نقد فیلم Gran Turismo 2023 ؛ محبوب ترین ماشین سواری در سینما

نقد فیلم Gran Turismo 2023 ؛ محبوب ترین ماشین سواری در سینما


منبع: فیگار

2

1402/5/18

15:59


Gran Turismo 2023 عنوان جدید یکی از مهم‌ترین آثار سال 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد فیلم Gran Turismo 2023 خواهیم پرداخت.

نقد فیلم Gran Turismo 2023 ؛ محبوب ترین ماشین سواری در سینما

Gran Turismo 2023 عنوان جدید یکی از مهم‌ترین آثار سال 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد فیلم Gran Turismo 2023 خواهیم پرداخت.

گرن توریسمو یا همان Gran Turismo، یک فیلم درام ، ورزشی ، بیوگرافی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی نیل بلوم‌کمپ بر اساس فیلمنامه‌ای از جیسون هال و زک بایلین است که توانست پس از اکران خود، در بخش تحلیل فیلم سینمایی Gran Turismo ، نقدهای خوبی دریافت کند.

این بازی توسط Columbia Pictures ، PlayStation Productions ،2.0 Entertainment و Trigger Street Productions تولید شده و بر اساس بازی‌های ویدئویی شبیه‌سازی مسابقه‌ای به همین نام است و هم بر اساس داستان واقعی Jann Mardenborough، یک بازیکن نوجوان Gran Turismo می‌باشد.

نقد فیلم Gran Turismo 2023

نقد و بررسی فیلم گرن توریسمو

شما می‌توانید فهرست نقد فیلم Gran Turismo 2023 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد فیلم Gran Turismo 2023

نقد و بررسی فیلم گرن توریسمو

Gran Turismo در 30 ژوئیه 2023 در Circuit de Spa-Francorchamps بلژیک به نمایش درآمد و در 9 آگوست 2023 در بریتانیا اکران شد. این فیلم در 11 آگوست 2023 در ایالات متحده اکران محدودی را دریافت خواهد کرد. انتشار گسترده در 25 آگوست 2023 توسط Sony Pictures Releasing است. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد که در ادامه به بررسی فیلم Gran Turismo خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2023

بهترین فیلم های 2023

درباره فیلم

نقد فیلم Gran Turismo 2023

تحلیل فیلم سینمایی Gran Turismo

ساخت فیلمی بر اساس Gran Turismo، در جولای 2013 با تهیه کنندگی مایکل دی لوکا و دانا برونتی و فیلمنامه‌ای توسط الکس تسه فاش شد. جوزف کوسینسکی قرار بود در ژوئن 2015 این فیلم را بر اساس فیلمنامه جدیدی از جان و اریش هوبر کارگردانی کند.با این حال، نسخه Kosinski از فوریه 2018 دیگر جلو نمی‌رفت. در ماه مه 2022، اعلام شد که فیلم دوباره در حال توسعه است و بلوم‌کمپ برای کارگردانی آن در ژوئن پیوست.

بازیگران اصلی در سپتامبر 2022 معرفی شدند. فیلمبرداری در همان ماه در مجارستان آغاز شد و در دسامبر به پایان رسید. Jouffret از سیستم توسعه، جداسازی Rialto دوربین‌های Sony Venice 2 استفاده کرد تا سنسورها را در مکان‌های تنگ خودروها، دور از بدنه دوربین اصلی قرار دهد.

نقد فیلم Gran Turismo 2023

نقد فیلم Gran Turismo 2023

بررسی فیلم Gran Turismo

این فیلم به‌جای اینکه پذیرش بازی ویدیویی که الهام‌بخش آن است باشد، شبیه‌سازی سینمایی می‌باشد که یک فیلم کوتاه قابل اعتماد از گری هالیول هورنر را به نمایش می‌گذارد. قرار دادن اتفااقات ریسینگ ، به همراه یک اتفاق بیوگرافی در Gran Turismo وجود دارد که مزمن، یا مخاطره آمیز است.

با الهام از تجربیات زندگی واقعی نوجوان بریتانیایی Jann Mardenborough، که مهارت پلی استیشن او این شانس را برایش به ارمغان می‌آورد تا به عنوان یک بازیکن به رقابت بپردازد. راننده مسابقه واقعی در آکادمی GT، تبلیغی با حمایت نیسان که قصد دارد دوباره خودروهای خودش را در عموم جلب کند، قابل توجه است.

شات‌ها و جلوه‌های ویژه که نشان می‌دهند بدنه به‌طور جادویی در اطراف جان قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که گرافیک بازی دستکاری شده است. این فیلم، تنها در هنگام تصادف یا برخی از سکانس‌های مخاطره‌آمیزش خطا دارد.

Tonally Gran Turismo در تلاش است تا تصمیم بگیرد که آیا این یک درام، کمدی، اکشن ویژه است یا یک ادای احترام به Jann Mardenborough. اما در نهایت، این تجارت است که پیروز می‌شود و همین اتفاق است که باعث می‌شود این فیلم ضعیف بشود.

تلاش بیش از اندازه هر شرکت، برای نشان دادن خودش به عنوان یک عنصر محبوب در بین مردم، چیزی است که بیشتر از یک فیلم مسابقه‌ای یا حتی بیوگرافی از آن انتظار داریم. شاید اگر این فیلم، با قدرت اسپانسرینگ و مارکت فراوانی ساخته نمی‌شد، می‌توانستیم فیلم جذاب‌تری ببینیم که فقط مسابقه‌های هیجان‌انگیز دارد، اما تبلیغات پشت این فیلم، ضعف داستان را به نمایش می‌گذارد.

نقد فیلم Gran Turismo 2023

نقد فیلم Gran Turismo 2023

نقد فیلم Gran Turismo 2023

سونی برای آخرین اقتباس از بازی‌های ویدئویی خود، به ماشین‌های مسابقه‌ای روی می‌آورد که حس سرعت مافوق صوت را با داستانی واقعی و توسعه شخصیت‌های دلپذیر ترکیب می‌کند. در این فیلم، Mardenborough کانون اصلی توجه شماست.

نوجوانی خوش دست که به طور نامتناسب به آهنگ‌های آرام ساکسیفونیست کنی جی و انیا قبل از مسابقه گوش می‌دهد که همین سکانس، یکی از معدود لحظات طنز فیلم را رقم می‌زند. لحظات رشد شخصیت، خواه مربوط به والدین یا علایق عاشقانه می‌باشد و اغلب توسط کسی که تلاش می‌کند اهمیت رانندگی ماشین‌ها در مسیر یا نماهای نزدیک از دنده‌ها را توضیح دهد، قطع می‌شود و برای همین، ما عمق شخصیتی کارکتر اصلی خود را که این فیلم بیوگرافی اوست را به خوبی نداریم.

این فیلم، به عمق رابطه بین والدین و فرزند نمی‌پردازد و همچنین فشارهای ناشی از انتظار بر ذهن‌های جوان را نیز کشف نمی‌کند؛ زیرا آنها برای دنبال کردن رویاها تلاش می‌کنند. تنها پیامی که از صحنه تصادف نوربرگ رینگ به دست آمد این بود که ورزش موتوری خطرناک است که به سختی پیشگام احساسات می‌باشد.

برای طرفداران بازی نیز، قدردانی وجود ندارد. این فیلم، با کمترین دانش از بازی به کار خود ادامه می‌دهد؛ اما قطعا برای کسانی که عاشق بازی‌های ریسینگ هستند، مناسب است.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم Gran Turismo 2023

نقد فیلم Gran Turismo 2023

بررسی‌های اولیه برای Gran Turismo متفاوت بود. در وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes، این فیلم 53 درصد از 43 نقد منتقد، با میانگین امتیاز 5.5/10 را دریافت کرد. متاکریتیک نیز که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 17 منتقد، امتیاز 47 از 100 را به فیلم اختصاص داد که نشان دهنده “بررسی‌های متوسط” است.

این فیلم به دلیل استفاده از تصادف Mardenborough در نوربرگ رینگ Nordschleife به عنوان یک عنصر روایی مورد انتقاد قرار گرفت، جایی که نیسان GT-R Nismo او هوا را گرفت و از روی حصار به سمت تماشاگران چرخید و یک تماشاگر را کشت.

در فیلم، تصادف به عنوان یک لحظه انگیزشی برای ماردنبورو به تصویر کشیده شد که او را به سکوی پایانی منتقدان سوق داد. این موضوع به دلیل بی مزه بودن و سرزنشی بودن، مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت.

اولی ولش، در نقد خود برای Polygon نوشت:

یک جنبه به خصوص نگران‌کننده در نحوه همکاری نویسندگان American Sniper Jason Hall و Creed III وجود دارد. زک بایلین، یکی از نویسندگان این فیلم، این تصادف را به تصویر می‌کشد، یک اتفاق عجیب در پیست نوربرگ رینگ که باعث کشته شدن یک تماشاگر شد. در حالی که تصادف تقریباً همان‌طور که به تصویر کشیده شد اتفاق افتاد. فیلمنامه هال و بایلین آن را تغییر می‌دهد تا آن را به عنوان یک شکست تعیین کننده و انگیزشی در سفر قهرمان ماردنبورو به سکوی خود در لمانز به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Gran Turismo 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو