اگر دندان های شیری کودک را درمان نکنیم چه می شود؟

منبع: فوت و فن

2

1402/5/14

12:24


دندانهای شیری کودکان که به تعداد بیست عدد هستند در صورت عدم مراقبت کافی دچار پوسیدگی می شوند. پوسیدگی ها گاهی وسیع می شوند و دندان های شیری نیاز به درمان هایی مانند عصب کشی و روکش پیدا می کنند

اگر دندان های شیری کودک را درمان نکنیم چه می شود؟

دندانهای شیری کودکان که به تعداد بیست عدد هستند در صورت عدم مراقبت کافی دچار پوسیدگی می شوند. پوسیدگی ها گاهی وسیع می شوند و دندان های شیری نیاز به درمان هایی مانند عصب کشی و روکش پیدا می کنند

وقتی دندانپزشک متخصص کودکان پیشنهاد درمان های لازم را به والدین می دهد بعضی از والدین با این سوال مواجه می شوند که دندان شیری موقتی است و می افتد پس چرا باید آنها را درمان کنیم؟

دندان های شیری خلفی تا ده الی دوازده سالگی و دندانهای شیری قدامی تا حدود هفت سالگی در دهان باقی می مانند.

این دندانها در جویدن و همین طور نگه داشتن فضا برای رویش صحیح دندان های دائمی نقش دارند. به همین دلیل دندانپزشک متخصص کودکان با درمان هایی نظیر عصب کشی ، ترمیم یا روکش سعی در حفظ دندانهای شیری کودک دارد در صورتی که به هر دلیلی نشود دندان را نگه داشت و دندان شیری کشیدنی باشد باید جای دندان کشیده شده فضانگهدار قرار داده شود.

زیرا با از دست رفتن دندان های شیری زوودتر از زمان مقرر فضای مورد نیاز رویش  دندان دائمی از دست می رود.

کودکانی که دندان های پوسیده دارند معمولا بدغذا تر هستن  و شاید مشکلاتی مثل درد یا ابسه ها و عفونت های دندانی و یا بوی بد دهان را تجربه کنند.

اگر کودک تحمل درمان های دندانپزشکی را نداشت و با دندانپزشک متخصص کودکان همکاری نکرد چه کار کنیم؟

در مرحله اول دندانپزشک متخصص کودکان سعی می کند با روش های روانشناسی کودک را برای درمان دندانپزشکی آماده کند

ولی اگر سن کودک شما کم باشد یا کودک دندانهای پوسیده زیادی داشته باشد یا اضطراب و ترس از دندانپزشکی داشته باشد باید در شرایط آرامبخشی یا بیهوشی درمان دندانهای کودک را انجام داد.
این روش ها کاملا علمی و پذیرفته شده می باشد و در صورتی که در مراکز مجهز و زیر نظر متخصص بیهوشی و دندانپزشک متخصص کودکان انجام شوند هیچ خطری برای رشد و هوش و حافظه و سلامتی کودک ندارند.

اگر دندانپزشک متخصص کودکان برای کودک شما تشخیص درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی را داد بهتر است زودتر این کار انجام شود زیرا  به تعویق انداختن آن باعث افزایش پوسیدگی ها شده و احتمال نیاز به کشیدن دندانهای کودک بالاتر می رود.

سلامت دهان و دندان کودک بر وضعیت سلامت کل بدن کودک تاثیرگذار بوده و باید به آن توجه زیادی شود.

کودکان از هنگامی که دندانهای شیری آنها رویش می کند باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان ویزیت شوند و دندانپزشک متخصص کودکان علاوه بر توصیه های پیشگیری از پوسیدگی به والدین درمان دندانهای پوسیده را قبل از پیشرفت آنها شروع می کند. بهترین زمان ملاقات با دندانپزشک متخصص کودکان حدود یکسالگی است.

در این سن کودکان در آغوش والدین معاینه می شوند و توصیه های لازم برای پیشگیری از پوسیدگی به والدین داده می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو