اطلاعات درباره ارتودنسی نامرئی؛ نحوه انجام و مزایای انجام این روش

اطلاعات درباره ارتودنسی نامرئی؛ نحوه انجام و مزایای انجام این روش


منبع: تاپ ناز

4

1402/5/5

16:04


ارتودنسی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین درمان‌های حوزه‌ی دندانپزشکی است که دندان‌های نامرتب را به خوبی صاف و اصلاح می‌کند. در حال حاضر بسیاری از افراد علی رغم نیاز به درمان ارتودنسی و حتی تمایل به انجام آن، هیچ اقدامی برای این امر انجام نمی‌دهند. چراکه این افراد نمی‌خواهند دندان‌های آن‌ها هنگام حرف‌زدن و لبخندزدن، یک قالب فلزی داشته باشد. ارتودنسی نامرئی یکی از جدیدترین روش‌های ارتودنسی است که این مشکل را بطورکامل رفع کرده است. در این نوع ارتودنسی از براکت فلزی استفاده نمی‌شود و دیگر هیچ نگرانی بابت سیم و براکت فلزی که به دندان‌هایتان چسبیده، وجود ندارد. در ادامه به بررسی کامل ارتودنسی نامرئی می‌پردازیم و درنهایت انواع آن را معرفی می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

اطلاعات درباره ارتودنسی نامرئی؛ نحوه انجام و مزایای انجام این روش

ارتودنسی نامرئی چیست؟

همانطور که از نام این نوع ارتودنسی مشخص است دستگاه ارتودنسی در آن اصلا مشاهده نمی‌شود. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت در ارتودنسی نامرئی یا شفاف از سیستمی جهت حرکت‌دادن دندان‌ها استفاده می‌شود که برخلاف براکت معمول جلب توجه نمی‌کند و دیگران به سختی متوجه آن می‌شوند.

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب است؟

در حال حاضر ارتودنسی نامرئی یا شفاف جهت منظم‌کردن دندان بسیاری از افراد کاربرد دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • افراد شاغل
  • خوانندگان
  • دانشجویان
  • سخنرانان
  • نوجوانان
  • افرادی که تمایل ندارند کسی متوجه ارتودنسی آن‌ها شود.
  • افرادی که از ارتودنسی با دستگاه‌های فلزی استقبال نمی‌کنند.
  • افرادی که بر روی رنگ دندان‌های خود حساس هستند و تمایل دارند همیشه سفید دیده شوند.
  • افرادی که سن زیاد و بالایی دارند.
  • افرادی که مشکل یا ناهنجاری آن‌ها چندان جدی نیست.
  • و…

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب نیست؟

همانطور که گف ارتودنسی نامرئی برای بسیاری از افراد مناسب است و هر فرد با هر سن و شرایط می‌تواند از آن بهره گیرد. اما با این وجود این نوع ارتودنسی برای برخی از افراد مناسب نمی‌باشد و بهتر است که روش‌های دیگر را امتحان کنند. بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین این افراد عبارتند از:

  • افرادی که ناهنجاری آن‌ها بسیار شدید است.
  • زمانی که فک‌ها در موقعیت‌های بسیار ناهماهنگ با یکدیگر قرار دارند.
  • زمانی که افراد بهداشت دهان و دندان خود را بطورکامل رعایت نمی‌کنند.
  • و…

انواع ارتودنسی نامرئی

تا به امروز چندین دستگاه ارتودنسی تحت عنوان ارتودنسی شفاف یا نامرئی ساخته شده است که از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به ارتودنسی شفاف با الاینر شفاف و متحرک، ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی و ارتودنسی با براکت‌های شفاف و همرنگ دندان یا ارتودنسی سرامیکی اشاره کرد.

مطلب مشابه: تمام دلایل کج‌ شدن دندان؛ روش های درمان کج بودن دندان ها

اطلاعات درباره ارتودنسی نامرئی؛ نحوه انجام و مزایای انجام این روش

ارتودنسی شفاف با الاینر شفاف و متحرک

این نوع ارتودنسی یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع ارتودنسی شفاف است که از نوعی قالب دندانی تشکیل شده که بر روی دندان‌ها سوار می‌شود و به منظم و مرتب‌شدن آن‌ها کمک می‌کند. لازم به ذکر است که به تمام پلاک‌های ارتودنسی شفاف در این روش، صرف نظر از برند و لابراتوار سازنده، الاینر گفته می‌شود. الاینرها به کمک جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و اسکن سه‌بعدی ساخته می‌شوند و هیچ سیمی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

مزایای ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

بهره‌گیری از الاینرهای شفاف مزایای مختلف و به همراه دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

۱_ارتودنسی شفاف الاینری طیف وسیعی از نامرتبی‌های دندانی را در بر می‌گیرد.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری از ارتودنسی به کمک الاینرهای شفاف این است که به کمک آن می‌توان نامرتبی‌های بسیاری را برطرف‌ کرد. برای مثال نامرتبی‌های جزئی تا متوسط نظیر؛ فاصله بین دندان‌ها، کج‌بودن دندان‌ها، جلوبودن دندان‌ها در فک بالا، جلوبودن دندان‌ها در فک پایین، فاصله بین دندان‌های جلو در فک بالا و پایین و حتی حین بسته‌بودن دندان‌ها و… به سادگی برطرف می‌شوند.

۲_کاملا نامرئی هستند و اصلا دیده نمی‌شوند

الاینرهای شفاف برخلاف دیگر انواع ارتودنسی نامرئی که نیمه نامرئی هستند و می‌توان آن‌ها را تشخیص داد، کاملاً نامرئی می‌باشند و هیچ‌کس متوجه آن‌ها نخواهد شد. شایان ذکر است که نامرئی‌بودن الاینرها موجب می‌شود که افراد از ارتباط با دیگران به دلیل ارتودنسی دیگر هراس نداشته باشند.

۳_هیچ محدودیتی غذایی ایجاد نمی‌کنند

بطورکلی شما می‌توانید هرچیزی که قبل از ارتودنسی با الاینر شفاف می‌خوردید، پس از آن نیز بخورید. چراکه شما می‌توانید این الاینرها را برخلاف الاینرهای شفاف پیش از خوردن بیرون آورید و سپس در سر جای خود قرار دهید.

۴_تمیزکردن الاینرهای شفاف بیش از حد ساده است

تمیزکردن الاینرهای شفاف بسیار ساده و آسان است و تنها کافی است هربار که چیزی می‌خورید آن‌ها را بیرون آورید و پس از شست‌وشوی دهان با آب و مسواک‌زدن، الاینر خود را با آب بشویید و درنهایت سر جای خود قرار دهید. البته شما می‌توانید هر هفته یکبار الاینرهای خود را نیز درون محلول‌های خاصی قرار دهید تا کاملا تمیز شوند.

مطلب مشابه: پروتز دندان و انواع آن؛ مزایا و معایب و هزینه های پروتز دندان ها

۵_رعایت بهداشت دهان و دندان به کمک الاینرهای شفاف بسیار ساده است

افرادی که ارتودنسی ثابت فلزی انجام داده‌اند با چالش تمیزکردن دهان و دندان مواجه هستند. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای ارتودنسی به کمک الاینر شفاف این است که برای تمیزکردن آن تنها کافی است که الاینرهای خود را بردارید و مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن را مثل همیشه انجام دهید.

معایب ارتودنسی به کمک الاینرهای شفاف

ارتودنسی به کمک الاینرهای شفاف علاوه بر مزایای بسیاری می‌تواند معایبی نظیر؛ مراقبت و نگهداری چالش برانگیز، امکان شل‌شدن، فراموش‌کردن و قرارندادن به موقع ارتودنسی پس از هربار درآوردن و درنهایت افزایش طول مدت ارتودنسی و… نیز به همراه داشته باشند.

اطلاعات درباره ارتودنسی نامرئی؛ نحوه انجام و مزایای انجام این روش

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی یکی‌دیگر از انواع ارتودنسی است که سیستمی مشابه با ارتودنسی ثابت معمولی دارد. اما با این تفاوت که سیم و براکت در آن به جای اینکه به جلوی دندان‌ها متصل شود در پشت دنپان‌ها و مجاورت زبان قرار می‌گیرد، درنتیجه این امر هیچ‌کس متوجه آن نخواهد شد. البته لازم به ذکر است که متأسفانه این نوع ارتودنسی در ایران هنوز بصورت اصولی و گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

ارتودنسی لینگوال یا پشت دنپانی جهت کج‌بودن متوسط تا شدید دندان‌ها، ازدحام دندان‌ها، فاصله بین دندان‌ها و انواع مال اکلوژن مناسب و کاربردی است.

مزایای ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی پشت دندانی یا زبانی همانند ارتودنسی به کمک الاینر مزایای بسیاری به همراه دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به غیرقابل مشاهده‌بودن، قدرت مانور بیش‌تر و درنتیجه اصلاح مشکلات پیچیده‌ای نظیر؛ تغییر ارتفاع دندان، چرخش دندان و بستن فضای خالی بین دندان اشاره کرد. البته یکی‌دیگر از مزایای این نوع ارتودنسی این است که تغییر رنگ در آن قابل مشاهده و تشخیص نمی‌باشد.

معایب ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی

این نوع ارتودنسی نامرئی علاوه بر مزایای بسیار می‌تواند معایبی نظیر؛ استفاده و جای‌گذاری سخت، نصب مشکل و دوره درمان طولانی و بالا داشته باشد.

مطلب مشابه: روکش دندان چیست؟ | انواع جنس روکش و عوارض استفاده از آن

اطلاعات درباره ارتودنسی نامرئی؛ نحوه انجام و مزایای انجام این روش

ارتودنسی نامرئی سرامیکی

همانطور که گفتیم الاینرها یکی از محبوب‌ترین انواع ارتودنسی در سال اخیر می‌باشند. اما خوب است بدانید که علاوه بر الاینرها ارتودنسی سرامیکی نیز محبوبیت بسیار در میان افراد دارد. این نوع ارتودنسی همان سیم‌کشی دندان به روش فلزی است. اما با این تفاوت که در آن براکت‌ها شفاف هستند و از سرامیک دندانپزشکی ساخته می‌شوند. شایان ذکر است که در برخی مواقع علاوه بر براکت شفاف از سیم ارتودنسی شفاف نیز استفاده می‌شود تا به این ترتیب تمام سیستم ارتودنسی نامرئی شود.

مزایای ارتودنسی نامرئی سرامیکی

ارتودنسی نامرئی سرامیکی مزایای مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اجرا تقریباً نامرئی و شفاف، رفع بیش‌تر نامنظمی‌های دندانی و مناسب‌بودن برای هر سن و سال اشاره کرد.

معایب ارتودنسی نامرئی سرامیکی

ارتودنسی نامرئی سرامیکی همانند دیگر انواع ارتودنسی نامرئی بدون عیب و ایراد نمی‌باشد و از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب آن می‌توان به امکان شکستن براکت‌ها، دوره درمان طولانی، هزینه بالا تخصصی‌بودن و نیاز به تمیزشدن مرتب براکت‌ها و سیم‌ها اشاره کرد.

ارتودنسی نامرئی کدام ناهنجاری‌ها را درمان نمی‌کند؟

ارتودنسی نامرئی علاوه بر مناسب‌بودن برای بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها در بهبود برخی از ناهنجاری‌ها نیز موثر نمی‌باشد. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین این ناهنجاری‌ها می‌پردازیم.

اشکال دندانی خاص

کوتاه، گرد یا کوچک‌بودن دندان‌ها موجب می‌شود که الاینرها نتوانند کار خود را به‌درستی انجام دهند یا اینکه همه دندان‌ها را با یکدیگر تراز کنند. درنتیجه این امر در چنین شرایطی متخصص از دیگر روش‌های ارتودنسی بهره می‌گیرد.

موقعیت‌های دندانی بسیار نامناسب

با ازدحام دندان‌ها و فشاری که به یکدیگر می‌آورند، دندان‌ها با گذشت زمان بطورکامل می‌چرخند و کج می‌شوند. یکی از تکنیک‌های بهبود ازدحام دندان‌ها، استفاده از پلاک‌های شفاف ارتودنسی است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر دندان‌ها بیش از ۲۰ درجه چرخیده باشند، دیگر نمی‌توان با این روش آن‌ها را صاف و منظم کرد.

فواصل بین دندانی زیاد

همانطور که گفتیم ارتودنسی نامرئی یک تکنیک مناسب و کاربردی جهت از بین‌بردن فاصله دندان‌ها می‌باشد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این روش برای فواصل بیش‌تر از نیم میلی‌متر کاربردی نمی‌باشد و باید از ارتودنسی ثابت برای این امر بهره گرفته شود.

مطلب مشابه: روش صحیح نخ دندان کشیدن برای کودکان و آموزش کشیدن نخ دندان به فرزندان

اینتروژن و اکستروژن

بهبود اینتروژن و اکستروژن یا فرورفتگی و بیرون‌زدگی دندان توسط ارتودنسی نامرئی بسیار سخت و دشوار است و ارتودنسی ثابت با بریس بهترین تکنیک برای این امر می‌باشد.

دندان نهفته و نیمه نهفته مثال خوبی برای فرورفتگی دندان هستند که موقعیتی پایین‌تر از دندان‌های دیگر دارند. بیرون‌زدگی دندان نیز زمانی رخ می‌دهد که یک دندان بلندتر از دندان‌های دیگر باشد.

اطلاعات درباره ارتودنسی نامرئی؛ نحوه انجام و مزایای انجام این روش

نگهداری و مراقبت از ارتودنسی نامرئی

هنگام استفاده از پلاک ارتودنسی نامرئی توجه به برخی دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها ضروری است که بطورکلی عبارتند از :

  • پلاک ارتودنسی باید به مدت ۲۲ ساعت در شبانه‌روز مورد استفاده قرار گیرد.
  • الاینرها باید پس از دو هفته استفاده تعویض شوند.
  • الاینرها باید به‌درستی و به‌آرامی بر روی دندان‌ها قرار گیرند.
  • حتما پس از برداشتن پلاک ارتودنسی نامرئی باید آن را در جای خودش نگهداری کرد.
  • هر روز باید الاینرها را به خوبی تمیز کرد.
  • و…

هزینه ارتودنسی نامرئی

پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که تکنولوژی‌های دیجیتال و روز دنیا هزینه نسبتاً بالایی دارند. هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به دیگر روش‌های ارتودنسی بسیار بیش‌تر است و دلیل آن هم شفاف یا نامرئی‌بودن دستگاه و استفاده از لابراتوار پیشرفته برای ساخت پلاک‌های ارتودنسی نامرئی است.

در ارتودنسی بدون سیم جهت اسکن و قالب‌های نامرئی هزینه بسیاری مصرف می‌کنند. ارتودنتیست نیز روند درمان و پیشرفت ارتودنسی را بصورت منظم چک می‌کند و هر دو یا نهایت سه هفته باید پلاک‌ها تعویض شوند که این امر خود هزینه جدیدی ایجاد می‌کند.

تعداد پلاک‌های مورد استفاده در ارتودنسی نامرئی بسته به نوع ناهنجاری متفاوت است و بین ۵ تا ۱۰ پلاک و در موارد پیچیده‌تر نیاز به ۲۰ پلاک است. تعداد این پلاک‌ها بستگی به طرح درمان تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی و روند حرکت دندان‌ها دارد.

بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهای اثرگذار در هزینه ارتودنسی نامرئی عبارتند از:

  • نوع و شدت ناهنجاری دندانی
  • سن بیمار
  • طرح درمان
  • تعداد پلاک‌های مورد استفاده
  • و…

آیا ارتودنسی نامرئی برای خانم‌ها باردار مناسب است؟

بطورکلی انجام ارتودنسی در دوران بارداری چالش برانگیز است. چراکه در دوران بارداری به دلیل تغییر هورمونی، لثه‌ها دچار التهاب می‌شوند و حساسیت بالایی دارند. درنتیجه این امر پذیرش کافی برای نیروهای ارتودنسی ندارند. در دوران بارداری به خصوص سه ماه اول، امکان گرفتن تصاویر رادیوگرافی نیز از دندان‌های مادر وجود ندارد.

انجام ارتودنسی در دوران بارداری چندان توصیه نمی‌شود. اما بطورکلی ارتودنسی نامرئی به دلیل بهداشت ساده‌تر و نیاز به مراجعه کم‌تر به کلینیک دندانپزشکی نسبت به ارتودنسی با بریس ثابت یک گزینه مناسب برای مادران باردار به شمار می‌آید.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی ارتودنسی نامرئی پرداختیم و انواع آن را معرفی کردیم. همانطور که گفتیم ارتودنسی نامرئی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین درمان‌های حوزه‌ی دندانپزشکی است که دندان‌های نامرتب را به خوبی صاف و اصلاح می‌کند.

در حال حاضر بسیاری از افراد علی‌رغم نیاز به درمان ارتودنسی و حتی تمایل به انجام آن، هیچ اقدامی برای این امر انجام نمی‌دهند. چراکه این افراد نمی‌خواهند دندان‌های آن‌ها هنگام حرف‌زدن و لبخندزدن یک قالب فلزی داشته باشد. ارتودنسی نامرئی بهترین و مناسب‌ترین تکنیک ارتودنسی برای این افراد است که نمی‌توان آن را تشخیص داد. این نوع ارتودنسی برای افراد شاغل، خوانندگان، دانشجویان، سخنرانان و نوجوانان کاملا مناسب است.

در حال حاضر هزینه ارتودنسی نامرئی ثابت نمی‌باشد و به پارامترهایی نظیر؛ نوع و شدت ناهنجاری دندانی، سن بیمار، طرح درمان، تعداد پلاک‌های مورد استفاده و دیگر پارامترهای مشابه بستگی دارد. البته فراموش نکنید که این تکنیک درمانی به دلیل جدیدبودن هزینه کلی بالایی دارد.

مطلب مشابه: روکش دندان | اطلاعات کاملی در مورد روکش دندان و قیمت آن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو