. اما اگر هنگام انجام سونوگرافی کلیه به هر دلیلی دچار درد شدید، تکنسین سونوگرافی را در جریان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو