لنز پراش ؛ جدیدترین تکنولوژی رصد سیارات فراخورشیدی که جیمز وب را نیز شکست می‌دهد!

منبع: تکراتو

4

1402/4/26

02:05


جدیدترین تکنولوژی رصد سیارات فراخورشیدی به‌نام لنز پراش می‌تواند به‌راحتی تلسکوپ جیمزوب را بازنشسته کند. این لنز پیشرفته چه قابلیت‌هایی دارد؟

لنز پراش ؛ جدیدترین تکنولوژی رصد سیارات فراخورشیدی که جیمز وب را نیز شکست می‌دهد!

جدیدترین تکنولوژی رصد سیارات فراخورشیدی به‌نام لنز پراش می‌تواند به‌راحتی تلسکوپ جیمزوب را بازنشسته کند. این لنز پیشرفته چه قابلیت‌هایی دارد؟

دانشمندان تاکنون ابزارهای بسیاری برای کشف حیات در سیاره‌های مختلف ساخته‌اند که با این ابزارها تاکنون 5000 سیاره کشف شده است ولی اثری از حیات در آنها جاری نبوده. آخرین امید اخترشناسان برای کشف بقا، تلسکوپ فضایی جیمزب است که همین چند روز پیش تولد یک سالگی خود را جشن گرفت. اما حتی این تلسکوپ پیشرفته نیز با وجود کشفیات بسیاری که داشته، هنوز نتوانسته است نشانه‌ای از حیات در فضا کشف کند. این مهم دانشمندان را به تکاپو وا داشت تا محصول دیگری بسازند که شاید بتواند کاشف حیات باشد. از این رو در نتیجه تکاپوی دانشمندان، جدیدترین تکنولوژی رصد سیارات فراخورشیدی لنز پراش بوده که در صورت به‌کارگیری، می‌تواند جیمزوب را شکست دهد. در ادامه با تکنولوژی جدید دانشمندان بیشتر آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: تلسکوپ جیمز وب تصویری خیره‌کننده از یک سحابی ثبت کرد [+عکس]

لنز پراش جدیدترین رقیب جیمز وب رونمایی شد

تقریباً تمام تلسکوپ‌ها، ازجمله تلسکوپ‌های هابل و جیمز وب، از آینه برای جمع‌آوری نور استفاده می‌کنند. دانشمندان از تلسکوپ‌های غول‌پیکر برای جمع‌آوری مقادیر بسیار زیادی نور برای مطالعه سیارات فراخورشیدی استفاده می‌کنند.

یکی از راه‌های مطالعه سیارات فراخورشیدی، تحلیل ترکیب شیمیایی این سیارات است. قدرتمندترین تلسکوپ رصد سیارات خورشیدی، جیمز وب، تنها به‌قدری قوی است که می‌تواند به مطالعه گازهای اتمسفری برخی از سیارات فراخورشیدی بپردازد.

لنز پراش جدیدترین رقیب جیمز وب رونمایی شد

کمپانی هوافضای Northrop Grummman از سال ۲۰۱۶ با کمک جمعی از اخترشناسان و دانشمندان ناسا به‌دنبال توسعه تلسکوپ‌های آینده رصدهای فراخورشیدی است.

چالش اصلی در ساخت تلسکوپ‌های فضایی قدرتمند، ساخت آینه‌های بزرگ‌تر و ارسال آن‌ها به مدار زمین است. برای گذر از این مانع، این گروه به سراغ یک تکنولوژی قدیمی به‌نام لنز پراش رفته است.

لنزهای پراش را اولین‌بار «آگوستین-ژان فرنسل» (Augustin-Jean Fresnel) فرانسوی در سال ۱۸۱۹ برای فانوس‌های دریایی اختراع کرد. امروزه آنها در محصولات نوری متفاوتی از دوربین‌ها گرفته تا هدست‌های واقعیت مجازی به‌کار می‌روند.

لنزهای معمولی از شکست نور برای متمرکزکردن نور استفاده می‌کنند. وقتی نور از یک محیط (مثلاً هوا) وارد محیط دیگر (شیشه لنز) می‌شود، می‌شکند و با تغییر مسیر، می‌توان آن را در یک نقطه متمرکز کرد. اما لنز پراش از خمش نور در اطراف گوشه‌ها و موانع استفاده می‌کند.

لنز پراش در تلسکوپ های فضایی

لنز پراش جدیدترین رقیب جیمز وب رونمایی شد

لنزهای پراش (چپ) در مقایسه با لنزهای شکست متداول (راست) بسیار نازک‌تر هستند.

با یک الگوی هوشمندانه پلکان و زوایا روی سطح یک شیشه یا پلاستیک می‌توان یک لنز پراش نوری تهیه کرد. این لنزها به‌خاطر تصاویر تار بدنام هستند و به‌همین دلیل هیچ‌گاه در تلسکوپ‌ها استفاده نشده‌اند. اما اگر بتوان کیفیت آن‌ها را بهبود بخشید، می‌توان راه را برای ساخت تلسکوپ‌های فضایی ارزان‌تر، سبک‌تر و بزرگ‌تر هموار ساخت.

لنز پراش نازک است و قدرت تفکیک بالایی نیز دارد

تیم دانشمندان در سال‌های بعد با استفاده از تکنولوژی‌های روز حکاکی روی شیشه، به الگوها و اشکالی از برش دست یافتند که نور را در یک نقطه پشت لنز متمرکز می‌کرد. این پیشرفتی بسیار مهم نسبت به لنزهای قبلی بود و تصاویری تقریباً بی‌نقص تهیه می‌کرد.

از آنجایی‌که در لنز پراش بافت سطح شیشه نور را متمرکز می‌کند، نه ضخامت آن، می‌توان به‌سادگی لنزهای بزرگ‌تر با شیشه‌های نازک ساخت. به این ترتیب، وزن لنزها بسیار کم می‌شود و به‌سادگی می‌توان لنزهای بزرگ را به فضا فرستاد.

تیم Northrop Grummman فعلاً درحال تکمیل لنز ۲۴ سانتی‌متری است که ۱۰ برابر از یک لنز شکست متداول سبک‌تر خواهد بود. هدف آنها تولید لنز یک متری و ساخت یک نمونه اولیه تلسکوپ با آن است.

لنز پراش در تلسکوپ های فضایی جای می‌گیرد

لنز پراش جدیدترین رقیب جیمز وب رونمایی شد

یک لنز پراش نور را با استفاده از زوایا و حکاکی‌های روی سطح خود متمرکز می‌کند.

پژوهشگران ایده خود را برای یک رصد‌خانه فضایی به‌نام ناتیلوس در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده‌اند. آن‌ها عقیده دارند که با تکنولوژی جدید می‌توان یک لنز با قطر ۸٫۵ متر با ضخامت تنها ۰٫۵ سانتی‌متر ساخت. لنز و سازه تلسکوپ تنها ۵۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت، یعنی بیش از سه‌بار کمتر از تلسکوپ جیمز وب با آینه ۶٫۵ متری‌اش.

لنزهای پراش مزایای دیگری نیز دارند. اول این که ساخت آن‌ها بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از آینه است و می‌توان آن‌ها را به‌طور انبوه نیز تولید کرد.

دوم این که برخلاف آینه، این نوع لنز به هم‌ترازی دقیقی نیاز ندارد و می‌توان آن‌ها را به‌سادگی در فضا سرهم کرد.

هزینه ارزان و ساخت ساده‌تر تلسکوپ ناتیلوس باعث می‌شود که به‌سادگی بتوان تعداد زیادی از آن‌ها را به فضا فرستاد. پژوهشگران پیشنهاد یک شبکه رصدخانه‌ای با ۳۵ تلسکوپ را داده‌اند. قدرت این رصدخانه زمانی که هر ۳۵ تلسکوپ به یک نقطه خیره شوند در اوج است و تقریباً ۱۰ برابر جیمز وب نور جمع می‌کند.

این می‌تواند یک تکنولوژی انقلابی برای تلسکوپ‌های فضایی ناسا و مطالعه سیارات فرازمینی باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ لنز پراش جدیدترین رقیب جیمز وب برای رصد سیارات فراخورشیدی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو