انواع کاکتوس: 10 گونه زیبا که می‌توانید در خانه پرورش دهید!

منبع: خبرنما

4

1402/5/16

14:03


کاکتوس از گیاهان آپارتمانی محبوب است که نه تنها همیشه سبز است و عمر طولانی دارد، بلکه به مراقبت کمی هم نیاز دارد. فکرش را بکنید، هر گوشه خانه یکی از انواع کاکتوس را با رنگ و اندازه‌های مختلف داشته باشید، آن وقت از حس شادابی و تازگی خانه تان به وجد خواهید آمد…

انواع کاکتوس: 10 گونه زیبا که می‌توانید در خانه پرورش دهید!

کاکتوس از گیاهان آپارتمانی محبوب است که نه تنها همیشه سبز است و عمر طولانی دارد، بلکه به مراقبت کمی هم نیاز دارد. فکرش را بکنید، هر گوشه خانه یکی از انواع کاکتوس را با رنگ و اندازه‌های مختلف داشته باشید، آن وقت از حس شادابی و تازگی خانه تان به وجد خواهید آمد.

بله، شما می توانید گیاهان کاکتوس را در خانه پرورش دهید

کاکتوس‌ها در صورت رعایت چند مرحله مراقبتی ساده، گیاهان زیبا و خیره کننده ای می‌شوند که جلوه چشم نوازی به خانه و آپارتمانتان می‌دهند. برای گیاهان کاکتوس بیابانی، نور کافی آفتاب یا نور روشن داخل خانه، خاکی که به خوبی زهکشی شده باشد، رطوبت کم و متوسط کافی است.

اما برای کاکتوس‌های جنگلی این شرایط کمی فرق می‌کند، زیرا این گیاهان به رطوبت بیشتر و نور کمتر نیاز دارند. ما در این مقاله 10 نوع کاکتوس خانگی معرفی می‌کنیم که می‌توانید در آپارتمانتان پرورش دهید.

کاکتوس کریسمس

انواع کاکتوس

کاکتوس کریسمس (Schlumbergera spp.) در روزهای سرد زمستان باعث شادابی خانه تان می‌شود. این نوع کاکتوس شبیه کاکتوس عید پاک (Rhipsalidopsis) است و گاهی اوقات کاکتوس میگو هم نامیده می‌شود. این گیاه بومی آمریکای جنوبی در جنگل‌های سایه دار جنوب شرقی برزیل، روی سنگ یا زیر خاک رشد می‌کند.

کاکتوس‌های کریسمس دو بار در سال به طور طبیعی شکوفه می‌دهند. چرخه‌های شکوفه‌دهی آن‌ها گرما-فتوپریودیک است، به این معنی که دما و طول روز باعث شکوفایی گل‌هایش می‌شود. جوانه‌های گل زمانی ظاهر می‌شوند که دما به طور مداوم در محدوده 4 تا 10 درجه سانتیگراد کاهش یابد یا اگر یک روز کامل گلدان کاکتوس تان را 14 ساعت در تاریکی مطلق قرار دهید، شاهد گلدهی آن خواهید بود.

کاکتوس ساگوارو

این نوع کاکتوس که بومی صحرای سونوران مکزیک، کالیفرنیا و آریزونا است، رشد کندی دارد اما ارتفاع آن تا 15 متر و ضخامتش تا 3 متر می‌رسد. ساگوارویی با این اندازه، اگر به خوبی آبرسانی شود، حدود 544 کیلوگرم وزن خواهد داشت. اولین زمان گلدهی ساگوارو در 50 سالگی و قبل از رشد شاخه‌ها در سن 75 سالگی آن است.

ساگواروها می‌توانند 200 سال زندگی کنند و با ریشه‌های خیلی عمیق می‌توانند به آب‌های زیرزمینی پایین تر از سطح خاک هم دسترسی پیدا کنند. با این حال کاکتوس ساگوارو می‌تواند جزء گیاهان آپارتمانی کم‌نظیر باشد.

کاکتوس بشکه ای یا خمره ای

کاکتوس‌های بشکه ای کاکتوس‌های چاق و گردی هستند که از صحرای جنوب غربی آمریکای شمالی می‌آیند. آن‌ها تا 100 سال عمر می‌کنند و به کمتر از 91 سانتی متر قد می‌رسند.

کاکتوس‌های بشکه ای گیاهان زینتی زیبایی هستند که به دلیل گل‌های زرد، نارنجی، صورتی یا قرمزشان مورد پسند مردم قرار می‌گیرند.

خار این کاکتوس‌ها متنوع بوده، دراز، متراکم و نوک تیز هستند.

کاکتوس گلابی خاردار یا اپونتیا

کاکتوس‌های گلابی خاردار از جنس اپونتیا هستند و از مقاوم ترین نوع کاکتوس‌ها محسوب می‌شوند چرا که در دمای زیر صفر درجه هم زنده می‌مانند. باغبانان در سرتاسر آمریکای شمالی گلابی‌های خاردار را در مکان‌های خشک و آفتابی و داخل خانه در اتاق‌هایی با نور مناسب پرورش می دهند. اگر تنها کمی به آن‌ها توجه کنید شاهد گل و میوه این کاکتوس گلابی خاردار هم خواهید بود.

کاکتوس ماه یا کاکتوس چانه

کاکتوس چانه یا ماه، در رنگ‌ها، شکل‌ها و ارتفاع متفاوت یافت می‌شود. این نوع کاکتوس را باید در گلخانه‌ها پرورش دهید اما خوب گزینه مناسب یک کاکتوس خانگی هم به حساب می‌آید. یکی از جذابیت‌های این کاکتوس رنگ‌های مختلف آن است.

شما می توانید کاکتوس ماه را در رنگ‌های قرمز روشن، صورتی، زرد و نارنجی پیدا کنید. اگر می‌خواهید این گیاه خانگی رشد خوبی داشته باشد حتما آن را در معرض نور خورشید قرار دهید.

کاکتوس ژیمنوکالیسیوم

این نوع کاکتوس بیشتر در آمریکای جنوبی یافت می‌شود و بومی همین منطقه است. کاکتوس ژیمنوکالیسیوم هیچ تیغی ندارد. برخی از این کاکتوس‌ها با نور خورشید و برخی در سایه رشد می‌کنند.

کاکتوس عید پاک

یکی دیگر از کاکتوس‌های خانگی کاکتوس عید پاک نام دارد که بیشتر در کشور برزیل رشد می‌کند. در پایان فصل سرما و شروع فصل بهار گل می‌دهد که گل‌های آن به رنگ سفید، نارنجی و بنفش کم رنگ است. تیغ‌های این نوع کاکتوس روی هم جمع می‌شوند و ظاهر خاص و متفاوتی به این کاکتوس می‌دهند.

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس یا کاکتوس گوش خرگوشی

این نوع کاکتوس بومی کشور مکزیک است که گوش خرگوشی هم نامیده می‌شود زیرا دارای دو بالشتک شبیه گوش‌های خرگوش است. این کاکتوس گوش خرگوشی روی بالشتک‌هایش تیغ‌های قهوه ای دارد. همچنین تا حدود 60 تا 90 سانتی متر رشد می‌کند.

اگر در فصل تابستان نور کافی خورشید به آن بتابد، گل‌های سفید و میوه‌های بنفش رنگ خواهد داد.

کاکتوس ستاره ای یا آسترو فیتوم آستریاس

شکل و ظاهر کاکتوس ستاره ای گرد و کروی است که به هشت قسمت تقسیم بندی شده است. این کاکتوس پر از کرک‌های سفید و نقاط کوچک سفید رنگ است. در واقع اگر می‌خواهید یکی از انواع کاکتوس‌ها را برای خانه تان انتخاب کنید، کاکتوس ستاره ای بهترین گزینه است. این کاکتوس در بهار گل‌های زرد رنگ دارد که قطر آن به 5 تا 15 سانتی متر می‌رسد.

کاکتوس مامیلاریا‌هانیانا یا کاکتوس بانوی پیر

کاکتوس مامیلاریا‌هانیانا یا کاکتوس بانوی پیر یکی از پرطرافدارترین کاکتوس‌های خانگی است که تقریبا 250 نوع دارد. این کاکتوس تیغ دار در فصل بهار گل‌های کوچک صورتی یا بنفش رنگ می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو