فناوری شارژ بی‌سیم گجت‌های هوشمند از راه دور معرفی شد؛ آغازی بر پایان شارژرها؟

منبع: تکراتو

4

1402/5/5

19:31


امکان شارژ بی‌سیم گجت‌های هوشمند از راه دور با یک تکنولوژی جدید ممکن خواهد بود. این فناوری می‌تواند تا 80 درصد بازدهی داشته باشد.

فناوری شارژ بی‌سیم گجت‌های هوشمند از راه دور معرفی شد؛ آغازی بر پایان شارژرها؟

امکان شارژ بی‌سیم گجت‌های هوشمند از راه دور با یک تکنولوژی جدید ممکن خواهد بود. این فناوری می‌تواند تا 80 درصد بازدهی داشته باشد.

دانشمندان توانستند با توسعه یک فناوری جدید امکان شارژ بی‌سیم گجت‌های هوشمند از راه دور را ممکن سازند. به گفته این دانشمندان، فناوری حاضر می‌تواند تا 80 درصد بازدهی داشته باشد. البته باوجود اینکه این طرح فعلاً در مراحل ابتدایی است، مدت زیادی طول می‌کشد که به بهره‌برداری برسد و در گجت‌های هوشمند به‌کار گرفته شود. به هرحال دیر یا زود فناوری شارژ نیز دگرگون خواهد شد و شارژرهای سیمی نیز به خاطره بدل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بعد از سامسونگ، افزایش سرعت شارژ پرچمداران آیفون نیز تایید شد!

فناوری شارژ بی‌سیم گجت‌های هوشمند از راه دور معرفی شد

امروزه، گسترش استفاده از شارژ بی‌سیم در دستگاه‌های مختلفی مثل گوشی‌های هوشمند و ایرپادها را شاهد هستیم. ناگفته نماند که سرعت شارژ بی‌سیم در اکثر محصولات چندان زیاد نیست و درحال‌حاضر نمی‌توان فناوری مذکور را شارژ بی‌سیم کاملاً واقعی در نظر گرفت؛ زیرا دستگاه شما باید پد شارژر را لمس کند؛ وگرنه انرژی الکتریکی را دریافت نخواهد کرد. مهندسان دانشگاه آلتو به‌تازگی سیستم جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند مشکل نسل کنونی شارژرهای بی‌سیم را برطرف کند.

از‌آن‌جاکه برای استفاده از شارژهای بی‌سیم امروزی باید دستگاه را روی پد شارژر قرار دهید، استفاده از این راهکار چندان راحت‌تر از شارژ سیمی نیست. اگر گوشی هوشمندتان از این فناوری پشتیبانی می‌کند، آیا واقعاً از آن استفاده می‌کنید یا همچنان شارژ سیمی اولویت شما است؟ هدف محققان دستیابی به فناوری بهبودیافته‌ای است که امکان شارژ دستگاه‌های الکترونیکی را بدون نیاز به اتصال به پد شارژر و از فاصله‌ نسبتاً دور فراهم کند.

پیش‌ از اینکه خیلی امیدوار شوید، باید اشاره کنیم که فناوری شارژ بی‌سیم واقعی را شرکتی مثل اپل یا شیائومی توسعه نداده است؛ بنابراین، درحال‌حاضر چنین شارژری وجود ندارد که بتوانید آن را تهیه کنید. تیم آلتو صرفاً نظریه‌ای ارائه داده و گام مهمی در این مسیر برداشته است.

علاوه‌بر‌این، آزمایش‌هایی در این زمینه انجام شده است؛ ولی همچنان به‌عنوان مطالعه‌ تحقیقاتی در نظر گرفته می‌شود. به‌هر‌حال، تحقیقات همیشه پایه‌واساس همه‌ فناوری‌های مدرنی است که همین‌حالا در حال استفاده از آن‌ها هستید. به‌عنوان مثال، تا یک یا دو دهه قبل گوشی با نمایشگر تاشو بیشتر در حد فیلم‌های علمی‌تخیلی بود و اکنون چند نسل از همین محصولات روانه‌ بازار شده است.

امکان شارژ بی‌سیم گجت‌های هوشمند از راه دور ممکن شد

براساس مقاله‌ای که در APS منتشر شده است، تیم آلتو ایده‌ خود را با استفاده از دو آنتن حلقه‌ای آزمایش کردند که عرض هرکدام ۷٫۲ سانتی‌متر بود. محققان با تغییر جریان‌ در آنتن‌ها، موفق شدند مقاومت تشعشعات را در حلقه‌ها سرکوب کنند و بازدهی را افزایش دهند. حتی زمانی‌که این حلقه‌ها در فاصله‌ ۱۸ سانتی‌متری از یکدیگر قرار می‌گیرند، بازده انتقال نیرو بیش از ۸۰ درصد است.

نام هان-وان، نویسنده‌ اصلی تحقیق شارژر بی‌سیم واقعی می‌گوید:

«قصد داشتیم انتقال انرژی الکتریکی را با اتلاف تابش که همیشه در فواصل طولانی رخ می‌دهد، به‌طور مؤثر متعادل کنیم. مشخص شد با تغییر جریان در آنتن‌های حلقه‌ای که دامنه‌ برابر و فازهای مختلف دارند، می‌توان از‌دست‌دادن تابش را خنثی کرد و درنتیجه، کارایی را افزایش داد.»

فناوری جدید شارژ بی‌سیم می‌تواند دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند را حداکثر از فاصله‌ ۱۸ سانتی‌متری شارژ کند. اگرچه چنین فاصله‌ای زیاد به‌نظر نمی‌رسد، برای اولین قدم، بسیار جذاب است. آینده‌ این فناوری می‌تواند تأثیر زیادی بر نحوه‌ استفاده‌ ما از ابزارهای الکترونیکی بگذارد.

باتوجه‌به اینکه شرکت‌هایی مثل اپل و سامسونگ شارژر را از جعبه‌ گوشی‌های خود حذف کرده‌اند، می‌توان در آینده با خرید شارژر بی‌سیم به‌راحتی همه‌ دستگاه‌های خود را بدون نیاز به اتصال سیم یا خرید شارژر مجزا شارژ کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره امکان شارژ بی‌سیم گجت‌های هوشمند از راه دور با فناوری جدید چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: زومیت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو