نقد انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse

منبع: فوت و فن

5

1402/5/19

15:47


وقتی فیلم مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse) در سال 2018 میلادی روی پرده سینماها اکران شد، کاملاً مشخص بود که استودیو انیمیشن‌سازی سونی اثری خاص را در اختیار دارد

نقد انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse

وقتی فیلم مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse) در سال 2018 میلادی روی پرده سینماها اکران شد، کاملاً مشخص بود که استودیو انیمیشن‌سازی سونی اثری خاص را در اختیار دارد و با ساخت دنباله آن به نام انیمیشن مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Across the Spider-Verse) این شرکت توانسته این مجموعه را به یکی از بهترین فرنچایزهای سینمایی برتر تاریخ سینما تبدیل کند.

واکیم دوس سانتوس، کمپ پاورز و جاستین کی تامپسون سکان کارگردانی انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» را در دست داشتند و فیلم‌نامه آن را نیز فیل لرد، کریس میلر و دیوید کالاهام قلم زده‌اند. این انیمیشن از ابتدا تا انتها فوق‌العاده بوده و با انیمیشن هنری زیبا، خطرات و احساسات را بالا برده است.

داستان انیمیشن مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی

انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» حدود یک سال پس از اتفاقات انیمیشن قبلی را در پیش می‌گیرد و داستان مایلز مورالز با صداپیشگی شمیک مور را دنبال می‌کند که بیشتر و بیشتر در نقش مرد عنکبوتی جای گرفته و این در حالی است که او دلتنگ دوستانش به‌خصوص گوئن استیسی با صداپیشگی هیلی استاینفلد شده است.

گوئن برای اینکه بتواند شروری به نام اسپات با صداپیشگی جیسون شوارتزمن را شکست بدهد به سراغ مایلز می‌آید و مایلز نیز مصمم است تا به دوست خودش کمک کند تا بتواند این تهدید علیه مولتی‌ورس را از بین ببرند. برای این کار نیز گوئن و مایلز به ملاقات میگل اوهارا با صداپیشگی اسکاز آیزاک، جسیکا درو با صداپیشگی ایسا رای و بقیه جامعه عنکبوتی می‌روند.

با این حال، مایلز و میگل در نحوه برخورد با اسپات اختلاف نظر دارند و همین نیز باعث می‌شود تا مایلز در مقابل مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ و بقیه اعضای جامعه عنکبوتی قرار بگیرد و این در حالی است که او تلاش دارد تا به خانه‌اش و پیش والدینش به نام جفرسون با صداپیشگی برایان تایری هنری و ریو با صداپیشگی لونا لورن ولز بازگردد.

رویکرد احساسی و عاطفی داستان

در حالی که انیمیشن اول مایلز مورالز را نشان می‌داد که سعی داشت تا با قدرت‌های خودش کنار بیاید و یاد بگیرد چطور یک ابرقهرمان باشد، انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» داستان را به مرحله بعدی و منطقی می‌برد و مایلز را به‌عنوان نوجوانی نشان می‌دهد که می‌خواهد تعلق داشته باشد. از همین طریق نیز باورهای مایلز نه‌تنها نسبت به خودش بلکه در ارزش‌هایش به‌عنوان یک قهرمان توسط تعاملاتش با گوئن، میگل و بقیه اعضای جامعه عنکبوتی به آزمایش گذاشته می‌شود.

با این حال، این تعاملات مایلز با پدر و مادرش هستند که واقعاً پایه‌های فیلم را محکم کرده و احساسات زیادی به آن داده‌اند. این یک خط داستانی بسیار پیچیده‌تر از لحاظ داستانی برای این فیلم است اما با مضامین فیلم به‌خوبی کنار آمده است. اگرچه خط عاطفی فیلم قبل از پایان حل شده، باید توجه داشت که انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان عنکبوتی» تنها نیمه اول داستان است که باقی آن در فیلم بعدی آن یعنی انیمیشن مرد عنکبوتی: آن‌سوی دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Beyond the Spider-Verse) روایت خواهد شد.

انیمیشن‌سازی عالی

جدای از احساسات و عواطفی که در انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» وجود دارد، کارگردان‌ها در زمینه انیمیشن نیز محدودیت‌ها را کنار زدند. انیمیشن اول به‌خوبی نحوه استفاده سبک‌های متفاوت انیمیشن برای هر کدام از شخصیت‌ها را نشان داده بود و انیمیشن دوم نیز همین رویکرد را در پیش گرفته و کاراکترهای گسترده‌ای از دنیای عنکبوتی را با سبک‌های مختلف انیمیشن‌سازی به نمایش گذاشته است.

از نظر شخصیت‌های اصلی به جز شخصیت اسپایدر پانک، باید گفت که سبک‌های انیمیشن آن‌ها اندکی به هم شباهت دارند اما از لحاظ بصری آن‌قدر اتفاق در این اثر جریان دارد که چشم انسان نمی‌تواند به‌خوبی متوجه این موضوع شود. انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میای دنیای عنکبوتی» نیز همانند فیلم اول، موسیقی را به‌خوبی در بافت خودش گنجانده است.

صداپیشه‌های توانمند

بازیگران اصلی انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» به‌خوبی مکمل جنبه بصری خارق‌العاده و تماشایی فیلم هستند و توانستند نقش‌آفرینی‌های زیبایی را ارائه بدهند. شمیک مور موفق شده تا مایلز مورالز را به‌عنوان شخصیتی بالغ‌تر و مرد عنکبوتی با اعتماد به نفس‌تری نشان بدهد و این در حالی است که همچنان آسیب‌پذیری یک نوجوان را می‌توان در این شخصیت مشاهده کرد.

هیلی استاینفلد نیز در نقش گوئن برجسته است و حضور پررنگ‌تری در انیمیشن «مرد عنکبوتی: در دنیای عنکبوتی» دارد؛ این انیمیشن داستان خاستگاه این شخصیت را به نمایش در می‌آورد و رابطه او با پدرش جورج استیسی با صداپیشگی شیا ویگهام را نیز به تصویر می‌کشد. برایان تایری هنری و لورا لورن ولز نیز صداپیشگی بسیار خوبی در نقش جفرسون و ریو داشتند و با شمیک مور همکاری خوبی داشتند تا به بهترین شکل پویایی خانوادگی را زنده کنند. بقیه صداپیشه‌ها نیز عالی بودند ولی هیچ کدام نتوانستند درخششی فراتر از شمیک مور و هیلی استاینفلد داشته باشند.

سخن پایانی

در نهایت، انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» فقط یک انیمیشن خارق‌العاده نیست بلکه فیلمی کامل و درخشان به شمار می‌رود. این اثر نوعی فیلم ابرقهرمانی است که فراتر از این ژانر است و با داستانش درباره بزرگ شدن برای همه سنین مناسب خواهد بود و این در حالی است که به مرد عنکبوتی‌های متعدد ادای احترام می‌کند.

به این ترتیب، انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» اثری است که باید حتماً دید و به نظر می‌رسد که همانند فیلم قبلی‌اش، بتواند عملکرد قابل‌توجهی در مراسم اسکار داشته باشد. این اثر به قدری خیره‌کننده و از لحاظ احساسی غم‌انگیز است که ارزش چندین مرتبه دیدن را دارد و بدون شک نیز در هر بار تماشا سرگرم‌کننده و جذاب خواهد بود.

امتیاز منتقد: ۴.۵ از ۵

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو