گل کوکب کوهی (Rudbeckia hirta) یا سوسن چشم سیاه که مورد علاقه گرده‌افشان‌ها هستند ، معمولاً از ژوئن تا آگوست شکوفا می‌شوند و اغلب مزارع باز را با زیبایی زرد طلایی خود می‌پوشانند. یاد بگیرید که چگونه از این گل وحشی بومی مراقبت کنید، چه زمانی آن را هرس کنید و چگونه بذرها را برای کاشت مجدد نگهداری کنید. نکات تخصصی ما در مورد کشت گل کوکب کوهی، برداشت پرباری را تضمین می کند. در این مطلب از سلام دنیا، ما به نحوه کاشت گل کوکب کوهی (سوسن چشم سیاه)، رشد و برداشت گل کوکب کوهی در باغ گیاهی خانه شما پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

اطلاعات اساسی در مورد گل کوکب کوهی

  • نام گیاه شناسی: Rudbeckia hirta و گونه های دیگر
  • نوع گیاه: گل
  • قرارگیری در معرض نور خورشید: خورشید کامل
  • زمان شکوفایی: تابستان
  • رنگ گل: نارنجی، قرمز، رنگ زرد
  • منطقه سختی: 3،4،5،6،7،8،9
  • ویژگی های خاص: پروانه ها را جذب می کند

حتما بخوانید: آموزش کاشت و پرورش گل رز در باغچه و شرایط نگهداری آن


چشم سیاه گل کوکب کوهی به مرکز قهوه ای تیره سر گل دیزی مانند آن اشاره دارد. عضوی از خانواده aster، Asteraceae و بومی شرق آمریکای شمالی است، در مناطق 3 تا 9 طبیعی شده است. و در حالی که برخی از کوکب کوهی ها نام های اضافی دارند - مانند گلوریوزا گلوریوزا - همه آنها متعلق به رودبکیا هستند. گل کوکب کوهی با برگ های 6 اینچ، ساقه هایی به طول بیش از 8 اینچ و گل هایی با قطر 2 تا 3 اینچ 1 تا 3 فوت یا بیشتر رشد می کنند.

پروانه ها، زنبورها و سایر حشرات برای شهد جذب گل ها می شوند. هنگامی که آنها شهد را می نوشند، گرده ها را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می کنند و باعث رشد دانه هایی در آن می شوند که می توانند به راحتی با باد حرکت کنند.  در باغ، آنها در مناظر، مرزها، باغ پروانه ها یا ظروف به خوبی عمل می کنند. همچنین، آنها گل های شاخه بریده برجسته هستند. گل های کوکب کوهی خورشید پرستانی هستند که مانند ناخن‌ها سرسخت هستند.

با این حال، از ازدحام بیش از حد این گیاهان یا آبیاری برگ های آنها (در مقایسه با سطح خاک) که می تواند منجر به بیماری قارچی شود، خودداری کنید . توجه داشته باشید که واریته ها می توانند سالانه، دو ساله یا چند ساله باشند. رودبکیا هیرتای محبوب به عنوان یک گیاه چند ساله با عمر کوتاه در نظر گرفته می شود. 

نحوه کاشت و برداشت گل کوکب کوهی 1

کاشت گل کوکب کوهی

گل کوکب کوهی در آفتاب کامل رشد می کند. آفتاب جزئی را تحمل می کند، اما شکوفا نمی شود. بهتر است خاک حاصلخیز (نه فقیر) باشد، اگرچه این گیاه می تواند شرایط سخت را تحمل کند.

زمان کاشت گل کوکب کوهی

  • گیاهان جدید را در بهار پس از عبور از همه خطرها بگذارید یا در پاییز بکارید. دمای مطلوب خاک برای جوانه زنی 70 تا 75 درجه فارنهایت است. در تابستان گرم از کاشت خودداری کنید.
  • در صورت کاشت بذر، بذرها را حدود 6 هفته قبل از متوسط ​​آخرین یخبندان بکارید.

نحوه کاشت گل کوکب کوهی

  • گیاهان باید 18 اینچ از هم فاصله داشته باشند. علف های هرز را بردارید و خاک را شل کنید. یک سوراخ چند اینچ بزرگتر از گیاه ایجاد کنید و در سوراخ قرار دهید. با خاک پر کنید، به آرامی بکوبید و به خوبی آبیاری کنید.
  • در صورت کاشت بذر در داخل خانه، بذرها را روی مخلوط اولیه بذر معمولی بپاشید. روی بذر را نپوشانید، زیرا برای جوانه زدن به نور نیاز دارند. نهال های خود را پس از رفع خطر یخبندان در فضای باز بکارید. از آنجایی که گل ها کوکب کوهی می توانند بین 12 تا 18 اینچ پخش شوند، دانه ها را نزدیک تر بکارید تا از پخش شدن زیاد جلوگیری شود، یا در فاصله بیشتری از هم بکارید تا مرز خوبی ایجاد کنید و از گسترش بیماری جلوگیری کنید.
  • گل کوکب کوهی از طریق خود بذری (پس از سال اول) و ریزوم های زیرزمینی پخش می شود. این می تواند منجر به سبقت گرفتن از سایر گل های مجاور شود.

حتما بخوانید: نکات مهم پرورش گل و گیاهان در خانه


رشد گل کوکب کوهی

  • گیاهان را به طور مرتب بررسی کنید تا ببینید آیا به آبیاری نیاز دارند یا خیر. از خشک شدن آنها خودداری کنید و از رطوبت بیش از حد روی برگها خودداری کنید، زیرا می تواند باعث بیماری شود. (فاصله مناسب برای گیاهان فراهم کنید.)
  • گل‌ها را در هر زمان از سال دم کنید (گل‌های پژمرده/مرده را بردارید) تا گلدهی طولانی‌تر شود و خود بذری به حداقل برسد.
  • برای کاهش خطر عفونت، مواد گیاهی مرده را در بهار حذف کنید.
  • انواع چند ساله را هر 3 تا 4 سال یکبار تقسیم کنید تا از سلامت گیاهان اطمینان حاصل کنید و از گسترش بیش از حد آن جلوگیری کنید.

آیا باید گل های کوکب کوهی را کند؟

وقتی صحبت از گل های کوکب کوهی به میان می آید، ترجیح می دهیم بریدن را تا بهار به تعویق بیندازیم. 

  • این گیاه مورد علاقه حیات وحش، حشرات بومی و پرندگان با دانه های خشک آن است.
  • علاوه بر این، پرندگان زمستان گذران از گیاهان و پوشش های زمین محافظت می کنند.
  • به علاوه، تپه شاخ و برگ ریشه ها را عایق می کند و از گیاه در زمستان محافظت می کند.

با این حال، سوزان‌های چشم‌سیاه، کاشف بزرگی هستند. برای جلوگیری از این امر، گلهای مصرف شده را درست در زیر تپه شاخ و برگ برش دهید.

نحوه کاشت و برداشت گل کوکب کوهی 2

واریته های توصیه شده گل کوکب کوهی

به‌علاوه گل های کوکب کوهی سنتی که قدشان 1 تا 3 فوت (یا بیشتر) است، گونه‌های کوتوله‌ای نیز وجود دارند که به بیش از 1 فوت نمی‌رسند (مناسب برای ظروف). واریته ها می توانند سالانه، دو ساله یا چند ساله باشند. گل کوکب کوهی محبوب کنار جاده‌ای  با گل‌های زرد پر زرق و برق  ، یک دوساله در طبیعت است، اما در باغ به‌عنوان یک گیاه چند ساله کوتاه‌مدت در نظر گرفته می‌شود. به وفور خود بذر می کند و به راحتی طبیعی می شود. اگر بذرها را 6 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان بکارید، در سال اول گلها را خواهید دید و ممکن است چند فصل دیگر برگردند (اما همیشه نمی توانید روی آن حساب کنید). برخی از هیبریدهای متعدد آن عبارتند از:

  • Autumn Colors: گل های زرد، نارنجی، قرمز و قهوه ای. ساقه های 18 تا 24 اینچی
  • Becky Mixed: گل‌های زرد لیمویی، زرد طلایی، قرمز تیره و قرمز مایل به قهوه‌ای. ساقه های 10 تا 16 اینچی
  • Prairie Sun: برنده منتخب سراسر آمریکا. گلهای نارنجی روشن 4 تا 6 اینچی که در نوک آنها به رنگ زرد محو می شوند. ساقه های 28 تا 23 اینچی. 
  • Sonora: گلهای طلایی بزرگ با مرکزهای بزرگ قهوه ای شکلاتی. ساقه های 12 تا 16 اینچی
  • Toto Gold: نوع کوتوله; گل های زرد کلاسیک با مرکز سیاه؛ ساقه های 12 تا 16 اینچی؛ ایده آل برای ظروف

حتما بخوانید: تکثیر و شرایط نگهداری گیاه زنبق سیبری


همچنین گیاهان چند ساله واقعی و طولانی مدت وجود دارند که سال به سال بازمی گردند و شکوفا می شوند.

  • Goldsturmm black-eyed Susans (Rudbeckia fulgida Goldstrum): که به دلیل ماندگاری طولانی و گیاهی معمولی در باغ های اواخر تابستان و پاییز شناخته می شود.
  • Sweet black-eyed Susans (Rudbeckia subtomentosa): دارای گل های بلندتر و ایده آل برای باغ یا علفزار طبیعی تر
  • Gloriosa Daisies (Rudbeckia hirta Gloriosa): ارتفاع 12 تا 36 اینچ دارد و سایه جزئی را تحمل می کند. گل های دو رنگ غول پیکر.

نحوه کاشت و برداشت گل کوکب کوهی 3

نکته: برخی از واریته‌های رودبکیا یکساله هستند، مانند Clasping Sunflower the ( Rudbeckia amplexicaulis )، یک گیاه کم‌رشد برای جلوی باغ‌های مرزی.

برداشت گل کوکب کوهی

گل ها را برای نمایش درست قبل از باز شدن کامل جوانه ها ببرید. از شکوفه های بزرگ به عنوان قسمت مرکزی و از شکوفه های کوچکتر به عنوان برجسته استفاده کنید. هر روز آب آن را عوض کنید تا تازه بمانند. عمر گلدان 8 تا 10 روز است.

آفات و بیماری های گل کوکب کوهی

  • گل های کوکب کوهی  گیاهان مقاوم در برابر آهو هستند.
  • بیماری ها:  سفیدک پودری ، زردآلو، سوختگی بوتریتیس، سوختگی جنوبی، لکه زاویه دار برگ، لکه برگی قارچی، سفیدک کرکی، زنگ ، لکه سفید، پژمردگی ورتیسیلیومی.
  • آفات:  شته ها ، نماتدها،  راب ها و حلزون ها

حتما بخوانید: از بین بردن علف هرز با نمک، سرکه و آب جوش


نحوه جمع آوری بذرهای گل کوکب کوهی

هنگامی که سر دانه ها خشک و قهوه ای شدند، نوبت به قیچی کردن تعدادی از ساقه ها می رسد. سر دانه ها را از ساقه جدا کرده و در یک شیشه کوچک بریزید. درب آن را ببندید و تکان دهید تا سر دانه ها شل شود. سپس سر دانه ها را از شیشه داخل صافی که یک تکه کاغذ سفید زیر آن ریخته اید بریزید. سر دانه ها را در الک با انگشتان خود بشکنید. دانه ها جدا می شوند و از طریق الک روی کاغذ می افتند! کاغذ را از وسط تا کنید و آن دانه ها را با دقت در یک پاکت کاغذی بریزید. پاکت را ببندید و برچسب بزنید و آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نحوه کاشت و برداشت گل کوکب کوهی 4

بیشتر بدانید: گل کوکب کوهی به معنای عدالت است.  نام جنس Rudbeckia به دانشمندان سوئدی اولاوس رودبک (1630-1702) و پسرش اولوف رودبک (1660-1740) افتخار می کند. نام گونه hirta به معنی "مودار" است و به موهای کوتاهی که برگها را می پوشاند اشاره دارد.

سخن آخر

در این پست ما به اطلاعات اساسی در مورد گل کوکب کوهی؛ کاشت؛ رشد و برداشت گل کوکب کوهی پرداختیم. امیدواریم این روش ها به شما در کاشت و پرورش گل کوکب کوهی کمک کرده باشند. در صورت مفید بودن مقاله، لطفاً آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.