۵ راهکار برای پیشگیری از مشکلات قلبی با کاهش اضطراب

منبع: نبض ما

4

1402/4/31

15:00


اضطراب و استرس می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت قلبی داشته باشد، به خصوص در بیمارانی که قبل‌تر دچار ناراحتی‌های قلبی شدند. این عارضه باعث کاهش روند اکسیژن‌رسانی به قلب شده و دسترسی به مواد مغذی مورد نیاز را از ارگان‌های مهم بدن سلب می‌کند. از طرفی دیگر، اضطراب و استرس می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد و عوارض مختلفی را در بیماران ایجاد کند. در ادامه تاثیر اضطراب بر قلب و بیماران قلبی را بررسی می‌کنیم.

 

علائم مشکلات قلب ناشی از اضطراب

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی در طول روز با آن مواجه شود، درد ناشی از قلب است. این اتفاق ممکن است منشا‌‌های گوناگونی داشته باشد که از دلایل اصلی آن می‌توان به فشار و اضطراب اشاره کرد که حتما باید توسط دکتر قلب با تجربه بررسی شود. اما آیا دردی که داریم واقعا بخاطر اضطراب رخ داده است یا دچار مشکلات قلبی شدید‌تری هستیم؟ در ادامه پنج مورد از علائمی که نشان دهنده تاثیر اضطراب بر قلب و بروز بیماری‌های قلبی هستند اشاره می‌کنیم.

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه که به علت اضطراب و استرس ایجاد می‌شود را به‌عنوان درد قفسه سینه عصبی نیز می‌شناسند. علل احتمالی این نوع درد شامل انقباض عضلات، تنش عضلات پشت و گردن، تنفس سریع و نامتعادل و فشار روانی است.

افزایش ضربان قلب

در شرایط استرس‌زا و پر از اضطراب ممکن است ضربان قلب‌تان بالا برود. این ‌موضوع می‌تواند برای بیماران قلبی با مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا آریتمی‌های قلبی بسیار ناراحت کننده باشد.

تنگی نفس

تنگی نفس می‌تواند یکی از علائم تشخیصی بیماری‌های قلبی ناشی از اضطراب باشد. وقتی شخصی اضطراب دارد، سیستم عصبی سمپاتیک او فعال می‌شود. فعالیت زیاد سیستم سمپاتیک باعث افزایش ضربان قلب، تنگی عروق و تنفس سریع خواهد شد.

 

ضعف عضلانی ناشی از سوزن سوزنی شدن پا

این موضوع می‌تواند به افزایش تنش عضلات و تغییرات در جریان خون وریدی و آرتریال منجر شود که ممکن است به سوزش، سوزن سوزنی شدن در دست و پا و حتی ضعف عضلانی منجر شود.

افزایش فشار خون

استرس و اضطراب از عوامل افزایش فشار خون هستند. این عوامل می‌توانند برای بیمارانی که قبلا فشار خون بالایی داشتند، خطرناک باشند و منجر به مشکلات قلبی و عروقی مرتبط با فشار خون بالا شوند.

چگونه اضطراب می تواند بر قلب تاثیر بگذارد؟

اضطراب می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قلب و سیستم قلبی عروقی داشته باشد. در صورت مواجهه با اضطراب، تغییراتی فیزیولوژیکی در بدن فرد رخ می‌دهد به همین دلیل است که در صورت وجود اضطراب شدید و مکرر باید برای درمان زیر نظر بهترین دکتر روانپزشک باشید. در ادامه  تاثیر اضطراب بر قلب و بیماران قلبی را ذکر می‌کنیم.

 

نامنظمی ضربان قلب: در برخی موارد، اضطراب می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی طبیعی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند را به هم بریزد. در نتیجه تپش‌های قلبی یا ضربان‌های نامنظمی مانند آریتمی قلبی یا آریتمی بطنی زودرس (PVCs) ایجاد می‌شود.

 

افزایش خطر تشنج عروق کرونری: اضطراب می‌تواند تشنج عروق کرونری را آغاز کند و باعث تنگ شدن موقتی یا تنگی عروقی شود. این موضوع می‌تواند منجر به درد یا ناراحتی در قفسه سینه شود که به عنوان آنژین متغیر یا آنژین پرینزمتال شناخته می‌شود.

 

تأثیر بر انعقاد خون: اضطراب مزمن می‌تواند بر مکانیسم‌های انعقاد خون تاثیر بگذارد و خون را به سمت تشکیل لخته‌های خونی متمایل کند. این موضوع می‌تواند خطر ایجاد لخته‌های خونی که می‌تواند عروق را مسدود کند و منجر به سکته قلبی یا سکته مغزی شود را افزایش دهد.

 

تشدید بیماری‌های قلبی موجود: برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، اضطراب می‌تواند علائم آن را تشدید کند و باعث حاد شدن وضعیت بیمار شود.

 

روش های کاهش اضطراب برای پیشگیری از مشکلات قلب

روش‌های کاهش اضطراب می‌توانند به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه در کاهش مشکلات قلبی موثر باشند. این روش‌ها می‌توانند شامل تغییر سبک زندگی و اعمال تغییرات در روزمرگی شما باشند. در زیر، به برخی از روش‌های کاهش اضطراب برای پیشگیری از مشکلات قلبی اشاره می‌کنیم.

 

  1. مدیریت استرس: استرس یکی از عوامل اصلی ایجاد اضطراب و مشکلات قلبی است. از روش‌های مدیریت استرس می‌توان به مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق، یوگا، تکنیک‌های آرامش بخش مثل موسیقی، خواندن کتاب و یا هر فعالیتی که به شما آرامش و استراحت بخشد، اشاره کرد.

 

  1. فعالیت بدنی: ورزش منظم و فعالیت بدنی می‌تواند بهبود وضعیت قلبی و افزایش سلامت روانی شما را تسهیل کند. انتخاب فعالیتی که شما دوست دارید و از آن لذت می‌برید از جمله پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و … مهم هستند.

 

  1. تغذیه سالم: تغذیه مناسب با تاکید بر مصرف مواد غذایی سالم و تنوع در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ سلامت قلبی کمک کند. مصرف مواد غذایی با پروتئین‌های سالم، میوه‌ها و سبزیجات، میوه‌های خشک و ماهی‌های چرب غذایی مناسب برای قلب است.

 

  1. مدیریت وقت: برنامه‌ریزی موثر و مدیریت به‌دست‌آوردن زمان، باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. برنامه ریزی برای وظایف، تعیین اولویت‌ها و استفاده از روش‌های مدیریت زمان مانند تقسیم کار، استفاده از لیست کارها و بهره‌وری از زمان فراغت می‌تواند مفید باشد.

 

  1. حمایت اجتماعی: حمایت و ارتباط با خانواده، دوستان و افرادی که به شما انرژی می‌دهند می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب موثر باشد. به اشتراک گذاشتن مشکلات و خوشحالی‌ها با دیگران و دریافت حمایت روحی و اجتماعی می‌تواند به حفظ سلامت قلبی کمک کند.

 

با این حال، در صورت داشتن مشکلات قلبی و اضطراب شدید، مهم است که با پزشک معالج خود مشورت کنید. کلینیک آرام، مرکز جامع پزشکی است بر اساس وضعیت شما به ارائه خدمات تشخیصی و درمانی می‌پردازد که  پزشکان مختلفی از جمله متخصص مغز  و اعصاب ، روانپزشک، جراحان زیبایی، ارتوپدی و گوارش  و … در زمینه های مختلفی میتوانند به شما کمک کنند. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر به وب سایت کلینیک آرام به آدرس www.clinic-aram.com   مراجعه کنید.

 

 

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو