انواع روش های ارتودنسی نامرئی

منبع: روزانه

10

1402/5/5

01:55


ارتودنسی نامرئی، یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی دندان است، که در صورت استفاده از آنها اطرافیان شما متوجه ارتودنسی دندان شما نخواهند شد. شاید قبل از به روی کارآمدن این روش ارتودنسی، بسیاری از افراد به دلیل اینکه تمایلی به سیم کشی دندان ها نداشتند، قید درمان ارتودنسی و مرتب کردن دندان های خود […]

ارتودنسی نامرئی، یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی دندان است، که در صورت استفاده از آنها اطرافیان شما متوجه ارتودنسی دندان شما نخواهند شد. شاید قبل از به روی کارآمدن این روش ارتودنسی، بسیاری از افراد به دلیل اینکه تمایلی به سیم کشی دندان ها نداشتند، قید درمان ارتودنسی و مرتب کردن دندان های خود را می زدند؛ اما امروزه با روی کار آمدن این روش ارتودنسی تعداد مراجعین مراکز ارتودنسی دو چندان شده است.

انواع روش های ارتودنسی نامرئی به سه دسته تقسیم می شود که متخصص ارتودنسی با توجه به شدت نامرتبی دندان های شما و همچنین بودجه ای که بابت هزینه ارتودنسی در نظر گرفته اید، بهترین روش را انتخاب می کند.

انواع روش های ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی با پلاک های شفاف است که در ادامه درباره تک تک این روش ها صحبت خواهیم کرد.

انواع روش های ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی (Invisible orthodontics) یکی از روش های جدید درمان های ارتودنسی است که در آن برای درمان ناهنجاری های دندانی از براکت ها و سیم های سنتی استفاده نمی شود و به جای آنها از سیستم هایی مثل پلاک های شفاف، براکت های سرامیکی و براکت های پشت دندانی که کمتر جلب توجه می کنند، استفاده می شود. به دلیل اینکه براکت های این روش ارتودنسی نامرئی هستند، مناسب افرادی است که به هر دلیلی دوست ندارند، کسی متوجه درمان ارتودنسی آنها شوند.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی نوعی ارتودنسی ثابت فلزی است که سیم ها و براکت های ارتودنسی به جای اینکه به سطح جلویی دندان ها چسبیده شوند، در پشت دندان ها چسبیده می شود و از نظر دیگران پنهان می شود.

البته علیرغم نامرئی بودن این نوع تجهیزات ارتودنسی، متخصصین ارتودنسی به دلیل دشواری در نصب و همچنین نگهداری سخت، استفاده از آنها را پیشنهاد نمی کنند.

ارتودنسی با پلاک های شفاف

عموم مردم وقتی صحبت از ارتودنسی نامرئی می شود، تصورشان همین روش ارتودنسی است. در این روش از پلاک های شفاف همرنگ دندان ها به منظور مرتب کردن دندان ها استفاده می شود و یکی از پرطرفدارترین روش های ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی شفاف نوعی ارتودنسی متحرک است و بیمار می تواند در هنگام خوردن غذا، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پلاک ها از دهان خود خارج کند. متخصص ارتودنسی یک روند درمانی اختصاصی برای هر بیمار در نظر می گیرد و تعدادی پلاک های شفاف در اختیار او قرار می دهد و از او می خواهد هر 2 یا 3 هفته یکبار آنها را تعویض کند و سراغ پلاک بعدی برود. به دلیل اینکه این پلاک ها کاملا شفاف هستند، بنابراین در هنگام صحبت کردن یا خندیدن کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نخواهد شد.

انواع روش های ارتودنسی نامرئی

معایب ارتودنسی شفاف چیست؟

با اینکه ارتودنسی شفاف مزایای بسیار زیادی دارد؛ اما معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • تنها برای درمان ناهنجاری های متوسط و خفیف دندانی مناسب است.
  • به دلیل متحرک بودن پلاک های ارتودنسی در صورت عدم مراقبت پزشک احتمال گم شدن پلاک ها وجود دارد.
  • در صورت عدم همکاری بیمار و عدم استفاده 20 الی 22 ساعته در روز، احتمال اینکه نتیجه خوبی از درمان نگیرید وجود دارد.

مزایای ارتودنسی شفاف چیست؟

از جمله مزایای ارتودنسی شفاف عبارتند از:

  • کاملا نامرئی هستند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها در صورت استفاده از ارتودنسی شفاف متحرک مانند قبل است و بیمار چالشی ندارد.
  • استفاده از پلاک های شفاف برای بیمار راحت است و آسیبی به زبان و لثه بیمار وارد نمی کند.

مراحل ارتودنسی با پلاک های شفاف

مراحل ارتودنسی شفاف کاملا متفاوت از سایر روش های ارتودنسی است که شرح زیر است:

  1. عکسبرداری از دهان و دندان؛
  2. قالب گیری از دندان ها به وسیله یک پرینتر سه بعدی؛
  3. به وسیله یک نرم افزار تخصصی، حرکات دندان طراحی می شود؛
  4. درست کردن پلاک های شفاف به تعداد مورد نیاز، برای مثال اگر قرار باشد دندان یک بیمار طی 12 مرحله مرتب شود، به بیمار 12 عدد پلاک شفاف داده می شود.
  5. بیمار هر کدام از پلاک ها را باید به مدت 1 الی 2 هفته استفاده کند.
  6. متخصص ارتودنسی در هر جلسه معاینه، وضعیت حرکت دندان ها را بررسی می کند.

ارتودنسی سرامیکی

در واقع این روش ارتودنسی نیمه نامرئی است و در آن به جای استفاده از براکت ها و سیم های فلزی از براکت های شفاف و سرامیکی استفاده می شود که کمتر به چشم می آیند.

انواع روش های ارتودنسی نامرئی

کدام یک از روش های ارتودنسی نامرئی بهتر است؟

پاسخ این سوال کاملا بستگی به تشخیص متخصص ارتودنسی دارد؛ چرا که این متخصص ارتودنسی است که پس از معاینه دهان و دندان شما متوجه شدت ناهنجاری و مشکلات موجود می شود و طبق آن بهترین روش ارتودنسی را پیشنهاد می کند.

به دلیل اینکه نصب و تنظیم کردن براکت ها و سیم های ارتودنسی لینگوال دشوار است و از طرفی استفاده از این ابزار باعث تحریک زبان و لثه می شود و همچنین نیاز به مراقبت بسیار زیادی از طرف بیمار دارد، معمولا اکثر متخصصین ارتودنسی استفاده از آن را پیشنهاد نمی کنند. ترجیح اکثر متخصین ارتودنسی برای درمان های نامرئی ارتودنسی دندان ارتودنسی سرامیکی یا ارتودنسی با پلاک های شفاف است. در صورتی که میزان ناهنجاری دندانی شما شدید باشد ممکن است استفاده از پلاک های شفاف برای شما مناسب نباشد و پزشک استفاده از ارتودنسی سرامیکی را پیشنهاد کند.

خبر خوب این است که طبق آمار اکثر ناهنجاری های دندانی در دسته خفیف تا متوسط قرار دارد و بسیاری از افراد می توانند از مزایای ارتودنسی شفاف بهره مند شوند.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی یکی از دغدغه های اصلی افرادی که است نیاز به درمان ارتودنسی دارند و توقع دارند که قبل از شروع درمان از آن مطلع شوند. به طور کلی قیمت ارتودنسی نامرئی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در ادامه به این فاکتورهای خواهیم پرداخت:

  • میزان نامرتبی دندان ها؛
  • نیاز به ارتودنسی فک بالا یا پایین یا هر دو؛
  • روش درمانی؛
  • طول درمان؛
  • نیاز به درمان های بیشتر قبل و بعد از درمان مانند کشیدن دندان، پر کردن دندان، جرم گیری دندان و …
  • مهارت و تجربه متخصص ارتودنسی؛

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو