انواع کسب و کار برای دانشجویان و مشاغل مناسب در حین تحصیل

منبع: تاپ ناز

3

1402/4/23

17:08


انواع کسب و کار برای دانشجویان

دانشجویان برای پرداخت شهریه و هزینه های زندگی به نوعی درآمد در دوران تحصیل نیاز دارند. در دوران دانشگاه زمان کم میباشد و به همین دلیل است که وقت دانشجو خیلی گرانبهاست. در طول این سال ها خرج های دانشگاه خیلی بالا رفته و داشتن یک شغل پاره وقت در کنار زمان مطالعه و شرکت در کلاس ها برای کاهش هزینه ها روش خوبی میباشد. اگر دانشجو هستید و برای تامین هزینه های روزانه و تحصیل خود به دنبال کار پاره وقتی هستید، بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید.

در دنیای امروز کسب و کارهایی هستند که تقریبا به هیچ سرمایه اولیه ای به جز وقت شما نیاز ندارند. کارهای بسیار هم با بودجه خیلی کم و بدون نیاز به تشکیلات خاصی وجود دارند. شما با داشتن یک منبع درآمد به خوبی از خرج غذا، شهریه و کتاب های درسی گران قیمت خود برمی آیید. اما این نکته هم در نظر داشته باشید که کار شما باعث عقب افتادن کارهای درسی نشود. در این مطلب به برسی و معرفی کسب کارهای مختلفی می پردازیم که میتوانید از آنها ایده بگیرید.

تدریس گروهی و خصوصی

فرقی نمیکند در چه رشته و یا در چه مقطعی مشغول تحصیل باشید. این کار برای هر دانشجویی میتواند منبع درآمد باشد. شما به عنوان دانشجو درس هایی را پاس کرده و در آزمون های مختلفی شرکت کرده اید. اکنون دانشی در اختیار دارید که در قسمت های مختلف جامعه میتواند به تحصیل افراد علاقه مند کمک کند. فرصت های تدریس خصوصی زیادی در دانشگاه وجود دارد. به خصوص که در نزدیکی امتحانات نیاز به یک معلم خصوصی افزایش پیدا میکند تا سوالات درسی از او پرسیده شود و مشکلات رفع شوند. از مزیت های دیگر این کار، ساعت کاری آن است، شما خودتان ساعت کاری را تعیین میکنید و این قضیه بهترین چیزی است که برای یک کار پاره وقت میتواند اتفاق بیفتد.

اگر شما از افرادی هستید که آموختن به دیگران را لذت بخش میدانند، به راحتی میتوانید از این علاقه پول دربیاورید. همانطور که میدانید صنعت آموزش خیلی وسیع و متنوع است و نرم افزار هایی هم برای تبدیل مهارت شما به پول وجود دارند. همچنین میتوانید در مراکز آموزشی دانشگاه هم به عنوان مدرس کار کنید. این حوزه محدود به درس و کتاب نمیشود، حتی میتوانید به عنوان مربی تربیت بدنی دانشگاه هم کار کنید.

کمک به استاد

برخی از کلاس ها مثل کلاس زبان ترم اول، معمولا پر از دانشجو است. اساتید هم به خاطر تعداد زیاد برگه هایی که باید تصحیح کنند معمولا از برخی دانشجوهای دیگر کمک میگیرند. آزمون های دانشگاه زمان مشخصی دارند و میتوانید برنامه خود را متناسب با این کار تنظیم کنید. برای ورود به این بخش باید با پشتیبانی دانشگاه یا دانشجویانی که قبلا در این کار بوده اند، پرس و جو کنید و از این راه فرصت شغلی خود را در دوران دانشجویی به وجود بیاورید.

انواع کسب و کار برای دانشجویان و مشاغل مناسب در حین تحصیل

خدمات تولید محتوا

اگر به نوشتن علاقه دارید، خوب است بدانید که از این راه میتوانید پول خوبی بدست بیاورید. این روزها کسب و کارهای اینترنتی با چالش تولید محتوای با کیفیت برای جذب مشتری دست و پنجه نرم میکنند. این یعنی یک فرصت شغلی برای فعالیت شما در این حوزه پر از فرصت. شما با نوشتن متن های جذاب و مقالات میتوانید به سایت های مختلف کمک کنید. این کار میتواند هم در ارتباط با رشته شما باشد و یا زمینه های مختلف دیگر که به آن علاقه دارید. برای شروع فقط باید به اصول نگارش و ویراستاری آشنا باشید.

کار در پشتیبانی فنی دانشگاه

شما میتوانید مهارت خود در کار با کامپیوتر یا مهارت های فنی دیگر را برای درآمد زایی به کار بگیرید. برای کار در این زمینه به قسمت IT دانشگاه مراجعه کنید. پشتیبانی فنی تمام وقت تقریبا نیاز همه دانشگاه های کشور است و برای داشتن چنین چیزی از همه دانشجویان و اساتید دانشگاه که در این زمینه فعالیت میکنند میتوان استفاده کرد. معمولا حجم کار این قسمت زیاد بوده و افراد زیادی را میطلبد که به همین علت شاید بتوانید ساعت کار خود را با هماهنگی تنظیم کنید.

گارسون

یکی از مشاغل دانشجویی مشهور پیش خدمتی برای رستوران ها است. این شغل از گذشته پر از دانشجو بوده و همچنان رستوران ها به استخدام دانشجوها میپردازند. حتما شما هم دیده اید که افراد زیادی به سمت این شغل میروند، بیشتر مواقع به خاطر علاقه یا درآمد خوب گارسونی نیست، بلکه به خاطر این است که گارسونی به مهارت خاصی نیاز ندارد. منعطف بودن زمان کاری این شغل به شما اجازه میدهد که به تحصیل و کلاس های خود هم برسید. برای این که دوران کار دانشجویی سخت نگذرد با نگاهی مثبت وارد این شغل شوید. بدانید که این شغل موقتی است و بعد از تحصیل میتوانید به سمت شغل مورد علاقه خود بروید. از خوبی های گارسونی، معاشرت با افراد مختلف و قوی شدن مهارت اجتماعی شما میباشد.

مطلب مشابه: شغل خانگی ؛ معرفی راه های کسب در آمد در منزل و پولدار شدن سریع

کار در کتابخانه

اگر دنبال کار دانشجویی هستید ولی نگرانید که به درس شما لطمه ای وارد شود، کار در کتابخانه انتخاب خوبی برای شما میباشد. محیط آرام کتابخانه به شما فرصت مطالعه دروستان را میدهد. به علاوه این کار راحت است و قسمت های زیادی برای کار کردن دارد. مثلا قسمت مرتب کردن کتاب های و یا پرینت گرفتن و … برای مشغول به کار شدن فقط کافی است که به کتابخانه دانشگاه رفته و به دنبال فرصت های شغلی بگردید. در صورتی که کار نبود، میتوانید شماره خود را برای کارهایی که در آینده پیش خواهد آمد به آنجا بدهید.

انواع کسب و کار برای دانشجویان و مشاغل مناسب در حین تحصیل

برایستا

کار دیگری که در کنار گارسونی، دانشجوهای زیادی را به خود جذب کرده است. کار در کافی شاپ ها و کافه ها زمان قابل تنظیمی داشته و دانشجوها میتوانند به صورت پاره وقت در آن کار کنند. قهوه چی یا همان باریستا در تهیه نوشیدنی و قهوه کافه ها کمک میکند. این کار هم قسمت های مختلفی دارد که بعضی از آنها بر خلاف گارسونی اتفاقا به مهارت نیاز داشته و به همین دلیل هم درآمد بهتری دارد. یکی از این بخش های تهیه نوشیدنی های مخصوص، با کیفیت مطلوب است. اگر شخصیت اجتماعی دارید و از کنار جمع بودن لذت میبرید، حتما این شغل را در نظر داشته باشد، شما در این کار میتوانید مهارت کسب کرده و پیشرفت هم بکنید.

کار آمار گیری

خوب است بدانید که شرکت ها و سازمان هایی هستند که دانشجویان را در دوران تحصیل خود برای این کار استخدام میکنند. این شرکت ها به نیروی جوان و فعالی برای جمع کردن اطلاعات آماری نیاز دارند. میتوانید در این زمینه تحقیقات لازم را انجام داده و با همکاری با این شرکت ها کسب درآمد کنید.

مطلب مشابه: معرفی 24 شغل خانگی بانوان + لیست مشاغل خانگی برای بانوان و خانم های ایرانی

وارد کننده

علاوه بر آمارگیری، شرکت ها و مراکز تحقیقاتی هستند که داده های زیادی برای وارد کردن دارند. این مراکز از افرادی که به دنبال کار پاره وقت میگردند استقبال میکنند. این کار به مهارت خاصی هم نیاز ندارد، شما برای وارد کردن داده ها به سیستم نیازمند یک دانش عمومی کار با کامپیوتر هستید. این کار ساده است و انجام دادن آن را به راحتی میتوانید میان برنامه تحصیلی خود جا بدهید. فقط کمی دقت و حوصله برای وارد کردن داده ها داشته باشید تا به مرور زمان سرعت شما در این کار بیشتر شده و با انجام پروژه های بیشتر، درآمد خود را زیاد کنید.

فروش محصولات به صورت اینترنتی

لازم نیست برای این کار فروشنده خوبی باشید، داشتن کسب و کار اینترنتی و فروش یک محصول در روز هم برای شما سود آور است. اگر هنوز همان دیدگاه قدیمی را نسبت به فروش و بازاریابی دارید بهتر است اول بازاریابی آنلاین را تجربه کنید و با کمی تلاش و گرفتن اولین درآمد، نظر شما نسبت به این کار تغییر خواهد کرد. همانطور که میدانید، بستر اینترنت، فرصت های شغلی زیادی را برای افراد فراهم کرده است. در این دوره تلویزیون و روزنامه و رادیو قدرت سابق را ندارند و از آن طرف بازار اینترنت هر روز داغ تر میشود. فقط باید در رقابت برنده شده و توانایی فروش محصولات در اینترنت را بدست بیاورید.

پیک موتوری

شغلی که هر شهری به آن نیاز دارد. در همه مناطق رستوران ها و حتی اداره پست و سایر فروشگاه های پیدا میشوند که نیاز به افرادی برای جابه جایی بسته های پستی، سفارش غذا و محصولاتی که به صورت اینترنتی از فروشگاه آنها خریداری شده میگردند. تنها تخصصی که برای این کار نیاز دارید توانایی رانندگی است تا در این شغل مشغول به کار شوید. البته که به همین دلیل درآمد این شغل زیاد جالب نیست. برخی از این مراکز خودشان وسیله نقلیه دارند و باقی باید از وسیله نقلیه خودتان استفاده کنید که برتری هایی هم دارد.

کار در بخش آزمایشگاه

اگر دانشگاه شما بخش آزمایشگاه دارد سری به آن قسمت بزنید. فرصت های شغلی متفاوتی در این بخش یافت میشود. فعالیت های بسیاری مثل پروژه در این بخش وجود دارد. در قسمت دفتری هم دانشجویان میتوانند استخدام شوند. شما میتوانید به برسی این فرصت شغلی از طریق دانشجویان سال بالایی یا خود بخش علمی دانشگاه بپردازید. توجه داشته باشید که حتما لازم نیست در زمینه رشته خودتان فعالیت کنید، ولی توجه داشته باشید که آزمایشگاه معمولا کار را به دانشجویان همان رشته داده، چرا که طبیعتا آنها اولویت دارند. این کار مزایای زیادی در کنار در آمد برای تحصیل شما دارد. شما با اساتید وقت بیشتری را میگذرانید و این فرصت برای شما فراهم میشود تا با رشته بیشتر آشنا شوید.

مطلب مشابه: آشنایی با 10 شغل پردرآمد برای خانمها

بازاریابی تلفنی

کمی قبل درباره بازاریابی اینترنتی صحبت کردیم. شما در زمینه بازاریابی تلفنی برای محصولات مختلف هم میتوانید شاغل شوید. در این کار باید برای فروش محصولات به جذب مشتری و تبلیغ بپردازید. این کار به صورت نیمه وقت بوده و علاوه بر کسب درآمد تجربه خوبی هم محسوب میشود. علاوه بر کار تبلیغ، بازاریابی تلفنی به گرفتن سفارش ها و فروش محصولات از طریق تلفن بپردازید. لازمه این کار داشتن شیوه معاشرت و ارتباط صحیح با مشتری است تا در تماس های بیشتری شاهد فروش محصولات باشید.

کار در فروشگاه های دانشگاه یا خوابگاه

معمولا در محوطه دانشگاه غرفه هایی برای فروش خوراکی و دیگر موارد وجود دارند. حتما خودتان هم بارها از آنها خرید کرده اید. در بیشتر خوابگاه ها هم یک مغازه دانشجویی در محوطه خوابگاه هست که میتوانید در آنجا مشغول به کار شوید. اگر هم چنین چیزی در خوابگاه شما وجود ندارد، ایده آن را بدهید و بعد از هماهنگی های لازم خودتان میتوانید این کار را به راه بیاندازید. در این راه از دوستانتان هم کمک بگیرید که هر روز یک نفر آنجا را اداره کند تا به درس و دانشگاه هم لطمه ای وارد نشود.

پرستاری از کودکان

اگر رابطه خوبی با کودکان دارید، شغل نگهداری از کودکان هم برای دوران دانشجویی ایده بدی نیست. مواظب از کودکان با توجه به سن آنها به تجربه و ارتباط موثر نیاز دارد و به صورت پاره وقت میتوانید این کار را انجام داده و با درآمد حاصل از آن، مخارج خود را به خوبی مدیریت کنید. پس اگر از همراهی با کودکان لذت میبرید و آنها را دوست دارید، این شغل برای شما خیلی لذت بخش خواهد بود.

ترجمه و تایپ

گاهی برای ورود به این حوزه اصلا نیازی به مهارت ترجمه و تایپ نیست. حتما شما هم در طول دوران دانشجویی گذرتان به دفاتر تایپ و ترجمه خورده است. اگر حوصله و وقت یادگیری تایپ را دارید یا توانایی آموختن زبان انگلیسی حرفه ای را در خود میبینید، به راحتی میتوانید بعد از یادگیری یا در حین آن، به این حوزه وارد شوید. کافی است به یکی از مراکز موجود مراجعه کرده و درخواست کار بدهید. در اینترنت و فضای مجازی فرصت های شغلی زیادی برای تایپیست ها و مترجم ها وجود دارد. اما در صورتی که علاقه و وقت یادگیری ترجمه و تایپ را ندارید، فقط یک دفتر مجازی راه اندازی کرده و یک عده تایپیست و مترجم را دور هم بیاورد و برای آنها کار پیدا کنید! شما میتوانید درآمد خود را از طریق سفارشات و معاملاتی که جور میکنید به دست بیاورید.

کار در باشگاه

اگر دوره های آموزشی این زمینه را انجام داده و اندام خوب و ورزشی و از همه مهم تر به ورزش علاقه دارید. چه شغلی بهتر از کار در باشگاه برای یک دانشجوی ورزشکار میتواند باشد. شما با فعالیت به عنوان مربی در باشگاه های ورزشی از توانایی و مهارت خود درآمد کسب خواهید کرد. علاوه بر کسب درآمد در این شغل سلامتی جسمی خودتان هم بهبود میدهید.

مطلب مشابه: بهترین شغل های برای افراد دانشجو در زمان تحصیل و در دانشگاه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو