آموزش و پرورش: به خاطر فرونشست مدارس را تخلیه کردیم

منبع: ساعد نیوز

5

1402/5/22

11:25


ساعد نیوز: حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور گفت: تا امروز 540 ملک مازاد در آموزش و پرورش شناسایی شده‌اند و 341 ملک در فرایند ارزش‌افزایی قرار گرفته است.

آموزش و پرورش: به خاطر فرونشست مدارس را تخلیه کردیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایلنا، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور گفت: تا امروز 540 ملک مازاد در آموزش و پرورش شناسایی شده‌اند و 341 ملک در فرایند ارزش‌افزایی قرار گرفته است.0

«حمیدرضا خان محمدی» معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور در مورد تقویت بعد زیبایی‌شناسی و در نظر گرفتن مسائل روانشناختی در طراحی و رنگ‌آمیزی مدارس توضیح داد: گروه‌های مردمی و جهادی که برای بهسازی وارد مدارس می‌شوند، با هماهنگی مدیر مدرسه کار رنگ‌آمیزی کلاس‌ها و دیوارها و… را انجام می‌دهند. مدیر مدرسه نیز با توجه به تخصصی که دارد، هنگام طراحی فضای مدارس نظرات کارشناسی خود را اعلام می‌کند و متناسب با مقطع سنی یا جنسیت دانش آموزان یا حتی نوع کاربری یک مدرسه که ممکن است هنرستان، دبیرستان و… باشد، بعد زیبایی‌شناسی را مدنظر قرار می‌دهند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور تصریح کرد: طرح شهید عجمیان با هدف زیباسازی انجام می‌شود و حتما باید از تنوع رنگی استفاده شود و رنگ‌هایی به کار برده شود که از لحاظ یادگیری به دانش آموزان کمک کند. رنگ‌های شاد در مقاطع پایین‌تر استفاده می‌شود در مدارس مقاطع تحصیلی بالاتر طراحی فضا کمی رسمی‌تر می‌شود و حتی در نوع مواد ساختمانی که به کار برده می‌شود نیز این نکات را مورد توجه قرار می‌دهند.

خان محمدی با بیان اینکه تامین نور کلاس‌های درس از موضوعات مورد تاکید در بهسازی و نوسازی فضاهای آموزشی است، افزود: امر یادگیری در مکانی که نور کافی و استاندارد ندارد، دچار اختلال می‌شود. مدیر مدرسه اگر به عنوان مدیر و محور تعلیم و تربیت قرار بگیرد، مطمئنا در زمینه نوسازی مدارس نیز اتفاقات خوبی صورت می‌گیرد. طراحی و زیباسازی کلاس‌ها اقدامی جهادی است و همکاران ما در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر به مدارس در حال نوسازی و بهسازی سر می‌زنند و برای تحقق نتیجه مطلوب همفکری صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: کاری که در خصوص زیباسازی و بهسازی فضای مدارس در حال انجام است، کار کوچکی نیست. در همه شهرستان ها، تعدادی از دبیران استانی و منطقه‌ای در این امر مشارکت دارند و نظارت کافی بر طراحی فضای مدارس خواهند داشت.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور تاکید کرد: رنگ‌آمیزی و نوسازی در حیطه زیباسازی است و در این سطح از نظر نیروهای جهادی و معلمان بهره می‌بریم، ولی اگر اقدامات ما از نوع مقاوم‌سازی مدارس باشد، موضوع خیلی تخصصی می‌شود و مهندسان حرفه‌ای در مقاوم‌سازی مدارس به ما کمک می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه در مورد تهیه چک لیست مدارس ناایمن بیان کرد: مطابق نشریه شماره 697 تحت عنوان ضوابط طراحی ساختمان‌های آموزشی، تمام مدارسی که در حال احداث داریم، بر اساس استانداردهای آتش نشانی ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده می‌شوند. واقعیت این است که سازمان نوسازی و تجهیز مدارس بهره بردار نیست؛ ما جزوی از آموزش و پرورش هستیم و از نظر ساختاری وزارت آموزش و پرورش متولی نگهداری، حفظ، تعمیر و بهسازی مدارس است.

او تصریح کرد: البته به دلیل اینکه اقدامات مرتبط با بهسازی مدارس در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر مقرر شده است، ما هم از جانب سازمان نوسازی مدارس پای کار آمده ایم. در خصوص 930 مدرسه ناایمنی که پیش‌تر آتش نشانی اعلام کرده بود نیز مشکل حل شده است.

خان محمدی در خصوص مولدسازی در آموزش و پرورش و نتیجه اقدامات صورت گرفته نیز اظهار کرد: این املاک در سراسر کشور وجود دارند. املاک مازاد در آموزش و پرورش شامل املاکی می‌شوند که واقعا استفاده آموزشی از آن‌ها نمی‌شود. مولد نیز به ملکی گفته می‌شود که ما می‌خواهیم آن را استانداردسازی کنیم یعنی مدرسه‌ای را مثلا تخریب می‌کنیم و از محل مولدسازی برای بازسازی چنین مدرسه‌ای تامین اعتبار می‌کنیم.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرروش تا امروز 540 ملک مازاد در آموزش و پرورش شناسایی شده‌اند و 341 ملک در فرایند ارزش افزایی قرار گرفته است. او در همین رابطه خاطرنشان کرد: ما در امر مولدسازی به هیچ وجه خام فروشی نمی‌کنیم. فرایند مولدسازی سه مرحله دارد؛ ارزش افزایی، ارزش‌گذاری و عرضه. در مرحله عرضه که آخرین مرحله است، ملک در سامانه ثبت با بالاترین قیمت رقابت می‌کند و فروخته می‌شود. البته گاهی املاک فروخته نمی‌شود بلکه تهاتر انجام می‌دهیم.

خان محمدی ضمن اشاره به اینکه در خصوص املاک مازاد، هیچ کاری غیر از موضوع کالبد انجام نمی‌شود و پول فروش این املاک فقط در حوزه مدرسه یا مدرسه‌سازی یا نوسازی مدرسه به کار می‌رود، عنوان کرد: اولویت با تکمیل مدارس نیمه تمام از طریق اعتبار حاصل شده از محل مولدسازی است. ممکن است در یک منطقه ملکی بلااستفاده داشته باشیم و همزمان مدرسه‌ای که در حال تخریب و آسیب زاست هم وجود داشته باشد که ملک مازاد را می‌فروشیم و در زمینه نوسازی و تجهیز یک مدرسه برای استاندارد و قابل بهره برداری شدن خرج می‌کنیم.

دبیر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در ادامه در خصوص چالش فرونشست و خطرات احتمالی که برای مدارس به وجود می‌آورد نیز اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از سایر استان‌ها ماجرای فرونشست خود را نشان داده است و به دنبال مسئله فرونشست، برخی مدارس را تخلیه کرده‌ایم و دنبال این هستیم که جریان اصلاح و ترمیم و مقاوم‌سازی را در این مدارس تخلیه شده، شکل دهیم.

او بیان کرد: در خصوص فرونشست، بیشترین چالش در اصفهان بوده، اما در تهران هم موارد محدودی گزارش شد که خیلی کمتر از اصفهان بود. در دشت‌های اصفهان و یزد موارد بیشتری گزارش شده است. هرچند در یزد فرونشست آسیب چندانی به مدارس وارد نکرده و در بستر استقرار مدارس نبوده، ولی در خصوص اصفهان چند مدرسه از موضوع فرونشست آسیب دیده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو