مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما


منبع: فیگار

6

1402/5/24

19:01


حالا که تکنولوژی پیشرفت کرده، مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما همیشه تأثیر زیادی در روند داستان‌نویسی‌ها نیز دریافت کرده است.

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

حالا که تکنولوژی پیشرفت کرده، مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما همیشه تأثیر زیادی در روند داستان‌نویسی‌ها نیز دریافت کرده است.

فناوری، درهای زیادی را برای فرصت‌های داستانی متفاوت و متعدد در فیلم‌ها باز می‌کند و همچنین منجر به تعدادی از موضوعات مشترک در ژانرهای مختلف شده تا تاثیر گذار ترین استفاده های تکنولوژی محور در سینما را بسازد.

فناوری نقش بزرگی در سینما دارد و بسیاری از فیلم‌های امروزی بدون آن وجود نداشتند. نحوه ساخت فیلم ها نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، تصاویر کامپیوتری (CGI) از تصاویر استاتیک دو بعدی به جلوه‌های ویژه سه بعدی و حتی فیلمبرداری مجازی تبدیل شده است و باعث ساخته شدن مهم ترین استفاده تکنولوژی در فیلم های سینمایی شده‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی در فیلمسازی و خارج از آن، فضاهای جدیدی برای فیلمسازان برای کاوش در زمینه داستان‌گویی ایجاد شده و آن‌ها توانستند بهترین استفاده های تکنولوژی در سینما را انجام بدهند.

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

تروپ های مهم تکنولوژی محور در سینما

شما می‌توانید فهرست مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

برخی از فیلم‌های مرتبط با فناوری، مربوط به ژانر خاص هستند، مانند از کار افتادن تلفن‌های همراه به منظور جداسازی شخصیت‌ها در فیلم‌های ترسناک و برخی دیگر موقعیتی هستند، مانند مواردی که سیستم‌های امنیتی نادرست عمل می‌کنند و باعث به دام افتادن مرگ یا زندگی یا یک کمدی می‌شوند.

جستجوهای اینترنتی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

تاثیر گذار ترین استفاده های تکنولوژی محور در سینما

اینترنت برای اکثر مردم یک راه‌حل برای تحقیق است. با این حال، در زندگی واقعی، مهم نیست که جستجو چقدر خاص باشد، همیشه پاسخ‌های مورد نیازی را ارائه نمی‌دهد. برای شخصیت‌های فیلم، به نظر نمی‌رسد این مشکل وجود داشته باشد.

به طور معمول، زمانی که یک شخصیت نیاز به یافتن شخص خاصی دارد، در مورد افسانه‌های بسیار پیچیده و حتی هیولاها جستجو کرده یا آدرسی را پیدا می‌کند، به نظر می‌رسد اینترنت همیشه جوابی سوال‌ها دارد.

برای مثال، در فیلم The Amazing Spider-Man، پیتر پارکر از طریق یک سری جستجوهای اینترنتی در بینگ، ارتباط پدرش با دکتر کرت کانرز را کشف می‌کند. او به سادگی نام آنها را جستجو می‌کند و همه آنچه را که باید از چند نتیجه اولیه در صفحه بداند، می‌یابد. حتی هنگام جستجوی علائم نیش عنکبوت، نتیجه اول یا دوم به او بینش قابل توجهی در مورد نیشش می‌دهد.

هوش مصنوعی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده تکنولوژی در فیلم های سینمایی

هوش مصنوعی در فیلم چیز جدیدی نیست. در ژانرهای مختلف از اکشن گرفته تا ترسناک و درام دیده می‌شود. معمولاً، هوش مصنوعی از فرضیه‌ای پیروی می‌کند که در آن هوش مصنوعی یک شخصیت را به طور غیرمنتظره‌ای حساس نشان می‌دهد و یا آن را تبدیل به شرور می‌کند.

البته استثنائاتی وجود دارد که در آن احساسات بیشتر بر انسان‌ها و هوش مصنوعی به عنوان پارادوکس احساسات در مقابل منطق تمرکز می‌کند. جذابیت چند ژانر آن، امکان تخریب در مقیاس بزرگ یا تهدیدات در مقیاس کوچکتر را توسط فناوری فراهم می‌کند.

از نمونه‌های آن، می‌توان به Ultron در Avengers: Age of Ultron نام برد. او یک هوش مصنوعی است که توسط تونی استارک و بروس بنر ساخته شده و باهوش نیز می‌باشد و انسانیت را ارزش نابودی می‌داند. همچنین در جنبه ترسناک این طیف، M3GAN وجود دارد که دارای روباتی است که در ابتدا برای اسباب بازی طراحی شده بود اما در عوض یک عروسک قوی و قاتل به اندازه یک دختر بچه می‌شود.

یک مثال  رمانتیک‌تر نیز، فیلم Her است که بر رابطه بین یک انسان و یک دستیار مجازی هوش مصنوعی تمرکز می‌کند و فناوری را به نمایش می‌گذارد که ویژگی‌های انسان مانند احساسات را در بر می‌گیرد.

بهبودهای کیفیت تصاویر

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

بهترین استفاده های تکنولوژی در سینما

فیلم‌ها، روند بهبود تصویر را ساده‌تر می‌کنند و همچنین بدون در نظر گرفتن کیفیت تصویر منبع، کارایی آن را منحرف می‌کنند. این همچنین به فیلم‌های ویدئویی که در آن کاراکترها با چند کلیک بزرگ‌نمایی و بهبود می‌یابند نیز گسترش می‌یابد.

اینکه چه نرم‌افزاری استفاده می‌شود، جای سوال دارد؛ اما معمولاً مهم نیست، زیرا این تکنیک اغلب برای پیشبرد طرح استفاده می‌شود. برخی از نمونه‌ها شامل فیلم هیجان‌انگیز 1987 بدون راه حل است که در آن یک شواهد مهم در حل یک قتل، یک تصویر با کیفیت پایین است.

این فیلم نه تنها به بهبود تصویر متکی است، بلکه زمان لازم برای دریافت یک تصویر واضح را با بیان اینکه رایانه در حال بازسازی عکس است، توجیه می‌کند. همچنین فیلم اکشن گرفته شده در سال 2008 وجود دارد که در آن یک مامور سابق سیا، برایان میلز، تصویری را که روی کارت حافظه دختر گمشده‌اش در یک کیوسک عکس وجود دارد، تقویت می‌کند.

رسانه‌های اجتماعی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

تروپ های مهم تکنولوژی محور در سینما

فیلم‌ها، از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد روابط شخصیت‌ها، به‌عنوان ابزاری شوم برای ایجاد وحشت و حتی به عنوان یک تصویر گویای همه چیز در مورد هر شخصیت خاص، به ویژه آنهایی که ناپدید می‌شوند، استفاده می‌کنند.

اگرچه این یکی با توجه به میزان اشتراک‌گذاری مردم در این روزها ممکن است خیلی غیرقابل قبول نباشد، اما شخصیت‌ها هنوز دقت و سرعت بالایی را هنگام جستجو در رسانه‌های اجتماعی برای یافتن پاسخ از خود نشان می‌دهند. برخی از موارد قابل توجه که در آن رسانه‌های اجتماعی بسیاری از زندگی یک شخصیت را مستند نمی‌کنند و در حال جستجو هستند.

تماس‌های تلفنی وحشتناک در فیلم‌های ترسناک

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

وقتی صحبت از فیلم‌های ترسناک به میان می‌آید، تماس‌های تلفنی امری عادی است و می‌توان از آنها برای ایجاد تنش یا ایجاد تبادلات جالب بین شخصیت‌ها استفاده کرد. یک نمونه کلاسیک آن، فیلم اسلشر Scream است که در آن Ghostface با نوجوانی به نام کیسی که تنها در خانه است، پشت تلفن حرف می‌زند.

او از او چیزهای بی اهمیتی درباره فیلم‌های ترسناک می‌پرسد و سپس شروع به تهدید او می‌کند. در این صحنه تنش‌آمیز، Ghostface در نهایت او را پس از اینکه او یک سوال اشتباه می‌کند می‌کشد. نمونه مدرن‌تر نیز، تلفن سیاه است که در آن از تلفن برای کمک به قهرمان داستان، فینی، استفاده می‌شود.

هویت جعلی در کت‌فیشینگ

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

گربه‌ماهی یا همان کت‌فیشینگ، به عنوان یک وسیله اصلی، اغلب به عنوان یک داستان هشداردهنده در مورد خطرات دوستیابی آنلاین یا اتاق‌های گفتگو استفاده می‌شود. این همچنین در داستان‌های متمرکز بر رسانه‌های اجتماعی یا آزار سایبری استفاده می‌شود؛ زیرا ناشناس بودن ارتباطات آنلاین باعث شده تا شخصیت‌ها راحت‌تر خود را متفاوت از آنچه هستند به تصویر بکشند.

یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، فیلم گربه ماهی است که نام خود را به این اصطلاح داده است. این مستند بر روی Nev تمرکز دارد. او مردی است که با استفاده از جزئیات و تصاویر جعلی یک مدل، رابطه آنلاینی را با زنی آغاز کرده که وانمود می‌کند شخص دیگری است.

یک مثال ساده‌تر Love Hard است که در آن ناتالی از طریق یک برنامه دوستیابی با مردی به نام جاش ارتباط برقرار می‌کند و به زادگاهش می‌رود تا او را در کریسمس غافلگیر کند، اما متوجه می‌شود که از عکس‌های مرد دیگری استفاده می‌کند.

تکست‌های پیامکی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

ارسال پیامک، به ابزاری رایج در فیلم‌ها برای تبادل اطلاعات بین شخصیت‌ها، ایجاد ارتباطات نادرست که منجر به سایر نکات داستانی می‌شود یا تشریح فشرده تبدیل شده است. این می‌تواند شامل ایمیل، پیام‌های متنی و پیام‌های مستقیم رسانه‌های اجتماعی باشد.

در حالی که لزوماً یک تروپ بد نیست، در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند خسته کننده به‌نظر برسد. برخی از نمونه‌هایی که به طور جالبی از آن استفاده شده است، The Fault In Our Stars و The Departed هستند.

فیلم The Fault In Our Stars، از حباب‌های گفتاری به سبک طرحی برای نشان دادن متون بین هیزل و آگوستوس، قهرمان‌های داستان، استفاده می‌کند. با توجه به اینکه آنها هر دو نوجوان هستند، انتظار می‌رود پیامک ارسال شود و رویکرد هنری منحصر به فرد با تمایلات خلاقانه شخصیت‌ها که از طریق عشق آنها به مطالعه دیده می‌شود، مطابقت دارد.

ردیاب‌ها برای پیشبرد داستان

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

گاهی اوقات ممکن است شخصیت‌ها در حال فرار، مفقود یا تحت نظارت باشند و برای ادامه داستان ردیابی لازم است. روش ساده فقط روشن کردن GPS گوشی است، اما برخی فیلم‌ها با نرم‌افزارهای پیچیده یا حتی جادو، آن را فراتر می‌برند.

به عنوان مثال می‌توان به The Bourne Ultimatum اشاره کرد که در آن جیسون بورن از GPS گوشی برای ردیابی یک قاتل و جلوگیری از یک قتل دیگر استفاده می‌کند و شوالیه تاریکی که در آن بتمن از فناوری پیچیده برای تبدیل تلفن‌های همراه به یک سیستم نظارتی عظیم برای کمک به ردیابی جوکر استفاده می‌کند نیز نمونه دیگر آن است.

هک کردن

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

هک کردن معمولاً در فیلم‌هایی که هیچ توالی ثابتی از شخصیت‌ها که فقط کدها را تایپ می‌کنند، بسیار ساده‌تر می‌شود. در عوض، برنامه‌های با فناوری پیشرفته دستگاه‌هایی با تصویربرداری سه‌بعدی و زمان پاسخ سریع برای دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی پلیس یا اطلاعات خصوصی استفاده می‌شوند.

گاهی اوقات فیلم‌ها، رویکردی نسبتاً واقع‌گرایانه دارند و به پیشبرد مأموریت کمک می‌کنند. به عنوان مثال، The Matrix Reloaded هک کردن را هنگام نفوذ Trinity به رایانه ایستگاه برق نشان می‌دهد. نمونه دیگری در The Italian Job رخ می‌دهد که در آن شخصیت اصلی، Lyle، سیستم‌های کنترل ترافیک را هک می‌کند تا مسیری را برای ماشین‌ها ایجاد کند تا بدون مانع سرعت بگیرند.

انجماد برودتی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

کرایوژنیک، ابزار مفیدی برای آوردن شخصیت‌های دهه‌های گذشته به حال یا آینده است، بدون اینکه نیازی به توضیح دقیق در مورد نحوه انجام آن باشد. این تکنولوژی، به عنوان برداشتی متفاوت از داستان‌های سفر در زمان عمل می‌کند و در داستان‌های علمی تخیلی، کمدی، اکشن یا فانتزی قابل قبول است.

برخی از نمونه‌ها را می‌توان در فیلم آواتار پیدا کرد. زمانی که جیک سالی و دیگران هنگام سفر از زمین به پاندورا وارد حالت خواب سرد می‌شوند. به طور مشابه، همین ایده در Passengers استفاده می‌شود، اگرچه در اینجا، قهرمانان اصلی در کشتی خواب خود در مسیر رسیدن به یک سیاره جدید، زود از خواب بیدار می‌شوند. در نهایت، تروپ‌های فیلم به فیلمسازان فضایی برای بازی با زمان، ژانر و مکان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

از انجماد برودتی، بیشتر در چه رویدادی برای فیلمسازان کاربرد دارد؟

این تکنولوژی، برای فیلم‌های فضایی، و فانتزی، بیشتر برای سفر در زمان، به کار می‌آید.

در مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز، پیتر ارتباط پدرش با دکتر کرت کانرز را چگونه به دست آورد؟

او با سرچ کردن در موتور جست و جو گر بینگ، این اطلاعات را به دست آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو