آیا خرید تتر خوب است؟

4

1402/4/21

20:21


خرید ارز دیجیتال تتر به‌جای دلار کاغذی با هدف حفظ ارزش سرمایه و با توجه به محدودیت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری روی دلار در ایران وجود دارد، می‌تواند استراتژی خوبی باشد.

اگر خرید دلار یکی از استراتژی‌های شما برای فرار از تورم و حفظ ارزش سرمایه‌تان است، احتمالاً مشکلات مربوط به دلار کاغذی باعث شده است تا به خرید تتر به‌عنوان راه جایگزین فکر کنید. این استیبل کوین با ارزش بازار بیش از ۸۳میلیارد دلاری، سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین و اتریوم است. اما آیا سرمایه‌گذاری در تتر ارزشش را دارد؟

دلار کاغذی بهتر است یا تتر؟

قیمت تتر با چشم‌پوشی از نوسانات جزئی، همواره برابر با یک دلار است. با این حال، این دو دارایی دقیقاً مشابه یکدیگر نیستند. تفاوت ماهیت دلار به‌عنوان یک ارز فیات و تتر به‌عنوان یک دارایی بر بستر شبکه‌های بلاکچینی، سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاری در تتر نسبت به دلار تفاوتی‌هایی داشته باشد.

خرید دلار در ایران به‌دلیل سیاست‌های ارزی دولت همواره با محدودیت‌هایی همراه است. خرید تتر اما همچنان محدودیت‌های کمتری نسبت به دلار کاغذی دارد. علاوه بر این، درحالی‌که خریدوفروش دلار به ساعات مشخصی در طول روزهای کاری هفته محدود است، ماهیت دیجیتال تتر امکان انجام معاملات آن را در هر لحظه فراهم می‌کند.

حداقل سرمایه موردنیاز، شاید یکی دیگر از تفاوت‌های مهم برای افرادی باشد که می‌خواهند با پول کم یا به‌طور منظم تتر بخرند. به‌طور معمول، حداقل میزان خرید ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی مبلغی بین ۱۰۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان است، اما با توجه به قوانین نانوشته بازار، دیده شده است که افراد برای خرید دلار معمولاً مجبور به تهیه اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری می‌شوند که با نرخ فعلی دلار حدود ۵‌میلیون تومان ارزش دارد.

نگهداری راحت‌تر، امنیت بیشتر در صورت استفاده از کیف پول‌های غیرامانی، سهولت انتقال، نقدشوندگی و کارمزد پایین‌تر از دیگر تفاوت‌هایی است که می‌تواند باعث شود تا خرید تتر نسبت به دلار کاغذی انتخاب بهتری باشد.

اگر با ماهیت استیبل کوین تتر به‌اندازه کافی آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌شود پیش از ادامه مطلب، مقاله «تتر چیست؟» را در وب‌سایت ارز دیجیتال مطالعه کنید.

چرا باید در تتر سرمایه‌گذاری کنیم؟

با درنظرگرفتن آنچه تاکنون گفتیم،‌ خرید تتر می‌تواند بهترین جایگزین دلار کاغذی باشد. ارزش بازار ۸۳میلیارد دلاری و حجم معاملات روزانه ۴۰میلیارد دلاری، بیش از معاملات بیت کوین، تتر را به یک دارایی قابل‌اطمینان برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. علاوه‌بر این، دلایل دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در بزرگترین استیبل کوین بازار وجود دارد، از جمله:

  • حفظ ارزش پول در برابر تورم در طولانی‌مدت
  • نقدشوندگی بهتر نسبت به دلار
  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم
  • سادگی و امنیت بالای نگهداری
  • عدم نیاز به بانک برای پردازش تراکنش‌ها

کسب سود از تتر

سهام‌گذاری یا استیکینگ (Staking)، کشت سود (Yield Farming) و یا وام‌دهی از روش‌های متداول برای کسب درآمد منفعل از ارزهای دیجیتال هستند. در این روش، شما با قفل‌کردن دارایی‌های خود در پروتکل‌های مختلف دیفای، پاداش دریافت می‌کنید. پاداش پرداختی نیز بسته به پروتکل یا دارایی‌های که به این کار اختصاص می‌دهید می‌تواند متفاوت باشد.

به یاد داشته باشید که استفاده از این روش‌های با خطراتی مثل هک پروتکل‌ها یا قراردادهای هوشمند همراه است و ریسک‌های خاص خود را دارد.

حجم بالای معاملات و اختلاف قیمت تومانی تتر در صرافی‌های داخلی (آربیتراژ) نیز می‌تواند فرصتی دیگر برای کسب درآمد از تتر باشد. البته، با توجه به اختلاف قیمت نه‌چندان زیاد تتر و محدودیت واریز روزانه که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، کسب سود از آربیتراژ نیاز به محاسبه دقیق کارمزد‌ها و آشنایی با بازار هر صرافی‌ دارد. در نتیجه، پیش از انجام آربیتراژ تتر باید بسنجید که آیا این روش برای شما سودآور خواهد بود یا نه.

آیا خرید تتر خوب است؟

نوسانان قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی از ۳ تا ۱۰ تیر ۱۴۰۲.

معایب سرمایه‌گذاری در تتر

پیش از تصمیم به خرید تتر بهتر است معایب سرمایه‌گذاری در این استیبل کوین را نیز در نظر بگیرید:

  • قیمت تتر به ارزش دلار گره خورده است. در نتیجه، سود ریالی بلندمدت موردانتظار برای سرمایه‌گذاری در آن نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و دارایی‌هایی مانند طلا و نقره معمولاً کمتر است.
  • هزینه‌های تأمین تتر از منابع خارجی و تقاضای بیشتر برای آن باعث شده تا قیمت این استیبل کوین به‌طور معمول از دلار آمریکا بیشتر باشد.
  • باوجود امنیت بالای کیف پول‌های غیرامانی معتبر، همیشه احتمال هک یا گم‌کردن کلید خصوصی وجود دارد.
  • باتوجه به متمرکزبودن تتر و تحریم‌های اقتصادی موجود علیه ایران، باید احتمال کم مسدودشدن دارایی‌های خود را درصورت عدم رعایت نکات امنیتی در نظر بگیرید. البته، تاکنون هیچ گزارش موثقی از مسدودشدن دارایی‌های کاربران عادی ایرانی توسط تتر منتشر نشده است.

طلا به‌دلیل ارزش ذاتی‌ خود یکی دیگر از روش‌های مناسب برای حفظ ارزش پول است. با این حال، سرمایه‌گذاری روی طلا پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به خرید تتر دارد. به‌طور معمول، خرید طلا در بلند‌مدت باعث حفظ ارزش پول شما می‌شود و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در آن می‌تواند ریسک‌های بسیاری به‌همراه داشته باشد. این در حالی است که معامله‌گران عموماً تتر را باهدف کسب سود در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌خرند.

خرید تتر در مقایسه با طلا

در خرداد ۱۳۹۰، قیمت هر گرم طلا حدود ۴۴٬۰۰۰ تومان و هر دلار آمریکا نیز حدود ۱٬۱۰۰ بوده است. در خرداد ۱۴۰۲، قیمت هر گرم طلا به مرز ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ تومان و دلار نیز به حدود ۵۰٬۰۰۰ تومان رسید که به‌ترتیب نشان‌دهنده سود ۵٬۶۸۲درصدی برای طلا و ۴٬۴۸۲درصدی برای دلار است.

همچنین بخوانید: ذخیره ارزش چیست؟ آیا بیت کوین ذخیره ارزش محسوب می‌شود؟

با توجه به اینکه قیمت طلا در ایران افزون بر تورم به نرخ جهانی اونس طلا نیز بستگی دارد، در شرایطی که قیمت تتر یا دلار در حال افزایش است، قیمت طلا در ایران با کاهش ارزش این فلز در سطح جهان، احتمالاً کاهش خواهد یافت.

آیا خرید تتر خوب است؟

بازدهی سرمایه‌گذاری در طلا و دلار طی ۱۲ سال گذشته.

جمع‌بندی

در نهایت، پیش از هر انتخاب ریسک‌های موجود را به‌دقت بررسی کرده و مراقب باشید تا در قدم اول ضرر نکنید. همواره اولویت بر حفظ وضعیت موجود و سپس تلاش برای افزایش دارایی و کسب سود است. خرید تتر می‌تواند بهترین راه‌حل برای مشکلات کنونی سرمایه‌گذاری در دلار کاغذی و محدودیت‌های خرید آن باشد. علاوه بر آن، نگهداری و فروش تتر نیز چالش‌های کمتری نسبت به دلار دارد. فراموش نکنید که چه برای حفظ ارزش پول یا با هدف کسب سود تتر می‌خرید، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو