با پنل‌های خورشیدی شناور در استوا می‌توان به منبع بی‌پایانی از انرژی دست یافت!

منبع: تکراتو

3

1402/5/28

10:10


پزوهش‌های جدید ثابت کرده‌اند که با پنل‌های خورشیدی شناور در استوا می‌توان به منبع بی‌پایانی از انرژی دست یافت. بنابراین منطقه آسیا و آفریقا به انرژی بی‌پایان خورشید دست می‌یابند.

با پنل‌های خورشیدی شناور در استوا می‌توان به منبع بی‌پایانی از انرژی دست یافت!

پزوهش‌های جدید ثابت کرده‌اند که با پنل‌های خورشیدی شناور در استوا می‌توان به منبع بی‌پایانی از انرژی دست یافت. بنابراین منطقه آسیا و آفریقا به انرژی بی‌پایان خورشید دست می‌یابند.

محققان در تحقیقات اخیر خود دریافتند که پنل‌های خورشیدی شناور در استوا قادرند که انرژی نامحدود خورشید را در مناطق آسیای جنوب شرقی و غرب آفریقا فراهم کند. پیش‌بینی شده است که انرژی خورشید می‌تواند تا اواسط قرن کاملاً بردنیا حاکم شود که خود این مسئله، چالش‌های بسیاری را در آینده ایجاد می‌کند و پدیده گرمایش زمین نیز کاملاً زندگی انسان را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین ؛ از تخیل تا واقعیت!

پنل‌های خورشیدی شناور در استوا منبع انرژی بی‌پایانی ایجاد خواهد کرد

مجموعه‌ وسیعی از پنل‌های خورشیدی شناور در دریاهای آرام نزدیک خط استوا می‌تواند در آینده انرژی خورشیدی نامحدود را برای کشورهای پرجمعیت جنوب شرقی آسیا و غرب قاره آفریقا فراهم کند. تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا نشان می‌دهد که انرژی خورشیدی فراساحلی فقط در کشوری مثل اندونزی به تنهایی می‌تواند حدود ۳۵ هزار تراوات ساعت (TWh) در سال انرژی خورشیدی تولید کند که تقریباً مشابه تولید برق فعلی جهانی (۳۰ هزار تراوات ساعت در سال) است.

هرچند بسیاری از اقیانوس‌های جهان طوفان را تجربه می‌کنند، برخی از نواحی استوایی نسبتاً ساکن و آرام هستند. بنابراین، سازه‌های مهندسی به‌نسبت ارزان می‌تواند برای محافظت از پنل‌های خورشیدی شناور فراساحلی کافی باشد. نقشه‌های حرارتی جهانی با وضوح بالا که توسط تیم محققان تهیه شده است، نشان می‌دهد که مجمع‌الجزایر اندونزی و غرب آفریقای استوایی در نزدیکی نیجریه، بیشترین پتانسیل را برای به‌کارگیری آرایه‌های خورشیدی شناور فراساحلی دارند.

با پنل‌های خورشیدی شناور در استوا می‌توان به منبع بی‌پایانی از انرژی دست یافت!

نقشه‌ی حرارتی پنل‌های خورشیدی شناور فراساحلی: نقاط قرمز بهترین مناطق برای قرارگیری آرایه‌های خورشیدی است و سپس نقاط زرد، سبز و آبی تیره به‌ترتیب در جایگاه بعدی قرار دارند. خطوط خاکستری نشانگر مسیرهای طوفان استوایی است.

انرژی خورشیدی تا اواسط قرن بر دنیا حاکم خواهد شد

براساس روندهای کنونی، اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۵۰ کربن‌زدایی و برقی‌سازی گسترده را با اتکا به مقادیر زیادی انرژی خورشید و بادی تجربه خواهد کرد. حدود ۷۰ کیلومتر مربع از پنل‌های خورشیدی می‌تواند تمام انرژی مورد نیاز یک میلیون نفر از افراد مرفه را در اقتصاد بدون کربن تأمین کند. پنل‌های خورشیدی را می‌توان روی پشت‌بام‌ها، در نواحی خشک زمین، مناطق مسکونی در کنار مزارع کشاورزی، یا به‌صورت شناور روی پهنه‌های آبی قرار داد.

کشورهایی با تراکم جمعیت بالا، مانند نیجریه و اندونزی، فضای محدودی برای برداشت انرژی خورشیدی خواهند داشت. موقعیت استوایی و گرمسیر این کشورها در عرض‌های جغرافیایی به اصطلاح «راکد» به این معنی است که منابع انرژی بادی در این کشورها بسیار ضعیف است.

خوشبختانه، کشورهای یادشده و همسایگانشان می‌توانند به‌طور مؤثر انرژی نامحدود را از پنل‌های خورشیدی شناور در دریاهای آرام استوایی دریافت کنند. همچنین، پنل‌های خورشیدی شناور را می‌توان در دریاچه‌ها و مخازن داخلی آب نیز قرار داد.

در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده است، تیم محققان تمام اقیانوس‌های جهان را بررسی می‌کند تا مناطقی را که در ۴۰ سال گذشته امواج عظیم یا هجوم بادهای شدید را تجربه نکرده‌اند، شناسایی کند. قرارگیری پنل‌های خورشیدی شناور در چنین مناطقی به سازه‌های دفاعی با مهندسی قوی و گران‌قیمت نیاز ندارد.

مناطقی که امواج بلندتر از شش متر و بادهای قوی‌تر از ۱۵ متر در ثانیه را تجربه نمی‌کنند، دارای پتانسیل تولید یک میلیون تراوات ساعت انرژی در سال هستند. این رقم چیزی حدود پنج برابر بیشتر از انرژی سالانه‌ مورد نیاز یک اقتصاد جهانی کاملاً کربن‌زدایی شده است که از حدود ۱۰ میلیارد نفر مرفه پشتیبانی می‌کند.

با پنل‌های خورشیدی شناور در استوا می‌توان به منبع بی‌پایانی از انرژی دست یافت!

بسیاری از مناطق مناسب برای قرارگیری پنل‌های خورشیدی در نزدیکی استوا، در اندونزی و نواحی اطرافش و در غرب آفریقا استوایی قرار دارند. این مناطق دارای رشد جمعیت بالا و ارزش‌‌های زیست‌محیطی بالایی هستند؛ در نتیجه پنل‌های خورشیدی شناور دریایی می‌تواند برای حل تعارض کاربری اراضی نیز کارآمد باشد.

بیشتر مناطق دریایی جهان امواجی بلندتر از ۱۰ متر و بادهایی قوی‌تر از ۲۰ متر در ثانیه را تجربه می‌کنند. امروزه چندین شرکت در راستای توسعه‌ مکانیسم‌های دفاعی مهندسی مشغول‌ به‌کار هستند تا آرایه‌های شناور فراساحلی بتواند در مقابل طوفان‌ دوام بیاورد. در مقابل، سازه‌های دفاعی ساده و بسیار ارزان‌تر می‌توانند برای زیست‌بوم‌های دریایی آرام در امتداد خط استوا جوابگو باشند.

ایده‌ تأمین انرژی خورشیدی از طریق آرایه‌هایی از پنل‌های خورشیدی شناور فراساحلی همچنان درحال طی کردن مراحل ابتدایی است. در مقایسه با پنل‌های خورشیدی واقع‌ در خشکی، پنل خورشیدی فراساحلی نکات منفی نیز دارد؛ ازجمله زنگ‌زدگی با نمک و رسوب دریایی. برای لنگر انداختن پنل‌ها به بستر، دریاهای کم‌عمق اولویت دارند. همچنین، به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست دریایی و ماهیگیری نیز باید به‌دقت مورد توجه قرار بگیرد.

یکی دیگر از چالش‌های آینده این است که احتمال دارد گرمایش جهانی الگوهای باد و امواج را تغییر بدهد. با وجود این قبیل چالش‌ها، تیم پژوهشی معتقد است که پنل‌های خورشیدی شناور فراساحلی بخش بزرگی از ترکیب انرژی‌ را برای کشورهایی که به دریاهای آرام استوایی دسترسی دارند، فراهم می‌کند. تا اواسط قرن، بخش بزرگی از زندگی حدود یک میلیارد نفر در کشورهای یاد شده به انرژی خورشیدی متکی خواهد بود، و این امر باعث سریع‌ترین تغییر انرژی در تاریخ خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص دست یافتن به منبع بی‌پایانی از انرژی با پنل‌های خورشیدی شناور در استوا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو