فواید استفاده از نخ دندان | اهمیت نخ دندان کشیدن برای پیشیگری از پوسیدگی

منبع: تاپ ناز

5

1402/5/7

13:56


فواید استفاده از نخ دندان | اهمیت نخ دندان کشیدن برای پیشیگری از پوسیدگی

مسواک زدن اصولی ترین راه مراقبت از بهداشت دهان و دندان است اما مسواک به تنهایی نمی تواند برای سلامتی دهان و دندان کافی باشد. متخصصان دندانپزشکی معتقدند که مسواک زدن فقط 65 درصد از سطوح دهان و دندان را می تواند تمیز کند. بنابراین در کنار آن حتما باید از نخ دندان استفاده کنید.

باقی مانده مواد غذایی، خوراکی ها و پلاک هایی در بین دندان ها با گذشت زمان عامل اصلی خرابی و پوسیدگی دندان ها هستند. با کمک نخ دندان می توانید این ذرات ریز غذا که در لا به لای دندان های شما گیر کرده است و پلاک تشکیل شده در بین دندان ها را ، از بین ببرید. نخ دندان کشیدن منظم در بهداشت و سلامت دهان و دندان نقش بسیار موثری دارد. در این مطلب در مورد اهمیت و فواید نخ دندان توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

فواید استفاده از نخ دندان | اهمیت نخ دندان کشیدن برای پیشیگری از پوسیدگی

فواید نخ دندان

نخ دندان علاوه بر اینکه به ظاهر دندان ها و لثه ها کمک می کند، فواید بسیار دیگری هم دارد. در زیر این فواید را به صورت کامل بررسی می کنیم.

کاهش ایجاد پوسیدگی و حفره

پوسیدگی دندان می تواند باعث ایجاد حفره ای شود که باعث ایجاد یک سوراخ ریز در سطح دندان می شود. اگرچه این فرآیند زمان بر است اما هر چه پلاک بیشتری روی مینای دندان داشته باشید، خطر ایجاد حفره بیشتر می شود.

استفاده از نخ دندان بین دندان ها حداقل یک بار در روز می تواند به خلاص شدن از شر ذرات غذای پنهان و تجمع پلاک ها کمک کند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

کاهش بوی بد دهان

بوی بد دهان یک مشکل رایج است و چندین عامل دارد که یکی از آن ها بخاطر باقی ماندن خوراکی و مواد غذایی در بین دندان ها است. اگر این مواد غذایی در بین دندان ها را از بین نبرید به مرور می توانند باعث افزایش فعالیت های باکتریایی شوند و بوی بد دهان را افزایش دهند.

همچنین اگر پلاک در اطراف یا بین دندان ها ایجاد شود و شروع به فرسایش مینای دندان شما کند، می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شود که در ایجاد بوی بد دهان موثر است. بنابراین با کمک نخ دندان و از بین بردن باقی مانده مواد غذایی و خوراکی ها می توانید از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کنید.

جلوگیری از پلاک دندانی

پلاک یک باکتری چسبنده بی رنگ است که در اطراف و بین دندان ها و در امتداد خط لثه جمع می شود. زمانی که باکتری های موجود در دهان با غذاها و نوشیدنی های نشاسته ای شیرین مخلوط می شوند، پلاک روی دندان و اطراف آن ایجاد می شود. باکتری های موجود در پلاک می توانند اسیدهایی را آزاد کنند که به مینای دندان شما حمله می کنند.

همچنین، تجمع پلاک ها می‌تواند سفت شود و به تارتار تبدیل شود که در امتداد خط لثه شما جمع می‌ شود و خطر ابتلا به بیماری لثه افزایش می یابد. نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند به از بین بردن ذرات غذا از اطراف دندان‌ها و همچنین پلاک‌هایی که بین دندان‌های شما ایجاد می‌شود کمک کند.

مطلب مشابه: پروتز دندان و انواع آن؛ مزایا و معایب و هزینه های پروتز دندان ها

فواید استفاده از نخ دندان | اهمیت نخ دندان کشیدن برای پیشیگری از پوسیدگی

جلوگیری از بیماری لثه

بیماری ها و عفونت های دندان و لثه معمولا به دلیل رعایت نکردن بهداشت ایجاد می شوند. اگر پلاک رشد کند و سخت شود می تواند به زیر لثه برود و باعث بروز بیماری های مربوط به لثه مانند جنجویت و بیماری پریودنتال شود که در این صورت جراحی لثه را به دنبال دارد.

پلاک های ایجاد شده در بین دندان ها و نزدیک لثه ها فقط با مسواک زدن از بین نمی روند. مسواک زدن دو بار در روز و کشیدن نخ دندان یک بار در روز می تواند این پلاک ها را از بین ببرید و از بیماری های لثه جلوگیری کند. رسیدگی های حرفه ای به دندان و لثه که هر 6 ماه توسط پزشک انجام می شود هم می تواند به سلامت لثه کمک کند.

کمک به کنترل دیابت

فعالیت بیشتر باکتری ها در دهان می تواند باعث انتقال آن ها به درون خون شود و در تشدید سطح قند خون موثر باشد. نخ دندان کشیدن می تواند به صورت مستقیم روی کنترل دیابت تاثیر مثبت داشته باشد.

از بین بردن ذرات ریز مواد غذایی از ورود باکتری ها به خون جلوگیری می کند و باعث کنترل سطح قند خون می شود. استفاده از نخ دندان برای افراد دیابتی در هر سنی حداقل یک بار در روز ضروری است.

کمک به سلامت قلب

بهداشت مناسب دهان و دندان می تواند برای سلامت قلب نیز مفید باشد و از بیماری های قلبی جلوگیری کند. انتقال باکتری ها به خون ریشه بسیاری از بیماری هاست و احتمال ایجاد فشار و تاثیر گذاری بر روی سلامتی سیستم قلب و عروق نیز وجود دارد.

رعایت نکردن کامل و صحیح بهداشت دهان با کمک نخ دندان باعث می شود که حملات باکتری ها به خون بیشتر شود و در سنین بالا بیماری های قلبی در فرد ایجاد شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی

سیستم تنفسی بدن نیز با فضای دهان در ارتباط می باشد. هر گونه باکتری، بیماری و عفونت در محدوده دهان می تواند به سیستم تنفسی منتقل شود و باعث ایجاد بیماری در این سیستم شود. عفونت های سینوسی، برونشیت و در مواردی ذات الریه از جمله این بیماری ها هستند.

با استفاده از نخ دندان می توانید ذرات اضافی مواد غذایی و باکتری هایی که روی آنها تولید می شود را از بین ببرید، سطح بهداشت دهان را افزایش دهید و مانع از قدرت گرفتن باکتری ها و انتقال آن ها به سیستم تنفسی می شود.

مطلب مشابه: روکش دندان چیست؟ | انواع جنس روکش و عوارض استفاده از آن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو