چطور انگیزه برای تغییر در وجودمان را افزایش دهیم

چطور انگیزه برای تغییر در وجودمان را افزایش دهیم


منبع: آرگا

4

1402/5/19

22:08


یکی از بزرگترین مشکلات انسان نداشتن انگیزه در زندگی است که شرایط را برای او سخت کرده است. ایجاد انگیزه برای تغییر یکی از مهم ترین وظایفی است که از همان ابتدا به انسان داده شده است. اما مهم این است که بدانید چگونه برای تغییر در خودتان انگیزه ایجاد کنید.

همه ما به خوبی می ‌دانیم که انگیزه عنصری حیاتی برای دستیابی به اهداف در زندگی شخصی و کاری است. با این حال اگر منتظر هستید که انگیزه‌ مانند طوفان به همراه رعد و برق ناگهانی اتفاق بیفتد، احتمال این که یک قدم به سمت هر هدفی بردارید، بسیار کمتر خواهد بود. حتی اگر هدف بسیار مطلوبی در ذهن تان دارید، خیلی راحت می‌ توانید انگیزه خود را از طریق عقب انداختن کارها یا بی‌ صبری کاهش دهید. در ادامه به راهکارهایی اشاره می کنیم که می تواند انگیزه شما را برای ایجاد تغییر در زندگی روزمره افزایش دهد.

راهکارهایی جهت ایجاد انگیزه برای تغییر

در ادامه به راهکارهای مؤثر جهت افزایش انگیزه خواهیم پرداخت:

ایجاد انگیزه برای زندگی

۱. به جای وقت تلف کردن، اقدام کنید

ابتدا بهتر است به جای وقت تلف کردن به دنبال اقدام کردن باشید. شروع کردن بدون اتلاف وقت بسیار اهمیت دارد. چقدر برای شروع انجام کاری سختی کشیده اید و به خودتان یادآور شدید که اگر فقط می توانستید شروع خوبی داشته باشید، چقدر خوب می ‌شد؟ در واقع شما نمی ‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد. حتی نمی ‌دانید که اتفاقات چطور در آینده شکل می ‌گیرند. پس چگونه می ‌توانید موفق شوید؟ سعی کنید هرگز سراغ پیش‌بینی کردن نروید. نظری هم ندهید. هم چنین وقت خود را برای فکر کردن به نتایج تلف نکنید. تنها کافی است که شروع کنید.

۲. زمان را به درستی مدیریت کنید

مدیریت زمان یکی دیگر از روش ‌های مؤثر جهت ایجاد انگیزه برای تغییر است. با زمان ‌بندی مشخص می ‌توانید به بسیاری از فعالیت ‌های خود نظم دهید و آن ها را در موعد مقرر انجام دهید. آن وقت در پایان روز مشاهده خواهید کرد که حجم فعالیت‌ های مفید شما به طرز چشم‌ گیری افزایش ‌یافته و باعث افزایش انگیزه شما در ادامه مسیر می شود.

۳. برای خودتان پاداش در نظر بگیرید

نقش پاداش در ایجاد انگیزه بسیار اهمیت دارد. بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که با در نظر گرفتن پاداش به ‌عنوان محرک بیرونی، می ‌توان انگیزه تغییر را در افراد ایجاد کرد.

۴. آهسته و پیوسته حرکت کنید

یکی از مؤثرترین روش ‌ها برای ایجاد انگیزه و افزایش آن، آهسته و پیوسته پیش رفتن است. وقتی که شما هدف خود را مصمم و بدون شتاب دنبال می ‌کنید، کمتر خسته می ‌شوید و موانع مسیر را راحت تر پشت سر خواهید گذاشت. دارن هاردی در کتاب اثر مرکب، این موضوع را کاملا شرح داده و مؤثرترین راه برای افزایش انگیزه را تغییر عادات دانسته است. از نظر هاردی، چیزی که ما آن را به ‌عنوان شانس می ‌شناسیم، ترکیبی از نگرش، آمادگی، فرصت و اقدام است. با پیدا کردن آمادگی، استفاده از فرصت‌ها، تغییر دیدگاه و اقدام برای انجام آن ها می‌ توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. این مهم است که راه درست و پیوسته را دنبال کنیم تا انگیزه‌ هایمان نهادینه شوند.

۵. روی مسیر تمرکز کنید نه بر روی هدف

همواره بر روی روند کار تمرکز کنید نه نتیجه کار! برای این که در انجام کارها انگیزه پیدا کنید، بهتر است به غیر از هدف، برای مسیر رسیدن به هدف نیز مشتاق باشید. به طور مثال چنانچه هدف شما لاغر شدن است، هنگام ورزش کردن فقط به لاغر شدن فکر نکنید و از خود ورزش و احساس خود سلامتی نیز لذت ببرید. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که زمانی که شما فقط به هدف فکر می‌ کنید، در صورت عدم تحقق آن، مسیر را رها کرده و استمرار نخواهید داشت؛ اما اگر مسیر برای شما لذت‌ بخش باشد، حتی اگر در کوتاه‌ مدت به هدف نرسید، باز هم آن را ادامه خواهید داد و در نهایت بعد از مدتی نتایج مثبت نمایان خواهند شد.

راهکارهای شگفت انگیز برای تغییر زندگی

۶. مثبت بیندیشید

یکی دیگر از راه‌ های ایجاد انگیزه برای تغییر، داشتن تفکر مثبت است. نورمن وینسنت پیل، یکی از افرادی است که نقش مثبت ‌گرایی را در رسیدن به موفقیت و ایجاد انگیزه بسیار مهم می داند.

۷. از قدرت ناخودآگاه تان غافل نشوید

یکی از مهم ‌ترین مسائلی که ناپلئون هیل در جهت افزایش انگیزه عنوان می‌ کند، تمرکز بر روی قدرت ضمیر ناخود آگاه و حس ششم است. هنگامی که شما ضمیر ناخودآگاه خود را پرورش می دهید، اشتیاق یادگیری و انگیزه پیشرفت پیدا خواهید کرد.

۸. انگیزه درونی ایجاد کنید

یک راهکار مؤثر دیگر، ایجاد انگیزه درونی در خودتان است. وقتی برای زندگی خود هدف مشخصی تعریف می کنید، ایجاد انگیزه برای تغییر و انجام دادن کارها آسان تر خواهد شد.

۹. وظایف خود را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید

هر چقدر وظایف ما بزرگتر و سنگین باشد، احتمال این که آن را انجام ندهیم، بیشتر است. بنابراین بهتر است آن را برای خودتان ساده کنید تا انگیزه برای انجام آن داشته باشید. این ساده ‌سازی می ‌تواند به‌ شکل خرد کردن وظایف صورت گیرد. فرض کنید یک پروژه کاری را در طی ماه تقسیم کنید و هرروز بخشی از آن را انجام دهید.

۱۰. افکارتان را تغییر دهید

بخش قابل ‌توجهی از آثار برایان تریسی در حیطه روانشناسی، مربوط به موفقیت در کار و زندگی است. تریسی در کتاب‌ هایش به موضوع ایجاد انگیزه برای تغییر اشاره کرده است. به عنوان مثال وی در کتاب «راه‌ های مؤثر برای ایجاد انگیزه»، روش های کسب انگیزه و موفقیت شغلی را از نظر روانشناختی مورد بررسی قرار داده است. تریسی معتقد است تغییر و اصلاح درون از اهمیت بسیاری برخوردار است. هم چنین او به توسعه فردی تأکید کرده است. یکی از روش ‌هایی که تریسی برای افزایش انگیزه بیان کرده است، مربوط به طبقه ‌بندی ارزش‌ ها و قانون پارتو است.

طبقه‌ بندی ارزش ‌ها به این مفهوم اشاره دارد که شما با دادن اولویت به کارهای مهم و قرار دادن کارهای کم ‌اهمیت در درجه چندم، وقت بیشتری برای خودتان دارید و از این طریق انگیزه خود را برای انجام کارها افزایش خواهید داد.

قانون پارتو یا ۸۰-۲۰، یکی از کاربردی ‌ترین و بهترین اصول موفقیت و ایجاد انگیزه است که تریسی به آن پرداخته است. این یک اصل کلی است که در بسیاری از موارد قابل انجام است. این اصل به این موضوع اشاره دارد که ۸۰ درصد نتایج از ۲۰ درصد فعالیت‌ ها ناشی خواهند شد و یا این که ۲۰ درصد مشتریان شما، ۸۰ درصد سود شما را ایجاد خواهند کرد.

راهکارهای ساده برای ایجاد تغییر

۱۱. اهداف به نتیجه رسیده را تیک بزنید

اهداف خودتان را تیک بزنید. همه کارهایی که در انجام آن موفق شده ‌اید را بر روی کاغذ یادداشت کنید تا انگیزه شما برای ادامه کار افزایش پیدا کند. هرچه تعداد تیک ‌های انجام ‌شده بیشتر شود، اهداف بعدی تان را با قدرت بیشتری دنبال خواهید کرد.

۱۲. قدرت تفویض اختیار را نادیده نگیرید

تا حد امکان برای سبک شدن کارها از دیگران کمک بخواهید. تفویض اختیار یکی از راهکارهای بسیار مؤثر در افزایش سرعت کارها و ایجاد انگیزه تغییر است. اگر در کاری تخصص کافی ندارید و انجام آن برای شما با صرف زمان همراه است، شخص ماهری را پیدا کنید تا آن را برای شما انجام دهد. این نکته علاوه بر این که باعث ایجاد روحیه همکاری می شود، مانع کلافگی و بی‌ انگیزگی شما نیز خواهد شد.

۱۳. به انجام کار تعهد داشته باشید

به انجام کار متعهد باشید و برای خودتان تنبیه و پاداش در نظر بگیرید. اگر حس تعهد در شما ایجاد شود و از این موضوع مطلع باشید که در صورت عدم انجام کار باید تنبیه شوید، در این صورت برای انجام آن رغبت بیشتری خواهید داشت. به طور مثال اگر پروژه درسی ‌ام را سر وقت انجام دهم خود را به‌ صرف قهوه دعوت می ‌کنم و اگر انجام آن را پشت گوش بیندازم خود را جریمه مالی خواهم کرد.

۱۴. خودتان را به چالش بکشید

در هر شرایطی خوب است که خودتان را به چالش بکشید. به چالش کشیدن می ‌تواند جذابیت هدف را برای شما افزایش دهد. گاهی مسیر تکراری رسیدن به هدف، شما را دچار روزمرگی می ‌کند. یک تغییر کوچک می‌ تواند شما را از این یکنواختی نجات دهد. مثلا ۲۰ روز چالش زود از خواب بیدار شدن را برای خودتان تعریف کنید و هر بار که آن را انجام می ‌دهید، خود را تشویق کنید.

۱۵. تجسم خلاق را فراموش نکنید

مسیر موفقیت را برای خودتان تجسم کنید. یکی از رایج ترین نکات روانشناسی ایجاد انگیزه و تجسم موفقیت است. تجسم خلاق می ‌تواند برای شما احساس لذت به همراه داشته باشد. این حس شوق و لذت شما را به انجام کار ترغیب خواهد کرد. نکته ‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در تجسم خود هدف را غیر قابل دسترس تصور نکنید و حس خوب داشته باشید.

انگیزه برای تغییر چگونه اتفاق می افتد؟

امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات ایجاد انگیزه برای ورزش، انگیزه درس خواندن، و ایجاد انگیزه در دانش آموزان را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو