طریقه مسواک زدن دندان ارتودنسی برای انواع ارتودنسی های مختلف

طریقه مسواک زدن دندان ارتودنسی برای انواع ارتودنسی های مختلف


منبع: آرگا

2

1402/8/18

13:11


دندان های ارتودنسی به مسواک زدن اصولی نیاز دارند. در صورتی که روش صحیح این کار را فرا بگیرید چندان کار دشواری نخواهد بود. در این مطلب با روش درست مسواک زدن دندان ارتودنسی آشنا می شوید.

یکی از روش های معمول برای تمیز نگه داشتن و مراقبت از دندان های ارتودنسی استفاده از مسواک یا نخ دندان می باشد. در این شرایط مسواک زدن با قبل کمی دشوار به نظر می رسد ولی در صورت یادگیری روش درست مسواک زدن دندان ارتودنسی این چالش هم رفع می شود.

روش درست مسواک زدن دندان ارتودنسی

در صورتی که ارتودنسی انجام داده اید طبیعتا باید تایم زیادی را در این شرایط سپری کنید. از این رو تمیز نگه داشتن و مراقبت از دندان های ارتودنسی شده از طریق مسواک و نخ دندان اهمیت پیدا می کند. در این روش مراحل و نکات بخصوصی باید رعایت شود وگرنه به دندان صدمه وارد می شود.

در بین افرادی که ارتودنسی انجام داده اند گاهی با وجود بریس ها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت به نظر می رسد. البته که این کار در حین ارتودنسی با قبل کمی تفاوت دارد ولی در صورت یادگیری روش درست مسواک زدن دندان ارتودنسی متوجه می شوید، چندان هم دشوار نیست.

به این ترتیب اگر مسواک زدن دندان ارتودنسی برای شما به چالش تبدیل شده است با ادامه مطلب همراه ما باشید تا نکات و قواعد خاصی در این زمینه را فرا بگیرید.

استفاده از مسواکی نرم با لثه کش

یکی از مواردی که رعایت آن برای دندان ارتودنسی بسیار مهم است، استفاده از مسواک های بین دندانی می باشد که برای تمیز کردن بین دندان ها و فضای بین سیم ها و دندان ها بوده چرا که اکثر باکتری ها در این نواحی تجمع نموده و سبب پوسیدگی و خرابی بین دندان ها می گردند.

طرز استفاده از مسواک بین دندانی به این نحو است که مسواک را به طور عمود و به آرامی به داخل فضای بین دندان ها و سیم ها برده و با حرکت آن به صورت عمودی، فضای میان دندان ها و سیم ها را تمیز می کنید. دقت کنید موقع مسواک زدن، مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه در دست تان نگه دارید و بعد شروع به مسواک زدن براکت ها و دندان ها نمایید.

برای تمیز کردن هر دندان حدودا ۱۰ ثانیه ای وقت بگذارید و با مسواک روی هر دندان حرکت چرخشی ایجاد کنید. ضمنا توجه داشته باشید که بعد از خوردن هر وعده‌ غذایی دندان ها باید با خمیر دندان فلوراید دار تمیز شده و هر بار همه نکات گفته شده بایدستی رعایت شود.

به این ترتیب در روز ۳ بار مسواک زده و سعی کنید پیش از خواب هم این کار را انجام دهید زیرا اگر محیط دهان قبل از خواب تمیز نشود، در طول شب تا صبح احتمال ایجاد حفره‌ و پوسیدگی‌ در دهان بیشتر است. قابل ذکر است در  مدت درمان ارتودنسی ثابت بافت لثه هم بسیار آسیب پذیر است و به تمیز شدن نیاز دارد.

چرا که در معرض باکتری قرار داشته و بدین منظور لثه هم باید با مسواک مخصوصی که متخصص ارتودنسی به بیمار معرفی می شود، خیلی آرام مسواک شود.

استفاده از نخ دندان

بعد از مسواک زدن باید از نخ دندان هم استفاده کنید. نخ دندان کشیدن برای دندان ارتودنسی به فلاس تریدر نیاز دارد. این وسیفه قلاب مانند برای بهتر نخ دندان کشیدن کارایی دارد. حدود ۳۰-۵۰ سانتی متر نخ دندان را جدا و توسط فلاس تریدر بین دندان ها یک بار به سمت راست و بعد به سمت چپ بدون فشار بکشید.

نخ دندان کشیدن در طی درمان ارتودنسی اهمیت دارد و اگر به طور منظم صورت نگیرد سبب خونریزی لثه می شود.

تغذیه مناسب

سعی کنید در طول درمان ارتودنسی علاوه بر رعایت بهداشت دندان از طریق مسواک و نخ دندان به تغذیه مناسب خود هم دقت نمایید. برخی غذاها سخت و زیر بوده و باید از خوردن آنها پرهیز کنید و غذاهای نرم بخورید. . در ادامه به چند مورد از مواد غذایی که نباید مصرف کنید اشاره می شود:

  • مواد قندی مثل شیرینی، آب نبات
  • میوه های خشک و سفت
  • نوشیدنی های گاز دار مثل نوشابه
  • خوراکی های سفت و سخت

رعایت توصیه های متخصص ارتودنسی

چنانچه توصیه های متخصص ارتودنسی جدی گرفته نشود، ممکن است در طی درمان ارتودنسی دچار دندان درد شوید. متخصص ارتودنسی در یک جلسه همه نکاتی که باید برای مراقبت از دندان ها رعایت شود را به شما آموزش می دهد. و حتی اگر پس از مدتی برای فرد سوال ایجاد شد یا توصیه های متخصص را فراموش نمود، باز هم متخصص ارتودنسی شما را راهنمایی می کند.

مسواک ارتودنسی

مسواک ارتودنسی، نوعی مسواک مخصوص برای پاک سازی دندان ها و رفع مشکلات ارتودنسی می باشد. این مسواک سری بلند و باریکی دارد که به راحتی در بین دندان های ارتودنسی قرار گرفته و امکان دسترسی به محل های سخت تر برای تمیز کردن دندان ها را فراهم می نماید.

ضمنا، مسواک ارتودنسی حاوی مواد نرم کننده و پاک کننده  بوده که به سلامت لثه و دندان های ارتودنسی کمک می کند. برای بهبود کارایی این نوع مسواک ، ممکن است در برخی از مدل های موجود در بازار، برس های قابل تعویض روی سر مسواک قرار داده شود.

مسواک ارتودنسی دندان های ارتودنسی شده را به خوبی تمیز می کند، ولی باید این کار به شیوه درست انجام شود. به طور مثال، سعی کنید مسواک را روی دندان ها حداقل دو دقیقه در هر بار مسواک زدن حرکت داده و حتما قبل و بعد از استفاده از مسواک، از نخ دندان برای پاک کردن باقیمانده مواد غذایی بین دندان ها استفاده شود.

در بازار، انواع مسواک ارتودنسی مختلف وجود داشته که هر یک از آن‌ها با توجه به نوع مشکل ارتودنسی و نیاز فرد متفاوت می باشد. از جمله مسواک های ارتودنسی عبارتند از:

مسواک ارتودنسی برقی

مسواک ارتودنسی برقی با استفاده از روش های برقی و مکانیکی به دندان های ارتودنسی کمک کرده تا بهتر تمیز شود.

مسواک دستی با برس های قابل تعویض

بعضی مسواک های ارتودنسی، دارای برس های قابل تعویض می باشند که به راحتی قابل جدا شدن و تعویض بوده و این برس ها به اندازه‌ کافی نرم می باشند تا بتوانند با دندان های ارتودنسی کار کرده و در عین حال قدرت پاک کنندگی هم دارند.

مسواک خودکار

این نوع مسواک ارتودنسی دارای قابلیت های هوشمندانه بوده و به دندان های ارتودنسی کمک کرده تا بهترین تمیزی را داشته باشند.

مسواک ساده

این نوع مسواک ارتودنسی سر بلند و باریکی دارد که برای دسترسی به محل های دشوار دندان های ارتودنسی طراحی شده است.

شایان ذکر است قیمت مسواک های ارتودنسی با توجه به برند، کیفیت، سایز و … متفاوت است. در هر صورت، توصیه می شود برای خرید مسواک ارتودنسی به فروشگاه های دندانپزشکی و بهداشتی معتبر مراجعه نمایید.

طریقه مسواک زدن در انواع ارتودنسی

به طور کلی دو نوع ارتودنسی ثابت و متحرک وجود دارد. در ارتودنسی متحرک برخلاف نوع ثابت می توان موقع غذا خوردن آن را خارج کرد. در این بخش با طریقه مسواک زدن در انواع ارتودنسی آشنا می شوید:

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک پلاک های شفاف و نامرئی دارد و قالب ارتودنسی را با دندان ها همزمان مسواک نمی زنید و می توان به صورت جداگانه این کار را انجام داد. پس از هر وعده غذایی بایستی دهان را با آب شستشو و بعد از  ۱۰ تا ۳۵ دقیقه قالب ها را هم شسته و استفاده کرد.

باید قالب ها را به طور روزانه تمیز کرده و هر هفته قالب را در محلول شوینده که دارای آنتی باکتریال است، قرار دهید.

 ارتودنسی ثابت

رایج ترین نوع ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که تاثیر زیادی در رفع نامنظمی ها و صاف کردن دندان ها دارد. افرادی که ارتودنسی ثابت انجام می دهند علاوه بر تمیز کردن دندان ها باید بریس ها را هم تمیز کنند. برای تمیز سازی بریس ها برای هر طرف ۳۰ ثانیه زمان کافی بوده و ابتدا از سمت راست شروع و به سمت چپ بکشید.

ارتودنسی ثابت برای از بین بردن بی نظمی ها و ناهنجاری های فک و دندان به کار گرفته می شود. همانطور که اشاره شد برای تمیز کردن دندان در این نوع ارتودنسی باید علاوه بر دندان بریس ها هم تمیز شوند. برای تمیز سازی بریس ها نیز از یک سمت شروع و به سمت دیگر بروید. این کار زمان زیادی نیاز ندارد و تاثیر زیادی بر بهداشت دهان و دندان دارد.

مراقبت از دندان ارتودنسی

همانطور که اشاره شد در دوران ارتودنسی باید اصول خاصی برای مراقبت از دندان ها رعایت شده تا سلامت دندان ها و لثه در طولانی مدت تامین شود. متخصصان ارتودنسی عقیده دارند افراد باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان ارتودنسی اهمیت بدهند زیرا در این دوره دندان ها در معرض باکتری ها و پوسیدگی بیشتری قرار دارند.

به این ترتیب اگر می خواهید درمان ارتودنسی ثابت با موفقیت طی شود و دندان های سالم و مرتبی را شاهد باشید، به نکات اشاره شده دقت کنید. عدم رعایت بهداشت دهان در دوران ارتودنسی پیامدهای زیر را به دنبال دارد:

پوسیدگی دندان ها

همانطور که می دانید ارتودنسی یک درمان دراز مدت محسوب می شود. براکت های ارتودنسی شاید ماه ها در دهان باقی بمانند. اگر با شیوه مسواک زدن دندان ارتودنسی آگاه نباشید و آن را به دقت انجام ندهید، قطعا شاهد تاثیرات مخربی خواهید بود که یک پیامد آن پوسیدگی دندان است.

باقی ماندن مواد غذایی میان دندان ها می تواند سبب پوسیدگی و از بین رفتن صدف یا عصب دندان ها شود. از این رو توصیه می شود که بعد از هر وعده غذایی حتما دهان و دندان ها را شسته و مسواک و نخ دندان هم فراموش نشود.

بروز نواقص شدید ارتودنسی

به طور کلی ارتودنسی هم مانند سایر روش های درمانی، دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. اگر در طول دوره درمان به توصیه های بهداشتی عمل نشود، معایب آن با شدت بیشتر از حالت طبیعی فرد را درگیر می کند. بنابراین اگر می خواهید این معایب را کاهش دهید، به توصیه های متخصص ارتودنسی عمل نموده و برای بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی قائل شوید.

نتیجه نامطلوب

رعایت بهداشت و  استفاده از مسواک در دوران ارتودنسی، به طور مستقیم با نتیجه درمان ارتباط دارد. اگر مسواک زدن ارتودنسی جدی گرفته نشده و به آن عمل نشود، انتظار نتیجه مطلوب از دوره درمانی نداشته باشید. بنابراین برای زمان و هزینه ای که در این زمینه پرداخت می کنید اهمیت قائل شده و برای دریافت بهترین نتیجه ممکن حتما به تمام توصیه های بهداشتی از جمله مسواک زدن و استفاده از نخ دندان عمل نمایید.

نکات مسواک زدن در دوران ارتودنسی

اکنون که با پیامدهای منفی عدم استفاده از مسواک در دوران ارتودنسی آشنا شدید در ادامه با نکاتی در راستای نحوه درست مسواک زدن دندان های ارتودنسی آشنا می شوید.

  • انتخاب مسواک مناسب: اولین گام برای مسواک زدن درست دندان ارتودنسی شده انتخاب مسواکی نرم و مناسب می باشد. این مسواک باید بافت نرم داشته و لثه کش باشد تا حداقل میزان آسیب  را داشته و دندان ها به خوبی تمیز شوند. برای این کار از مسواک بین دندانی استفاده تا فاصله بین دندان ها تمیز شده و جرم های باقی مانده در این فواصل از بین بروند.
  • برای ساده تر شدن روند مسواک زدن دندان ها و شل شدن مواد غذایی بین آن ها ابتدا دهان را با مقداری آب شستشو داده و کمی آب را در دهان قرقره بعد کش ها و بخش های متحرک ارتودنسی را خارج و سپس مسواک زدن را شروع کنید.
  • بهترین زاویه برای مسواک زدن دندان ارتودنسی شده زاویه ۴۵ درجه است. به طوری که مسواک را در این زاویه گرفته و روی بخش جلویی دندان های فک بالا و پایین به صورت دورانی کشیده تا تمیز شوند.
  • حتما فضای بالا، پایین و بخش زیرین براکت ها را نیز خوب تمیز کنید. بخش پشت و بالای دندان نیز فراموش نشود. برای تمیز کردن این قسمت ها مسواک را در راستای لثه ها حرکت بدهید.

  • در دوران ارتودنسی معمولا لثه ها آسیب پذیر تر هستند از طرفی بهداشت آن ها اهمیت زیادی دارد. در این باره متخصص ارتودنسی مسواکهای مخصوصی برای تمیز کردن بین دندان ها توصیه می نماید.
  • تمیز کرد اطراف لثه و ماساژ اطراف آن ها به کاهش التهاب کمک می کند. همچنین بخش هایی از دندان که روی آن ها سیم کشیده شده نیز باید تمیز شود.
  • تمیز کردن زبان و پرزهای آن برای جلوگیری از رشد باکتری اهمیت دارد.
  • از خمیردندان های حاوی فلوراید برای تمیز کردن دندان استفاده شود.

در صورت تمایل برای آشنایی با ارتودنسی نامرئی و مراحل ارتودنسی روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو