گیاه کالانکوئه شامل بیش از 100 گونه گیاهی می باشد و تنها تعداد کمی از آنها به طور منظم در کشت دیده می شوند. قابل تشخیص ترین این گونه ها، گیاه کالانکوئه بلوسفلدیانا است که معمولاً به نام کالانکوئه شناخته می شود. گیاه کالانکوئه بلوسفلدیانا - بومی ماداگاسکار و نزدیک به گیاه یشم - گیاهی آبدار و چند ساله با برگ‌های گوش ماهی شکل و چترهایی از دسته‌های گل که در بالای آن قرار دارند، می باشد. در مقایسه با ساکولنت های دیگر، دوره گلدهی این گیاه طولانی می باشد. در این مطلب سلام دنیا، ما به معرفی گیاه کالانکوئه؛ روش نگهداری از گیاه کالانکوئه و نحوه رشد و مراقبت و هرس گیاه کالانکوئه، تکثیر انواع و مشکلات و بیماری های گل کالانکوئه،  پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

گیاه کالانکوئه چیست

گیاه کالانکوئه در محیط های خشک رشد می کند و یک گیاه آپارتمانی محبوب و آسان برای رشد می باشد. پرورش دهندگان به دلیل سهولت مراقبت و برگ های جالب این گیاه و همچنین گل های آن - که اگر قرار گرفتن در معرض نور به درستی کنترل شود به طور مکرر رشد می کنند - به سمت گیاه کالانکوئه جذب می شوند. گیاه کالانکوئه رشد کندی دارد و به طور متوسط ​​بین دو تا پنج سال طول می کشد تا به اندازه بالغ برسد.

گیاه کالانکوئه که در رنگ های زیبای قرمز، صورتی، زرد و سفید موجود است، به راحتی در بسیاری از خواربارفروشی ها، مهدکودک ها و گل فروشی ها، به خصوص در فصل تعطیلات، یافت می شود. با این حال، صاحبان خانه هایی که حیوانات خانگی کنجکاوی در خانه دارند، باید مراقب باشند که کالانکوئه خود را کجا نگهداری می کنند، چرا که تمام قسمت های این گیاه برای گربه ها و سگ ها سمی می باشد و باعث مسمومیت می شود.


حتما بخوانید: انواع گل زنبق سیبری؛ تکثیر و شرایط نگهداری آن


اطلاعات لازم در زمینه گیاه کالانکوئه

  • نام متداول: کالانکوئه کریسمس (Christmas kalanchoe) ، کالانکوئه (Kalanchoe)، کالاتیا شعله ور (flaming Katy)
  • نام گیاه شناسی: کالانکوئه بلوسفلدیانا
  • خانواده: گل نازیان Crassulaceae
  • نوع گیاه: چند ساله، آبدار
  • اندازه بالغ: 6-18 اینچ بلند و پهن
  • قرارگیری در معرض نور خورشید: آفتاب کامل، نیمه سایه
  • نوع خاک: شنی، با زهکشی خوب
  • PH خاک: اسیدی (5.8 تا 6.3)
  • زمان گل دهی: متفاوت است؛ به 6 هفته شب 14 ساعته نیاز دارد
  • رنگ گل: زرد، قرمز، نارنجی، صورتی، سفید
  • مناطق کشاورزی بر اساس نقشه‌ی مقاومت گیاه: 10-12، USDA (دپارتمان کشاورزی ایالات متحده)
  • منطقه بومی: آفریقا (ماداگاسکار)
  • سمیت گیاه: برای حیوانات خانگی سمی می باشد و برای انسان غیر سمی در نظر گرفته شده است

نحوه رشد و مراقبت از گیاه کالانکوئه

نحوه مراقبت از گیاه کالانکوئه

اگر به دنبال پرورش ساکولنت با کمی زیبایی بیشتر هستید، به گیاه کالانکوئه (گیاه کالانکوئه بلوسفلدیانا) بیندیشید. مانند بسیاری از ساکولنت ها، گیاه کالانکوئه یک گونه نسبتاً شکل زیستی می باشد و نور خورشید و خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد. در مناطق با آب و هوای گرم (10 تا 12) جایی که در فضای باز رشد می کند، گیاه کالانکوئه به خاک شنی و با زهکشی خوب نیاز دارد.

این گیاهی در آبی محدود، به شرطی که نور کافی را دریافت کند، رشد می کند. به عنوان یک گیاه خانگی، خاک گلدان مخلوط کاکتوس بهترین خاک برای این گیاه می باشد و نوری غیرمستقیم و روشن برای او بهترین حالت ممکن است. گیاه کالانکوئه - چه در داخل یا چه در خارج از خانه - برای انواع دماها به شرطی که دچار سرمازدگی نشود، مناسب می باشد. چرخه رسیدن این گیاه با کشش طولانی با دوره های طولانی تاریکی شبانه در زمستان به حرکت در می آید.

شما از شروع فصل بهار، با گل‌های رنگارنگی در این گیاه مواجه می‌شوید که می‌توانند تا چندین هفته دوام بیاورند و در بیشتر طول سال نیز تکرار شوند. (البته تا زمانی که نور را کنترل کنید) گیاهان کالانکوئه نسبتاً بدون مشکل و دردسر می باشند. شاید گاهی با مشکلی همچون کنه‌های عنکبوتی، شپشک‌های آردآلود یا سفیدک پودری مواجهه شوید، اما خب توجه داشته باشید که حتی این مشکلات هم نادر هستند.


حتما بخوانید: کاشت بابونه در گلدان و باغچه


1. میزان نور مناسب گیاه کالانکوئه

چرخه رسیدن این گیاه در یک دوره تقریباً شش هفته ای به حرکت در می آید که در آن گیاه حداقل 14 ساعت تاریکی در روز را تجربه می کند. تقریباً چهار ماه پس از این دوره است که گیاه شروع به شکوفه دادن می کند. اگر گیاه در یک تاریکی زمستانی قرار بگیرد، می تواند تقریباً در تمام طول سال شکوفه دهد. گیاهان کالانکوئه که در داخل خانه رشد می کنند برای شکوفه دادن به نور زیادی نیاز دارند، پس بنابراین شما باید آنها را در اتاقی با نور فراوان و طبیعی نگهداری کنید. با این حال، از قرار دادن آنها در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید، چرا که نور مستقیم خورشید می تواند برگ ها را بسوزاند و گلدهی را کاهش دهد.

نحوه رشد و مراقبت از گیاه کالانکوئه

2. خاک مناسب گیاه کالانکوئه: خاک

در فضایی باز، گیاه کالانکوئه در خاک های شنی و با زهکشی خوب بهتر رشد می کند. گیاهان داخل گلدان باید در ترکیبی - مانند 50 درصد خاک گلدان و 50 درصد مخلوط کاکتوس، یا 60 درصد پیت ماس ​​و 40 درصد پرلیت - قرار گیرند که رطوبت زیادی در خود حفظ نکند. برای اطمینان از زهکشی مناسب و اجتناب از محیط بیش از حد مرطوب، شما می توانید کالانکوئه خود را در گلدان سفالی هم نیز بکارید. گلدان سفالی می تواند به خروج آب اضافی از خاک کمک کند.

3. میزان آب مناسب گیاه کالانکوئه

اگر شخصی هستید که گهگاه آبیاری گیاهان خود را فراموش می کنید، کالانکوئه می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این گیاه دلچسب با حداقل آب به خوبی عمل می کند و فقط هر چند هفته یکبار (و حتی کمتر در ماه های زمستان) به اشباع کامل نیاز دارد. برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی ریشه، بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. از آنجا که گیاه کالانکوئه، گیاهی آبدار است، پس برگ های آن در واقع قادر به ذخیره آب می باشند. توجه داشته باشید که حتی اگر چند روزی هم دیر آبیاری شوند، گیاه حال خوبی خواهد داشت.

نحوه رشد و مراقبت از گیاه کالانکوئه

4. میزان دما و رطوبت مناسب گیاه کالانکوئه

محیط خانه شما برای گیاه کالانکوئه - اگرچه به اندازه سایر گیاهان آپارتمانی جذاب نیست - مهم است. به طور کلی، این گیاه در دماهای بین 55 تا 80 درجه فارنهایت رشد می کند، پس بنابراین، به استثنای محافظت از آن در برابر سرمازدگی، لازم نیست کار زیادی برای ایجاد محیط داخلی مناسب انجام دهید. در مورد سطح رطوبت هوا هم نیز نگران نباشید. به عنوان یک گیاه در فضای باز، گیاه کالانکوئه انتخاب خوبی در خارج از مناطق 10 تا 12 نیست، چرا که در دمای کمتر از 55 درجه این گیاه رشد نمی کند و در صورت تماس با سرمازدگی فوراً از بین می رود.


حتما بخوانید: شرایط نگهداری سرخس پرسیاوشان (گیاه آدیانتوم کوانتوم)


5. کود مناسب گیاه کالانکوئه

مانند بسیاری از گیاهان گلدار، کالانکوئه از کود نیز سود می برد، اگرچه نسبت به بسیاری از گیاهان کمتر گرسنه می شود. گیاهان خراج از خانه به کمی بیشتر از یک بار تغذیه نور در بهار نیاز دارند. گیاهان سرپوشیده باید یک بار در ماه در طول ماه های بهار و تابستان با یک ترکیب کود متعادل تغذیه شوند. (در زمستان اینگونه نیست) اگر گلدهی گیاه شما کم می باشد به سراغ کودهایی که فسفر بیشتری دارند، بروید.

نحوه رشد و مراقبت از گیاه کالانکوئه

6. نحوه هرس کردن گیاه کالانکوئه

هرس کردن ساقه های یک گیاه کالانکوئه به حفظ شکل و رشد قوی تر آن کمک می کند.

انواع گیاه کالانکوئه

گیاه کالانکوئه بلوسفلدیانا در چندین گونه ناشناس با رنگ‌های مختلف زرد، قرمز، نارنجی، صورتی و سفید موجود می باشد. این نوع از گیاه که در فضای باز کاشته می شود، معمولاً در بهار گل می دهد. (گیاهان داخل خانه می توانند تقریباً در تمام طول سال گل دهند)

  • گیاه کالانکوا مانگینی (K. manginii): این گونه دارای برگ‌هایی گوشتیست که گل‌های آویز بزرگ و زنگوله مانندی دارد. هوای مرطوب جزء ضروری گلدهی طولانی مدت این گیاه محسوب می شود. این گونه که گاهی به عنوان گیاه چلچراغ هم نیز شناخته می شود، در مناطق 9 تا 11 USDA مقاوم می باشد.
  • گیاه K. porphyrocalyx: این گونه که به عنوان زنگ‌های مروارید نیز شناخته می‌شود، از برگ‌های باریک، مستطیلی و گل‌های آویز بنفش تشکیل شده است. در مناطق 11 و 12 مقاوم است.
  • گیاه نمدی (K. beharensis): این گونه از گیاه کالانکوئه به خاطر برگ‌های بزرگ و مخملی‌اش که به رنگ سبز مایل به نقره‌ای کم‌رنگ شناخته می شود، ارزشمند است. این گیاه گاهی اوقات به عنوان کالانکوئه گوش فیلی هم نیز شناخته می شود و در مناطق 9 تا 11 مقاوم است.
  • گیاه بریوفیلوم پیناتوم (K. pinnata) : این گونه از گیاه کالانکوئه با برگ‌های سبز گوشتی مشخص می‌شود و گیاهچه‌های ریز را در امتداد حاشیه‌های خود دارد که به عنوان ناقوس کلیسای جامع هم نیز شناخته می شود و در مناطق 10 و 11 مقاوم است.

تکثیر گیاه کالانکوئه

تکثیر گیاه کالانکوئه عملی بسیار ساده است و انجام این کار در واقع برای سلامتی گیاه مفید است. هنگامی که یک کالانکوئه بالغ رشد می‌کند، پاجوش هایی را تولید می‌کند که می‌تواند برای گیاه مادر ضرر داشته باشد. به جای اینکه به آنها اجازه دهید مواد مغذی را از گیاه بالغ دریافت کنند، می‌توانید تقریباً در هر زمانی آن را تکثیر کنید (یا قلمه‌های ساقه را بردارید).

  • قسمتی از ساقه را به طول چندین اینچ از یک گیاه بالغ با استفاده از یک چاقوی تیز ببرید یا قیچی بزنید.
  • اگر از افست استفاده می کنید، آن را در محل اتصال به گیاه مادر جدا کنید.
  • اجازه دهید قلمه برای چند روز و یا تا زمانی که به نظر برسد که انتهای آن بهبود یافته و پینه بسته است، خشک شود.
  • قلمه را در خاکی که از همان مخلوطی که برای رشد گیاه مادر استفاده شده است، بکارید.
  • قلمه تازه کاشته شده را در نور غیر مستقیم نگهداری کنید و آن را آبیاری نکنید. با این کار ساقه باید در عرض یک ماه ریشه بزند، در آن زمان است که شما می توانید مانند یک گیاه بالغ کالانکوئه از آن مراقبت کنید.

حتما بخوانید: شرایط نگهداری و روش تکثیر گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)


نحوه رشد کالانکوئه از طریق بذر

درست است که این گیاهان با رشد آهسته معمولاً از قلمه‌ها رشد می‌کنند، اما خب توجه داشته باشید که رشد آنها ازطریق بذر نسبتاً آسان تر است.

  • بذرها را در اوایل بهار بر روی سطح یک مخلوط گلدان متخلخل بکارید.
  • بذرها را نپوشانید، زیرا برای جوانه زدن به نور نیاز دارند.
  • ظرف را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت آنها افزایش یابد. (تا زمانی که جوانه بزنند حدود 10 روز طول می کشد)
  • پس از حدود دو ماه، شما می توانید جوانه ها را به گلدان های جداگانه پیوند بزنید یا آنها را در فضایی باز بکارید.

نحوه رشد کالانکوئه از طریق بذر

تعویض گلدان کالانکوئه

گیاهان کالانکوئه دوست دارند که در گلدان - برخلاف برخی از گیاهانی که ترجیح می‌دهند در گلدان کاشته نشوند - کاشته شوند. این کار باعث رشد سریع تر این گیاه می شود. برای گرفتن بهترین نتیجه، هر سال پاییز پس از شکوفه دادن گیاه، کالانکوئه خود را مجدداً جابجا کنید - انجام این کار باعث رشد جدید و افزایش سیری گیاه می شود. هر بار که آن را جا به جا می کنید اندازه ظرف را بزرگ تر کنید. اطمینان حاصل کنید که از یک گلدان با زهکشی خوب استفاده کنید. خاک رس انتخاب خوبی است، زیرا مواد متخلخل است و به خشک نگه داشتن خاک کمک می کند.

چگونه کالانکوئه خود را شکوفا کنیم؟

در صورت مراقبت و محیط مناسب، گیاهان کالانکوئه می توانند در تمام طول سال در داخل خانه شکوفا شوند. ضروری ترین کار برای گیاه کالانکوئه که اغلب باعث گل دادن آن می شود، نور کافی خورشید می باشد. برای اینکه گیاه کالانکوئه شما با پتانسیل کامل خود شکوفا شود، باید در جایی قرار گیرد که حداقل شش تا هشت ساعت نور را در روز دریافت کند.

با این حال، در طول پاییز و زمستان، مهم است که گیاه در ساعات دیگر روز تقریباً تاریکی کامل را هم نیز تجربه کند. 14 ساعت کامل تاریکی روزانه، برای مدت حداقل شش هفته، برای جمع آوری انرژی گیاه برای شکوفه های بیشتر عملی ضروری تلقی می شود. حذف دستی شکوفه ها پس از اتمام شکوفه‌ دهی نیز یک راه عالی برای تسریع در گلدهی مداوم می باشد. اگر در تلاش برای کمک به گیاه خود برای دستیابی به پتانسیل گلدهی بیشتر هستید، به دنبال ترکیب کودی با فسفر بالا باشید که بتواند به تولید جوانه های بیشتر - برای دفعه بعدی که شروع به شکوفه دادن می کند - کمک کند. 

مشکلات رایج گیاه کالانکوئه

درست است که رشد گیاهان کالانکوئه بسیار آسان است، اما خب زمانی که به درستی آبیاری نشوند و یا دمای شدیدی را تجربه کنند، مشکلاتی را برای شما درست می کنند.

1. مشکلات رایج گیاه کالانکوئه: شکوفه ها و برگ هایی نرم و آسیب دیده

گیاهانی که با دمای نزدیک به انجماد سروکار دارند، اغلب شکوفه ها و برگ هایی نرم و آسیب دیده را تجربه می کنند. برای عملکرد بهتر، این گیاهان را در دمای بالای 50 درجه فارنهایت نگهداری کنید.


حتما بخوانید:  انواع روش های تکثیر گل ارکیده از ساقه و برگ


2. مشکلات رایج گیاه کالانکوئه: پژمرده شدن

دمای بیش از حد بالا می تواند باعث پژمرده شدن برگ ها شود. در حالت ایده آل، این گیاهان را زیر 80 درجه فارنهایت نگه دارید.

3. مشکلات رایج گیاه کالانکوئه: برگ های خشک یا سوخته

قرار گرفتن در معرض نور مناسب کلید زیبایی در ظاهر گیاهان می باشد. نور بسیار کم باعث می شود که برگها شادابی خود را از دست دهند. نور مستقیم بیش از حد خورشید هم نیز می تواند باعث سوختن برگ ها شود. توجه داشته باشید که گیاه های کالانکوئه داخل منزل در مکانی که نور غیرمستقیم زیادی را دریافت می کنند، بهترین عملکرد را دارند.

4. مشکلات رایج گیاه کالانکوئه: ساقه های نرم و شکننده

یک مشکل بسیار رایج در این نوع از گیاهان آبیاری بیش از حد یا کاشت در بستر خاکی است که آب را در خود نگه می دارد. آب بیش از حد می تواند به راحتی باعث پوسیدگی ریشه و ساقه این گیاهان شود. اگر که شاهد این مشکل بودید، تا زمان بهبودی گیاه از آب دادن به آن خودداری کنید.

5. مشکلات رایج گیاه کالانکوئه: شکوفه ندادن

زمانی که گیاه کالانکوئه شما شکوفه نمی دهد، معمولاً به این دلیل است که دوره طولانی تاریکی زمستانی را  که به گیاه اجازه می دهد چرخه شکوفه خود را دوباره تنظیم کند، نمی بیند. در طول ماه‌های زمستان، این گیاهان به یک دوره شش هفته‌ای - که در آن باید تاریکی شبانه به مدت 14 ساعت در روز را تجربه کند -  نیاز دارند. بدون گذراندن این دوره برای تنظیم مجدد، گیاهان معمولاً دوباره شکوفه نمی دهند.

مشکلات رایج گیاه کالانکوئه

سوالات متداول

1. گیاه کالانکوئه چقدر می تواند زنده بماند؟

همانطور که در مورد بسیاری از ساکولنت های چند ساله با رشد آهسته صادق است، گیاه کالانکوئه کریسمس تا زمانی که نیازهای اولیه آن برآورده شود، می تواند رشد کند. موارد زیادی از گیاهان کالانکوئه گلدانی صد ساله وجود دارد.

2. آیا گیاهان کالانکوئه در گلدان هایی مخلوط هم نیز به خوبی رشد می کنند؟

گیاه کالانکوئه اغلب به تنهایی در یک گلدان کاشته می‌شود، اما در گلدان‌های بزرگ که در کنار ساکولنت‌های مرتبط مانند آلوئه و یشم کاشته شده‌اند نیز به خوبی رشد کرده اند. در یک پاسیو، آنها اغلب با سدو و سایر گیاهان خزنده کاشته می شوند.

سخن آخر

گیاه کالانکوئه در محیط های خشک رشد می کند و یک گیاه آپارتمانی محبوب و آسان برای رشد می باشد. پرورش دهندگان گیاهان به دلیل سهولت مراقبت و برگ های جالب این گیاه و همچنین گل های آن به سمت گیاه کالانکوئه جذب می شوند. در این مطلب به شما درباره شرایط نگهداری و پرورش گل و گیاه کالانکوئه در خانه یا باغ را آموزش دادیم. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد.