مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما


منبع: فیگار

3

1403/1/1

11:56


مهم ترین استفاده‌های تکنولوژی در سینما ، همیشه این صنعت را دستخوش تغییر داده و تأثیر زیادی در روند داستان‌نویسی‌ها ایجاد کرده است.

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده‌های تکنولوژی در سینما ، همیشه این صنعت را دستخوش تغییر داده و تأثیر زیادی در روند داستان‌نویسی‌ها ایجاد کرده است.

فناوری، درهای زیادی را برای فرصت‌های داستانی متفاوت و متعدد در فیلم‌های سینمایی باز می‌کند و همچنین منجر به تعدادی از موضوعات مشترک در ژانرهای مختلف شده است. برای اینکه بهتر بتوانیم حضور و نقش تکنولوژی را درک کنیم، می‌توانیم به فیلم‌های دهه 90 میلادی که تازه تلفن‌های همراه به بازار آمده بودند اشاره کنیم و حالا با پیشرفت فناوری، مهم ترین استفاده تکنولوژی در فیلم های سینمایی ، تغییر کردند و حالا استفاده از هوش مصنوعی قابل درک است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


تکنولوژی‌های جدید، نقش بزرگی در داستان‌سرایی و سینما دارند و بسیاری از آثار امروزی، بدون حضور آن‌ها، وجود نداشتند. نحوه ساخت فیلم‌ها نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، تصاویر کامپیوتری (CGI) از تصاویر استاتیک دو بعدی به جلوه‌های ویژه سه بعدی و حتی فیلمبرداری مجازی تبدیل شده‌اند.

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

در ادامه لیست تاثیر گذار ترین استفاده تکنولوژی در سینما را مشاهده خواهید کرد.

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

با پیشرفت تکنولوژی در فیلمسازی و خارج از آن، فضاهای جدیدی برای کارگردانان مدرن، برای کاوش در زمینه داستان‌گویی ایجاد شده و آن‌ها توانستند بهترین استفاده را از تکنولوژی در سینما داشته باشند.

جستجوهای اینترنتی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

اینترنت برای اکثر مردم یک راه‌حل برای تحقیق است؛ اما در زندگی واقعی، مهم نیست که جستجو چقدر خاص باشد، همیشه پاسخ‌های مورد نیاز ارائه نمی‌دهد. برای شخصیت‌های فیلم، به نظر نمی‌رسد این مشکل وجود داشته باشد.

به طور معمول، زمانی که یک شخصیت نیاز به یافتن شخص خاصی دارد، در مورد افسانه‌های بسیار پیچیده و حتی هیولاها جستجو می‌کند و یا آدرسی را که به دنبالش می‌گردد را می‌یابد و به نظر می‌رسد اینترنت همیشه پاسخی برای تمام سوال‌هاست.

برای مثال، در فیلم The Amazing Spider-Man، «پیتر پارکر» از طریق یک سری جستجوهای اینترنتی در موتور جستجوگر «بینگ»، ارتباط پدرش با دکتر «کرت کانرز» را کشف می‌کند. او به سادگی نام آن‌ها را جستجو کرده و همه آنچه را که باید از چند نتیجه اولیه در صفحه بداند، می‌یابد. حتی هنگام جستجوی علائم نیش عنکبوت، نتیجه اول یا دوم، به او بینش قابل توجهی ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده تکنولوژی در فیلم های سینمایی

هوش مصنوعی در فیلم چیز جدیدی نیست. در ژانرهای مختلف از اکشن گرفته تا ترسناک و درام دیده می‌شوند. این تکنولوژی معمولاً از فرضیه‌ای پیروی می‌کند که در آن هوش مصنوعی یک شخصیت را به طور غیرمنتظره‌ای حساس نشان می‌دهد و یا آن را تبدیل به یک شرور می‌کند. البته استثنائاتی وجود دارد که در آن احساسات بیشتر بر انسان‌ها و هوش مصنوعی به عنوان پارادوکس احساسات در مقابل منطق تمرکز دارد؛ اما باز هم نمی‌توان این کلیشه را در نظر نگرفت.

از نمونه‌های آن، می‌توان به «اولتران» در فیلم Avengers: Age of Ultron نام برد. او یک هوش مصنوعی است که توسط «تونی استارک» و «بروس بنر» ساخته شده و باهوش است و انسانیت را ارزش نابودی می‌داند.

همچنین در جنبه ترسناک این طیف، می‌توانیم فیلم M3GAN را نام ببریم که درباره روباتی است که در ابتدا برای اسباب‌بازی بودن طراحی شده؛ اما در عوض یک عروسک قوی و قاتل به اندازه یک دختر بچه می‌شود. یک مثال رمانتیک‌تر نیز در فیلم Her وجود دارد که بر رابطه بین یک انسان و یک دستیار مجازی هوش مصنوعی تمرکز می‌کند.

بهبود کیفیت تصاویر

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

فیلم‌ها روند بهبود تصویر را ساده‌تر می‌کنند و همچنین بدون در نظر گرفتن کیفیت تصویر منبع، کارایی آن را به انحراف می‌کشانند. اینکه چه نرم‌افزاری استفاده می‌شود، جای سوال دارد؛ اما معمولاً مهم نیست؛ زیرا این تکنیک اغلب برای پیش‌برد طرح مورد نظر کاربرد دارد. برخی از نمونه‌ها شامل فیلم هیجان‌انگیز 1987 بدون راه حل است که در آن یک شاهد مهم در حل یک قتل، یک تصویر با کیفیت پایین را به کیفیت بالا تبدیل کرد.

این فیلم نه تنها به بهبود تصویر اتکا دارد، بلکه زمان لازم برای دریافت یک تصویر واضح را با بیان اینکه رایانه در حال بازسازی عکس است را توجیه می‌کند. همچنین، فیلم اکشن گرفته شده در سال 2008 نیز نمونه دیگری است که در آن یک مامور سیا، تصویری را که روی کارت حافظه دختر گمشده‌اش در یک کیوسک عکس وجود دارد را تقویت می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

تروپ های مهم تکنولوژی محور در سینما

فیلم‌ها از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای پیش‌برد روابط شخصیت‌ها، به‌عنوان ابزاری شوم برای ایجاد وحشت و حتی به عنوان یک تصویر واضح در مورد هر شخصیت خاص، به ویژه آن‌هایی که ناپدید می‌شوند استفاده می‌کنند.

اگرچه شبکه‌های مجازی مهم‌ترین تروپ های مهم تکنولوژی محور در سینما محسوب می‌شوند؛ اما با توجه به میزان اشتراک‌گذاری اطلاعات در این روزها، ممکن است خیلی غیرقابل قبول نیز نباشد. شخصیت‌ها هنوز دقت و سرعت بالایی را هنگام جستجو در رسانه‌های اجتماعی برای یافتن پاسخ از خود نشان می‌دهند.

تماس‌های تلفنی وحشتناک در فیلم‌های ترسناک

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

وقتی صحبت از فیلم‌های ترسناک به میان می‌آید، تماس تلفنی یک امر عادی است و می‌توان از آن‌ها برای ایجاد تنش یا تبادل اطلاعات جالب بین شخصیت‌ها استفاده کرد. یک نمونه کلاسیک آن، فیلم اسلشر جیغ (Scream) است که در آن «روح‌چهره» (Ghostface) با نوجوانی به نام «کیسی» که در خانه تنها است، پشت تلفن حرف می‌زند.

«روح‌چهره» از او چیزهای بی اهمیتی درباره فیلم‌های ترسناک می‌پرسد و سپس شروع به تهدید او می‌کند. در این صحنه تنش‌آمیز، قاتل در نهایت او را پس از اینکه او یک سوال را اشتباه پاسخ می‌دهد، به قتل می‌رساند. نمونه مدرن‌تر نیز فیلم تلفن سیاه است که در آن از تلفن برای کمک به قهرمان داستان، «فینی»، استفاده می‌شود.

تکنولوژی دوست‌یابی آنلاین

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

گربه‌ماهی یا همان کت‌فیشینگ، به عنوان یک تکنولوژی تقریباً جدید شناخته می‌شود و اغلب یک داستان هشدار دهنده در مورد خطرات دوستیابی آنلاین دارد. این تکنولوژی، در داستان‌های متمرکز بر رسانه‌های اجتماعی یا آزار سایبری استفاده می‌شود؛ زیرا ناشناس بودن ارتباطات آنلاین باعث شده تا شخصیت‌ها راحت‌تر خود را متفاوت از آنچه هستند به تصویر بکشند.

یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، فیلم گربه ماهی است که نام خود را بر اساس این رسانه معرفی کرده است. این فیلم روی یک شخصیت به نام «نو» (Nev) تمرکز دارد. او مردی است که با استفاده از جزئیات و تصاویر جعلی یک مدل، رابطه آنلاینی را با زنی آغاز کرده و وانمود می‌کند شخص دیگری است.

پیامک‌های تلفنی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

ارسال پیامک، به ابزاری رایج در فیلم‌ها برای تبادل اطلاعات بین شخصیت‌ها و همچنین ایجاد ارتباطات نادرست که منجر به سایر نکات داستانی می‌شود، تبدیل شده‌اند. این اتفاق می‌تواند شامل ایمیل، پیام‌های متنی و پیام‌های مستقیم در رسانه‌های اجتماعی باشد.

این رویکرد، بهترین استفاده تکنولوژی در سینما محسوب می‌شود؛ اما در صورت استفاده بیش از حد، می‌تواند خسته کننده به‌نظر برسد. برخی از نمونه‌هایی که به طور جالبی از آن استفاده شده است، فیلم‌های The Fault In Our Stars و The Departed هستند. فیلم The Fault In Our Stars نیز از حباب‌های گفتاری به سبک طرحی برای نشان دادن متن‌هایی که بین شخصیت‌های اصلی یعنی «هیزل» و «آگوستوس» استفاده می‌کند.

ردیاب‌ها

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

گاهی اوقات ممکن است شخصیت‌ها در حال فرار، مفقود یا تحت نظارت باشند. از این رو، حضور ردیاب، از مهم ترین استفاده تکنولوژی در فیلم های سینمایی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان به The Bourne Ultimatum اشاره کرد که در آن «جیسون بورن»، از GPS گوشی برای ردیابی یک قاتل و جلوگیری از یک قتل دیگر استفاده می‌کرد. در شوالیه تاریکی نیز بتمن فناوری پیچیده‌ای برای تبدیل تلفن‌های همراه به یک سیستم نظارتی عظیم برای کمک به ردیابی جوکر داشت.

هک کردن

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

هک کردن نیز یکی دیگر از مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما محسوب می‌شود. گاهی اوقات، در فیلم‌های سینمایی توطئه‌محور، رویکردی نسبتاً واقع‌گرایانه پیش می‌رود و هم کردن حتی به پیش‌برد مأموریت کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، در فیلم The Matrix Reloaded، هک کردن را هنگام نفوذ Trinity به رایانه ایستگاه برق نشان داده می‌شود. نمونه‌ای دیگر در فیلم The Italian Job رخ می‌دهد که در آن شخصیت اصلی، سیستم‌های کنترل ترافیک را هک می‌کند تا مسیری را برای ماشین‌ها بسازد تا آن‌ها بدون مانع، سرعت بگیرند.

انجماد برودتی

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما

کرایوژنیک، ابزار مفیدی برای آوردن شخصیت‌های آینده است. این تکنولوژی، به عنوان برداشتی متفاوت از آثار سفر در زمان عمل می‌کند و در داستان‌های علمی تخیلی، کمدی، اکشن یا فانتزی قابل قبول اجرا است.

برخی از نمونه‌ها را می‌توان در فیلم آواتار و میان‌ستاره‌ای پیدا کرد. زمانی که «جیک سالی» و دیگر دوستانش هنگام سفر از زمین به «پاندورا» وارد حالت خواب سرد می‌شوند، از تکنولوژی انجماد برودتی استفاده می‌کنند. همین ایده، به طور مشابه در Passengers نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

مهم‌ترین اختراع‌های مهم در صنعت سینما چه نوآوری‌هایی هستند؟

دوربین فیلمبرداری، همگام سازی صدا و CGI، نقش مهمی در تکامل صنعت فیلم داشته‌اند.

مهم‌ترین رویکرد تکنولوژیک در فیلم چیست؟

رویکرد تکنولوژیک در یک فیلم به ابزارها، تکنیک‌ها و فرآیندهای مورد استفاده در ساخت یک اثر سینمایی هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب مهم ترین استفاده های تکنولوژی در سینما چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو