ویژگی افراد درونگرا | افراد درونگرا چه ویژگی های شخصیتی دارند؟

منبع: تاپ ناز

7

1402/4/26

16:48


ویژگی افراد درونگرا

حتما شما هم تا الان درباره درونگرایی شنیده اید یا خودتان برای توصیف افراد دیگر از این واژه استفاده کردید. در این مطلب میخواهیم به معنی این واژه بپردازیم، برسی کنیم به چه افرادی درون گرا میگویند و افراد درون گرا چه ویژگی هایی دارند. اگر قبل از آشنایی با مفهوم درون گرایی افرادی را درون گرا خطاب کردید، شاید این کار را برا اساس اطلاعاتی که د ناخودآگاه شما بود و بدون این که اطلاعات درستی داشته باشید برخی از افراد یا حتی خودتان را در گروه درونگراها قرار دادید. در ادامه برسی میکنیم که این افراد واقعا درون گرا هستند یا خیر. این تصور در بسیاری از ما شکل گرفته است که درون گراها معمولا به در خود بودن و تنهایی عادت دارند و زیاد اهل حضور در اجتماع نیستند. این افراد بیشتر مواقع سکوت میکنند و از احساست خود حرفی نمیزنند. اما آیا این تعریف های رایج درست است و آیا همه اینها حقیقت دارد؟

درونگرایی چیست؟

قبل از این که به ویژگی های افراد درونگرا بپردازیم بیایید تعریفی درست از این افراد داشته باشیم. درونگرایی یک ویژگی شخصیتی بوده که بر احساسات درونی فرد تمرکز بیشتری دارد. بسیاری از هنرمندان و افراد مشهور درونگرا را میشناسید. برون گرایی و درون گرایی دو سر طیف یک نوع شخصیت محسوب میشود. خیلی کم پیش می آید یک فرد درون گرای مطلق باشد و اکثر افراد جایی بین دو سر این دو طیف قرار گرفته اند. تحقیقات نشان داده که حدود ۲۵ تا ۴۵ درصد افراد درون گرا محسوب میشوند.

همانطور که میبینید درون گراها درصد کمی هم نیستند و با این حال تصورات غلط زیادی درباره آنها وجود دارد. در واقع یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی درون گرایی بوده که نام آن در تئوری های شخصیت شناسی زیادی شنیده میشود. افراد درون گرا در واقع پرداختن به احساسات و افکار درونی خود را بیشتر دوست دارند و به آنها تکیه میکنند به جای این که دنبال فاکتورها و محرک های بیرونی باشند. همانطور که اشاره کردیم درون گرایی بخشی از یک طیف به شمار آمده و برونگرایی نقطه مقابل آن است. درون گرایی و برونگرایی ابتدا در کارهای کارل جونگ بود بعد به پنج تئوری اصلی شخصیتی آمد.

به علاوه این دو، یکی از اصلی ترین ویژگی های تست معروف شخصیت شناسی MBTI است. البته تست های شخصیت شناسی زیادی برای برون گرایی و درون گرایی وجود دارد و شما هم میتوانید تحت نظر روانشناس این تست ها را انجام دهید. به گفته شخصی شناسان و روانشناسان، هر انسانی تا حدودی برونگرا و تا حدی درونگرا محسوب میشود. اما اکثر افراد در نهایت بیشتر به سمت یکی از این دو ویژگی هستند. افراد درون گرا بیشتر احتیاط میکنند و ساکت تر و درون نگر میباشند.

این افراد با قرار گرفتن در جمع های شلوغ انرژی زیادی مصرف میکنند. وقتی با آنها صحبت میکنید شاید متوجه این موضوع شوید که بعد از گذشت زمانی مشخص که در کنار آشنایان و دوستان سپری شد انگار که نیاز به شارژ شدن دوباره دارند یعنی باید جمع را ترک کنند و به تنهایی خود برگردند. ویژگی های افراد درون گرا را به صورت مفصل در ادامه مطلب برسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

2020 07 13 100044 1594612316. large e1661981442381

خصوصیات افراد درون گرا

عواملی وجود دارند که به شکل گیری یک شخصیت درون گرا کمک کرده و آنها در واقع ویژگی های افراد درون گرا هستند. البته همانطور که گفته شد هر کسی در نقطه خاصی از طیف درونگرایی قرار داشته و هیچ دو درونگرایی دقیقا مثل هم نیستند. ولی به صورت کلی با مشاهده این موارد میتوان گفت که شخص مورد نظر درون گرا میباشد.

تنهایی بهتر عمل میکنند

البته خود کلمه پروژه گروهی برای بیشتر افراد دلهره انداز است. اما اگر تنفر خاصی از کار گروهی دارید و آن را خیلی خسته کننده میدانید، شما احتمالا فردی درون گرا هستید. افراد درون گرا وقتی تنها باشند راحت تر میتوانند فکر کنند و کارایی بیشتری دارند. نباید این حرف را مشکل داشتن آنها در کنار آمدن با دیگران در نظر گرفت بلکه آنها فقط تنهایی تمرکز بیشتری بر روی کار دارند. علاوه بر کار این مورد راجب سرگرمی هم صادق است و این افراد به سمت سرگرمی های انفرادی مثل بازی، کاردستی، مطالعه میروند.

از دعوا دوری میکنند

گفت و گوهای روزمره به اندازه کافی خسته کننده هست، حالا اگر کشمکشی هم در آنها به وجود بیاید وضعیت بدتر میشود. تحقیقات حساسیت بیشتر افراد درون گرا نسبت به انتقاد و ارزیابی های منفی را نشان میدهد. وقتی در جمعی کسی با آنها مخالفت میکند و نظر مثبتی درباره حرف های او ندارد، به سختی ممکن است نظر خود را بگویند و به ساکت ترین فرد آن لحظه تبدیل میشوند. مهم ترین دلیل که این سکوت دارد دوری از تعارضات و کشمکش هایی است که ممکن است بعدا پیش بیاید.

مطلب مشابه: ازدواج درونگرا با برونگرا (مشکلاتی که این ازدواج ایجاد می کند)

برای خودشان زمان زیادی میگذارند

اگر شما هم تنهایی را بهترین راه رسیدن به سلامت فکر و جسم میدانید، ممکن است درون گرا باشید. داشتن یک شب آرام و تنها برای آنها لذت بخش است و از این تایم برای استراحت بهره برده و شاید به تماشای یک فیلم هم بنشینند. به صورت کلی این فرصت را برای داشتن روح و جسمی سالم تر استفاده میکنند. اگر این زمانی که گفته شد در شما آسودی و آرامش به وجود می آورد و نه استرس و نا امیدی، شخصیت شما بیشتر به سر درون گرایی نزدیک است.

با دقت زیادی نقش و شغل خود را انتخاب میکنند

ممکن است برای شما مهم نباشد که سمت شغلی خیلی بزرگی داشته باشید یا در تیم بزرگی کار کنید، درون گراها دوست دارند که در پشت صحنه کارها فعالیت کنند و دیگر افراد را به گزارش دادن میسپارند. آنها هیچ علاقه ای به بودن در مرکز توجه ندارند به همین دلیل به سمت کارهایی میروند که در آنها خبری از گزارش دهی و سخنرانی نباشد.

ویژگی افراد درونگرا | افراد درونگرا چه ویژگی های شخصیتی دارند؟

خستگی در اثر معاشرت زیاد

یک تصور غلط درباره افراد درون گرا این است که آنها به صورت کامل از تعاملات اجتماعی دوری میکنند و از آن متنفر هستند. اتفاقا افراد درون گرا هم مثل برونگرا ها میتوانند در اجتماعات باشد اما مدت زمانی که طول میکشد تا انرژی که از دست داده اند را ریکاوری کنند از برونگراها بیشتر است. افراد درون گرا اینگونه نیستند که تعطیلات خودشان را در جمع دوستان بگذرانند و در نهایت از آنها انرژی بگیرند، این افراد این انرژی را در تنهایی خود بهتر ریکاوری میکنند.

فکر کردن زیاد

این افراد معمولا قبل از شروع کار به تمامی بایدها و نبایدها فکر میکنند. افراد درونگرا برای تصمیم گیری و برسی دقیق همه گزینه ها و پردازش کردن اطلاعات به زمان بیشتری نیاز دارند. قبل از خریدن کردن همه چیز را برسی میکنند و در آخر تصمیم نهایی را بعد از همه این فکر کردن ها و برسی کردن ها میگیرند.

دقت زیاد به دور و بر

افراد درون گرا با تماشای آنچه در اطراف آنها میگذرد، میتوانند بینش بیشتری درباره دیگران داشته باشند و به سر نخ هایی از ترجیحات و شخصیت بقیه برسند. به همین دلیل است که آنها شنونده خوبی هستند و توانایی زیادی در درک زبان بدن و احساسات افراد دیگر دارند. این ویژگی به آنها کمک میکند که در مورد دیگران چیزهای بیشتری بیاموزند و این موضوع به توانایی آنها برای حمایت عاطفی از افراد دیگر کمک میکند.

داشتن حلقه ای کوچک از دوستان

بیشتر افراد درون گرا فقط یک دایره محدود از دوستان خیلی نزدیک دارند. البته این موضوع نشان دهنده این نیست که توانایی پیدا کردن دوست را ندارند یا اینکه از مردم متنفر هستند! بر اساس گفته محققین، درونگراها به کیفیت بالای روابط اهمیت زیادی میدهند و این دلیل کوچک بودن دایره دوستان آنهاست.

اگر شما هم فردی درون گرا باشید ممکن است ترجیح دهید که فقط چند دوست صمیمی و نزدیک به جای جمع زیادی از افراد اطراف خود داشته باشید که فقط دوستی خیلی ساده ای با آنها دارید. این موضوع به خاطر یکی دیگر از ویژگی های افراد درون گرا یعنی گذاشتن زمان بیشتر برای خودشان هم هست و به این ترتیب زمان زیادی برای قرار گرفتن و برقراری ارتباط با جمع دوستان نخواهند داشت.

ترجیح میدهند بنویسند تا اینکه صحبت کنند

شاید شما هم با فکر صحبت کردن درباره افکار موافق نباشید و به صورت کلی نوشتن را در این مواقع ترجیح دهید. در این صورت به احتمال زیادی فردی درون گرا هستید. افراد درون گرا معمولا قبل از این که صحبت کنند مدت زیادی را به فکر کردن سپری میکنند و همین نظر دادن سریع درباره موضوعات حساس را برای آنها مشکل میکند. از طرف دیگر نوشتن باعث میشود همه جوانب یک موضوع را برسی کرده و آن را با کلمات مناسب بیان کنند.

احساساتی بودن افراد درون گرا

شواهد نشان میدهد که احساسات در یک فرد درون گرا به صورت شدیدتری تجربه میشود. آنها بیشتر مواقع در مدیریت احساسات خود مشکل دارند. به همین علت است که برای بیان احساسات خود انرژی زیادی باید مصرف کنند و درآخر شاید موفق به ابراز آن هم نشوند! این مشکلات در بیان احساسات در کنار احساساتی بودن حتی به افسردگی هم منجر میشود.

به سختی اعتماد میکنند

این که فردی را به حریم درونی خود دعوت کنند نیازمند شناخت واقعی آن فرد است. اما اگر فرد مناسب را پیدا کردند در آن رابطه چیزی کم نمیگذارند و سعی میکنند که فرد مقابل بهترین تجربه را از این رابطه داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو