جملاتی از کتاب معجزه سپاس‌گزاری اثر راندا برن با متن های زیبا درباره موفقیت

جملاتی از کتاب معجزه سپاس‌گزاری اثر راندا برن با متن های زیبا درباره موفقیت


منبع: روزانه

3

1402/7/7

15:24


کتاب معجزه سپاس‌گزاری یا معجزه شکرگزاری از بهترین و پُر فروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه موفقیت است که به مخاطبین خود مثبت اندیشی را یاد می‌دهد. پس اگر شما نیز به چنین کتاب‌هایی علاقه دارید در ادامه متن همراه ما باشید. این کتاب درباره چیست؟ زندگی پر ازاتفاقات ناگهانی و مصیبت‌های سخت است که گاهی اوقات […]

کتاب معجزه سپاس‌گزاری یا معجزه شکرگزاری از بهترین و پُر فروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه موفقیت است که به مخاطبین خود مثبت اندیشی را یاد می‌دهد. پس اگر شما نیز به چنین کتاب‌هایی علاقه دارید در ادامه متن همراه ما باشید.

این کتاب درباره چیست؟

جملاتی از کتاب معجزه سپاس‌گزاری اثر راندا برن با متن های زیبا درباره موفقیت

زندگی پر ازاتفاقات ناگهانی و مصیبت‌های سخت است که گاهی اوقات سبب از یاد بردن نعمت‌های بسیار زیادی می‌شود که خداوند در اختیارمان گذاشته است، البته غرق شدن در کار‌ها و مشکلات روزمره نیز بعضی از نعمت‌‌ها را برایمان عادی نشان می‌دهد و اهمیتش برایمان کمرنگ می‌شود، البته قطعا در طول زندگی از مسائل مختلف شکرگزار بودیم، اما این کار تبدیل به عادت نکرده‌ایم.

راندا برن نویسنده‌ای استرالیایی و شخصی تاثیرگذار در سال 2007 از سوی مجله تایمز بوده که کتاب معجزه‌ی شکرگزاری او اهمیت سپاس‌گزار بودن را در موانع مختلف و تاثیر زیاد آن روی زندگی انسان را یادآوری می‌کند و راهکار‌هایی را پیشنهاد می‌دهد تا به رضایت درونی و رضایت از زندگی و داشتن زندگی و روابط سالم برسیم. او سعی دارد با تمرین‌های ساده ولی مهم این فراموشی‌ها را از بین برده و کاری کند قدر داشته‌هایمان را بیشتر از قبل بدانیم و هدف از نوشته شدن این کتاب شکل‌گیری شکرگزاری آگاهانه و تبدیل آن به عادت است. هر چه بیشتر سپاس‌گزار باشید از سختی‌هایی که کشیده‌اید رها شده و احساس رضایت خود به زندگی بیشتر می‌شود.

برپایه‌ی این کتاب اگر هر روز یک تمرین شکر‌گزاری انجام بدهید، پس از 28روز شاهد نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ی آن می‌شوید و وقتی این تمرینات را باانگیزه بیشتر و به‌طور مرتب انجام بدهید، کم‌کم متوجه‌ی تغییرات آن در زندگیتان می‌شوید. همه‌ی این تمرینات موجب می‌شود شکرگزاری برایتان تبدیل به عادت شود و مانند یک مراقبه وارد زندگی شما می‌شود، این شکرگزاری عواقب و حس و حال خوبی را در تمام کار‌های زندگیتان برای شما به ارمغان می‌آورد.

وقتی این تمرین‌ها تاثیر مثبت در زندگیتان بروز می‌دهد که تمرین‌ها را رها نکرده و به‌طور مرتب انجام بدهید و این‌گونه پس از پایان تمرینات احساس خوبی دارید و می‌توانید از زندگی خود لذت بیشتری ببرید.

جملاتی از این کتاب

همیشه بسیار شگفت‌زده می‌شوم که کائنات چگونه شیوه‌هایی جدید و خلاقانه را می‌یابد تا به من پیام دهد نیروی معجزه‌آسای سپاس‌گزاری را در زندگی‌ام به جریان اندازم! وقتی یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌ام به من تلفن می‌کند؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای من این است که به دلیل حضور این شخص در زندگی‌ام از خداوند سپاس‌گزاری کنم. وقتی کسی به من چنین می‌گوید: ”امروز به‌راستی روزی زیبا و شادی‌بخش است؛ “ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای من این است که، به دلیل آب و هوای عالی منطقه‌ی سکونتم و به دلیل زندگی‌کردن در یک روز زیبای دیگر، به‌معنای ‌واقعی از خداوند سپاس‌گزاری کنم. اگر یکی از وسیله‌های برقی منزلم از کار می‌افتد؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای من این است که به دلیل کارکردن بقیه‌ی وسایل برقی منزلم به‌معنای ‌واقعی از خداوند سپاس‌گزاری کنم. اگر یکی از گل‌های کاشته‌شده در باغچه‌ی منزلم پژمرده می‌شود؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای من این است که به دلیل همه‌ی گل‌های زیبا و شاداب موجود در باغچه‌ام از خداوند سپاس‌گزاری کنم.

اگر می‌شنوید که کسی، در هر زمان و هر مکان، بارها و بارها از خداوند سپاس‌گزاری می‌کند؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای شما این است که همواره از خداوند سپاس‌گزاری کنید! در کائنات به‌راستی شیوه‌های خلاقانه‌ی بسیاری وجود دارد تا به شیوه‌ای معجزه‌آسا به شما پیام داده شود، در میان فعالیت‌های روزمره‌ی خودتان، همواره سپاس‌گزار باشید. کائنات از قانون جذب استفاده می‌کند تا به شیوه‌ای معجزه‌آسا به شما پیام دهد؛ به این‌ترتیب، شما همیشه همان پیام‌هایی را جذب می‌کنید که در آن لحظه باید به دلیل نعمت یادآوری‌شده در آن پیام به‌معنای ‌واقعی از خداوند سپاس‌گزاری کنید. من این تمرین را به بازی روزانه‌ام تبدیل کرده‌ام و، با تمرین‌کردن مداوم این بازی، اکنون به‌طور طبیعی به همه‌ی پیام‌های شگفت‌انگیز کائنات پی می‌برم و به دلیل پی‌بردن به هر یک از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزاری می‌کنم.

وقتی یکی از همسایه‌ها به شما تلفن می‌کند و از شما دعوت می‌کند تا با هم چای یا قهوه بنوشید یا وقتی یکی از همسایه‌های خودتان را در خیابان می‌بینید و برای او دست تکان می‌دهید؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای شما این است که به دلیل داشتن همسایه‌هایی مهربان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. اگر یکی از خواسته‌های مادی موجود در فهرستتان؛ همچون خانه‌ی رؤیایی، خودرو، موتورسیکلت، کفش یا رایانه؛ توجه‌تان را جلب کرد؛ البته پیام شگفت‌انگیز کائنات برای شما این است که هم‌اکنون به دلیل دستیابی به آن خواسته‌ی خودتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید! وقتی روزی جدید را شروع می‌کنید و کسی به شما ”صبح‌ بخیر“ می‌گوید؛ در واقع پیامی شگفت‌انگیز را دراین‌باره دریافت می‌کنید که به دلیل شروع‌شدن صبحی شگفت‌انگیز از خداوند سپاس‌گزاری کنید. اگر با انسانی روبه‌رو می‌شوید که به‌معنای ‌واقعی شادمان است؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای شما این است که به دلیل شادمانی‌تان از خداوند سپاس‌گزاری کنید

کائنات می‌داند شما باید سپاس‌گزار باشید تا بتوانید رؤیاهای ارزشمندتان را به واقعیت تبدیل کنید؛ بنابراین، پیام‌هایی شخصی را به شما نشان می‌دهد تا به یاد آورید که همواره سپاس‌گزار باشید. او همه‌ی انسان‌ها، موقعیت‌ها و رویدادهای پیرامونتان را به‌منزله‌ی نشانه‌ای شگفت‌انگیز به‌کار می‌برد تا شما به یاد آورید که سپاس‌گزار باشید. عملکرد کائنات در واقع این گونه است: اگر صدای آژیر آمبولانس را می‌شنوید؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای شما این است که به دلیل سلامتی‌تان از خداوند سپاس‌گزار باشید. اگر خودروی پلیس را مشاهده می‌کنید؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای شما این است که به دلیل امنیت و آرامشتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. اگر انسانی را در حال خواندن روزنامه مشاهده می‌کنید؛ پیام شگفت‌انگیز کائنات برای شما این است که به دلیل شنیدن خبرهایی شگفت‌انگیز از خداوند سپاس‌گزاری کنید.

جملاتی از این کتاب

”زندگی بسیار شادی‌بخش است…. ما باید بازی کنیم تا بتوانیم همواره به شگفتی‌های پیرامونمان پی ببریم. “ فلورا کولائو (….. – ۱۹۵۴) نویسنده و درمانگر تمرین امروز در واقع یکی از تمرین‌هایی است که من بسیار به آن علاقه دارم زیرا درحقیقت گونه‌ای بازی با کائنات محسوب می‌شود. این تمرین بسیار شادی‌بخش است. تصور کنید کائنات به شما علاقه دارد و دوستتان محسوب می‌شود. تصور کنید کائنات می‌خواهد شما به همه‌ی خواسته‌های خودتان در زندگی برسید. به این دلیل که کائنات نمی‌تواند راه بیفتد و خواسته‌های ارزشمندتان را به‌صورت حضوری به شما هدیه کند؛ پس، قانون جذب را به‌کار می‌برد تا نشانه‌ها و پیام‌هایی را در اختیارتان قرار دهد که به شما کمک می‌کنند به رؤیاهای ارزشمندتان برسید.

این نکته را به یاد بسپارید: ”هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

فرقی نمی‌کند که چه کسی یا کجا هستید و در چه موقعیتی قرار دارید؛ در هر صورت، معجزه‌ی سپاس‌گزاری کل زندگی‌تان را دگرگون خواهد کرد!

با درنظرگرفتن نظریه‌ها و نکته‌های کشف‌شده در حیطه‌ی فیزیک کوانتوم در این روزگار؛ به‌نظر می‌رسد که گذشتگان دراین‌باره حق داشتند. برای نمونه؛ تأثیر مشاهده‌کننده را در نظر بگیرید. تأثیر مشاهده‌کننده در حیطه‌ی فیزیک کوانتوم به تغییراتی گفته می‌شود که در نتیجه‌ی مشاهده‌کردن بر مشاهده‌شونده به‌وجود می‌آید. تصور کنید سپاس‌گزاری شما با تمرکز بر غذاها و نوشیدنی‌ها در ساختار انرژی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را چنان پالوده می‌کند که پیامد مصرف‌کردن آن‌ها برای شما فقط و فقط تندرستی بیشتر است.

”آن‌کس که دارد؛ بیشتر به او داده خواهد شد و او از فراوانی بهره‌مند خواهد بود. آن‌کس که ندارد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

”بیایید لحظه‌ای درنگ کنیم و بیندیشیم زیرا، اگر امروز نکته‌هایی بسیار را نیاموختیم، دست‌کم نکته‌هایی اندک را آموختیم؛ اگر نکته‌هایی اندک را نیاموختیم، دست‌کم بیمار نشدیم؛ و اگر بیمار شدیم، دست‌کم نمردیم؛ بنابراین، بیایید همواره سپاس‌گزار باشیم. “

”زندگی بسیار شادی‌بخش است…. ما باید بازی کنیم تا بتوانیم همواره به شگفتی‌های پیرامونمان پی ببریم. “ فلورا کولائو (….. – ۱۹۵۴) نویسنده و درمانگر

”دانش همچون گنج است؛ اما کلید دستیابی به آن فقط تمرین‌کردن است. “ ابن خلدون

برمبنای قانون جذب، دو گونه‌ی مشابه به سوی یکدیگر جذب می‌شوند؛ بنابراین، اگر ما نعمتی را در زندگی‌مان کم‌اهمیت بشماریم، پس از آن نعمت محروم خواهیم شد. این نکته را به یاد بسپارید: ”هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

هرکس به دلیل شغل کنونی‌اش از خداوند سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد.

انسان‌هایی بردبار، بااستعداد، توانمند، خردمند، خوش‌خنده و شوخ‌طبع هستند؛ به‌خوبی به حرف‌های شما گوش می‌کنند؛ پیشنهادهایی عالی را برای شما مطرح می‌کنند؛ همواره لبخند می‌زنند یا قلبی مهربان دارند. شاید به این دلیل سپاس‌گزار هستید که از انجام‌دادن کاری با این افراد به‌راستی لذت می‌برید. شاید هم زمانی را به یاد می‌آورید که هر یک از این افراد برای شما جانفشانی کرده‌اند،

جملاتی از این کتاب

می‌توانید آن خواسته‌ها را به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کنید: جسم و سلامتی شغل و حرفه پول روابط خواسته‌های شخصی کالاهای مادی سپس، فقط باید خواسته‌های خودتان را در هر بخش تعیین کنید

اما سپاس‌گزارانه‌زیستن چگونه است؟ آیا فقط گفتن جمله‌ی ”خدایا، سپاس‌گزارم، “ برای سپاس‌گزاربودن کافی است؟ هرگز! انسان سپاس‌گزار باید در کردارش سپاس‌گزار باشد. شاید فرآیند سپاس‌گزاری با این جمله شروع شود؛ اما گفتن این جمله فقط سرآغاز ماجرا خواهد بود. درست همان‌گونه که تصورکردن برای به‌کارگیری قانون جذب فقط نقطه‌ی شروع محسوب می‌شود.

مطلب مشابه: جملاتی از کتاب درمان شوپنهاور از اروین یالوم با متن های بریده شده فلسفی از کتاب

برمبنای قانون جذب؛ هر اندیشه‌ای را درباره‌ی انسانی دیگر در سر بپرورانید یا هر سخنی را درباره‌ی او بگویید، همان را به سوی خودتان جذب خواهید کرد. درست به همین دلیل است که انسان‌های اندیشمند در سراسر دنیا همواره سپاس‌گزاربودن را به ما توصیه کرده‌اند. آنان می‌دانستند برای بهره‌مندشدن از نعمت‌هایی بیشتر در زندگی‌تان و برای گسترش‌یافتن معجزه‌آسای زندگی‌تان باید از خداوند سپاس‌گزار باشید.

فرقی نمی‌کند که اکنون چه خلق‌وخویی دارید؛ در هر صورت، سپاس‌گزاری سبب می‌شود شکیباتر، ژرف‌اندیش‌تر، دلسوزتر و مهربان‌تر شوید؛ به‌گونه‌ای که شاید حتی خودتان را نشناسید. به‌این‌ترتیب، احساس آزردگی و رنجش شما از بین خواهد رفت.

باید، به ازای هر بار گله و شکایت‌کردن، ده ویژگی خوب آن رابطه را به یاد آوریم. در غیر این صورت، روابطمان ازهم‌گسسته خواهد شد. اگر در روابط زناشویی‌مان به این موضوع توجه نداشته باشیم؛ ممکن است ازدواج ما به جدایی عاطفی یا واقعی منجر شود.

چگونگی احساس شما معیاری مناسب است که نشان می‌دهد چقدر سپاس‌گزار هستید. هرچه سپاس‌گزارتر باشید؛ احساس می‌کنید شادتر هستید و زندگی‌تان نیز سریع‌تر تغییر خواهد کرد. بعضی روزها به‌سرعت شاد می‌شوید و بعضی روزها ممکن است شادشدنتان اندکی طول بکشد. به‌هرحال، وقتی هر روز به شمارش نعمت‌های بی‌شمار زندگی‌تان ادامه می‌دهید؛ پی می‌برید هر بار احساستان بهتر و بهتر می‌شود و مشاهده می‌کنید که نعمت‌های زندگی‌تان به شیوه‌ای معجزه‌آسا چند برابر خواهند شد!

شما بی‌تردید در موقعیت‌های مختلف در زندگی‌تان سپاس‌گزار بوده‌اید. اما برای این‌که معجزه‌ی سپاس‌گزاری را به زندگی‌تان فرا بخوانید و بتوانید، با سپاس‌گزاری، تغییری بنیادین را در موقعیت کنونی‌تان به‌وجود آورید؛ باید در هر لحظه سپاس‌گزار باشید و سپاس‌گزاری را به شیوه‌ی جدید زندگی‌تان تبدیل کنید.

اگر شش سال قبل از من پرسیده می‌شد آیا انسانی سپاس‌گزار هستم یا خیر؛ چنین پاسخ می‌دادم: ”بله، من بی‌تردید انسانی سپاس‌گزار هستم. وقتی کسی هدیه‌ای به من می‌دهد، وقتی کسی دری را برایم می‌گشاید یا وقتی کسی کاری را برایم انجام می‌دهد؛ از او تشکر می‌کنم. “ حقیقت این است که من در آن زمان هرگز انسانی سپاس‌گزار نبودم. من نمی‌دانستم سپاس‌گزاربودن به‌راستی چه معنایی دارد. بی‌تردید فقط گفتن واژه‌ی ”متشکرم“ در موقعیت‌هایی ویژه سبب نمی‌شود انسانی سپاس‌گزار باشم.

”وقتی صبح‌ها از خواب برمی‌خیزید؛ به دلیل روشنایی روز از خداوند سپاس‌گزاری کنید، به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت زندگی و همه‌ی توانایی‌های بی‌نظیرتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. به دلیل غذایی که برای خوردن دارید یا شادی ناشی از زنده‌بودنتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. اگر برای سپاس‌گزاری‌کردن دلیلی نمی‌یابید؛ ایراد و اشکال کار بی‌تردید در وجود خودتان نهفته است. “ تیکامسی (۱۸۱۳-‌۱۷۶۸) رهبر ملی قبیله‌ی شونی در امریکا

جملاتی از این کتاب

اما اگر درباره‌ی رویدادها یا نعمت‌هایی بیندیشید که به دلیل اتفاق‌افتادن آن‌ها یا بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید و سپاس‌گزاری را خالصانه و به‌معنای ‌واقعی احساس کنید؛ برمبنای قانون جذب، همان رویدادها یا نعمت‌ها را بیشتر به زندگی‌تان جذب می‌کنید.

مشکل یا موقعیتی منفی را در زندگی‌تان در نظر بگیرید که به‌شدت مشتاق هستید آن را حل کنید. ۳. ده نکته‌ی مثبت را درباره‌ی آن موقعیت منفی بنویسید که به دلیل آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. ۴. پایان فهرستتان، چنین بنویسید: خدایا، به دلیل یافتن راه‌حلی کامل و تمام‌عیار، سپاس‌گزارم؛ سپاس‌گزارم؛ سپاس‌گزارم. ۵. فقط همین امروز بکوشید بیازمایید آیا می‌توانید یک روز را به‌گونه‌ای سپری کنید که هیچ‌گونه سخن منفی بر زبان نیاورید یا خیر. هرگاه پی بردید در حال درسرپروراندن اندیشه‌ای منفی یا برزبان‌آوردن سخنی منفی هستید؛ جمله‌ی شگفت‌انگیز را به‌کار ببرید. لحظه‌ای درنگ کنید و چنین بگویید: اما من باید بگویم به‌معنای ‌واقعی از خداوند سپاس‌گزارم که………………………….

متن و بریده کتاب معجزه سپاسگزاری

وقتی به دلیل شغل کنونی‌تان از خداوند سپاس‌گزار هستید؛ به‌طور طبیعی بهتر و خالصانه‌تر کار می‌کنید. همچنین، هرچه بهتر و خالصانه‌تر کار کنید؛ میزان درآمد و موفقیتتان را در آن زمینه افزایش خواهید داد. اگر به دلیل شغل کنونی‌تان از خداوند سپاس‌گزار نباشید؛ به‌طور طبیعی با انگیزه‌ای کم‌تر کار می‌کنید. وقتی با انگیزه‌ای کم‌تر کار کنید؛ میزان درآمد و موفقیتتان را کاهش می‌دهید. در نتیجه، هرگز با انجام‌دادن کارتان شاد نخواهید شد و هرگز کاری را فراتر از وظیفه‌ی خودتان انجام نخواهید داد. به‌این‌ترتیب، پویایی کارتان به‌تدریج کاهش خواهد یافت و در پایان وضع کارتان به‌کلی وخیم خواهد شد. این وضعیت ممکن است به معنی ازدست‌دادن شغلتان باشد. این نکته را به یاد داشته باشید: انسان‌های ناسپاس حتی داشته‌های خودشان را نیز از دست خواهند داد.

گاهی، ممکن است یکی از همین افراد با شما رفتاری خشن داشته باشد، وظیفه‌اش را به‌درستی انجام ندهد یا، آن گونه که خودتان انتظار دارید، به خواسته‌ی شما توجه نکند. شاید قدرشناس‌بودن در این گونه موقعیت‌ها برای شما دشوارتر باشد؛ اما احساس قدرشناسی شما نباید برمبنای رفتار دیگران کاهش یا افزایش یابد.

برای این‌که بتوانید درباره‌ی غذاها احساس قدرشناسی داشته باشید؛ لحظه‌ای را به اندیشیدن درباره‌ی همه‌ی انسان‌هایی اختصاص دهید که به‌شدت می‌کوشند تا شما غذایی برای خوردن داشته باشید. برای این‌که شما بتوانید میوه و سبزیجات تازه بخورید؛ کشاورزان باید نهال‌ها و بذرها را بکارند، آن‌ها را همواره آبیاری کنند و به آن‌ها رسیدگی کنند تا میوه‌ها و سبزیجات تازه برای برداشت آماده شوند. سپس، عده‌ای از انسان‌ها آن‌ها را می‌چینند و عده‌ای آن‌ها را بسته‌بندی و پخش می‌کنند. عده‌ای از انسان‌ها نیز به‌صورت شبانه‌روزی رانندگی می‌کنند تا این میوه‌ها و سبزیجات را در زمان مناسب به مکان‌های مختلف برسانند.

فقط همین امروز بکوشید بیازمایید آیا می‌توانید یک روز را به‌گونه‌ای سپری کنید که هیچ‌گونه سخن منفی بر زبان نیاورید یا خیر. شاید این کار به‌راستی دشوار باشد؛ اما می‌توانید آن را برای یک روز بیازمایید. برای انجام‌دادن این کار، دلیلی مهم وجود دارد. بسیاری از ما نمی‌دانیم در طول روز چقدر منفی‌گویی می‌کنیم؛ اما، پس از این‌که یک روز به سخنانمان توجه کردیم، به این موضوع پی می‌بریم. این نکته را به یاد داشته باشید: برزبان‌آوردن هر گونه سخن منفی یا گله و شکایت‌کردن سبب می‌شود همان امور به زندگی‌مان جذب شوند.

نخستین نشانه‌ی تأثیر معجزه‌آسای سپاس‌گزاری این است که وضعیت احساسی شما بهبود می‌یابد.

فرقی نمی‌کند که موقعیت بد و ناخوشایند شما تا چه‌اندازه بد و ناخوشایند است؛ در هر صورت، همیشه می‌توانید موضوعی مثبت را بیابید که به دلیل آن از خداوند سپاس‌گزاری کنید

وقتی سپاس‌گزار هستید؛ منفی‌نگربودن برای شما غیرممکن می‌شود. وقتی سپاس‌گزار هستید؛ عیب‌جویی‌کردن از دیگران و سرزنش‌کردن آنان برای شما غیرممکن می‌شود. وقتی سپاس‌گزار هستید؛ غمگین‌بودن یا داشتن هر گونه احساس منفی برای شما غیرممکن می‌شود. بهترین خبر این است: اگر اکنون موقعیتی منفی در زندگی‌تان وجود دارد؛ بدانید با سپاس‌گزاری‌کردن از خداوند می‌توانید این موقعیت منفی را در مدت زمانی کوتاه تغییر دهید.

آیا، وقتی خودروی شما به‌خوبی کار می‌کند، از خداوند سپاس‌گزاری می‌کنید یا فقط زمانی به خودروی خودتان توجه می‌کنید که به تعمیر نیاز دارد؟ آیا هر روز به دلیل زنده‌بودنتان از خداوند سپاس‌گزاری می‌کنید یا نعمت زندگی را کم‌اهمیت و عادی می‌پندارید؟

جملاتی از این کتاب

کم‌اهمیت یا عادی‌پنداشتن نعمت‌ها علت اصلی جذب‌کردن رویدادهای منفی به زندگی‌مان محسوب می‌شود زیرا، وقتی نعمت‌های زندگی‌مان را کم‌اهمیت یا عادی می‌پنداریم، به دلیل بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزاری نمی‌کنیم و، به‌این‌ترتیب، اتفاق‌افتادن معجزه‌ها را در زندگی‌مان متوقف می‌کنیم.

شاید بتوانید در طی یک روز چنان درباره‌ی شغلتان احساسی سرشار از سپاس‌گزاری داشته باشید که موقعیت‌های شغلی شما بی‌درنگ بهبود یابند. گشایش‌های زندگی به‌صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتند. آن‌ها به‌سادگی پیامد تأثیر معجزه‌آسای سپاس‌گزاری هستند!

مطلب مشابه: جملاتی از کتاب چهار اثر فلورانس اسکاول شین با متن های زیبا

به زمان‌هایی بیندیشید که با بداخلاقی و بی‌حوصلگی از خواب بیدار می‌شوید. سپس، روزتان را با همین حالت شروع می‌کنید و کارهای شما، یکی پس از دیگری، اشتباه از آب درمی‌آیند. در پایان روز نیز ادعا می‌کنید که روزی جهنمی را پشت‌سر گذاشته‌اید؛ به‌گونه‌ای که گویا جهنمی‌بودن آن روز به‌صورت تصادفی اتفاق افتاده است. البته، دلیل اصلی جهنمی‌بودن آن روزتان این است که خودتان از صبح بداخلاق و بی‌حوصله بودید.

به زمان‌هایی بیندیشید که با بداخلاقی و بی‌حوصلگی از خواب بیدار می‌شوید.

از قبل سپاس‌گزاری‌کردن بابت هر روز از زندگی‌تان سبب می‌شود روزی شگفت‌انگیز را برای خودتان بیافرینید. وقتی از خداوند سپاس‌گزاری می‌کنید که رویدادهای امروزتان به‌خوبی پیش می‌روند؛ به‌طور طبیعی با رویدادهایی خوب روبه‌رو خواهید شد!

تصورتان را به‌کار ببرید و به‌صورت ذهنی به این سؤال‌ها پاسخ دهید؛ به‌گونه‌ای که گویا از قبل به خواسته‌ی ارزشمندتان رسیده‌اید: ۱. وقتی به خواسته‌ی خودتان رسیدید؛ چه احساسی داشتید؟ ۲. وقتی به خواسته‌ی خودتان رسیدید؛ در ابتدا این موضوع را به چه کسی و چگونه به او گفتید؟ ۳. وقتی به خواسته‌ی خودتان رسیدید؛ در ابتدا کدام کار مهم را انجام دادید؟

شما نمی‌کوشید پی ببرید نیروی جاذبه‌ی زمین چگونه سبب می‌شود هنگام راه‌رفتن روی زمین بمانید؛ این‌طور نیست؟ شما می‌دانید و باور دارید، وقتی روی زمین قدم می‌زنید، برمبنای قانون جاذبه‌ی زمین، استوار روی زمین خواهید ماند. به شیوه‌ای مشابه، وقتی برای دستیابی به خواسته‌های ارزشمندتان از خداوند سپاس‌گزاری می‌کنید؛ باید بدانید و باور داشته باشید که خواسته‌های شما به شیوه‌ای معجزه‌آسا واقعیت خواهند یافت

امروزتان را تا حد امکان به روزی فوق‌العاده تبدیل کنید. برای انجام‌دادن این کار، می‌توانید سپاس‌گزاری را به شیوه‌ای متمرکز انجام دهید و آن را به برنامه‌ی صبحگاهی خودتان بیفزایید. از لحظه‌ای که چشمانتان را باز می‌کنید تا لحظه‌ای که کفش‌های خودتان را می‌پوشید یا برای رفتن به محل کارتان آماده می‌شوید؛ با استفاده‌کردن از هر نعمت موجود در دسترستان بکوشید در ذهنتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید.

مطلب مشابه: جملاتی از کتاب اثر مرکب دارن هاردی؛ جملات برای موفقیت و رشد شخصیتی

جملاتی از این کتاب

همه‌ی انسان‌هایی را تصور کنید که گودال‌هایی را در زمین حفر می‌کنند تا لوله‌ها را داخل آن‌ها قرار دهند. این لوله‌ها در سراسر کشور و شهر شما و در همه‌ی خیابان‌ها نصب شده‌اند و در پایان به خانه‌ی شما می‌رسند تا شما بتوانید شیر آب را باز کنید و آبی زلال، تصفیه‌شده و گرم داشته باشید. پس، چنین بگویید: ”خدایا، سپاس‌گزارم. “

وقتی به‌صورت حضوری از کسی تشکر می‌کنید؛ به چهره‌اش بنگرید. تا زمانی که به چهره‌ی او ننگرید؛ او قدرشناسی شما را به‌معنای ‌واقعی احساس نخواهد کرد و از تأثیر معجزه‌آسای آن بهره‌مند نخواهد شد.

اگر تلفنی از کسی تشکر می‌کنید که به شما کمک کرده است؛ بکوشید به شیوه‌ای تأثیرگذار تشکر کنید. برای انجام‌دادن این کار باید به او بگویید که به چه دلیل از او قدردانی می‌کنید. فقط برزبان‌آوردن واژه‌ی ”متشکرم“ کافی نیست. برای نمونه؛ می‌توانید چنین بگویید: ”متشکرم که به من کمک کردی. “ ”متشکرم که کار خودت را کنار گذاشتی تا به من کمک کنی. “ ”متشکرم که مقداری بسیار از وقتت را به من اختصاص دادی. “ ”متشکرم که این موقعیت منفی را برای من حل کردی. من از تو بسیار ممنونم. “

روز سوم: سلامتی شگفت‌انگیز ”بزرگ‌ترین ثروت دنیا سلامتی است. “ ویرژیل

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که انسان‌های سپاس‌گزار روابطی صمیمانه‌تر دارند، با اعضای خانواده و دوستانشان به شیوه‌ای بهتر رفتار می‌کنند و دیگران به دیده‌ی احترام به آنان می‌نگرند.

روز اول: نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید ”وقتی من شمردن نعمت‌های زندگی‌ام را شروع کردم؛ وضعیت کل زندگی‌ام بهبود یافت. “ ویلی نلسون

من نمی‌دانستم سپاس‌گزاربودن به‌راستی چه معنایی دارد. بی‌تردید فقط گفتن واژه‌ی ”متشکرم“ در موقعیت‌هایی ویژه سبب نمی‌شود انسانی سپاس‌گزار باشم.

”هرکس که سپاس‌گزار باشد؛ نعمت‌هایی بیشتر به او هدیه خواهد شد و او از فراوانی بهره‌مند خواهد بود. هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

مطلب مشابه: جملاتی از کتاب وقتی نیچه گریست از اروین یالوم؛ جملات و متن های بریده شده از کتاب

جملاتی از این کتاب

”معجزه‌ها با طبیعت مغایرت ندارند؛ بلکه فقط با دانسته‌های ما درباره‌ی طبیعت مغایرت دارند. “

اگر رابطه‌ی شما پایان یافته است و به همین دلیل قلبی شکسته دارید یا اندوهگین هستید؛ می‌توانید از تأثیر معجزه‌آسای سپاس‌گزاری و قدرشناسی برای ازبین‌بردن درد و رنجتان استفاده کنید. سپاس‌گزاری‌کردن از خداوند به‌راستی هر گونه درد و رنج عاطفی را به شیوه‌ای معجزه‌آسا و سریع‌تر از هر عامل دیگری بهبود می‌بخشد و به شادمانی تبدیل می‌کند.

چرا باید احساسات بد و ناخوشایندتان را درباره‌ی دیگران از بین ببرید؟ ”خشمگین‌ماندن مانند این است که زغال‌سنگی گداخته را با این نیت در دستمان نگه داریم که آن را به سوی انسانی دیگر پرتاب کنیم. در این صورت، فقط خودمان می‌سوزیم. “

وقتی رابطه‌ای پردغدغه داریم یا در رابطه‌ی خودمان در موقعیتی دشوار قرار گرفته‌ایم؛ کمابیش در همه‌ی موقعیت‌ها، حتی ذره‌ای هم به دلیل حضور آن شخص در زندگی‌مان از خداوند سپاس‌گزاری نمی‌کنیم.

روز شانزدهم: فهرست کارهایی شگفت‌انگیز که باید انجام شوند ”کارهای شگفت‌انگیز فراوان در این دنیا وجود دارند که در انتظار به‌سر می‌برند تا هوشمندی ما افزایش یابد. “ ایدن فیلپاتس (۱۹۶۰- ۱۸۶۲) شاعر و نویسنده

وقتی روی زمین قدم می‌زنید، برمبنای قانون جاذبه‌ی زمین، استوار روی زمین خواهید ماند. به شیوه‌ای مشابه، وقتی برای دستیابی به خواسته‌های ارزشمندتان از خداوند سپاس‌گزاری می‌کنید؛ باید بدانید و باور داشته باشید که خواسته‌های شما به شیوه‌ای معجزه‌آسا واقعیت خواهند یافت زیرا این قانون به‌راستی یکی از قانون‌های کائنات است.

مطلب مشابه: جملاتی از کتاب آیین زندگی اثر دیل کارنگی؛ متن های تاثیرگذار زیبا درباره زندگی

”انسانی که از سلامتی بهره‌مند است به‌راستی ثروتی ارزشمند دارد؛ اگرچه خودش آن را ثروت نداند. “

”گفته می‌شود ما فقط در لحظه‌هایی زنده هستیم که قلبمان از گنج‌های اصلی زندگی‌مان آگاه است. “ تورنتون وایلدر (۱۹۷۵-‌۱۸۹۷) نویسنده

روز سیزدهم: روابطتان را به شیوه‌ای معجزه‌آسا بهبود ببخشید

”وقتی من شمردن نعمت‌های زندگی‌ام را شروع کردم؛ وضعیت کل زندگی‌ام بهبود یافت. “ ویلی نلسون (……- ۱۹۳۳) خواننده و آهنگساز

”درحالی‌که سپاس‌گزاری‌مان را بر زبان می‌آوریم؛ هرگز نباید فراموش کنیم که بهترین شیوه‌ی سپاس‌گزاری به‌صورت زبانی نخواهد بود بلکه ما باید سپاس‌گزارانه زندگی کنیم. “ جان اف. کندی (۱۹۶۳-‌۱۹۱۷)

روز یازدهم: آرزوهای خودتان را به واقعیت تبدیل کنید ”تصور به‌راستی فرشی معجزه‌آسا است. “

آیا هر روز به دلیل زنده‌بودنتان از خداوند سپاس‌گزاری می‌کنید یا نعمت زندگی را کم‌اهمیت و عادی می‌پندارید؟

حضرت محمد (ص) فرمود: ”سپاس‌گزاری از خداوند به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت‌هایی فراوان در زندگی درحقیقت بهترین تضمین است برای این‌که بهره‌مندبودن از این نعمت‌های بیکران در آینده نیز در زندگی شما ادامه خواهد یافت. “

مطلب مشابه: جملات کتاب غرور و تعصب اثر جین آستین؛ متن و جملات خواندنی از این رمان

انسان سپاس‌گزار هرگز لب به گله و شکایت‌کردن نمی‌گشاید. او همواره خشنود است. آرامش و رضایت‌خاطر در وجودش موج می‌زند. البته هیچ‌یک از این‌ها به این معنی نیست که هیچ‌گونه دشواری یا مانعی در زندگی او وجود نخواهد داشت. شاید حتی دشواری‌های زندگی چنین انسان‌هایی بیشتر باشد؛ اما آنان می‌کوشند همواره نعمت‌های زندگی‌شان را قدر بدانند و از رنج‌ها یا دشواری‌های زندگی‌شان درس بگیرند.

جملاتی از این کتاب

روز بیست‌وششم: معجزه را به یاد داشته باشید ”ویژگی معجزه این گونه است. شما باید بدانید که معجزه همواره این‌جا، پیرامون ما، وجود دارد. در غیر این صورت، برای شما نامریی باقی می‌ماند. “ شارل دلین (….. – ۱۹۵۱) نویسنده و نوازنده‌ی سازهای سنتی سلتی

روز بیست‌وپنجم: آینه‌ی شگفت‌انگیز ”ظاهر امور برمبنای احساسات ما تغییر می‌کند. به‌این‌ترتیب، می‌توانیم زیبایی و شگفتی را در آن‌ها ببینیم. درحالی‌که زیبایی و شگفتی به‌معنای ‌واقعی در وجود خودمان یافت می‌شود. “ خلیل جبران (۱۹۳۱- ۱۸۸۳) شاعر و هنرمند

با ناسپاسی در واقع ادامه‌یافتن رویدادهای معجزه‌آسا را در زندگی‌تان متوقف می‌کنید. وقتی سپاس‌گزار نیستید؛ جریان مربوط به بهره‌مندشدن از سلامتی بهتر، روابطی بهتر، شادی بیشتر، ثروت بیشتر و پیشرفت شغلی، حرفه‌ای یا کسب و کارتان را متوقف می‌کنید

درباره‌ی هر موضوعی بیندیشید یا هر احساسی داشته باشید؛ همان را به سوی خودتان جذب می‌کنید.

روز بیست‌ویکم: هوایی شگفت‌انگیز که در آن نفس می‌کشید ”این احتمال نزدیک به یقین وجود دارد که در هوای تازه‌ی صبحگاهی برای پیاده‌روی از خانه خارج شوید و انسانی متفاوت، با خلق‌وخویی شاد و بانشاط، به خانه بازگردید. “ مری الن چیس (۱۹۷۳- ۱۸۸۷) نویسنده و پژوهشگر

روز نوزدهم: پیامدهای باشکوه ”شما، قبل از غذاخوردن، دعا می‌کنید. بسیار خوب است. اما من، قبل از هر کنسرت و هر اپرا، دعا می‌کنم؛ قبل از هر نمایش و پانتومیم، دعا می‌کنم؛ قبل از آن‌که کتابی را بگشایم، دعا می‌کنم؛ قبل از طراحی، نقاشی، شنا، شمشیربازی، مشت‌زنی، پیاده‌روی، بازی و ورزش، دعا می‌کنم؛ من، قبل از آن‌که قلم را در مرکب فروکنم، دعا می‌کنم. “

مطلب مشابه: جملات کتاب بیگانه اثر آلبر کامو؛ گزیده جملات جالب درباره زندگی

”مهربان باشید زیرا هر انسانی که با او دیدار می‌کنید ممکن است در نبردی دشوار در حال مبارزه‌کردن باشد. “

”گفته می‌شود ما فقط در لحظه‌هایی زنده هستیم که قلبمان از گنج‌های اصلی زندگی‌مان آگاه است. “ تورنتون وایلدر (۱۹۷۵-‌۱۸۹۷) نویسنده

به ازای هر بار گله و شکایت‌کردن درباره‌ی انسانی دیگر، باید دست‌کم ده ویژگی خوب او را بشماریم و سپاس‌گزاری کنیم تا روابطی خوب و درخشان داشته باشیم. فرقی نمی‌کند که گله و شکایت‌کردنمان به‌صورت زبانی یا ذهنی باشد. البته در کل نباید گله و شکایت کنیم. اما؛ اگر به‌اشتباه گله و شکایت کردیم؛ باید، به ازای هر بار گله و شکایت‌کردن، ده ویژگی خوب آن رابطه را به یاد آوریم. در غیر این صورت، روابطمان ازهم‌گسسته خواهد شد.

جملاتی از این کتاب

تمرین شگفت‌انگیز شماره‌ی ۱ نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید ۱. صبح‌ها در ابتدا فهرستی را از ده نعمت زندگی‌تان بنویسید که به دلیل بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. ۲. بنویسید که چرا به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. ۳. دوباره فهرستتان را از ابتدا بخوانید

موضوعات ویژه برای سپاس‌گزاری: جسم و سلامتی شغل و موفقیت پول روابط دلبستگی‌ها شادی عشق زندگی طبیعت: زمین، هوا، آب و خورشید کالاها و خدمات مادی

جملات برگزیده کتاب معجزه سپاسگزاری

وقتی از دیگران عیب‌جویی یا انتقاد می‌کنیم؛ وقتی درباره‌ی ترافیک خیابان‌ها، ایستادن در صف‌های طولانی، دیرکرد در انجام‌شدن کارها، کارآمدنبودن دستگاه‌های دولتی، نداشتن پول کافی یا نامساعدبودن وضعیت آب و هوا گله و شکایت می‌کنیم؛ در واقع در حال شمارش امور منفی زندگی‌مان هستیم. وقتی امور منفی را می‌شماریم؛ این امور در زندگی‌مان افزایش می‌یابند. اما عامل مهم‌تر این است: با شمارش امور منفی زندگی‌مان در واقع خودمان را از نعمت‌هایی محروم می‌کنیم که قرار بود به دستمان برسند.

جنبه‌ی وارونه‌ی ماجرا نیز این گونه است: وقتی ما نعمت‌های زندگی‌مان را نمی‌شماریم؛ ممکن است ناخواسته در دام شمارش امور منفی زندگی‌مان گرفتار شویم

برای این‌که بتوانید به‌آسانی فهرستی را از خواسته‌های ارزشمندتان تهیه کنید؛ می‌توانید آن خواسته‌ها را به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کنید: جسم و سلامتی شغل و حرفه پول روابط خواسته‌های شخصی کالاهای مادی

مطلب مشابه: کتاب قورباغه ات را قورت بده برایان تریسی با زیباترین جملات درباره انگیزه و زندگی

به ازای هر بار گله و شکایت‌کردن درباره‌ی انسانی دیگر، باید دست‌کم ده ویژگی خوب او را بشماریم و سپاس‌گزاری کنیم تا روابطی خوب و درخشان داشته باشیم

اگر سپاس‌گزاری را اندکی تمرین کنید؛ زندگی شما اندکی تغییر خواهد کرد. اگر سپاس‌گزاری را هر روز با اشتیاق و به‌شدت تمرین کنید؛ زندگی شما نیز به‌شدت و به شیوه‌هایی تغییر خواهد کرد که به‌ندرت می‌توانید آن‌ها را تصور کنید.

برای این‌که سپاس‌گزارانه زندگی کنید و معجزه‌ی سپاس‌گزاری را در زندگی‌تان شاهد باشید؛ باید این جمله را آگاهانه به‌کار ببرید و احساسش کنید. شما باید با احساس سپاس‌گزاری یگانه شوید. سپاس‌گزاری در واقع پلی است که جایگاه فعلی شما را به زندگی مناسب و دلخواه‌تان پیوند می‌دهد. شیوه‌ی شگفت‌انگیز چنین است: ۱. آگاهانه درباره‌ی این جمله بیندیشید و آن را بر زبان آورید: ”خدایا، سپاس‌گزارم. “ ۲. هرچه آگاهانه‌تر درباره‌ی این جمله بیندیشید و آن را بر زبان آورید؛ احساس سپاس‌گزاری هرچه بیشتر در وجودتان پدیدار می‌شود. ۳. هرچه آگاهانه‌تر درباره‌ی سپاس‌گزاری بیندیشید و آن را احساس کنید؛ از نعمت‌هایی بیشتر بهره‌مند خواهید شد.

جملاتی از این کتاب

قدیم به شما امیدوارم این کتاب دنیایی جدید را به روی شما بگشاید و شادی را در کل هستی‌تان به ارمغان آورد. این آرزو درحقیقت آرزوی من برای شما و همه‌ی جهانیان است.

واژه‌ها به‌راستی تأثیرگذار هستند. وقتی درباره‌ی کسی گله و شکایت می‌کنید؛ به‌معنای ‌واقعی به زندگی خودتان لطمه می‌زنید. در این صورت، زندگی خودتان خدشه‌دار خواهد شد. برمبنای قانون جذب؛ هر اندیشه‌ای را درباره‌ی انسانی دیگر در سر بپرورانید یا هر سخنی را درباره‌ی او بگویید، همان را به سوی خودتان جذب خواهید کرد.

”من سپاس‌گزاری‌کردن از خداوند را به دلیل نعمت‌های کوچک زندگی‌ام شروع کردم و، هرچه بیشتر سپاس‌گزاری می‌کردم، نعمت‌های زندگی‌ام بیشتر می‌شدند. شاید دلیل چنین حقیقتی این است: بر هرچه متمرکز شویم؛ همان را در زندگی‌مان گسترش می‌دهیم. وقتی شما بر نعمت‌ها و خوبی‌های زندگی‌تان متمرکز می‌شوید؛ همین نعمت‌ها و خوبی‌ها را هرچه بیشتر به زندگی‌تان جذب می‌کنید. وقتی من آموختم، در هر وضعیتی، از خداوند سپاس‌گزار باشم؛ از فرصت‌هایی شگفت‌انگیز، روابطی عالی و حتی پولی بیشتر بهره‌مند شدم. “ اپرا وینفری (….. – ۱۹۵۴) مجری تلویزیون و بازرگان

”درحالی‌که سپاس‌گزاری‌مان را بر زبان می‌آوریم؛ هرگز نباید فراموش کنیم که بهترین شیوه‌ی سپاس‌گزاری به‌صورت زبانی نخواهد بود بلکه ما باید سپاس‌گزارانه زندگی کنیم. “ جان اف. کندی (۱۹۶۳-‌۱۹۱۷)

”دانش همچون گنج است؛ اما کلید دستیابی به آن فقط تمرین‌کردن است. “ ابن خلدون (۱۴۰۶-‌۱۳۳۲) پژوهشگر و سیاستمدار

”هرکس که سپاس‌گزار باشد؛ نعمت‌هایی بیشتر به او هدیه خواهد شد و او از فراوانی بهره‌مند خواهد بود. هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

مطلب مشابه: جملات کتاب ایکیگای با متن انگیزشی و روانشناختی زیبا

روز اول: نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید ”وقتی من شمردن نعمت‌های زندگی‌ام را شروع کردم؛ وضعیت کل زندگی‌ام بهبود یافت. “

برزبان‌آوردن هر گونه سخن منفی یا گله و شکایت‌کردن سبب می‌شود همان امور به زندگی‌مان جذب شوند.

امروز، باید فهرستی ساده را از ده نعمت ویژه در زندگی‌تان بنویسید که به دلیل بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. وقتی اینشتین سپاس‌گزاری می‌کرد؛ با دقت به دلیل سپاس‌گزاری‌اش می‌اندیشید. وقتی دراین‌باره می‌اندیشید که چرا به دلیل بهره‌مندبودن از نعمتی ویژه، ارتباط‌داشتن با انسانی ویژه یا قرارگرفتن در موقعیتی ویژه سپاس‌گزار هستید؛ سپاس‌گزاری را ژرف‌تر احساس خواهید کرد. این نکته را به یاد داشته باشید: معجزه‌ی سپاس‌گزاری برمبنای میزان احساس سپاس‌گزاری شما اتفاق می‌افتد! پس، در مقابل هر نعمت نوشته‌شده در فهرستتان بکوشید بنویسید که چرا به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت ویژه از خداوند سپاس‌گزار هستید.

جملاتی از این کتاب

اما عامل مهم‌تر این است: با شمارش امور منفی زندگی‌مان در واقع خودمان را از نعمت‌هایی محروم می‌کنیم که قرار بود به دستمان برسند. من هر دو شیوه را آزموده‌ام. به بیان دیگر، هم نعمت‌های زندگی‌ام و هم امور منفی زندگی‌ام را شمرده‌ام. به‌این‌ترتیب، می‌توانم تضمین کنم بهترین شیوه‌ی ممکن برای بهره‌مندشدن از فراوانی در زندگی‌تان این است که نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید. ”بهتر این است که، هنگام شمارش نعمت‌های زندگی‌تان، شمارش از دستتان خارج شود تا این‌که، به دلیل شمارش دشواری‌های زندگی‌تان، نعمت‌هایی ارزشمند از دستتان خارج شود. “

جنبه‌ی وارونه‌ی ماجرا نیز این گونه است: وقتی ما نعمت‌های زندگی‌مان را نمی‌شماریم؛ ممکن است ناخواسته در دام شمارش امور منفی زندگی‌مان گرفتار شویم. وقتی دراین‌باره سخن می‌گوییم که از چه نعمت‌هایی بهره‌مند نیستیم؛ در واقع در حال شمارش امور منفی زندگی‌مان هستیم. وقتی از دیگران عیب‌جویی یا انتقاد می‌کنیم؛ وقتی درباره‌ی ترافیک خیابان‌ها، ایستادن در صف‌های طولانی، دیرکرد در انجام‌شدن کارها، کارآمدنبودن دستگاه‌های دولتی، نداشتن پول کافی یا نامساعدبودن وضعیت آب و هوا گله و شکایت می‌کنیم؛ در واقع در حال شمارش امور منفی زندگی‌مان هستیم. وقتی امور منفی را می‌شماریم؛ این امور در زندگی‌مان افزایش می‌یابند.

اگر به دلیل بهره‌مندبودن از مبلغی پول از خداوند سپاس‌گزار هستید، حتی اگر آن پول بسیار اندک باشد؛ مشاهده خواهید کرد که پولتان به شیوه‌ای معجزه‌آسا افزایش خواهد یافت. اگر به دلیل بهره‌مندبودن از رابطه‌ای خوب از خداوند سپاس‌گزار هستید، حتی اگر این رابطه به‌راستی کامل و تمام‌عیار نباشد؛ مشاهده خواهید کرد که رابطه‌ی شما به شیوه‌ای معجزه‌آسا بهتر و بهتر خواهد شد. اگر به دلیل بهره‌مندبودن از شغلی مناسب از خداوند سپاس‌گزار هستید، حتی اگر این شغل به‌راستی شغل رؤیایی و دلخواه‌تان نباشد؛ تغییر امور شغلی‌تان شروع خواهد شد، به‌گونه‌ای که بیشتر از شغلتان لذت خواهید برد و ناگهان همه‌ی فرصت‌های شغلی مناسب در اختیارتان قرار خواهند گرفت.

اغلب شنیده‌اید که دیگران می‌گویند نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید. وقتی درباره‌ی نعمت‌هایی می‌اندیشید که به دلیل بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید؛ در واقع به انجام‌دادن چنین کاری مشغول هستید. اما شاید ندانید که شمردن نعمت‌های زندگی‌تان به‌راستی یکی از تمرین‌های مؤثر است که می‌توانید آن را انجام دهید و، با انجام‌دادن آن، وضعیت کل زندگی‌تان به شیوه‌ای معجزه‌آسا بهبود خواهد یافت! وقتی به دلیل نعمت‌های کنونی زندگی‌تان از خداوند سپاس‌گزار هستید، با وجود این‌که ممکن است این نعمت‌ها بسیار کوچک باشند؛ مشاهده خواهید کرد که این نعمت‌ها بی‌درنگ در زندگی‌تان افزایش خواهند یافت.

روز اول: نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید ”وقتی من شمردن نعمت‌های زندگی‌ام را شروع کردم؛ وضعیت کل زندگی‌ام بهبود یافت. “

روابط خواسته‌های شخصی کالاهای مادی سپس، فقط باید خواسته‌های خودتان را در هر بخش تعیین کنید و آن‌ها را بنویسید. وقتی خواسته‌های خودتان را به‌روشنی تعیین می‌کنید؛ در واقع نشان می‌دهید که می‌خواهید معجزه‌ی سپاس‌گزاری کدام بخش از زندگی‌تان را تغییر دهد. در این حالت، شما آماده هستید تا شگفت‌انگیزترین ماجرای زندگی‌تان را شروع کنید!

من به‌شدت ترغیبتان می‌کنم تا در سراسر زندگی‌تان همواره زمانی را برای تهیه‌کردن فهرستی از خواسته‌ها و رؤیاهای ارزشمندتان در نظر بگیرید. خواسته‌های کوچک، خواسته‌های بزرگ یا هر خواسته‌ای را بنویسید که آن را در این لحظه، این ماه یا این سال می‌خواهید. درحالی‌که، پس از نوشتن فهرستتان، باز هم خواسته‌هایی به ذهنتان می‌رسد؛ آن‌ها را نیز به فهرستتان بیفزایید. وقتی به بعضی از خواسته‌های فهرستتان می‌رسید؛ روی آن‌ها خط بکشید. برای این‌که بتوانید به‌آسانی فهرستی را از خواسته‌های ارزشمندتان تهیه کنید؛ می‌توانید آن خواسته‌ها را به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کنید: جسم و سلامتی شغل و حرفه پول

جملاتی از این کتاب

اگر خواستار خانه‌ای رؤیایی هستید؛ پس، همه‌ی جزییاتی را فهرست‌وار بنویسید که می‌خواهید خانه‌ی رؤیایی شما از آن‌ها بهره‌مند باشد. در واقع باید آن خانه را اتاق به اتاق توصیف کنید. اگر خواستار کالاهای مادی ویژه‌ای همچون خودرو، لباس یا وسایل برقی هستید؛ آن‌ها را دقیق بنویسید. اگر می‌خواهید به هدفی ویژه برسید؛ آن را تا حد امکان با جزییات کامل بنویسید. برای نمونه؛ شاید بخواهید در آزمونی ویژه قبول شوید؛ مدرکی را به‌دست آورید؛ به هدفی ورزشی برسید یا موسیقیدان، پزشک، نویسنده، بازیگر، دانشمند یا بازرگانی موفق شوید. من به‌شدت ترغیبتان می‌کنم تا در سراسر

انسانی را انتخاب کنید که رابطه‌داشتن با آنان برای شما اهمیتی ویژه دارد؛ البته باید عکس هر یک از آنان را نیز داشته باشید. عکس انتخابی شما باید عکسی یک‌نفره از خود آن شخص یا عکسی دونفره از آن شخص به همراه شما باشد. وقتی سه انسان مهم زندگی‌تان و عکس‌های آنان را انتخاب کردید؛ آماده هستید تا تمرینتان را انجام دهید. بنشینید، هر یک از آن افراد را در نظر بگیرید و درباره‌ی ویژگی‌هایی از آنان بیندیشید که بیش از همه درباره‌ی آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. کدام ویژگی‌های آنان را بیشتر می‌پسندید؟ بهترین ویژگی آنان چیست؟ ممکن است به این دلیل سپاس‌گزار باشید که آنان انسان‌هایی بردبار، بااستعداد، توانمند، خردمند، خوش‌خنده و شوخ‌طبع هستند؛ به‌خوبی به حرف‌های شما گوش می‌کنند؛

باید انسان‌های دیگر را نیز، همان‌گونه که هستند، بپذیرید و حضورشان را در زندگی‌تان قدر بدانید. تصور کنید یکی از اعضای خانواده یا نزدیکانتان به شما چنین بگوید: ”من تو را، همین‌طور که هستی، دوست دارم. “ در این صورت، چه احساسی خواهید داشت؟ تمرین شگفت‌انگیز امروز این است که انسان‌های دیگر را با ویژگی‌های فعلی خودشان در زندگی‌مان بپذیریم و قدرشناس حضور آنان در زندگی‌مان باشیم! حتی اگر همه‌ی روابط کنونی شما به‌راستی روابطی خوب و خوشایند هستند؛ با انجام‌دادن این تمرین بهتر و شکوفاتر خواهند شد. هر بار که ویژگی خوب و خوشایندی را در انسانی دیگر می‌یابید و به دلیل آن از خداوند سپاس‌گزاری می‌کنید؛ مشاهده خواهید کرد که معجزه‌ی سپاس‌گزاری در زندگی‌تان به ثمر خواهد رسید و روابطتان، در مقایسه با آنچه خودتان تصور می‌کردید، بسیار محکم‌تر، موفق‌تر و پربارتر خواهند شد.

درحقیقت، حتی نمی‌توانید ویژگی‌هایی را ببینید که عادت داشتید درباره‌ی آن‌ها گله و شکایت کنید. ”گفته می‌شود ما فقط در لحظه‌هایی زنده هستیم که قلبمان از گنج‌های اصلی زندگی‌مان آگاه است. “ تورنتون وایلدر (۱۹۷۵-‌۱۸۹۷) نویسنده واژه‌ها به‌راستی تأثیرگذار هستند. وقتی درباره‌ی کسی گله و شکایت می‌کنید؛ به‌معنای ‌واقعی به زندگی خودتان لطمه می‌زنید. در این صورت، زندگی خودتان خدشه‌دار خواهد شد. برمبنای قانون جذب؛ هر اندیشه‌ای را درباره‌ی انسانی دیگر در سر بپرورانید یا هر سخنی را درباره‌ی او بگویید، همان را به سوی خودتان جذب خواهید کرد. درست به همین دلیل است که انسان‌های اندیشمند در سراسر دنیا همواره سپاس‌گزاربودن را به ما توصیه کرده‌اند

سپاس‌گزاری در روابطتان؛ علاوه بر بهبودبخشیدن به آن رابطه؛ خودتان را نیز تغییر خواهد داد. فرقی نمی‌کند که اکنون چه خلق‌وخویی دارید؛ در هر صورت، سپاس‌گزاری سبب می‌شود شکیباتر، ژرف‌اندیش‌تر، دلسوزتر و مهربان‌تر شوید؛ به‌گونه‌ای که شاید حتی خودتان را نشناسید. به‌این‌ترتیب، احساس آزردگی و رنجش شما از بین خواهد رفت. شما دیگر در روابطتان گله و شکایت نمی‌کنید زیرا، وقتی به‌راستی قدرشناس حضور دیگران در زندگی‌تان هستید، موضوعی درباره‌ی آنان وجود ندارد که بخواهید تغییرش دهید. شما از دیگران انتقاد نمی‌کنید، درباره‌ی آنان گله و شکایت نمی‌کنید یا آنان را سرزنش نمی‌کنید زیرا چنان به سپاس‌گزاری‌کردن درباره‌ی ویژگی‌های خوب آنان سرگرم هستید که برای کارهای دیگر وقت ندارید

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که انسان‌های سپاس‌گزار روابطی صمیمانه‌تر دارند، با اعضای خانواده و دوستانشان به شیوه‌ای بهتر رفتار می‌کنند و دیگران به دیده‌ی احترام به آنان می‌نگرند. به‌هرحال، شاید حیرت‌آورترین آمار به‌دست‌آمده از پژوهش‌ها این باشد: به ازای هر بار گله و شکایت‌کردن درباره‌ی انسانی دیگر، باید دست‌کم ده ویژگی خوب او را بشماریم و سپاس‌گزاری کنیم تا روابطی خوب و درخشان داشته باشیم. فرقی نمی‌کند که گله و شکایت‌کردنمان به‌صورت زبانی یا ذهنی باشد. البته در کل نباید گله و شکایت کنیم. اما؛ اگر به‌اشتباه گله و شکایت کردیم؛ باید، به ازای هر بار گله و شکایت‌کردن، ده ویژگی خوب آن رابطه را به یاد آوریم. در غیر این صورت، روابطمان ازهم‌گسسته خواهد شد.

می‌توانید نعمت‌های نوشته‌شده در فهرستتان را به‌صورت ذهنی مرور کنید یا آن‌ها را با صدای بلند بخوانید. پس از این‌که هر یک را خواندید؛ چنین بگویید: ”خدایا، سپاس‌گزارم. خدایا، سپاس‌گزارم. خدایا، سپاس‌گزارم. “ در حد امکان بکوشید سپاس‌گزاری خودتان را به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت‌ها با تمام وجودتان احساس کنید. ۴. در طی ۲۵روز بعد نیز بکوشید سه گام نخست این تمرین شگفت‌انگیز را هر روز تکرار کنید.

یادآوری شگفت‌انگیز به یاد داشته باشید که تمرین شگفت‌انگیز فردا را همین امروز بخوانید زیرا، قبل از شروع‌کردن تمرینتان، باید تعدادی عکس را گردآوری کنید. تمرین شگفت‌انگیز شماره‌ی ۱ نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید ۱. صبح‌ها در ابتدا فهرستی را از ده نعمت زندگی‌تان بنویسید که به دلیل بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. ۲. بنویسید که چرا به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. ۳. دوباره فهرستتان را از ابتدا بخوانید.

هر بار که نعمت‌های زندگی‌تان را می‌شمارید؛ وضعیت احساسی شما بهبود می‌یابد و شادتر می‌شوید. چگونگی احساس شما معیاری مناسب است که نشان می‌دهد چقدر سپاس‌گزار هستید. هرچه سپاس‌گزارتر باشید؛ احساس می‌کنید شادتر هستید و زندگی‌تان نیز سریع‌تر تغییر خواهد کرد. بعضی روزها به‌سرعت شاد می‌شوید و بعضی روزها ممکن است شادشدنتان اندکی طول بکشد. به‌هرحال، وقتی هر روز به شمارش نعمت‌های بی‌شمار زندگی‌تان ادامه می‌دهید؛ پی می‌برید هر بار احساستان بهتر و بهتر می‌شود و مشاهده می‌کنید که نعمت‌های زندگی‌تان به شیوه‌ای معجزه‌آسا چند برابر خواهند شد!

پس از این‌که فهرستی را از ده نعمت ارزشمند زندگی‌تان نوشتید؛ دوباره آن‌ها را از ابتدا بخوانید. می‌توانید آن‌ها را در ذهنتان مرور کنید یا با صدای بلند بخوانید. وقتی هر یک از این نعمت‌ها را خواندید؛ بکوشید این جمله را سه بار تکرار کنید: ”خدایا، سپاس‌گزارم. “ سعی کنید در حد توانتان هرچه بیشتر سپاس‌گزاری را، به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت ویژه، در ژرفای وجودتان احساس کنید. تمرین شمارش نعمت‌های زندگی چنان ساده و مؤثر است که من از شما می‌خواهم، در طی ۲۶روز بعد، همچنان روزی ده نعمت دیگر زندگی‌تان را نیز به فهرست نعمت‌های خودتان بیفزایید. شاید تصور کنید یافتن ده نعمت ارزشمند زندگی‌تان در هر روز کاری دشوار است؛ اما هرچه بیشتر دراین‌باره بیندیشید، بیشتر به این موضوع پی می‌برید که نعمت‌هایی بی‌شمار را در اختیار دارید

”مهربان باشید زیرا هر انسانی که با او دیدار می‌کنید ممکن است در نبردی دشوار در حال مبارزه‌کردن باشد.

جملاتی از این کتاب

”سپاس‌گزاری‌کردن همچون واکسن، پادزهر و پاک‌کننده‌ای برای امور منفی زندگی ما عمل می‌کند. “

”گفته می‌شود ما فقط در لحظه‌هایی زنده هستیم که قلبمان از گنج‌های اصلی زندگی‌مان آگاه است. “

”بهتر این است که، هنگام شمارش نعمت‌های زندگی‌تان، شمارش از دستتان خارج شود تا این‌که، به دلیل شمارش دشواری‌های زندگی‌تان، نعمت‌هایی ارزشمند از دستتان خارج شود. “

روی تکه‌ای کاغذ یا مقوا این جمله را بنویسید: نعمت سلامتی سبب می‌شود زنده بمانم. ۳. آن کاغذ را در مکانی قرار دهید که می‌دانید امروز جمله‌ی نوشته‌شده روی آن اغلب در دیدرستان خواهد بود. ۴. دست‌کم در چهار موقعیت جداگانه، آن جمله را بسیار آهسته بخوانید. تا حد امکان بکوشید، به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت ارزشمند سلامتی، سپاس‌گزاری از خداوند را در ژرفای وجودتان احساس کنید.

پژوهش‌ها همچنین آشکار کرده‌اند که بیماری انسان‌های سپاس‌گزار هرچه سریع‌تر بهبود می‌یابد و این انسان‌ها، در وضعیتی مشابه با انسان‌های دیگر، اغلب هفت‌سال بیشتر عمر می‌کنند! هم‌اکنون با بررسی‌کردن وضعیت سلامتی‌تان می‌توانید پی ببرید چقدر سپاس‌گزار بوده‌اید. شما هر روز باید احساسی فوق‌العاده داشته باشید. اگر احساس می‌کنید سست و بی‌حال هستید و روزهای زندگی‌تان به‌سختی و فقط با تلاش و تکاپویی بسیار سپری می‌شود یا اگر خودتان را جوان‌تر از سن کنونی‌تان احساس نمی‌کنید؛ پس، از سلامتی کامل بهره‌مند نیستید. یکی از دلایل مهم ازدست‌دادن انرژی و نشاط وجودتان این است که چندان سپاس‌گزار نبوده‌اید.

جملاتی از این کتاب

”هرکس به دلیل سلامتی‌اش از خداوند سپاس‌گزار باشد؛ سلامتی بیشتر به او هدیه خواهد شد و او از فراوانی بهره‌مند خواهد بود. هرکس به دلیل سلامتی‌اش از خداوند سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “ شاید انسان‌هایی را می‌شناسید که شیوه‌ی زندگی آنان سالم است؛ اما باز هم سلامتی‌شان را از دست می‌دهند. سپاس‌گزاری‌کردن از خداوند به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت سلامتی به‌راستی ضروری است. وقتی به دلیل سلامت‌بودنتان از خداوند سپاس‌گزار هستید؛ علاوه بر حفظ‌کردن سلامتی کنونی‌تان، نیرویی شگفت‌انگیز را به حرکت درمی‌آورید که جریان سلامتی را در زندگی‌تان افزایش خواهد داد.

وقتی فهرستتان را درباره‌ی هر سه نفر نوشتید؛ باز هم باید به تمرین شگفت‌انگیزتان ادامه دهید. شما باید عکس آنان را در طی روز به همراه داشته باشید و آن‌ها را در مکانی قرار دهید که همواره در دیدرستان باشند. امروز، هر بار که به عکس آنان نگاه کردید؛ هم از خداوند سپاس‌گزاری کنید و هم از آن شخص تشکر کنید. برای نمونه؛ می‌توانید چنین بگویید: ”خدایا سپاس‌گزارم که هیلی در زندگی‌ام حضور دارد. “ ”هیلی، از تو متشکرم. “ اگر در طی روز همواره از مکانی به مکانی دیگر می‌روید؛ عکس‌ها را داخل کیف یا جیبتان قرار دهید. بکوشید سه بار در طی روز به آن عکس‌ها بنگرید و سپاس‌گزاری‌تان را به همان شیوه انجام دهید.

برای نمونه؛ می‌توانید چنین بگویید: ”خدایا، سپاس‌گزارم که جان در زندگی‌ام حضور دارد زیرا او همیشه مرا می‌خنداند. “ به جمله‌ای دیگر توجه کنید: ”خدایا، سپاس‌گزارم که مادرم در زندگی‌ام حضور دارد زیرا او همواره از من حمایت می‌کند. “ در مرحله‌ی بعد از این تمرین، باید از خود این افراد نیز تشکر کنید. در این صورت، می‌توانید به عکس هر یک از آنان بنگرید و جمله‌های خودتان را این‌گونه بنویسید: ………………………..، از تو متشکرم زیرا…………………………. برای نمونه؛ می‌توانید چنین بگویید: ”جان، از تو متشکرم زیرا مرا می‌خندانی. “ به جمله‌ای دیگر توجه کنید: ”مادر، از تو متشکرم زیرا همواره از من حمایت می‌کنی.

”انسان‌هایی که معجزه را باور ندارند هرگز آن را در زندگی‌شان نخواهند یافت. “ رولد دال (۱۹۹۰- ۱۹۱۶)

این نکته را به یاد داشته باشید: انسان‌های ناسپاس حتی داشته‌های خودشان را نیز از دست خواهند داد.

سپاس‌گزاری شما نیز خاصیتی آهن‌ربایی دارد.

اگر آموخته‌های خودتان را تمرین نکنید؛ آن‌ها را فراموش خواهید کرد

”دانش همچون گنج است؛ اما کلید دستیابی به آن فقط تمرین‌کردن است. “ ابن خلدون (۱۴۰۶-‌۱۳۳۲) پژوهشگر و سیاستمدار

”هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

برای دریافت‌کردن باید در ابتدا ببخشید. این حقیقت در واقع قانون است

“ قانون جذب درست همچون کشیده‌شدن آهن به سوی آهن‌ربا عمل می‌کند. سپاس‌گزاری شما نیز خاصیتی آهن‌ربایی دارد. هرچه بیشتر سپاس‌گزاری کنید؛ نعمت‌هایی بیشتر را به سوی زندگی‌تان جذب می‌کنید. این قانون به‌راستی قانونی جهانی است!

روز اول: نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید ”وقتی من شمردن نعمت‌های زندگی‌ام را شروع کردم؛ وضعیت کل زندگی‌ام بهبود یافت.

”خداوند امروز ۸۶۴۰۰ثانیه را به شما هدیه کرده است. آیا یک ثانیه از این ثانیه‌ها را برای سپاس‌گزاری‌کردن از خودش استفاده کرده‌اید؟ “ ویلیام ای. وارد (۱۹۹۴- ۱۹۲۱) نویسنده

هر بار که نعمت‌های زندگی‌تان را می‌شمارید؛ وضعیت احساسی شما بهبود می‌یابد و شادتر می‌شوید. چگونگی احساس شما معیاری مناسب است که نشان می‌دهد چقدر سپاس‌گزار هستید. هرچه سپاس‌گزارتر باشید؛ احساس می‌کنید شادتر هستید و زندگی‌تان نیز سریع‌تر تغییر خواهد کرد. بعضی روزها به‌سرعت شاد می‌شوید و بعضی روزها ممکن است شادشدنتان اندکی طول بکشد. به‌هرحال، وقتی هر روز به شمارش نعمت‌های بی‌شمار زندگی‌تان ادامه می‌دهید؛ پی می‌برید هر بار احساستان بهتر و بهتر می‌شود و مشاهده می‌کنید که نعمت‌های زندگی‌تان به شیوه‌ای معجزه‌آسا چند برابر خواهند شد!

برای هر عملی همیشه واکنشی هم‌ارز با آن عمل وجود دارد.

”زخم‌های خودتان را به خردمندی تبدیل کنید. “ اپرا وینفری

اگر خانه‌دار هستید و شغل شما مراقبت‌کردن از فرزندانتان و مدیریت امور منزل است؛ نعمت‌هایی را جست‌وجو کنید که باید در این دوره از زندگی‌تان به دلیل بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزاری کنید. فرصت مراقبت‌کردن از هر فرزندتان در این سن فقط یک بار نصیبتان می‌شود. وقتی بتوانید برای فرصت به‌دست‌آمده از خداوند سپاس‌گزاری کنید؛

پس، باید درباره‌ی امور شغلی‌تان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. هرچه سپاس‌گزارتر باشید؛ از نعمت‌هایی بیشتر بهره‌مند خواهید شد که باید بابت آن‌ها نیز از خداوند سپاس‌گزاری کنید! اکنون، باید به این نتیجه رسیده باشید: اگر می‌خواهید نعمتی را در زندگی‌تان افزایش دهید؛ در ابتدا باید به دلیل داشته‌های کنونی زندگی‌تان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. ”هرکس به دلیل شغل کنونی‌اش از خداوند سپاس‌گزار باشد؛ فرصت‌هایی بیشتر به او هدیه خواهد شد و او از فراوانی بهره‌مند خواهد بود. هرکس به دلیل شغل کنونی‌اش از خداوند سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

اگر می‌خواهید نعمتی را در زندگی‌تان افزایش دهید؛ در ابتدا باید به دلیل داشته‌های کنونی زندگی‌تان از خداوند سپاس‌گزاری کنید.

”اگر مسؤولیت انجام‌دادن فعالیت، کاری هنری یا مهارتی را به عهده می‌گیرید؛ بکوشید آن مسؤولیت را تمام و کمال به عهده بگیرید. سعی کنید آن مسؤولیت را تا حد امکان و، فراتر از آنچه در گذشته بوده است، پیش ببرید. بکوشید آن را کران تا کران گسترش دهید. به‌این‌ترتیب، آن کار را به حیطه‌ی رویدادهای شگفت‌انگیز وارد می‌کنید. “

تمرین شگفت‌انگیز شماره‌ی ۳ سلامتی شگفت‌انگیز ۱. مرحله‌ی ۱ تا ۳ از تمرین شگفت‌انگیز شماره‌ی ۱ را تکرار کنید. فهرستی را از ده نعمت زندگی‌تان تهیه کنید. بنویسید که چرا به دلیل بهره‌مندبودن از این نعمت‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. فهرستتان را بازخوانی کنید. پس از خواندن هر یک از آن نعمت‌ها، چنین بگویید: ”خدایا، سپاس‌گزارم. خدایا، سپاس‌گزارم. خدایا، سپاس‌گزارم. “ در حد امکان بکوشید سپاس‌گزاری خودتان را به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت‌ها با تمام وجودتان احساس کنید. ۲. روی تکه‌ای کاغذ یا مقوا این جمله را بنویسید: نعمت سلامتی سبب می‌شود زنده بمانم. ۳. آن کاغذ را در مکانی قرار دهید که می‌دانید امروز جمله‌ی نوشته‌شده روی آن اغلب در دیدرستان خواهد بود. ۴. دست‌کم در چهار موقعیت جداگانه، آن جمله را بسیار آهسته بخوانید. تا حد امکان بکوشید، به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت ارزشمند سلامتی، سپاس‌گزاری از خداوند را در ژرفای وجودتان احساس کنید.

اغلب در آن بخش‌هایی از زندگی‌تان سپاس‌گزار بوده‌اید که از فراوانی و شگفتی سرشار هستند. هر بخش از زندگی‌تان که عاری از فراوانی و شگفتی است در واقع نشان می‌دهد در آن بخش چندان سپاس‌گزار نبوده‌اید.

”وقتی صبح‌ها از خواب برمی‌خیزید؛ به دلیل روشنایی روز از خداوند سپاس‌گزاری کنید، به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت زندگی و همه‌ی توانایی‌های بی‌نظیرتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. به دلیل غذایی که برای خوردن دارید یا شادی ناشی از زنده‌بودنتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. اگر برای سپاس‌گزاری‌کردن دلیلی نمی‌یابید؛ ایراد و اشکال کار بی‌تردید در وجود خودتان نهفته است. “ تیکامسی (۱۸۱۳-‌۱۷۶۸) رهبر ملی قبیله‌ی شونی در امریکا

”هرکس از خداوند سپاس‌گزار باشد؛ نعمت‌هایی بیشتر به او هدیه خواهد شد و او از فراوانی بهره‌مند خواهد بود. هرکس از خداوند سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش هم از او گرفته خواهد شد. “

همان سلامتی، شادمانی و ثروتی را که مشتاقانه برای دیگران آرزو می‌کنید؛ به سوی خودتان نیز جذب خواهید کرد.

”دانش همچون گنج است؛ اما کلید دستیابی به آن فقط تمرین‌کردن است. “

”درحالی‌که سپاس‌گزاری‌مان را بر زبان می‌آوریم؛ هرگز نباید فراموش کنیم که بهترین شیوه‌ی سپاس‌گزاری به‌صورت زبانی نخواهد بود بلکه ما باید سپاس‌گزارانه زندگی کنیم. “ جان اف. کندی (۱۹۶۳-‌۱۹۱۷) سی‌وپنجمین رییس‌جمهور ایالات متحده

من مشاهده کرده‌ام که انسان‌های بسیار فقیر با سپاس‌گزاری به انسان‌هایی ثروتمند تبدیل شده‌اند. همچنین، انسان‌هایی افسرده را دیده‌ام که با سپاس‌گزاری توانسته‌اند انسان‌هایی شاد و موفق باشند

انسان سپاس‌گزار هرگز لب به گله و شکایت‌کردن نمی‌گشاید. او همواره خشنود است. آرامش و رضایت‌خاطر در وجودش موج می‌زند.

آیا فقط گفتن جمله‌ی ”خدایا، سپاس‌گزارم، “ برای سپاس‌گزاربودن کافی است؟ هرگز! انسان سپاس‌گزار باید در کردارش سپاس‌گزار باشد. شاید فرآیند سپاس‌گزاری با این جمله شروع شود؛ اما گفتن این جمله فقط سرآغاز ماجرا خواهد بود.

این نکته را به یاد داشته باشید: انسان‌های ناسپاس حتی داشته‌های خودشان را نیز از دست خواهند داد.

درباره‌ی این حقیقت بیندیشید که اندام‌های بدنتان به‌طور طبیعی کار می‌کنند؛ بی‌آن‌که شما مجبور باشید دراین‌باره بیندیشید

معجزه‌آسای اشتباه به موهبت ”زخم‌های خودتان را به خردمندی تبدیل کنید. “ اپرا وینفری (….. – ۱۹۵۴)

”دانش همچون گنج است؛ اما کلید دستیابی به آن فقط تمرین‌کردن است. “ ابن خلدون (۱۴۰۶-‌۱۳۳۲)

اگر می‌خواهید آرزوهای خودتان را به واقعیت تبدیل کنید و زندگی‌تان را به‌گونه‌ای تغییر دهید که در هر زمینه‌ای بسیار پربار شود، پس باید قبل و بعد از دستیابی به خواسته‌های ارزشمندتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. با سپاس‌گزاری خالصانه از خداوند، قبل از دستیابی به هر خواسته‌ای، بی‌درنگ تصویری درباره‌ی واقعیت‌یافتن آن خواسته در ذهنتان تشکیل می‌شود. به‌این‌ترتیب، احساس می‌کنید به خواسته‌ی خودتان رسیده‌اید. در این صورت، شما اقدامتان را انجام داده‌اید زیرا از این لحظه به بعد درباره‌ی فرصت‌های دستیابی به خواسته‌ی ارزشمندتان هوشیارتر می‌شوید.

”بیایید لحظه‌ای درنگ کنیم و بیندیشیم زیرا، اگر امروز نکته‌هایی بسیار را نیاموختیم، دست‌کم نکته‌هایی اندک را آموختیم؛ اگر نکته‌هایی اندک را نیاموختیم، دست‌کم بیمار نشدیم؛ و اگر بیمار شدیم، دست‌کم نمردیم؛ بنابراین، بیایید همواره سپاس‌گزار باشیم. “

جملاتی از این کتاب

برمبنای قانون جذب، شما باید برای داشته‌های کنونی زندگی‌تان سپاس‌گزاری کنید تا موفقیتی بیشتر به سوی شما جذب شود. به‌این‌ترتیب، اگر سپاس‌گزار نباشید؛ دستیابی به موفقیتی دایمی برای شما غیرممکن می‌شود.

”هرکس به دلیل سلامتی‌اش از خداوند سپاس‌گزار باشد؛ سلامتی بیشتر به او هدیه خواهد شد و او از فراوانی بهره‌مند خواهد بود. هرکس به دلیل سلامتی‌اش از خداوند سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

فهرستی را از ده نعمت زندگی‌تان تهیه کنید. بنویسید که چرا به دلیل بهره‌مندبودن از این نعمت‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. فهرستتان را بازخوانی کنید. پس از خواندن هر یک از آن نعمت‌ها، چنین بگویید: ”خدایا، سپاس‌گزارم. خدایا، سپاس‌گزارم. خدایا، سپاس‌گزارم. “ در حد امکان بکوشید سپاس‌گزاری خودتان را به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت‌ها با تمام وجودتان احساس کنید.

برای دریافت‌کردن باید در ابتدا ببخشید. این حقیقت در واقع قانون است. انسان سپاس‌گزار نیز باید سپاس‌گزاری کند. اگر سپاس‌گزار نباشید؛ خودتان را از شگفتی‌های زندگی و دریافت‌کردن خواسته‌های ارزشمندتان محروم می‌کنید.

اغلب در آن بخش‌هایی از زندگی‌تان سپاس‌گزار بوده‌اید که از فراوانی و شگفتی سرشار هستند. هر بخش از زندگی‌تان که عاری از فراوانی و شگفتی است در واقع نشان می‌دهد در آن بخش چندان سپاس‌گزار نبوده‌اید.

”وقتی صبح‌ها از خواب برمی‌خیزید؛ به دلیل روشنایی روز از خداوند سپاس‌گزاری کنید، به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت زندگی و همه‌ی توانایی‌های بی‌نظیرتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. به دلیل غذایی که برای خوردن دارید یا شادی ناشی از زنده‌بودنتان از خداوند سپاس‌گزاری کنید. اگر برای سپاس‌گزاری‌کردن دلیلی نمی‌یابید؛ ایراد و اشکال کار بی‌تردید در وجود خودتان نهفته است. “ تیکامسی (۱۸۱۳-‌۱۷۶۸) رهبر ملی قبیله‌ی شونی در امریکا

هرچه بیشتر سپاس‌گزاری کنید؛ نعمت‌هایی بیشتر را به سوی زندگی‌تان جذب می‌کنید. این قانون به‌راستی قانونی جهانی است! بی‌تردید چنین ضرب‌المثل‌هایی را شنیده‌اید: ”هر آنچه را ببخشید، همان را دریافت می‌کنید؛ “ یا ”هر آنچه را بکارید، همان را درو می‌کنید. “

هرچه بیشتر سپاس‌گزاری کنید؛ نعمت‌هایی بیشتر را به سوی زندگی‌تان جذب می‌کنید. این قانون به‌راستی قانونی جهانی است! بی‌تردید چنین ضرب‌المثل‌هایی را شنیده‌اید: ”هر آنچه را ببخشید، همان را دریافت می‌کنید؛ “ یا ”هر آنچه را بکارید، همان را درو می‌کنید. “

هرچه بیشتر سپاس‌گزاری کنید؛ نعمت‌هایی بیشتر را به سوی زندگی‌تان جذب می‌کنید. این قانون به‌راستی قانونی جهانی است! بی‌تردید چنین ضرب‌المثل‌هایی را شنیده‌اید: ”هر آنچه را ببخشید، همان را دریافت می‌کنید؛ “ یا ”هر آنچه را بکارید، همان را درو می‌کنید. “

هرچه بیشتر سپاس‌گزاری کنید؛ نعمت‌هایی بیشتر را به سوی زندگی‌تان جذب می‌کنید. این قانون به‌راستی قانونی جهانی است! بی‌تردید چنین ضرب‌المثل‌هایی را شنیده‌اید: ”هر آنچه را ببخشید، همان را دریافت می‌کنید؛ “ یا ”هر آنچه را بکارید، همان را درو می‌کنید. “

جملاتی از این کتاب

”هرکس که سپاس‌گزار باشد؛ نعمت‌هایی بیشتر به او هدیه خواهد شد و او از فراوانی بهره‌مند خواهد بود. هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

”مهربان باشید زیرا هر انسانی که با او دیدار می‌کنید ممکن است در نبردی دشوار در حال مبارزه‌کردن باشد. “ فیلو اهل اسکندریه (۵۰- حدود سال ۲۰قبل از میلاد مسیح) فیلسوف

فقط گفتن واژه‌ی ”متشکرم“ در موقعیت‌هایی ویژه سبب نمی‌شود انسانی سپاس‌گزار باشم.

امروزه تأثیر واقعی سپاس‌گزاری برای بسیاری از انسان‌ها ناشناخته است زیرا انسان‌ها برای احساس‌کردن معجزه‌ی سپاس‌گزاری در زندگی‌شان باید همواره سپاس‌گزار باشند!

اما اگر درباره‌ی رویدادها یا نعمت‌هایی بیندیشید که به دلیل اتفاق‌افتادن آن‌ها یا بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید و سپاس‌گزاری را خالصانه و به‌معنای ‌واقعی احساس کنید؛ برمبنای قانون جذب، همان رویدادها یا نعمت‌ها را بیشتر به زندگی‌تان جذب می‌کنید. برای نمونه، ممکن است این گونه بیندیشید: ”من شغلم را دوست دارم، “ ”خانواده‌ام همواره از من حمایت می‌کنند، “ ”من بهترین تعطیلات را پشت‌سر گذاشتم، “ ”من امروز احساسی شگفت‌انگیز دارم، “ ”بازپرداخت مالیاتم به‌راستی بیشترین مقدار ممکن بود، “ یا ”در تعطیلات آخر هفته، در سفری تفریحی به همراه پسرم، به‌راستی زمانی فوق‌العاده را سپری کردیم. “ قانون جذب درست همچون کشیده‌شدن آهن به سوی آهن‌ربا عمل می‌کند. سپاس‌گزاری شما نیز خاصیتی آهن‌ربایی دارد.

شاید چنین اندیشه‌هایی را در سر می‌پرورانید: ”من شغلم را دوست ندارم، “ ”من پول کافی به‌دست نمی‌آورم، “ ”من نمی‌توانم همسر دلخواهم را بیابم، “ ”من نمی‌توانم صورت‌حساب‌هایم را بپردازم، “ ”تصور می‌کنم با هر موضوعی به‌شدت فرومی‌ریزم، “ ”او به من احترام نمی‌گذارد، “ ”من نمی‌توانم با والدینم سازش کنم، “ ”فرزندم برای من مشکل‌آفرین است، “ ”زندگی‌ام بسیار آشفته است، “ یا ”در روابط زناشویی‌ام مشکل دارم. “ در این صورت، بی‌تردید همین رویدادها را همواره به سوی خودتان جذب می‌کنید.

سپاس‌گزاری هر ملتی سبب می‌شود کشور آنان پیشرفت کند و ثروتی بیشتر به‌دست آورد. همچنین، سپاس‌گزاری هر ملتی سبب می‌شود بیماری و ناخوشی در کشور آنان کاهش و کار و تجارت در آن افزایش یابد. سپاس‌گزاری هر ملتی سبب می‌شود آنان روزگارشان را همواره با آرامش و شادمانی سپری کنند. فقر در چنین کشوری به‌تدریج از بین می‌رود و حتی انسانی گرسنه نیز در میان آنان وجود نخواهد داشت زیرا انسان‌های سپاس‌گزار هرگز اجازه نمی‌دهند چنین رویدادی اتفاق بیفتد.

”مهربان باشید زیرا هر انسانی که با او دیدار می‌کنید ممکن است در نبردی دشوار در حال مبارزه‌کردن باشد. “ فیلو اهل اسکندریه (۵۰- حدود سال ۲۰قبل از میلاد مسیح) فیلسوف

اگر احساس می‌کنید سست و بی‌حال هستید و روزهای زندگی‌تان به‌سختی و فقط با تلاش و تکاپویی بسیار سپری می‌شود یا اگر خودتان را جوان‌تر از سن کنونی‌تان احساس نمی‌کنید؛ پس، از سلامتی کامل بهره‌مند نیستید.

در آموزه‌های قدیمی، گفته می‌شود؛ وقتی انسانی، به دلیل هوایی که در آن نفس می‌کشد، به مرحله‌ای از سپاس‌گزاری ژرف برسد؛ سپاس‌گزاری او تأثیرگذارتر خواهد شد. این افراد به کیمیاگرانی واقعی تبدیل می‌شوند که می‌توانند هر بخش از زندگی‌شان را به زر ناب تبدیل کنند!

”مهربان باشید زیرا هر انسانی که با او دیدار می‌کنید ممکن است در نبردی دشوار در حال مبارزه‌کردن باشد. “ فیلو اهل اسکندریه (۵۰- حدود سال ۲۰قبل از میلاد مسیح) فیلسوف

جملاتی از این کتاب

روز اول: نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید

اگر سپاس‌گزاری را اندکی تمرین کنید؛ زندگی شما اندکی تغییر خواهد کرد. اگر سپاس‌گزاری را هر روز با اشتیاق و به‌شدت تمرین کنید؛ زندگی شما نیز به‌شدت و به شیوه‌هایی تغییر خواهد کرد که به‌ندرت می‌توانید آن‌ها را تصور کنید.

اگر ما نعمتی را در زندگی‌مان کم‌اهمیت بشماریم، پس از آن نعمت محروم خواهیم شد. این نکته را به یاد بسپارید: ”هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

درباره‌ی هر موضوعی بیندیشید یا هر احساسی داشته باشید؛ همان را به سوی خودتان جذب می‌کنید.

سپاس‌گزاری همراه با قانونی جهانی عمل می‌کند که در کل زندگی شما تأثیر می‌گذارد. برمبنای قانون جذب، همواره دو گونه‌ی مشابه یکدیگر را جذب می‌کنند. این قانون درباره‌ی همه‌ی انرژی‌های موجود در کائنات، از شکل‌گیری اتم گرفته تا حرکت سیاره‌ها، به‌کار می‌رود. سلول‌های بدن موجودات زنده و مواد تشکیل‌دهنده‌ی اشیای مادی، به دلیل وجود قانون جذب، کنار یکدیگر باقی می‌مانند. قانون جذب در زندگی شما درباره‌ی اندیشه‌ها و احساساتتان به‌کار می‌رود زیرا آن‌ها نیز به‌صورت انرژی هستند.

”انسان‌هایی که معجزه را باور ندارند هرگز آن را در زندگی‌شان نخواهند یافت. “

خدا گر زحکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری

انسان سپاس‌گزار هرگز لب به گله و شکایت‌کردن نمی‌گشاید. او همواره خشنود است. آرامش و رضایت‌خاطر در وجودش موج می‌زند.

اگر ما نعمتی را در زندگی‌مان کم‌اهمیت بشماریم، پس از آن نعمت محروم خواهیم شد. این نکته را به یاد بسپارید: ”هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

مرحله‌ی ۱ تا ۳ از تمرین شگفت‌انگیز شماره‌ی ۱ را تکرار کنید. فهرستی را از ده نعمت زندگی‌تان تهیه کنید. بنویسید که چرا به دلیل بهره‌مندبودن از این نعمت‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید. فهرستتان را بازخوانی کنید. پس از خواندن هر یک از آن نعمت‌ها، چنین بگویید: ”خدایا، سپاس‌گزارم. خدایا، سپاس‌گزارم. خدایا، سپاس‌گزارم. “ در حد امکان بکوشید سپاس‌گزاری خودتان را به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت‌ها با تمام وجودتان احساس کنید.

………………………..، از تو متشکرم زیرا…………………………. برای نمونه؛ می‌توانید چنین بگویید: ”جان، از تو متشکرم زیرا مرا می‌خندانی. “ به جمله‌ای دیگر توجه کنید: ”مادر، از تو متشکرم زیرا همواره از من حمایت می‌کنی. “

این‌گونه شروع کنید: ”خدایا، سپاس‌گزارم که…………………………. “ سپس، به نام آن شخص اشاره کنید و در پایان نیز دلیل سپاس‌گزاربودنتان را مطرح کنید. خدایا، سپاس‌گزارم که………………………… در زندگی‌ام حضور دارد زیرا………………………….

”من تو را، همین‌طور که هستی، دوست دارم. “

برمبنای قانون جذب؛ هر اندیشه‌ای را درباره‌ی انسانی دیگر در سر بپرورانید یا هر سخنی را درباره‌ی او بگویید، همان را به سوی خودتان جذب خواهید کرد.

سپاس‌گزاری سبب می‌شود شکیباتر، ژرف‌اندیش‌تر، دلسوزتر و مهربان‌تر شوید؛ به‌گونه‌ای که شاید حتی خودتان را نشناسید. به‌این‌ترتیب، احساس آزردگی و رنجش شما از بین خواهد رفت. شما دیگر در روابطتان گله و شکایت نمی‌کنید زیرا، وقتی به‌راستی قدرشناس حضور دیگران در زندگی‌تان هستید، موضوعی درباره‌ی آنان وجود ندارد که بخواهید تغییرش دهید. شما از دیگران انتقاد نمی‌کنید، درباره‌ی آنان گله و شکایت نمی‌کنید

۲. بنویسید که چرا به دلیل بهره‌مندبودن از آن نعمت‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید.

۱. صبح‌ها در ابتدا فهرستی را از ده نعمت زندگی‌تان بنویسید که به دلیل بهره‌مندبودن از آن‌ها از خداوند سپاس‌گزار هستید.

جملاتی از این کتاب

هر روز صبح، در ابتدا بکوشید نعمت‌های زندگی‌تان را بشمارید.

سپاس‌گزاری در واقع پلی است که جایگاه فعلی شما را به زندگی مناسب و دلخواه‌تان پیوند می‌دهد.

برای به‌ثمررساندن معجزه‌ی سپاس‌گزاری نیز در ابتدا باید چنین بگویید: ”خدایا، سپاس‌گزارم. “

برای این‌که معجزه‌ی سپاس‌گزاری را به زندگی‌تان فرا بخوانید و بتوانید، با سپاس‌گزاری، تغییری بنیادین را در موقعیت کنونی‌تان به‌وجود آورید؛ باید در هر لحظه سپاس‌گزار باشید و سپاس‌گزاری را به شیوه‌ی جدید زندگی‌تان تبدیل کنید.

این نکته را به یاد بسپارید: ”هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

این نکته را به یاد بسپارید: ”هرکس که سپاس‌گزار نباشد؛ حتی داشته‌هایش نیز از او گرفته خواهد شد. “

هر کنشی همیشه واکنشی هم‌ارز با خودش دارد. اگر به‌معنای ‌واقعی چنین نکته‌ای را در نظر داشته باشید؛ وقتی از کسی تشکر می‌کنید، او قدرشناسی شما را به‌خوبی احساس خواهد کرد. در این صورت، علاوه بر این‌که به دیگران احساسی خوب و خوشایند می‌بخشید؛ وجود خودتان نیز به دلیل قدرشناس‌بودنتان از شادی توصیف‌ناپذیری لبریز خواهد شد.

”انسان‌هایی که معجزه را باور ندارند هرگز آن را در زندگی‌شان نخواهند یافت. “ رولد دال (۱۹۹۰- ۱۹۱۶)

سپاس‌گزاربودن به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت سلامتی تضمین می‌کند که شما در زندگی‌تان همواره از سلامتی بیشتر بهره‌مند خواهید شد. همچنین، به‌طور همزمان هر گونه تنش و فشار موجود در ذهن و جسمتان از بین خواهد رفت.

سپاس‌گزاری‌کردن روزانه به دلیل بهره‌مندبودن از نعمت سلامتی می‌توانید بینایی، شنوایی و همه‌ی حواستان را تقویت کنید و عملکردهای جسمانی‌تان را بهبود ببخشید. همه‌ی این رویدادها نیز به شیوه‌ای معجزه‌آسا اتفاق می‌افتند. ”سپاس‌گزاری‌کردن همچون واکسن، پادزهر و پاک‌کننده‌ای برای امور منفی زندگی ما عمل می‌کند. “

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو