روانپزشک کیست و چه بیماری‌هایی را درمان میکند؟

منبع: مینویسم

8

1402/5/4

13:08


روانپزشک کیست و چه بیماری‌هایی را درمان میکند؟

اگر شما برایتان مشکلی ایجاد شود و نتوانید به­راحتی آن را حل کنید، قطعا اولین چیزی که به ذهن‌تان خطور می‌کند، رفتن پیش روانشناس یا روانپزشک است.

به همین دلیل این سوال به­وجود می­آید که روانپزشک چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ بهترین روانپزشک کیست؟ تفاوت روانپزشک و روانشناس چیست؟ آیا با مراجعه به آنها، مشکلات روحی-روانی همه افراد بهبود پیدا می­کند؟

در پاسخ به این قبیل سوالات باید گفت که در تیم سلامت و روان، متخصصان بسیاری وجود دارد از جمله روانشناس، روانپزشک و مددکار که هر کدام وظایف خاص خود را به عهده دارند.

در این مقاله قصد داریم به­طور کامل روانپزشک را معرفی کرده و شما را تشویق کنیم تا اگر مشکل اعصاب دارید و با مباحث روحی-روانی زیادی دست­وپنجه نرم می­کنید، با مراجعه به روانپزشک، نسبت به حل این مشکلات اقدام کنید.

روانپزشک کیست؟

احتمالا تاکنون این سوال را از خود پرسیده‌اید که روانپزشک کیست؟ فرق بین روانپزشک و روانشناس چیست؟ این 2 تفاوت بسیاری باهم دارند که در ادامه از تفاوت‌هایشان خواهیم گفت.

در واقع همان­طور که از اسم روانپزشک مشخص است، این شخص به­عنوان پزشک و با علم و دانشی که بر مباحث روان انسان دارد، می­تواند مغز افراد را نسبت به مشکلاتی که دارند آگاه کرده و روند درمان را در آنها شروع کند.

فرق روانپزشک و روانشناس در این است که روانشناس با گفتار درمانی، معرفی کتاب، تست­زدن و همچنین تمرین­هایی که در منزل باید انجام دهید، مانند تن­آرامی یا مدیتیشن کمک به درمان می‌کند.

اما روانپزشک با تجویزکردن داروهایی که سیستم عصبی نیاز به آنها دارد، کمک می‌کند تا مغز بتواند مشکلات عصبی خود را که شایع‌ترین آنها استرس، اضطراب، پرخاشگری و افسردگی است را درمان کند.

روانپزشک کیست و به درمان کدام بیماری کمک می‌کند؟

روانپزشک در واقع دکتری فرهیخته و قابل احترام است. چراکه به خیلی از بیماری‌های روان انسان کمک می‌کند و همین امر باعث گرم­‌تر­شدن کانون خانواده و روابط مختلف دیگر می‌شود.

اگر بخواهیم چند نمونه از این مشکلات را نام ببریم می‌توانیم به استرس، وسواس فکری یا هرگونه وسواس دیگر مثل بدبینی، شکاکی و سایر مشکلاتی که ممکن است کانون گرم خانواده را به هم بزنند اشاره­ای داشته باشیم.

در واقع روانپزشک با علم و دانشی که دارد داروی مورد نیاز روان هر شخصی را تجویز می‌کند و با کمک آن دارو می‌تواند اختلال‌هایی مانند وسواس فکری، استرس، بدبینی شدید و سایر بیماری‌های دیگر را بهبود داده و درمان کند.

همه چیز درباره اعصاب و روان

انواع بیماری‌های اعصاب و روان می‌توانند بر روی خلق‌و‌خو، تفکر و رفتار افراد تاثیر به­خصوصی‌ بگذارند. اگر شما در خود علائمی مانند اختلالات روانی یا به­دلیل استرس زیاد نگران مبتلا شدن به این بیماری هستید حتما به روانپزشک مراجعه کنید.

اکنون انواع اختلالات روانی را برای شما بازگو خواهیم کرد و هرآنچه که درباره اعصاب و روان باید بدانید را به شما می‌گوییم. در واقع مجموعه نکاتی که در دسته علوم اعصاب و روان گنجانده می­شوند، به­شرح زیر هستند:

  • اختلالات رشد عصبی و ذهنی
  • طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان­پریشی
  • مشکلات 2 قطبی­بودن و مباحث مرتبط با آن
  • اختلالات اضطرابی
  • مباحث وسواس فکری
  • مشکلات تجزیه‌ای
  • اختلالات افسردگی
  • اختلالات تغذیه و خوردن
  • مباحث مرتبط با استرس
  • مشکلات دفع
  • اختلالات جنسی
  • اختلالات خواب و بیداری

علت بروز اختلالات روانی

علم روانشناسی دلایل زیادی را برای بروز اختلالات روانی گفته است. اما هر یک از اختلالات روانی بر اثر عوامل محیطی، خانوادگی و درنهایت خواست و اراده فرد و ژنتیک متغیر هستند.

بیماری روانی یک بیماری جسمی است که با مغز ارتباط دارد. این بیماری باعث تشکیل اختلال در تفکر، رفتار، احساسات و توانایی می‌شود و نمی‌گذارد افراد با نیاز‌های عادی زندگی، خود را سازگار کنند.

باید بگوییم آموزش‌هایی که فرد در طول زندگی خود به­واسطه خانواده، مدرسه، دوستان و محیط کار یاد می­گیرد، ارتباط مستقیمی با اختلال­های روحی-روانی او خواهد داشت.

چگونه به­همراه دارو اختلال روانی درست می‌شود؟

بیش از نیمی از بیمارانی که به اختلالات روانی مبتلا هستند، از دارو پزشکی استفاده می‌کنند که مصرف دارو برای درمان اختلالات روانی به­عنوان یک روش علمی و اصولی شناخته می‌شود. داروهای درمانی برای اختلالات روانی به 5 دسته تقسیم می‌شوند از جمله:

  • افسردگی: داروی افسردگی می‌تواند به بهبود علائم افسردگی مانند غم و اندوه، ناامیدی و بی‌حالی کمک می‌کند.
  • اضطراب: داروهای اضطراب همه زیرگروه‌های اضطراب را درمان می‌کنند. همچنین به کاهش احساس بی­قراری و بی­خوابی کمک زیادی خواهند کرد.
  • بیش­فعالی: این داروها با افزایش هوشیاری، توجه و انرژی به کسانی که در تمرکز مشکل دارند کمک می‌کنند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.
  • روان­‌پریشی: داروهای روان­پریشی می‌توانند تک­تک علائم چنین مشکلاتی را کاهش دهند.
  • اختلالات خلقی: داروهای تثبیت­کننده خلق‌­وخو می‌توانند به کاهش نوسان­های خلقی افراد که به اختلال 2 قطبی مبتلا هستند کمک کنند.

چه موقع باید به روانپزشک مراجعه کرد؟

در قسمت بالا به سوال روانپزشک کیست پاسخ داده‌ایم. اکنون می‌خواهیم به شما بگوییم که چه موقع به روانپزشک مراجعه کنید؟

هرگاه علائم روحی-روانی نامطلوبی را به­طور پیوسته در خود احساس کردید، به روانپزشک مراجعه کنید. برای مثال هنگامی که شما دچار استرس شوید با موهای خود بازی می‌کنید، پای خود را زیاد تکان می‌دهید یا ناخن­هایتان را می­جوید.

در این موقع باید گفت که شدت استرس شما زیاد شده و بهتر است به روانپزشک مراجعه کنید. این کار باعث بهبود سریع‌تر شما و کاهش این اختلال می‌شود.

درد‌های طولانی که عامل مشخصی ندارند، تغییر در خوردوخوراک، خواب و انرژی و تغییر در تحمل افراد، می‌توانند آغاز بیماری‌های روانی باشند.

همچنین افرادی که پرخاشگر هستند و نمی‌توانند رفتار‌های غلط خود را کنترل کنند و رفتار‌های خطرناکی از آنها سر می‌زند یا به­شدت افسرده و گوشه­گیر هستند نیز باید هرچه سریع‌تر به روانپزشک مراجعه کنند.

روانپزشک کیست

جمع‌بندی

حتما تاکنون دانسته‌اید که روانپزشک کیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند. در واقع روانپزشک دکتری قابل اعتماد است که با علم و دانش خود می‌تواند به افرادی که دچار اختلال روانی هستند کمک زیادی کند.

دکتر روانپزشک بیماری‌هایی مانند استرس، وسواس فکری، اظطراب و افسردگی و سایر بیماری ‌های دیگر که در بالا نام آن ذکر شد را بهبود و درمان می‌کند.

بیماری روانی یک بیماری جسمی است که با مغز انسان مرتبط است و این بیماری باعث تشکیل اختلال در تفکر، رفتار، احساسات و توانایی افراد می‌شود.

پس اگر شما دچار اضطراب یا استرس هستید، به­شدت پیشنهاد می‌شود تا به روانپزشک مراجعه کنید که هر چه زودتر از تشدیدشدن این بیماری جلوگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو