ارزش روبل روسیه به کمترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید؛ ۱۰۰ واحد در برابر هر دلار

منبع: روزیاتو

3

1402/5/24

16:03


ارزش روبل روسیه به کمترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید؛ ۱۰۰ واحد در برابر هر دلار

ارزش روبل روسیه به کمترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید؛ ۱۰۰ واحد در برابر هر دلار

ارزش روبل روز دوشنبه ۲۳ مرداد ماه در برابر دلار به پایین ترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید که نشان دهنده فشار فزاینده بر اقتصاد روسیه از تحریم های غرب و افت درآمدهای صادراتی است.

واحد پول روسیه در سال جاری میلادی نزدیک به ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده و از مرز ۱۰۰ روبل به ازای هر دلار عبور کرده، در شرایطی که جنگ مسکو در اوکراین تلفات سنگینی از لحاظ اقتصادی برای این کشور به بار آورده است. در ماه ژانویه، روبل حدود ۶۶ واحد به ازای هر دلار معامله می شد اما واحد پول روسیه در ماه های بعد حدود یک سوم ارزش خود را از دست داده است. کاهش ارزش روبل یکی از چندین شاخص منفی برای اقتصاد روسیه به شمار می رود. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید دارد که تحریم های غرب تاثیر محدودی بر اقتصاد این کشور داشته اند.

کاهش ارزش روبل روسیه

ارزش روبل بلافاصله پس از حمله همه جانبه روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ سقوط کرد و در مارس ۲۰۲۲ به ۱۳۶ روبل به ازای هر دلار رسید. سپس در ژوئن سال گذشته با افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی، ارزش آن نزدیک به سه برابر بیشتر شده و به حدود ۵۰ روبل به ازای هر دلار رسید.

اما اقتصادهای اروپایی از آن زمان، وابستگی خود را از نفت و گاز روسیه قطع کرده و به جای آن از ایالات متحده، کانادا و نروژ واردات بیشتری داشته اند. این امر وضعیت مالی دولت روسیه را که تحت فشار افزایش هزینه ها برای پرداخت هزینه های جنگ جاری است، بیش از پیش وخیم کرده است.

کاهش ارزش روبل روسیه

یک سند دولتی که توسط رویترز بررسی شده، نشان می دهد که کرملین هزینه های دفاعی هدف گذاری شده سال ۲۰۲۳ خود را دو برابر کرده و به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار – یک سوم کل هزینه های عمومی – رسانده است. تحریم های غرب نیز سرمایه گذاری خارجی در کشور را کاهش داده و صادرات را با مشکل مواجه کرده است. به گفته الویرا نبیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، کاهش صادرات، همراه با جهش واردات ناشی از تقاضای شدید داخلی، ارزش روبل را بیش از پیش کاهش داده است.

کاهش ارزش روبل روسیه

بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که افزایش “تقاضا” دولت و نرخ بالای وام دهی بانک های روسیه، فعالیت کلی در اقتصاد این کشور را افزایش داده و فشار فزاینده ای بر تورم وارد کرده و به ضعف روبل کمک کرده است. این بانک اعلام کرد که به زودی می تواند نرخ بهره را افزایش دهد تا افزایش قیمت ها تحت کنترل درآید. ماه گذشته، بانک مرکزی به افزایش تورم و ارز ضعیف تر اعتراف کرد و برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته، نرخ بهره معیار خود را افزایش داد و آن را به ۸.۵ درصد رساند.

کاهش ارزش روبل روسیه

پس از تصویب افزایش اضطراری به ۲۰ درصد در مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ، سیاست گذاران اقتصاد روسیه به تدریج نرخ بهره را به ۷.۵ درصد کاهش دادند و فشار نزولی بیشتری بر روبل وارد کردند. ماکسیم اورشکین، مشاور اقتصادی پوتین، بانک مرکزی را مسئول کاهش ارزش پول دانست و اذعان کرد که یک روبل ضعیف برای اقتصاد روسیه بد است.

او در مقاله ای برای خبرگزاری دولتی روسیه تاس که روز دوشنبه منتشر شد، نوشت: «دلیل اصلی تضعیف روبل و شتاب گرفتن تورم، سیاست پولی سست است. بانک مرکزی همه ابزارهای لازم برای عادی سازی وضعیت در آینده نزدیک را دارد. یک روبل ضعیف بازسازی اقتصاد را پیچیده می کند و تاثیر منفی بر درآمد واقعی مردم دارد».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو