ارتودنسی بدون سیم چیست؟ رویای ارتودنسی نامرئی

منبع: نبض ما

42

1401/7/30

13:54


ارتودنسی بدون سیم یکی از بهترین و جدید‌ترین روش‌ها برای انجام ارتودنسی است. این روش بهترین گزینه برای افرادی است که دارای دندان‌های نامرتب و بهم ریخته هستند، اما به دلیل ظاهر ناخوشایندی که ارتودنسی دارد، هرگز به فکر انجام آن نیستند. به همین دلیل این روش می‌تواند این چالش را برای آن‌ها برطرف کرده تا دندان‌هایی مرتب و منظم داشته باشند.

سوال مهمی که در این خصوص وجود دارد این است این روش چگونه انجام می‌شود و آیا به اندازه همان روش درمان ارتودنسی با سیم مفید و موثر است یا خیر؟ در این زمینه قصد داریم بررسی کاملی بر موضوع ارتودنسی نامرئی انجام داده تا با روش انجام و مزایا و معایب آن آشنا شوید. توجه کنید برای انجام درمان‌های دندانپزشکی و روش‌هایی مانند ارتودنسی حتما به مراکز و کلینیک‌های معتبر مانند کلینیک دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.

 

ارتودنسی بدون سیم چگونه است؟

بریس الاینر که معروف‌ترین آن اینویزیلاین (Invisalign) است، روشی کاملا جدید برای انجام ارتودنسی دندان است که تقریبا به صورت نامرئی انجام شده و با کمک پلاک‌های شفاف و متحرک برای صاف و مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. در این روش برای ساخت پلاک‌های ارتودنسی از نرم افزارهای تخصصی رایانه‌ای استفاده می‌شود تا برای هر بیمار به صورت اختصاصی پلاک ساخته شود.

پلاک‌های شفافی که بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شوند، باید در فاصله دو تا سه ماه یکبار تعویض شوند. گاهی اوقات نیز به صورت دو تا سه هفته یکبار بریس جدید برای فرد نصب می‌شود. علاوه بر آن این پلاک‌ها متحرک بوده و به راحتی موقع غذا خوردن خارج می‌شوند. پس از مدتی استفاده، به تدریج دندان‌ها در مسیر درست حرکت کرده و منظم می‌شوند. در این روش ارتودنسی، اعمال نیرو و حرکت دادن دندان‌ها به وسیله سیم‌ها انجام نمی‌شود، به همین دلیل نیازی به اتصال سیم و نمایان شدن آن‌ها در دهان نیست.

تمام مراحل ارتودنسی بدون سیم از ابتدا توسط متخصص مشخص شده و متناسب با وضعیت دهان و دندان‌های شما درمان انجام می‌شود. با قرار دادن بریس بر روی دندان‌ها به تدریج در موقعیت مناسب خود قرار می‌گیرند. در فاصله‌های زمانی منظم بریس‌های جدید به شما داده می‌شود.

 

ارتودنسی بی سیم

 

مهم‌ترین مزایای ارتودنسی بدون سیم

ارتودنسی نامرئی دارای مزایای مختلفی است و به همین دلیل در میان افراد بسیار محبوب است. مهم‌ترین مزیت‌های آن در ادامه عنوان شده‌اند.

نامرئی بودن

همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین مزیت این نوع ارتودنسی، نامرئی بودن آن است. در واقع تمام افرادی که این روش را برای درمان انتخاب می‌کنند، علاقه‌ای به استفاده از سیم‌ها و بلاکت‌های مختلف در دهان خود ندارند. با استفاده از این نوع ارتودنسی می‌توانید به راحتی لبخند بزنید و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید.

متحرک بودن

دومین مزیت این نوع ارتودنسی متحرک بودن آن است. با این که کسی متوجه ارتودنسی شما نمی‌شود، اما باز هم در صورت تمایل می‌توانید آن را از دهان خارج کنید. از آنجایی که الاینر درون دهان ثابت نمی‌‌شود، به راحتی از دهان خارج می‌شود. متحرک بودن الاینرها باعث می‌شود نظافت و تمیز کردن آن‌ها مانند نخ دندان و مسواک زدن بسیار راحت‌تر می‌شود.

نداشتن محدودیت برای فرد

یکی دیگر از مزیت‌های ارتودنسی نامرئی این است که هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند. استفاده از براکت‌های قدیمی محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد می‌کند و خوردن بعضی از غذاها باعث آسیب دیدن و شکستن براکت‌ها می‌شود. اما متحرک بودن این نوع براکت باعث می‌شود در هنگام غذا خوردن آن‌ها را خارج کرده تا هیچ گونه آسیبی نبینند.

کاهش احتمال آسیب به لثه و بافت دهان

در این روش ارتودنسی هیچگونه سیم و براکتی درون دهان قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل امکان آسیب دیدن و هرگونه التهابی برای لثه و بافت دهان به صفر می‌رسد. تمیز کردن این نوع براکت‌ها بسیار راحت‌تر است. به همین دلیل دندان‌ها نیز کمتر دچار آسیب و پوسیدگی می‌شوند.

امکان مشاهده نتایج قبل از درمان

از مزیت‌های جالب توجه استفاده از ارتودنسی بدون سیم این است که قبل از شروع درمان، می‌توانید نتیجه را ببینید و ظاهر دندان‌های خود را پس از درمان مشاهده کنید. قطعا دیدن نتایج قبل از شروع درمان بسیار مفید است و به شما کمک می‌کند تصمیم درستی برای استفاده از این درمان بگیرید.

 

قیمت ارتودنسی بدون سیم نامرئی

 

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب است؟

این ارتودنسی به اندازه ارتودنسی قدیمی‌تر کارایی زیادی ندارد. به همین دلیل افرادی که مشکلات پیچیده‌ای در دندان‌های خود دارند، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. در این زمینه تنها افرادی می‌توانند از آن استفاده کنند که مشکلات جزئی در دندان‌های خود دارند. البته تنها با مراجعه دندانپزشک متخصص می‌توانید از مفید بودن این روش برای خود مطمئن شوید.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که الاینرها ثابت نیستند و افراد هر زمان که اراده کنند آن‌ها را از دهان خارج می‌کنند. به همین دلیل اگر فرد به دستورالعمل دندانپزشک توجه نداشته و زمان زیادی آن‌ها را از دهان خارج کند، تأثیر مثبت آن را مشاهده نمی‌کند. اگر نظم و دقت کافی برای این کار ندارید، بهتر است از روش‌ قدیمی ارتودنسی استفاده کنید.

به هیچ عنوان نمی‌توانید با وجود الاینرها غذا یا هر نوع خوراکی را بخورید. تنها می‌توانید آب بنوشید. به همین دلیل همواره باید جعبه نگهداری آن‌ها را به همراه داشته باشید و هنگام غذا خوردن آن‌ها را خارج کنید.

افرادی که دارای مشکل اپن بایت هستند، می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. ارتودنسی بدون سیم یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود شرایط است. اپن بایت یکی از مشکلاتی است که در آن دندان‌های بالای و پایینی فرد در شرایط مناسبی نسبت به یکدیگر قرار ندارند، به همین دلیل باعث بروز مشکلاتی در جویدن می‌شود.

 

ارتودنسی نامرئی دندان‌های بالا

از این روش می‌توان برای مرتب کردن دندان‌ها فقط در ردیف بالا استفاده نمود. این نوع درمان، درمان یک قوسی نیز نامیده می‌شود. در واقع افرادی که دچار کراس بایت هستند، می‌توانند از این درمان استفاده کنند. کراس بایت عارضه‌ای است که در آن دندان‌های بالا عقب‌تر از دندان‌های جلو قرار دارند.

اور بایت نیز حالتی که در آن میان دندان‌های ردیف بالا فاصله وجود دارد. در این حالت نیز استفاده از ارتودنسی نامرئی توصیه می‌شود. در حالت کلی اگر دندان‌های ردیف پایین مشکلی نداشته باشند و فرد نسبت به وضعیت آن‌ها رضایت داشته باشد، می‌تواند از روش ارتودنسی نامرئی تنها برای ردیف بالا استفاده کند و لبخندی زیبا داشته باشد.

 

نکات مهم در نگهداری از ارتودنسی بدون سیم

برای نگهداری هرچه بهتر الاینرها نکات زیر را رعایت کنید:

  • نظافت و بهداشت الاینرها بسیار مهم است. دندان‌هایتان را به صورت مرتب نخ دندان و مسواک استفاده کنید. الاینر را نیز به خوبی بشویید تا هیچ گونه آلودگی و جرمی بر روی آن باقی نماند.
  • با الاینرها هیچ چیزی جر آب نخورید، زیرا خوراکی‌ها باعث آسیب رساندن و تغییر رنگ آن‌ها می‌شوند و نامرئی بودن آن‌ها را از بین می‌برند.
  • الاینرها در مقابل حرارت آسیب پذیر هستند. بهتر است برای شستن از آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث آسیب دیدن و تاب برداشتن آن می‌شود. پس از تاب برداشتن دیگر قابل استفاده نیستند.
  • پس از خارج کردن از دهان، آن‌ها را حتما درون جعبه مخصوص قرار دهید.
  • از هر الاینر به مدت دو هفته استفاده کنید و سپس آن را تعویض کنید.

 

ارتودنسی بدون سیم نامرئی

 

سخن آخر

ارتودنسی دندان یکی از رو‌ش‌های درمانی است که برای اصلاح فرم دندان‌ها و برطرف کردن ناهنجاری‌های مختلف استفاده می‌شود. در این روش از براکت‌ها و سیم‌های فلزی برای ایجاد فشار تدریجی بر دندان‌ها استفاده شده تا به مرور زمان دندان‌ها در محل مناسب قرار گرفته و منظم شوند. بسیاری از افراد به دلیل ظاهر ناخوشایندی که این براکت‌ها در دهان ایجاد می‌کنند، همواره از این درمان دوری می‌کنند.

خبر خوبی که برای این افراد وجود دارد این است که می‌توانند از ارتودنسی بدون سیم استفاده کنند. در این روش پس از قالب گیری دندان‌ها، براکت‌هایی که الاینر نامیده می‌شوند، استفاده می‌شود. این الاینر باید به صورت مرتب تعویض و در هنگام غذا خوردن نیز باید از دهان خارج شوند. این روش درمانی برای تمام افراد مناسب نیست و اگر قصد استفاده از آن را دارید ابتدا به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده تا پس از بررسی شرایط دندان‌ها از این روش برای شما استفاده کند. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی ایده آل می‌توانید از شرایط خود برای استفاده از این روش آگاه شوید.

 

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو