باغ باران یا رین گاردین (rain garden) با کمک کمی از مادر طبیعت، خطر سیل را کاهش می دهند. بیاموزید که چگونه یک کاشت به درستی می تواند باران را از خانه شما دور نگه دارد. باغ‌ها می‌توانند بیش از حد زیبا باشند—آنها می‌توانند غذا تهیه کنند، خانه یا حیاط شما را سایه‌اندازی کنند و حتی می‌توانند به دور کردن سیل از خانه شما کمک کنند. باغ های بارانی مناطق فرو رفته در چشم انداز شما هستند که به طور ویژه ایجاد و کاشته شده اند تا به مهار و کنترل بارندگی اضافی کمک کنند. در این مطلب از سلام دنیا درباره نحوه ساخت باغ باران (رین گاردین) صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ساخت رین گاردین یا باغ باران 

باغ های بارانی نه تنها به کاهش خطر سیل کمک می کنند، بلکه می توانند به کاهش آلودگی آب در جامعه شما نیز کمک کنند. همانطور که آب در باغ بارانی شما جریان می یابد، آلاینده ها و زباله هایی را که در غیر این صورت مستقیماً به نهرها و آبراهه های محلی می روند، فیلتر می کند. 


حتما بخوانید: چگونه گوجه فرنگی بکاریم


حتی در خشک‌ترین نقاط کشور، یک باغ بارانی می‌تواند به نوسانات بارندگی کمک کند (و حتی می‌تواند به بازپس‌گیری بارندگی اضافی کمک کند، در مناطقی که خشکسالی را تجربه می‌کنند). طراحی باغ باران فقط باید به محیط محلی متصل شود.

کلمن کازبی، مدیر پروژه در شرکت طراحی آنلاین منظر یاردزن، می گوید: صرف نظر از مکان، یک باغ بارانی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد، شدت و فراوانی بارندگی را در نظر می گیرد . "جزئیات ملک، شیب، اندازه و عمق باغ، انتخاب های گیاهی، و نرخ نفوذ خاک، همه باید در نظر گرفته شوند تا نوع رویدادهای بارانی را که احتمال وقوع آنها وجود دارد، کنترل کند."

باغ بارانی

نحوه ساخت آبپاش و آبیاری بارانی

1. نقطه مناسب را پیدا کنید

از آنجا که باغ بارانی شما در حال جمع آوری رواناب است، نمی خواهید آن را به خانه خود نزدیک کنید. به دنبال نقطه ای باشید که حداقل 10 فوت دورتر از خانه خود (و از خانه همسایه خود - شما نمی خواهید سیل را برای آنها بدتر کنید!). این نقطه باید در یک شیب پایین دور از خانه شما باشد، اما نه در پایین ترین نقطه - شما می خواهید یک نقطه امن دیگر که در آن در شدیدترین طوفان باران، آب بتواند از خانه دور شود.

باغ‌های بارانی مخصوصاً برای مکان‌هایی در نزدیکی محوطه‌های سخت مانند پاسیوها، راهروها یا پیاده‌روها مناسب هستند، جایی که می‌توانند به جمع‌آوری آبی که از آن سطوح می‌ریزد کمک کنند. از نواحی سایه چشم پوشی کنید—می خواهید جایی با حداقل مقداری نور خورشید که اجازه دهید آن ناحیه کاملاً خشک شود تا به محل پرورش پشه ها تبدیل نشود. و درختان معمولاً نیروگاه های زهکشی هستند، بنابراین باغ های بارانی را زیر درختان خود قرار ندهید. 


حتما بخوانید: نحوه کاشت صحیح گیاهان دارویی شفا بخش در خانه


به گفته موسسه Watershed، اگر در پیدا کردن یک نقطه خوب در زمین خود مشکل دارید، همیشه می توانید یک باغ کوچک بارانی را انتخاب کنید . یک گلدان ریزشکن، آب را از سیستم ناودانی شما سیفون می کند تا به گیاهان آبیاری کند، سپس سرریز از کف آن تخلیه می شود. (فقط مطمئن شوید که ناحیه کاشت چیده شده و شیبدار است تا سرریز از خانه شما خارج شود.)

2. مطمئن شوید که به سیم‌ها و لوله‌ها برخورد نخواهید کرد

وقتی در حال حفر باغ باران خود هستید، قطعاً نمی خواهید به لوله های آب و فاضلاب یا خطوط برق یا گاز خود آسیب برسانید. با تاسیسات محلی خود تماس بگیرید و مکان های خط را علامت بزنید تا بتوانید از آن مناطق دور شوید.اگر سیستم سپتیک دارید، همچنین می‌خواهید باغ باران را حداقل 25 فوت از سیستم دورتر و بالاتر از زمین شسته‌شوی نگه دارید. 

3. زهکشی منطقه را آزمایش کنید

کازبی می گوید: «عمق فرورفتگی مورد نیاز برای باغ بارانی شما بستگی به میزان رواناب و نوع خاک شما دارد. "شما می خواهید باغ بارانی شما یک باران معمولی را در عرض 24 ساعت جذب کند. اگر خاک شما به سرعت زهکشی می کند، می توانید عمیق تر بروید - اگر خاک رسی زهکشی ضعیفی دارد، فرورفتگی کم عمق تری می خواهید." 

طبق دفترچه راهنمای باغ باران نیوجرسی، مناطقی که می توانند 1.5 اینچ آب را در ساعت مدیریت کرده و تخلیه کنند، ایده آل هستند . بهترین راه تست؟ یک گودال آزمایشی کوچک به عمق 12 اینچ و عرض 4 تا 6 اینچ حفر کنید، یک بار آن را با آب پر کنید، سپس دوباره آن را پر کنید و اندازه گیری کنید که هر ساعت چقدر تخلیه می شود تا چهار ساعت آینده.

نحوه ساخت باغ باران 1

4. تصمیم بگیرید که چقدر آن را بزرگ کنید

عوامل زیادی در تصمیم گیری در مورد اینکه چقدر باغ بارانی خود را بزرگ کنید، از جمله اندازه زمین، مقدار مناطق غیر قابل نفوذ در زمین شما (مانند خانه، پاسیو، راهرو، استخر، و پیاده روها)، میزان باران می‌بارید، و اینکه آیا خاک به خوبی زه‌کشی می‌کند. 

برای اکثر خانه ها، یک باغ بارانی با عرض 100 فوت تا 300 فوت برای مدیریت روان آب کافی است، اما حتی اگر چنین فضایی ندارید، هر فضایی به شما کمک می کند. کازبی می گوید: برای املاک کوچک، مساحت کلی باغ بارانی خود را به گونه ای کاهش دهید که از فونداسیون ها و سازه ها فاصله ایمن داشته باشد. "در حالی که ممکن است تمام آب باران را در یک باغ کوچکتر نگیرید، باز هم تاثیری خواهید داشت."

اگر خاک شما زهکشی ضعیفی دارد، می خواهید یک باغ بارانی بزرگتر ایجاد کنید تا زهکشی بیشتری داشته باشد، در حالی که اگر خاک شنی و زهکشی خوبی دارید می توانید از باغ کوچکتر استفاده کنید. عمق ایده آل برای یک باغ بارانی بین 3 تا 8 اینچ است، با باغ های عمیق تر در خاک های شنی و کم عمق در خاک های رسی.

5. ورودی و خروجی ایجاد کنید

با ایجاد ورودی هایی که آب را به باغ باران هدایت می کند، تخلیه آب از خانه خود را آسان کنید. کازبی می‌گوید، می‌توانید برای کمک به برداشتن آب از مناطقی که روان‌آب دارند به باغ بارانی‌تان یک قلاب سنگی بگذارید.


حتما بخوانید: از بین بردن علف هرز با نمک، سرکه و آب جوش


پریزها همچنین در هنگام وقوع طوفان های بزرگ مفید هستند - آنها به برداشت آب اضافی از باغ باران کمک می کنند و آن را دورتر از خانه شما نگه می دارند. قرار دادن صخره‌ها یا زمین‌ها در اطراف لبه‌های باغ بارانی می‌تواند به مهار آب باران و جلوگیری از فرسایش کمک کند. 

6. زهکشی را با خاک مناسب حداکثر کنید

اگر در باغ بارانی خود خاک زهکشی ضعیفی دارید، می توانید آن را تعمیر کنید. مخلوطی از ماسه درشت، خاک سطحی لومی و کمپوست را به آن اضافه کنید تا خاکی با زهکشی عالی و سریع ایجاد کنید که به شکوفایی باغ بارانی شما کمک می کند.

نکته حرفه ای: هیچ پارچه بلوک علف های هرز را در باغ بارانی خود قرار ندهید، که می تواند زهکشی باغ باران شما را خراب کند.

آموزش لوله کشی آبیاری بارانی

7. گیاهان دوستدار باغ باران را انتخاب کنید

بدیهی است که اینجا جای گیاهانی نیست که دوست دارند خشک بمانند! کازبی می گوید: "گیاهانی که می توانند شرایط خاک بسیار مرطوب و نوسانات گسترده در رطوبت خاک را تحمل کنند، در باغ بارانی بهترین عملکرد را دارند." "گیاهان در حوضه یا پایین ترین نقطه باغ باران باید بتوانند رطوبت بیشتری و برای مدت طولانی تری نسبت به گیاهان اطراف آن تحمل کنند که سریعتر خشک می شوند." 

برای باغ بارانی خود، به گیاهان بومی نگاه کنید، که باید در آب و هوای محلی شما رشد کنند. کازبی می‌گوید: «آنها وقتی نوبت به کنترل فرسایش خاک، فیلتر کردن آلاینده‌ها و اجازه دادن به آب باران با سرعتی سازنده به زمین می‌رسد، کار می‌کنند.» کازبی استفاده از انواع جانکوس یا جگن را در مرطوب ترین قسمت باغ باران توصیه می کند. 


حتما بخوانید: بهترین گیاهان زمستانی مقاوم به سرما و یخبندان


گیاه یاب بومی بنیاد ملی حیات وحش می تواند گل ها، علف ها و درختچه های بومی ایده آل را به عنوان یک نقطه شروع عالی پیشنهاد کند. گیاهان چند ساله را انتخاب کنید تا نگهداری در باغ بارانی خود را به حداقل برسانید. 

برخی از گیاهان رایج دوستدار باغ بارانی هستند، عبارتند از:

  • میزبانان
  • سوزان چشم سیاه
  • گل مخروطی
  • ستاره ها
  • هالی

 گیاه دوستدار باغ بارانی

8. به باغ بارانی خود توجه کنید

مانند سایر قسمت های باغ شما، باغ بارانی شما به کمی توجه نیاز دارد تا واقعاً رشد کند. مراقب گیاهان، به خصوص در طول دوره‌های خشک طولانی، باشید تا ببینید آیا به آبیاری نیاز است یا خیر و به طور مرتب آن‌ها را علف‌کش کنید تا به گیاهان انتخابی‌تان فضایی برای رشد بدهید. (این امر به ویژه در چند سال اول مهم است، قبل از اینکه گیاهان واقعاً پر شوند و می توانند به خودی خود به جلوگیری از علف های هرز کمک کنند.)

همچنین می‌خواهید هر گونه زباله‌ای را که می‌تواند به جلوگیری از جریان آب کمک کند، پاک کنید - به‌ویژه اگر می‌دانید که یک بارندگی شدید در راه است. به این ترتیب، هیچ چیز باغ بارانی شما را از انجام وظیفه اش باز نمی دارد.

سخن آخر

با توجه به نکات آمده در این مطلب حالا دیگر می توانید یک باغ بارانی زیبا برای خود بسازید. امیدواریم از این مطلب استفاده و لذت برده باشید.