نقد و بررسی سریال From | شب‌ها در خانه بمانید

نقد و بررسی سریال From | شب‌ها در خانه بمانید


منبع: گیمفا

3

1402/5/23

09:19


سریال From یکی از عناوین مورد توجه، محبوب و پر سر و صدای این روزها در دنیای سریال‌ها می‌باشد که هم‌اکنون در ایستگاه پایانی فصل دوم قرار دارد. سریال From در سال ۲۰۲۲ کار خود را آغاز کرد و پس از اتمام فصل اول برای فصل دوم تمدید شد تا شاهد ادامه روند قصه این […]

نقد و بررسی سریال From | شب‌ها در خانه بمانید

سریال From یکی از عناوین مورد توجه، محبوب و پر سر و صدای این روزها در دنیای سریال‌ها می‌باشد که هم‌اکنون در ایستگاه پایانی فصل دوم قرار دارد.

سریال From در سال ۲۰۲۲ کار خود را آغاز کرد و پس از اتمام فصل اول برای فصل دوم تمدید شد تا شاهد ادامه روند قصه این سریال در سال ۲۰۲۳ باشیم.

این سریال به خصوص پس از پخش فصل دوم بسیار مورد توجه قرار گرفت و تبدیل به یکی از عناوین پر بحث بین سریال دوستان تبدیل شد. یکی از دلایل رخ دادن این اتفاق، داستان خاص سریال From بوده و دلیل دیگری که مخاطبین را به سمت تماشای این سریال سوق می‌داد، یکسان بودن سازندگان آن با سازندگان سریال Lost بود.

همین اتفاق باعث شد تا عده زیادی دست به مقایسه این سریال با سریال Lost نیز بزنند که البته چندان مقایسه درستی به نظر نمی‌رسید. سریال From در ژانر درام، رازآلود و ترسناک تعریف شده است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

From قصه یک شهر مرموز را روایت می‌کند، شهری که خروج از آن غیرممکن و ورود به آن نیز غیر ارادی می‌باشد. افراد زیادی در شهرهای محتلف مشغول رانندگی بوده‌اند که به طور ناگهانی خود را در شهری می‌بینند که هر چه سعی می‌کنند تا از آن خارج شوند موفق به انجام این کار نمی‌شوند. به عبارت دیگر تمام افراد حاضر در این شهر زندانیانی هستند که امکان خارج شدن از آن را نداشته و علاوه بر آن تهدیداتی برای جان آن‌ها نیز در این شهر وجود دارد.

در ادامه ممکن است بخش‌هایی از داستان لو برود

اگر بخواهیم از همان فصل اول و قسمت اول شروع کنیم باید گفت سریال From شروع خوبی دارد. سریال به محض شروع سعی دارد تا موقعیت موجود را برای مخاطب آشکار کند و او را با آگاهی وارد روند سریال کند. سریال در همان ابتدا با تمرکز بر روی یک مادر و دختر کلیت شهر را برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

دختری که پنجره را برای به ظاهر پیرزنی باز می‌کند و نتیجه آن مرگ مادر و دختر به وحشتناک‌ترین شیوه ممکن است. بنابراین سریال همان ابتدا مشخص می‌کند که باز کردن پنجره‌ها و یا بیرون ماندن در شب یک خطر بزرگ است. اما چرا این تصمیم از سوی سازندگان تصمیم درستی است؟

پس از این اتفاق با خانواده جیم آشنا می‌شویم که قرار است به زودی در این شهر مرموز گرفتار شوند. سریال می‌توانست از ورود جیم و خانواده‌اش آغاز شود اما با تصمیمی درست در ابتدا شرایط شهر را مشخص کرده تا حال مخاطب از خطری که این خانواده را تهدید می‌کند آگاه بوده و نسبت به اتفاقات اطراف این خانواده حس پیدا کند. البته که این تکنیک متاسفانه در سریال ادامه پیدا نمی‌کند.

سریال From در طول ده قسمت ابتدایی فصل اول خود سعی در معرفی این مکان شرایط و قوانین موجود در آن و البته شخصیت‌های زیاد خود دارد. باید گفت به واسطه یک ایده جذاب و توانایی در ایجاد کشش در مخاطب، سریال From در مجموع فصل اول خود عملکرد قابل قبولی دارد. به سراغ شخصیت‌ها رفته، سعی دارد مخاطب را با آن‌ها آشنا کند، در ساخت یک فضای وهم‌آلود و قرار دادن مخاطب در آن فضا نیز موفق عمل می‌کند. در پایان فصل نیز اتفاقی وجود دارد که مخاطب را تشنه فصل دوم نگه می‌دارد.

قبل از آنکه وارد فصل دوم و نقاط ضعف سریال بشویم به بخش ترسناک آن اشاره کنیم. همانطور که گفته شد در ژانر این سریال واژه ترسناک آمده است اما این به آن معنا نیست که تمرکز سریال تنها بر روی ترساندن مخاطب به هر قیمتی باشد. ترس موجود در سریال From از نظر کیفیت ترس خوبی است که در طول سریال و در متن روایت قرار دارد و مخاطب حضور یک تهدید را دائما حس می‌کند اما تعداد دفعاتی که این ترس به مخاطب یادآوری می‌شود کم است و این گاها باعث سر رفتن حوصله مخاطب می‌شود. سریال می‌توانست لحظات پر هیجان بیشتری داشته باشد تا در کنار کیفیت ترس از کمیت خوبی نیز برخوردار باشد.

درباره شخصیت‌های سریال باید گفت که سریال از تنوع شخصیتی خوبی برخوردار است که کاملا حس یک جامعه با حضور تمام مدل‌های مختلف از افراد را به خاطب می‌دهد. اما این تنوع شخصیتی در اکثر شخصیت‌ها در حد یک لیبل و برچسب مانده و چندان عمق و ابعاد مختلف پیدا نمی‌کنند.

می‌توان گفت موفق‌ترین تجربه‌های سریال در بخث شخصیت مربوط به کلانتر بوید و شخصیت مروموز ویکتور می‌باشد. از طرف دیگر با وجود اینکه تنوع شخصیتی یک جامعه را برای مخاطب تصویر می‌کند اما سریال باید سعی کند تا شخصیت‌هایش جذابیت یکسان داشته باشند که سریال From ابدا در این امر موفق نیست و برخی شخصیت‌ها در بی‌‎اهمیت‌ترین حالت ممکن برای مخاطب قرار دارند که این اختلاف در نهایت ضربه‌زننده به سریال است.

برای مثال شخصیت کریستی که پزشک شهرمان می‌باشد در ابتدای فصل دوم با نامزد خود روبرو می‌شود که در ظاهر نقطه عطف بزرگی در قصه است اما به دلیل عدم عمق و پرداخت کافی، این موضوع به اندازه‌ای که باید برای مخاطب بزرگ نمی‌باشد.

اما نقطه ضعف اصلی سریال From تعدد در معما بدون حل کردن معماهای قبلی است. سریال From اثری رازآلود است اما به اشتباه تصور می‌کند هر چه معماهای بیشتری بسازد جذاب‌تر خواهد شد. سریال از همان ابتدا معماهایی را برای مخاطب تعریف می‌کند اما هر چه سریال پیش می‌رود و به خصوص در فصل دوم هیچ خبری از حل شدن هیچ معمایی در سریال نیست.

در واقع کاراکترهای موجود در سریال تلاش خاصی برای حل معماها انجام نمی‌دهند و در مواقعی که سعی در انجام این کار دارند خود با چند معمای جدید مواجه می‌شوند. این اتفاق باعث شده است تا قصه و روایت سریال From در طول جلو نرفته و مدام عرض بیشتری پیدا کند که باعث کلافگی مخاطب می‌شود.

شیوه‌ای که سریال From در فیلمنامه خود پیش گرفته است ندادن اطلاعات به مخاطب است که کلیت سریال را تبدیل به یک علامت سوال بزرگ کرده است. قطعا یک اثر رازآلود باید دارای رمز و راز باشد اما این رازها و معماها و پیچیدگی باید ساخته شوند، اما سریال From به جای ساختن آن‌ها به مخاطب هیچ اطلاعاتی نمی‌دهد و مدام معماهای جدیدی را معرفی می‌کند و این تنها سواستفاده از مخاطب در فیلمنامه است و این ندادن اطلاعات از جایی به بعد مخاطب را ناامید و سردرگم خواهد کرد.

فیلمنامه سریال From گاها به سمت کشدار شدن نیز می‌رود. این موضوع به وضوح مخصوصا در فصل دوم قابل مشاهده است. جایی که سریال تمام اتفاقات مهم خود را رها می‌کند و به طور کلی قصه را به جای دیگری می‌برد. این رفتار، مهم بودن آن اتفاقات را از بین می‌برد.

به طور مثال در پایان فصل اول جیم از طریق بی‌سیم با شخصی مرموز ارتباط می‌گیرد که کاملا او را می‌شناسد. اما تا چند قسمت آینده سریال به این اتفاق نپرداخته و خود کاراکتر نیز جمله‌ای از این اتفاق مهم را برای کسی تعریف نمی‌کند، تا زمانی حداقل سه الی چهار قسمت از آن اتفاق گذشته باشد.

یا در موردی دیگر شخصیت تابیتا پس از ریزش خانه به زیر شهر رفته و اطلاعات جالبی را بدست می‌آورد که دوباره تا چند قسمت درباره آن‌ها حرفی نمی‌زند. شخصیت جید مدام نمادی را در خیال خود می‌بیند که متوجه می‌شود آن نماد عینا در غازهای زیرزمینی وجود دارد اما دو الی سه قسمت طول می‌کشد تا برای رسیدن به پاسخ به آنجا برود. تمام این مسائل و دیگر موارد مشابه که کم نیز نیستند تا جایی قابل قبول هستند، اما From در آن‌ها زیاده‌روی می‌کند و بی‌جهت سعی دارد تا خود را به فصل‌های بعدی برساند.

تمام این مسائل می‌توانند مشکل بسیار بزرگی را برای این سریال به وجود آورند و آن هم پاسخ دادن به تمام این ابهام‌ها به صورت ناگهانی می‌باشد. باید دید آیا From اصطلاحا جمع می‌شود یا خیر.

اما از قسمت معمایی فیلمنامه که فاصله بگیریم باید گفت سریال From در بخش درام خود اصلا موفق نیست. این عدم موفقیت در روایت، در بازی‌ها و در دیالوگ‌ها وجود دارد. برای اثبات این قضیه تنها روند ازدواج و عشق بین الیس و فاطمه را به یاد آورید.

از طرف دیگر From دست به روایت موازی زده است و سعی دارد تا در یک زمان چند روایت مختلف را پیش ببرد. در کل روایت موازی کار بسیار مشکلی است و From نیز در حفظ جذابیت روایت‌هایش موفق نیست. برخی بسیار جذاب هستند و برخی بسیار حوصله‌سربر، کش آمده و بیهوده و در نهایت این روایت موازی گاها شلخته و پراکنده می‌شود.

در نهایت باید گفت سریال From اثری است که از نظر ایده و داستان تا حد زیادی نو و جذاب بوده و فصل اول خوب اما فصل دومی نسبتا ضعیف دارد. سریال باید در فصل بعدی خود به سمت دادن اطلاعات بیشتر به مخاطب حرکت کرده و بیش از این پیچیدگی مصنوعی ایجاد نکند. چرا که تنها یک سوپرایز بزرگ در انتها اثری را به یک سریال خوب تبدیل نمی‌کند. From پتانسیل خوبی برای بازگشت به مسیر درست فصل اول خود دارد و می‌تواند تبدیل به اثری بهتر شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو