فوری/واریز فوق العاده ویژه برای بازنشستگان؛امشب | پرداخت اضافه حقوق بازنشستگان آغاز شد

4

1402/4/28

13:34


فوری/واریز فوق العاده ویژه برای بازنشستگان؛امشب | پرداخت اضافه حقوق بازنشستگان آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

 شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی در حاشیه بازدید از خبرگزاری مهر گفت: اساساً نظام حکم رانی تأمین اجتماعی نظامی است که مردم در آن احساس آرامش و امنیت کنند و به تعبیری آسایش و امنیت و شرایط زندگی مطلوب و ارتقا وضعیت رفاه و خدماتی که در حوزه تأمین اجتماعی است.

وی افزود: تأمین اجتماعی اساساً زندگی مردم را به نحوی در قالب چتر حمایت و پوشش خودش قرار می‌دهد.

وی گفت: گسترش پوشش بیمه را در اولویت قرار دادیم که از رویکردهای اساسی و اولیه ما است که در اصل ۲۹ قانون اساسی به آن توجه شده و آغاز دولت مردمی سیزدهم حدود دو میلیون نفر دیگر نیز تحت پوشش بیمه اجتماعی در این سازمان قرار گرفتند و از این حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شده‌اند با همین اقتضای کسب و کار رقم و البته با قدرت و بیشتری چون حداقل ۵ تا ۶ میلیون نفر بیمه نشده داریم و این ماهیت بیمه حق همگانی در قانون اساسی است و ما باید تلاش کنیم این ماهیت بیمه را به همه برسانیم و اثری که بیمه بر تحقق عدالت دارد بسیار مهم و مکلف به انجام آن هستیم.

وی تاکید کرد: با مستقر شدن دولت مردم سیزدهم و آغاز به کار تیم مدیریتی جدید سازمان تأمین اجتماعی از همان ابتدا تلاش کردیم تا بر مسائل و چالش‌های اصلی متمرکز شویم و راهبردی موقعیتی را برای حل مسائل کلان سازمان و حکمرانی تأمین اجتماعی تدوین کنیم. تلاش کردیم تا تصمیمات و اقدامات به‌گونه‌ای انجام شود که در مسیر تحول، تحقق عدالت و ارتقای سطح اعتماد و رضایت مردم را نیز به دست آوریم.

وی درباره توسعه خدمات گفت: از موانعی که این خدمات در حوزه کسب و کار داشته باشد آغاز می‌شود تا خدمات ملموسی که ما به بیمه شدگان اعم از کارگر، کارفرما، بازنشسته و همه بخش‌های مختلف که ما در قالب این ۴۶ میلیون نفر تحت پوشش به عنوان ذی نفعان و شرکای اصلی ما مطرح هستند آغاز شده؛ علی الخصوص در حوزه خدمات درمانی که بعد از بحث معیشت و تأمین ریسک‌های احتمالی حوزه کسب و کار یکی از خدمات مهم ما خدمات درمانی که همه آنهایی که در کار مشغول و کسانی که بازنشسته هستند این خدمت جزو اولویت‌ها است، به عبارتی سلامت تأمین کننده امنیت هم است.

موسوی گفت: اگر این مورد توجه قرار نگیرد بقیه موارد و شرایط زندگی هم تحت شعاع سلامت قرار می‌گیرد که در این فقره هم کارهای خیلی خوبی تأمین اجتماعی آغاز کرده است.

حقوق بازنشستگان

وی در ادامه گفت: در خرید راهبردی به حوزه سلامت کشور، وزارت بهداشت و بخش‌های طرف قرار داد درمانی که بالغ بر ۵۲ هزار مرکز درمانی داریم مسیر توسعه‌ای را آغاز کردیم که امیدواریم بتواند رضایت مردم و بیمه شدگان را در برداشته باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با معیشت بازنشستگان گفت: در رابطه با معیشت این افراد از سال ۹۹ مورد توجه قرار گرفته که یک بار در انتهای سال ۹۹ متناسب سازی در حقوق بازنشستگان اتفاق افتاد و یک بار هم در سال ۱۴۰۰ که بحث باقی مانده متناسب سازی طی ۲ مرحله رقم خورد که بار مالی بسیار زیادی داشت.

وی گفت: سال قبل افزایشی در حقوق داشتیم که ۵۷ درصد حداقل بگیر و ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار هزار تومان که اعمال کردیم علی رغم اینکه تأمین اجتماعی در سنوات گذشته، با ١٠۶ هزار میلیارد تومان بدهکارترین مجموعه به سیستم بانکی کشور بود، اما با تعامل مثبت سازمان با دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی بالغ بر ١٧٠ هزار میلیارد تومان تعدیه بدهی انجام شد و این تعهدات را هم در فیش حقوقی بازنشستگان اعمال کردیم.

موسوی در ادامه گفت: امسال هم همین طور متناسب با افزایشی که صورت گرفت به استناد مصوبه شورای عالی برای حداقل بگیران ۲۷ درصد و برای سایر سطوح ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان که البته این برای پایه بود در جنبی‌ها افزایش بیشتر بود یعنی در عائله مندی، مسکن و… متوسط افزایش بیش از عدد ۲۱ و ۲۷ درصد بود، برآوردی که ما دادیم شاید نزدیک ۳۰ درصد رسید.

وی اظهار داشت: این تسویه علاوه بر اینکه آثار کلان اقتصادی بسیار زیادی را دارد، صرفه‌جویی و جلوگیری از خسارت سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان، هزینه و سود بانکی را برای سازمان تأمین اجتماعی رقم زد. علاوه بر استقراض بی‌رویه که موجب ناترازی‌های بانکی نیز شده بود توانستیم در قالب افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان از کنار این فرصت به نظام بانکی برای سرمایه‌گذاری و آتیه بیمه‌شدگان تزریق کنیم و این بانک امروز در شاخص‌های مختلف بانکی مانند کفایت سرمایه در نظام بانکی کشور جایگاه بسیار مهمی دارد. امیدواریم خدماتش را به جای اینکه به ما بدهد در راستای رونق و رشد تولید و مهار تورم تأمین مالی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در سال جاری تا کنون ریالی از بانک رفاه برای انجام تعهدات و پرداخت حقوق دریافت نکردیم و ماهانه بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان تعهد را بدون استقراض انجام دادیم. یکی از رویکردهای مهم دیگر در این دولت توسعه خدمات الویت دار به مردم است و ما نیز بنابر تأکیدات رئیس جمهوری این راهبرد را در اولویت خودمان به‌ویژه در حوزه خدمات درمانی قرار دادیم.

وی افزود: علی رغم تنگناهای مالی برجای مانده یکی از رویکردهای ما در این دولت در کاهش هزینه از جیب مردم بوده است که در این زمینه توسعه خدمات درمان مستقیم و ملکی تأمین اجتماعی را که تمام خدمات ما در آن‌ها رایگان است در اولویت قرار دادیم و اعتبار ما در سال ۱۴۰۰ که ۴,۵۰۰ میلیارد تومان بود در سال ۱۴۰۱ به ۹۵۰۰ میلیارد و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱,۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی پس از تصویب در هیأت وزیران اعلام شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: البته بخشی از مشکلات مربوط به تورم و فاصله‌ای که در تورم افزایشی و این افزایش به اعتقاد برخی جبران فاصله را نتوانسته انجام بدهد که اراده دولت در کنترل تورم بود در افزایش سال جدید و در مصوبه شورای عالی کار یکی از استدلال‌ها اینکه تورم کنترل خواهد شد و روند کاهشی خواهد داشت.

وی افزود: امیدواریم در هر صورت این روند کاهشی تورم ادامه دار باشد و به نحوی قدرت خرید تا حدودی حس شود. آنچه که به موجب قانون تا الان تکلیف شده و جزو مصوبات هیئت مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی در هیئت وزیران تأیید شده، پرداختی‌ها به روز است و تقریباً تعهداتمان را انجام می‌دهیم و هر تکلیف قانونی باشد باید انجام بدهیم.

وی در ادامه گفت: اولویت ما برای بازنشستگان بحث توسعه خدمات مخصوصاً خدمات درمان و تأمین بخشی از هزینه‌های آن به خصوص در حوزه سالمندی که پرداخت از جیب برای این عزیزان کمتر کنیم چند اقدام انجام دادیم تمام خدمات درمانی در مراکز درمانی خودمان برای همه علی خصوص بازنشستگان خدمات بستری و خدمات سرپایی رایگان است.

موسوی بیان داشت: زمانی که سازمان را تحویل گرفتم تقریباً سهم مشارکت سازمان حدود ۲۳ هزار تومان در بیمه تکمیلی بود که خود کانون به نمایندگی از بازنشستگان قرارداد بیمه تکمیلی انجام داده بودند برای اینکه خدمات تخصصی مورد نیاز در قالب بیمه تکمیلی دیده بودند آخرین قراردادی که بستند ۸۰ درصد سهم تعهدات بردند بالا و رقمی که ما قبلاً ۲۳ هزار تومان سهم پرداخت می‌کردیم در آخرین قرارداد که شد کل قرارداد ۲۰۵ هزار تومان، ما ۱۰۲ هزار ۵۰۰ تومان تقبل کردیم یعنی نسبت به سال قبل رشد ۱۲۰ درصدی در سهم مورد قبول سازمان در منابع داشتیم که بالغ بر ۴ الی ۵ میلیارد تومان هر سال هزینه می‌کنیم در حوزه مساعدت به بیمه‌های تکمیلی که بخشی از هزینه‌های خدمات درمانی سنگین برای عزیزان بازنشسته کمتر کرد.

وی در ادامه گفت: طرح صیانت مالی در حوزه درمان اجرا کردیم که پرداخت کمتر باشد و اعلام کردیم در شهرهایی که بیمارستان نداریم تمام هزینه‌های درمانی بستری را سازمان با قراردادی که با وزارت بهداشت دارد تقبل می‌کند و بیمه شده نباید هیچ مبلغ اضافی پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: شرایط بهتری که برای ۶۵ سال به بالاهای بازنشسته داریم که بر اساس تعرفه دولتی در مراکز درمانی دولتی؛ برای استفاده از از درمان‌های سنگین هزینه‌ای پرداخت نکنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو