ماهواره ایرانی آیات برای پیش‌بینی زلزله ساخته می‌شود

منبع: تکراتو

8

1402/5/7

00:31


طبق اعلام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ماهواره ایرانی آیات با هدف پیش‌بینی زلزله ساخته خواهد شد. اما برای ساخت این ماهواره چقدر بودجه نیاز است؟

ماهواره ایرانی آیات برای پیش‌بینی زلزله ساخته می‌شود

طبق اعلام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ماهواره ایرانی آیات با هدف پیش‌بینی زلزله ساخته خواهد شد. اما برای ساخت این ماهواره چقدر بودجه نیاز است؟

آنطور که دکتر حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ادعا کرده است ماهواره ایرانی آیات با هدف پیش‌بینی زمین‌لرزه ساخته خواهد شد. این ماهواره قادر است سیگنال‌های قبل و بعد زلزله را شناسایی کند و در زمان مناسب نسبت به وقوع زمین لرزه هشدار دهد. گفتنی‌ست که پروژه ساخت آیات از سال 88 آغاز شده ولی به علت عدم وجود بودجه تاکنون معلق مانده بود.

بیشتر بخوانید: آغاز پرتاب ماهواره‌های اینترنتی چین ؛ رقیب استارلینک از شرق ظاهر شد!

پیش‌بینی زلزله با ماهواره ایرانی آیات به‌زودی محقق خواهد شد

دکتر حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت هرچند تاکنون بشر نتوانسته زلزله را پیش‌بینی کند، اما به این معنا نیست که نتوان در آینده این کار را انجام داد. در همین راستا با توجه به تجربه‌های کسب شده در ساخت ماهواره مصباح، دانشمندان ایرانی قصد دارند ماهواره زلزله‌شناسی آیات را بسازند. رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در ادامه گفته‌های خود بیان کرد:

طبق اعلام سازمان زمین‌شناسی آمریکا، علائمی پیش از وقوع زلزله وجود دارد که می‌توان برای پیش‌بینی زلزله روی آن مطالعاتی را انجام داد و ما نیز طرحی مفهومی و زیر پروژه آن را به اجرا رساندیم و هم‌اکنون ۱۲ زیر پروژه برای آن تعریف شده است.

پیش‌بینی زلزله با ماهواره ایرانی آیات به‌زودی محقق خواهد شد

زمانیان افزود: «ماهواره ایرانی آیات طبق علائم الکترومغناطیسی کار خواهد کرد که پیش از وقوع زلزله به شکل آنومالی در اطراف کره زمین نمایان خواهد شد. در واقع پیش از وقوع زلزله تنشی در زمین ایجاد می‌شود که این تنش در برخی از کانی‌ها تغییراتی را به همراه خواهد داشت. کانی کوارتز با خواص پیروالکتریک از مهم‌ترین آنها بوده که به دلیل فشار باردار می‌شود.»

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در ادامه با اشاره به تامین اعتبارات این پروژه از طریق بودجه سازمان پژوهش‌ها گفت:

فاز ساخت ماهواره ایرانی آیات به ۲ میلیون دلار (۱۰۰ میلیارد تومان) اعتبار ارزی نیاز دارد که اگر این سرمایه تامین شود، می‌توانیم پروژه را به خوبی پیش ببریم.

گفتنی است پروژه ساخت ماهواره آیات در سال ۱۳۸۸ آغاز و در سال‌های ابتدای دهه ۹۰ نیز فرایند طراحی آن دنبال شد، اما به دلیل عدم تامین بودجه این طرح نیز ادامه پیدا نکرد. این ماهواره قرار بود با وزن ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم برای شناسایی سیگنال‌هایی قبل و بعد از وقوع زلزله که از کره زمین منتشر می‌شد، ساخته شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت ماهواره ایرانی آیات با امکان پیش‌بینی زلزله چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: گجت نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو