آموزش استعلام کارت سوخت

منبع: پلازا

5

1402/5/6

09:51


آموزش استعلام کارت سوخت

در صورت گم شدن کارت سوخت یا خرید خودروی جدید، بایستی مراحل دریافت کارت سوخت را طی کرد. متاسفانه صدور کارت سوخت برخی اوقات با تاخیر انجام می‌شود و ممکن است چند ماه زمان ببرد. با این حال با آموزش استعلام کارت سوخت و دانستن روش های پیگیری کارت سوخت، می‌توان از روند صدور و ارسال آن مطلع شد.

روند دریافت و صدور کارت سوخت اصولا روندی طولانی نیست؛ اما گاهی اوقات ممکن است این فرآیند چند ماه به طول بیانجامد. اگر در مورد وضعیت کارت سوخت خود نگران هستید یا از موعد تحویل آن گذشته است؛ ولی کارت سوخت خود را دریافت نکردید، می‌توانید از طریق روش های پیگیری کارت سوخت از وضعیت آن آگاه شوید. برای اطلاع از نحوه انجام این کار در ادامه این مقاله با آموزش استعلام کارت سوخت همراه ما باشید.

فهرست مطالب

آموزش استعلام کارت سوخت

در این قسمت به تمامی روش‌ های پیگیری کارت سوخت اشاره کردیم تا راهنمایی جامعی را گردآوری کرده باشیم. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. پیگیری کارت سوخت در پلیس +10

اولین روشی که اکثرا با استفاده از آن وضعیت کارت سوخت خود را پیگیری می‌کنند مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 است. اما این روش به دلیل وقت‌گیر بودن توصیه نمی‌شود. زیرا شما به راحتی می‌توانید با استفاده از روش‌های غیر حضوری که در ادامه‌ی آموزش استعلام کارت سوخت به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در هر شرایطی این کار را به راحتی انجام دهید. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید از موارد زیر استفاده کنید، در هنگام مراجعه حضوری حتما مدارک ماشین، مدارک شناسایی و کد رهگیری را به همراه داشته باشید.

روش های پیگیری کارت سوخت / استعلام کارت سوخت از پست

2. پیگیری کارت سوخت در سامانه خدمات الکترونیک انتظامی

با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی می‌توانید وضعیت کارت سوخت خود را پیگیری کنید. البته بهتر است بدانید که  علاوه بر پیگیری کارت سوخت در سایت www.epolice.ir، خدمات مختلفی چون درخواست گواهی عدم سو پیشینه، پیگیری گواهینامه، خلافی خودرو و…. را نیز در دسترس است.

این روش درحال حاضر به دلیل مسائل به وجود آمده در دسترس نیست. به همین دلیل درحال حاضر باید از سامانه پیگیری کارت هوشمند سوخت خودرو دیگری به جز این مورد استفاده کنید.

3. استعلام کارت سوخت از پست

یکی دیگر از روش‌ های پیگیری کارت سوخت المثنی مراجعه به سایت najatracking.post.ir یا همان سامانه پست است. بعد از ورود به این سامانه با وارد کردن شماره vin که روی کارت خودرو نوشته شده است، می‌توانبئ از وضعیت کارت سوخت خود مطلع بشوید.

اگر بعد از پیگیری متوجه شدید که کارت سوخت شما به دست پست رسیده اما به شما تحویل داده نشده است، به احتمال زیاد کارت سوخت شما در شرکت پست است و به دلایل مختلفی چون آدرس اشتباه، حضور نداشتن در خانه یا …امکان ارسال به شما نبوده است. در این شرایط می‌توانید با همراه داشتن مدارک شناسایی و مدارک خودرو به دفاتر پست نزدیک محل اقامت خود مراجعه و کارت را به صورت حضوری تحویل بگیرید.

4. پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک

یکی از روش های پیگیری کارت سوخت سیستم پیامکی است. در این روش می‌توانید با استفاده از ارسال شماره vin درج شده بر روی کارت خودرو به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ فرآیند پیگیری کارت سوخت خود را دنبال کنید.

5. پیگیری کارت سوخت از طریق تماس

در آموزش استعلام کارت سوخت بهتر است به روش‌هایی که به اینترنت نیاز ندارند هم اشاره کنیم. تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت نیز بتوانید وضعیت کارت سوخت خود را پیگیری کنید. یکی از این روش‌ها پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک است که به آن اشاره کردیم. روش دیگر، تماس با مراجع مرتبط مثل شرکت نفت است. برای این کار از طریق شماره 09627 با شرکت نفت تماس بگیرید و از وضعیت کارت سوخت خود آگاه شوید. البته بهتر است این روش آخرین کاری باشد که در دستور کار شما قرار می‌گیرد.

6. سامانه کارت جامانده در جایگاه و باجه معطله پست

همانطور که از اسم این سامانه پیدا است، از طریق این سامانه می‌توانید از وضعیت کارت سوخت خود که در جایگاه جا گذاشته‌اید و یا در شرکت پست مانده و به دستتان نرسیده است، اطلاع پیدا کنید. برای دسترسی به این سامانه می‌توانید از طریق سایت www. scs.niopdc.ir اقدام نمایید. در نظر داشته باشید که این روش جزو روش های پیگری کارت سوخت با VIN محسوب می‌شود. برای جست و جو به این شماره نیاز خواهید داشت.

7. پیگیری کارت سوخت از جایگاه

گاهی پیش می‌آید که شما دقیق می‌دانید که کارت سوخت خود را در جایگاه جا گذاشته‌اید. برای این مورد علاوه بر سامانه کارت جا مانده در جایگاه، می‌توانید با مراجعه به پلیس +10 و دریافت پرینت سوخت گیری خود به جایگاه مدنظر رفته و با استفاده از این پرینت و مدارک شناسایی، کارت سوخت خود را دریافت کنید.

نکته‌ای که در این قسمت از آموزش استعلام کارت سوخت باید به به آن اشاره کنیم، این است که در صورت بروز این اتفاق تنها سه روز فرصت دارید تا کارت خود را از جایگاه بگیرید؛ زیرا پس از این مدت کارت به شرکت ملی پخش فرستاده می‌شود.

آموزش پیگیری کارت سوخت با پلاک

در آموزش استعلام کارت سوخت باید بگوییم که هیچ روش جداگانه‌ای برای پیگیری کارت سوخت با پلاک وجود ندارد. بلکه اصولا برای پیگیری کارت سوخت در روش‌های مختلف شما نیاز دارید تا در روند پیگیری، پلاک خود را نیز وارد کنید. همچنین در خصوص طریقه پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی نیز همین مورد صادق است و تا زمان نوشتن این مقاله سامانه‌ای جداگانه برای پیگیری کارت سوخت با استفاده از کدملی به وجود نیامده است.

سامانه پیگیری کارت هوشمند سوخت موتورسیکلت

تمامی سامانه‌هایی که در آموزش استعلام کارت سوخت گفتیم برای تمامی وسایل نقلیه کاربرد دارد. پس از تمام سامانه‌های گفته شده برای پیگیری کارت سوخت موتور سیکلت نیز می‌توانید استفاده کنید.

آموزش استعلام کارت سوخت / آموزش پیگیری کارت سوخت با پلاک

سوالات متداول

1. حداقل زمان لازم برای دریافت کارت سوخت؟

در حال حاضر این فرآیند بین 20 روز تا دو ماه طول می‌کشد. اما برای اطلاع دقیق‌تر از زمان دریافت آن می‌توانید از طریق روش های پیگیری کارت سوخت گفته شده وضعیت آن را دنبال کنید.

2. هزینه صدور کارت به چه صورت است؟

هزینه‌ای برای دریافت کارت سوخت خودرو جدید گرفته نمی‌شود. اما اگر المثنی آن را می‌خواهید دریافت کنید باید مبلغی نزدیک به 100 هزار تومن را پرداخت نمایید.

3. نحوه ی پیگیری کارت سوخت ماشین صفر به چه صورت است؟

تمامی روش هایی که در آموزش استعلام کارت سوخت گفتیم، در پیگیری کارت سوخت ماشین صفر نیز کاربرد دارند.

جمع‌بندی

اصولا بسیاری از افراد ممکن است درگیر فرآیند دریافت کارت سوخت باشند، یا در آینده نیاز به این فرآیند پیدا کنند. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم روش‌ های پیگیری کارت سوخت را توضیح دهیم، تا بتوانید به راحتی از وضعیت کارت سوخت خود آگاه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو