حفظ آرامش در خانواده با ۱۲ اصل طلایی

حفظ آرامش در خانواده با ۱۲ اصل طلایی


منبع: آرگا

5

1402/4/23

20:39


اگرچه استرس در جامعه فعلی بسیار زیاد است، اما والدین باید تلاش کنند تا محیط خانواده را به آن آلوده نسازند. حل اختلافات خانوادگی می تواند به حفظ سلامت و آرامش اعضای خانواده کمک کند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به بررسی راهکارهایی برای حفظ آرامش در خانواده بپردازیم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

حفظ آرامش در خانواده یکی از مهم ترین نیازهای فعلی ما است. بر همین اساس این سؤال برای بسیاری از افراد پیش می آید که چگونه در خانه و خانواده آرامش ایجاد کنیم؟ روانشناسان معتقدند اگر به دنبال حفظ آرامش هستید، باید راهکارهایی را برای آن در نظر بگیرید. در غیر این صورت آرامش به خودی خود در زندگی شما ایجاد نخواهد شد. البته در بسیاری موارد آرام نگه داشتن محیط، کار چندان ساده ای نیست. به ویژه زمان هایی که میان اعضا اختلاف به وجود می آید؛ مدیریت اوضاع بسیار دشوار می شود. در ادامه مطلب به راه های حفظ آرامش در خانواده اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با راه های حفظ آرامش در خانواده

روش های حفظ آرامش در خانواده

۱. توجه به نیازهای اعضای خانواده

یکی از مهم‌ ترین راه ها برای حفظ آرامش در خانواده توجه به نیازهای یکدیگر است. به عنوان مثال دوست داشتن، دوست داشته شدن و ارزشمندی از مهم‌ ترین نیازهایی است که هر کدام از ما آن را در وجود خودمان داریم. وقتی هریک از اعضای خانواده احساس کنند به نیازهای آنها توجه می ‌شود آرامش پیدا می کنند و این شرایط می ‌تواند روی فضای خانه و خانواده شما اثرات مثبتی داشته باشد. بهتر است برای رسیدن به این هدف همیشه با اعضای خانواده خود در ارتباط باشید؛ مشکلات و خواسته ‌های آنان را بشنوید و تا جایی که امکان دارد به آن ها کمک کنید.

۲. ابراز محبت کنید

اگر در خانواده ای هستید که ابراز عشق و علاقه در آن دشوار است، احتمالا دعوا و مشاجره بیشتری را تجربه می کنید. ابراز علاقه در خانواده می تواند به ایجاد یک پیوند عاطفی عمیق منجر شود که با توجه به آن می توانید وضعیت دیگران را درک کرده و از خود گذشتگی بیشتری نسبت به یکدیگر نشان دهید. در صورتی که ابراز علاقه برای شما دشوار است، نگهداری از یک حیوان خانگی می تواند راه حل خوبی باشد.

۳. رابطه صداقت و آرامش در خانواده

صداقت یکی از ویژگی های مهمی است که می تواند به حفظ سلامت و آرامش خانواده کمک کند. همه ما در زندگی به خانواده ای نیاز داریم که به یکدیگر اعتماد داشته باشند. اما زمانی که متوجه شوند که با آن ها صداقت نداشته اید، اعتمادشان را از دست خواهند داد. زمانی که چیزی را از دیگران پنهان می کنیم، آرامش خودمان را در خانواده از بین می بریم. در این شرایط نگران هستیم که مبادا دیگران متوجه پنهان کاری ما شوند.  همین موضوع با بروز فشار روانی در افراد همراه است و در بسیاری مواقع این فشار روانی به سایر اعضا نیز منتقل می شود.

۴. با فرزندانتان صحبت کنید و به صحبت های آن ها گوش دهید

یکی از بهترین چیزهایی که می توانید به فرزندتان هدیه دهید این است که زمانی را برای او و گوش دادن به صحبت هایش در نظر بگیرید. اغلب والدین زمانی که برای فرزندانشان مشکلی پیش می آید فقط می خواهند آن را رفع و همه چیز را درست کنند. اما گاهی فرزندان تنها به این نیاز دارند که به صحبت هایشان گوش داده شود. به این فکر کنید زمانی که مشکلات تان را با دوست تان در میان می گذارید، چه احساسی دارید؟ شما نیازی ندارید که به شما بگویند راهکار چیست؛ فقط می خواهید که شنیده شوید. با این کار فرزند شما احساس اعتبار می کند و می توانید با او یک رابطه عاطفی عمیق برقرار کنید. این رابطه عاطفی همان چیزی است که برای آینده به شما کمک خواهد کرد.

چطور در خانواده آرامش برقرار کنیم؟

۵. مفهوم” دوستت دارم” را به فرزندتان منتقل کنید

غیر از این که می توانید به فرزندتان بگویید دوستت دارم، راه های دیگری نیز برای انتقال این احساس وجود دارند.

  • در نقاط مختلف منزل مثل تخت نشان قلب یا دوستت دارم قرار دهید. نشان دادن محبت به صورت فیزیکی مانند بغل کردن هم نوعی برقراری رابطه مثبت با فرزندان است.
  • یک آلبوم برای فرزندتان درست کنید. کارهای هنری، عکس های خاص و دیگر اطلاعات فرزندتان را در آن قرار دهید.
  • اجازه دهید فرزندتان، زمانی که در خصوص دوست داشتن او با فرد دیگری صحبت می کنید صحبت های شما را بشنود.
  • کارهای هنری فرزندتان را به افراد دیگر نشان دهید. به خاطر داشته باشید رفتارها بلندتر از کلمات صحبت می کنند.

۶. نوع برخورد اعضای خانواده با یکدیگر

اگر می خواهید خانواده ای آرام و سالم داشته باشید، به طرز برخورد با یکدیگر توجه کنید. اعضای یک خانواده آرام در هر شرایطی به یکدیگر احترام می گذارند. برخوردهای از سر بی احترامی یا زور می تواند به نارضایتی سایرین از یکدیگر منجر شود. همین نارضایتی می تواند محیط خانواده و به دنبال آن آرامش خانه را تحت تأثیر قرار دهد.

۷. به نظرات یکدیگر احترام بگذارید

در یک خانواده آرام همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر تصمیم می گیرند. به طور کلی توجه به نیازهای دیگر اعضای خانواده یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. در غیر این صورت اعضای خانواده احساس می کنند که جایی در خانواده ندارند. همین موضوع می تواند به آرامش خانواده آسیب برساند.

۸. بخشش و گذشت

حفظ آرامش آن هم در زمان‌ هایی که بین اعضای خانواده مشکلی به وجود آمده باشد، کار بسیار سختی است. به همین خاطر مشاورین خانواده بر این باور هستند که گذشت و بخشش یکی دیگر از ویژگی ‌های یک خانواده آرام است. یکی از سخت ‌ترین کارها این است که وقتی با کسی دچار اختلاف می شوید، بخواهید او را ببخشید و یا حتی برای آشتی با او پیش ‌قدم شوید. با این وجود به این موضوع فکر کنید که این کار می ‌تواند آرامش را به خانه شما باز گرداند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از ادامه دادن اختلافات خودداری کنید و مشکلاتی که به وجود می آیند را در کمترین زمان ممکن برطرف کنید.

روش های ایجاد آرامش در خانواده

۹. زمان هایی را برای بودن در کنار خانواده در نظر بگیرید

با وجود تمام برنامه‌ ها و کارهایی که دارید بهتر است زمان‌ هایی را برای بودن در کنار اعضای خانواده خود در نظر بگیرید. تحقیقات روانشناسان نشان می‌ دهند که وقت گذراندن اعضای خانواده با یکدیگر یکی از راه هایی است که مشکلات روحی و فشار روانی را کاهش می ‌دهد. به همین خاطر اگر به دنبال داشتن خانواده‌ ای آرام و شاد هستید، زمان ‌هایی را به بودن در کنار یکدیگر اختصاص دهید.

۱۰. به فضای خانه خود اهمیت بدهید

بدون تردید شما نیز به تجربه متوجه این موضوع شده اید که فضای خانه تأثیر زیادی در آرامش هریک از اعضای خانواده دارد. زمانی که در یک محیط به هم ریخته و شلوغ زندگی می ‌کنید، نمی‌ توانید تمرکز و آرامش کافی داشته باشید. به همین خاطر یکی دیگر از راهکارهایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فضای خانه را در شرایط مناسبی قرار دهید. به کارگیری رنگ ‌های شاد، گیاهان و تمیز نگه داشتن خانه از مهم ترین نکاتی هستند که به حفظ آرامش خانواده کمک می کنند.

۱۱. حل اختلاف و تعارض در خانواده

در هر خانواده زمان هایی پیش می آید که خواسته های اعضا با یکدیگر در تعارض قرار می گیرد. در این شرایط حفظ آرامش و رسیدن به یک تصمیم مشترک بسیار دشوار خواهد بود. با این وجود خانواده‌ هایی که در این زمینه موفق می‌ شوند می‌ توانند از داشتن آرامش بهره مند شوند. یکی از بهترین کارها برای حل تعارض این است که اعضای خانواده با یکدیگر صحبت کنند. یادتان باشد که هنگام صحبت‌ کردن با یکدیگر، نظر همه اعضا خانواده مطرح شود. با این وجود آنچه باید اهمیت داشته باشد، صلاح و پیشرفت خانواده است. اگر بتوانید در صحبت های خود به یک نتیجه مشترک برسید که همه اعضا را خوشنود نگه دارد، کمترین فشار روانی را در خانواده تجربه خواهید کرد.

۱۲. در انجام کارها یکدیگر را فراموش نکنید

کمک ‌کردن به اعضای خانواده یکی دیگر از راه های حفظ آرامش در خانواده است. هنگامی که شما در کارها به همسر یا پدر و مادر خود کمک می ‌کنید، این احساس را در آنان ایجاد می ‌کنید که برای شما اهمیت دارند. در نتیجه علاوه بر این که احساس رضایت و آرامش را در آن ها به وجود می آورید، سایر اعضا هم در شرایط مختلف به شما کمک خواهند کرد. این وضعیت باعث می شود هر کدام از ما احساس کنیم برای اطرافیانمان مهم هستیم و آن ها از ما حمایت خواهند کرد. همین موضوع یکی از عوامل مؤثر در حفظ آرامش خانواده است.

مدیریت آرامش در خانواده

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات افزایش صمیمیت در خانواده، آرامش در زندگی و مشکلات رایج خانواده ها را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو