تاریخچه فروش آنلاین و تجارت الکترونیک – همه چیز از کجا شروع شد

منبع: فوت و فن

3

1402/5/13

18:31


با توجه به اینکه امروزه تجارت الکترونیک به یک موضوع کاملا رایج تبدیل شده شاید برایتان جالب باشد اگر با تاریخچه فروش آنلاین نیز آشنا شوید. اینکه چه افرادی ریسک فروش در بستر اینترنت را به‌جان خریدند درحالی‌که هنوز بسیاری از مشتریان نمی‌توانستند به این فضا اعتماد کنند موضوع جذابی است.

تاریخچه فروش آنلاین و تجارت الکترونیک – همه چیز از کجا شروع شد

با توجه به اینکه امروزه تجارت الکترونیک به یک موضوع کاملا رایج تبدیل شده شاید برایتان جالب باشد اگر با تاریخچه فروش آنلاین نیز آشنا شوید. اینکه چه افرادی ریسک فروش در بستر اینترنت را به‌جان خریدند درحالی‌که هنوز بسیاری از مشتریان نمی‌توانستند به این فضا اعتماد کنند موضوع جذابی است.

درحال‌حاضر علاوه‌بر فروشگاه‌های اینترنتی که به‌وجود آمده، کسب‌وکارهای حضوری نیز برای جذب مشتریان بیشتر از نقاط مختلف به سمت فروش آنلاین روی آورده‌اند. اما باید بدانید که این اتفاق یک‌شبه رخ نداده و اینترنت مسیر پرپیچ‌وخمی در رسیدن به شرایط کنونی طی کرده است.

تاریخچه فروش آنلاین و تجارت الکترونیک

فروش آنلاینی که درحال‌حاضر با آن مواجه هستیم چند سال پس از شکل‌گیری اولیه اینترنت به‌جود آمد. در سال 1990 اولین مرورگر و سرور جهان توسط تیم‌ برزرلی ایجاد شد. این اختراع زمینه‌ساز تجارت الکترونیک بود.

به‌طور کلی شروع تغییرات در سیستم فروش و تجارت الکترونیک از سال 1994 ایجاد شد. اولین پیشرفت در این زمینه به بانک‌داری الکترونیک برمی‌گردد. پس از آن بود که شرکت پیتزا هات توانست اولین فروش اینترنتی خود را انجام دهد.

نت اسکیپ در این شرایط وجود و بستری امن برای خرید و فروش کالاها در اینترنت را لازم دانست و به همین دلیل در همان سال و با توجه به نیازی که احساس می‌شد، رمزنگاری SSL که ارتباط ایمنی در لایه انتقال به‌وجود می‌آورد را ایجاد کرد. امروزه نیز استفاده از این پروتکل در خریدهای اینترنتی ضروری است.

در سال 1994 شرکت دیگری با نام اینترشاپ اقدام به تاسیس فروشگاه اینترنتی خود کرد. پس از آن شرکت آمازون که یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های فروش آنلاین در جهان است فروشگاه خود را در سال 1995 به‌وجود آورد. آی‌‌بی نیز کار خود را رسما از سال 1996 آغاز کرد.

تجارت الکترونیک را بهتر بشناسیم

تاریخچه فروش آنلاین در واقع همان پیدایش تجارت الکترونیک است. خرید و فروش هر کالا یا خدماتی که در بستر اینترنت به‌صورت خرده یا عمده انجام شود را تجارت الکترونیک می‌گویند.

این صنعت به‌شدت در حال پیشرفت است و هرساله تراکنش‌های مالی بسیاری را به‌خود اختصاص می‌دهد. مهم‌ترین پلتفرمی که صاحب یک‌کسب‌وکار می‌تواند از طریق آن به فروش آنلاین محصولات خود بپردازد، وب‌سایت است. البته دیگر موارد زیر می‌توانند به رشد کسب‌وکار کمک کنند.

فروشگاه‌های آمازون و eBay که از همان ابتدای پیدایش تاریخچه فروش آنلاین تاسیس شدند با برطرف‌سازی نیاز کاربران توانستند محصولات خود را در سراسر جهان به‌فروش برسانند. البته این موضوع برای ایران صدق نمی‌کند.

رشد این فروشگاه‌ها با ایجاد سیستم‌های پرداخت آنلاین مانند پی‌پال که امنیت پرداخت را افزایش می‌دادند به‌سرعت شتاب یافت. به‌طوری‌که امروزه فروش آنلاین در جایگاه بسیار مهمی از رشد اقتصادی قرار دارد.

این صنعت تا جایی پیشرفت کرد که درحال‌حاضر هر فردی با هر نوع کسب‌وکار ابتدا به‌دنبال پلتفرمی برای تاسیس شعبه غیرحضوری بیزینس خود است. با این کار افراد می‌توانند محصولات خود را نه فقط در یک شهر بلکه در سطح جهان به‌فروش برسانند.

با توجه به اینکه کشور ما درگیر تحریم‌های جهانی است و نمی‌توانیم از سایت‌های معتبری مانند ای‌بی یا آمازون خرید داشته باشیم باید فروشگاه‌های کاربردی مختص به‌‌خود را تاسیس کنیم.

چگونه می‌توان در صنعت تجارت الکترونیک به موفقیت رسید؟

با توجه به اهمیت این حوزه از صنعت و فراگیری آن در تمام دنیا، می‌توان گفت یکی از راه‌های مهم رسیدن به موفقیت آشنایی کامل با تجارت الکترونیک و وارد شدن به این حوزه است.

با بررسی تاریخچه فروش آنلاین درمی‌یابیم فروشگاه‌های مشهور مانند آمازون و ای‌بی که از سال‌های بسیار دوری شروع به فعالیت در این عرصه کرده‌اند، راه ما را برای موفقیت در آن هموار ساخته‌اند.

درواقع هر صنعت جدیدی که به‌جود می‌آید تا بخواهد خود در دنیا نشان دهد و اعتماد کاربران را کسب کند به زمان و تلاش بسیار زیادی نیاز دارد. فروشگاهی مانند آمازون این مسیر را طی کرده و درواقع راه رسیدن ما به اهدافمان را هموارتر کرده است.

برای اینکه وارد این صنعت شوید می‌توانید به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین از طریق وب‌سایت فکر کنید. همچنین می‌توانید با فراگیری این شاخه از دانش تجارت الکترونیک به افرادی که قصد تاسیس فروشگاه انلاین را دارند کمک کنید.

طراحی سایت برای ورود به صنعت تجارت الکترونیک

شما می‌توانید با طراحی سایت، فروشگاه آنلاینی برای خود داشته باشید که در آن هر کالا یا خدماتی به‌فروش می‌رسد. نوع سایت و رابط گرافیکی که دارد می‌تواند در جذب مشتری و کسب اعتماد آنها نیز تاثیر داشته باشد.

همچنین با یادگیری این مهارت می‌توانید به افرادی که قصد ایجاد فروشگاه آنلاین یا هر نوع وب‌سایت دیگری دارند کمک کنید. یادگیری اصولی طراحی سایت و استفاده درست از این دانش باعث موفقیت شما در این حوزه خواهد شد.

اگر ساکن اصفهان هستید به شما توصیه می‌کنیم با طراحی سایت در اصفهان با یک شرکت طراحی سایت و یا آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر شما هم از این تکنولوژی عقب نمانید و از مزایای آن استفاده کنید.

سئو سایت

قطعا هدف از طراحی سایت این است که بتوانیم محصول یا کالایی را به مخاطب ارائه دهیم، این هدف با انجام سئو سایت قابل انجام داست

سئو سایت مجموعه فعالیت‌هایی می‌باشد که روی یک وب‌سایت صورت می‌گیرید تا سایت با کلمات کلیدی مشخص در صدر نتایج موتورهای جستجوگر از جمله گوگل قرار بگیرد. این مجموعه فعالیت‌ها شامل تولید محتوا، لینک‌سازی داخلی، لینک‌سازی خارجی، رپرتاژ و …. می‌باشد. فرآیند سئو شاید زمان‌گیر باشد اما شما را در دنیای تجارت الکترونیک به موفقیت‌های چشم‌گیری می‌رساند.

از اهمیت محتوای مناسب سایت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که وقتی برای سایت خود محتوای مناسب تولید کنید گوگل نیز به سایت شما اهمیت می‌دهد و آن را به مخاطبان خود نشان خواهد داد.

اگر ساکن اصفهان هستید، شما هم با سئو سایت در اصفهان می‌توانید وب سایت خود را در صدر نتایج جستجوهای گوگل قرار دهید، بازدید سایت خود را بالا ببرید و در نهایت فروش خود را بیشتر کنید.

جمع‌بندی

تاریخچه فروش آنلاین به سال‌های اولیه پیدایش اینترنت برمی‌گردد. به‌طور کلی باید گفت پس از ایجاد بانک‌داری الکترونیک، اولین فروشگاه با فروش پیتزا به‌صورت آنلاین در سال 1994، زمینه‌ساز به‌وجود آمدن این صنعت شد.

آمازون و ای‌بی که امروزه شهرت جهانی بسیاری دارند نیز فعالیت آنلاین خود را از سال 1995 و 1996 آغاز کردند. تجارت الکترونیک در این سال‌ها رشد بسیار زیادی داشته و افراد علاقه‌مند می‌توانند با ورود به این حوزه به‌موفقیت برسند. یادگیری دوره‌های سئو و طراحی سایت به شما در این مسیر کمک می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو