کمک هزینه 2 میلیونی رئیسی ویژه همه یارانه بگیران تا ساعتی دیگر | دولت سنگ تموم گذاشته!!

8

1402/5/28

13:18


کمک هزینه 2 میلیونی رئیسی ویژه همه یارانه بگیران تا ساعتی دیگر | دولت سنگ تموم گذاشته!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که در سال ۱۴۰۲ در یک مرحله ۲۰ درصد افزایش یافت، با فشار‌های تورمی حاکم بر جامعه به صورت مداوم در حال رشد است، کمک‌های حمایتی از اقشار ضعیف دیگر کفاف کمک هزینه کوچک تامین مایحتاج یک ویزیت را هم نمی‌دهد چه برسد به خرید اقلام اساسی مانند گوشت و مرغ. اکنون خبر‌هایی درباره تلاش مسئولین این سازمان‌ها برای افزایش ۲۰ درصدی مرحله دوم در سال جاری به گوش می‌رسد.

مستمری مددجویان بهزیستی نوعی حمایت از جانب دولت است که در برنامه‌های توسعه‌ای پنجم و ششم به اهمیت افزایش آن در کاهش فقر مطلق تاکید شده بود. برنامه‌های توسعه‌ای که هرکدام اگر به تنهایی به صورت کامل اجرا می‌شد، اکنون مردم جامعه ایرانی با افزایش‌ها و فراز و نشیب‌های ناگهانی روبه‌رو نمی‌شدند. مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در حالی با افزایش اندک به اجرا در می‌آید که درصد گرانی برخی اقلام و کالا‌ها به ۸۰ درصد هم می‌رسد.

یارانه معیشتی

در ابتدای سال ۱۴۰۲، افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان به تصویب رسید که به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد؛ ۲۰ درصد افزایش مستمری مددجویان انجام شده و افزایش ۲۰ درصدی باقی‌مانده با تلاش مدیران این سازمان‌ها به‌زودی همراه با مابه‌التفاوت آن به مددجویان پرداخت خواهد شد.

براساس آخرین آمار، ۲ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۸ خانوار در سطح کشور تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که ۵۳ درصد از این میزان در روستا‌ها و ۴۷ درصد در شهر‌ها ساکن هستند. حدود ۹۰ درصد خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد در دهک‌های یک تا سه درآمدی قرار دارند که ۵۲ درصد این رقم را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و با پرداخت مستمری حمایت می‌شوند. سایر اقشار نیازمند نیز با توجه به نوع احتیاجات خود، از خدمات موردی کمیته امداد بهر‌ه‌مند می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به تصویب افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان برای سال جاری می‌گوید: «از ابتدای سال ۱۴۰۲ مستمری مددجویان ۲۰ درصد افزایش یافته است و تلاشیم افزایش ۲۰ درصدی باقی‌مانده را به‌زودی همراه با مابه‌التفاوت آن به مددجویان پرداخت کنیم.»

در حال حاضر خانوار تک نفره ۶۶۰ هزار تومان، خانواده دو نفره ۹۳۶ هزار تومان، خانواده سه نفره یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و خانواده پنج نفر و بیشتر، ۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

سال گذشته علاوه بر فعالیت‌های جاری برای مددجویان، موضوع مردمی‌سازی امدادرسانی و استفاده از ظرفیت مراکز خیریه و نیکوکاری، عملیاتی شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص توانمندسازی مددجویان تحت حمایت می‌گوید: «با توجه به کمک‌های دولت و مجلس در حوزه حمایت اشتغال مددجویان، تا پایان امسال ۱۰۰ هزار خانوار که با کمک اشتغال کمیته امداد به توانمندی اقتصادی رسیده‌اند از پوشش این کمیته خارج خواهند شد.»

کمیته امداد برای بیش از ۵ میلیون نفر خدمات متنوعی در قالب ۱۲۰ خدمت ارائه می‌کند؛ البته مددجویانی که شرایط توانمند شدن را دارند، از خدمات اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استفاده می‌کنند.

یارانه معیشتی

افزایش ۴۰ درصدی مستمری برای مددجویان بهزیستی

جامعه هدف بهزیستی اقشار مختلفی از عموم مردم کشور مثل سالمندان، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و خیابان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، افراد آسیب دیده و در معرض آسیب موادمخدر و … را شامل می‌شود و هر ساله در تعیین بودجه این سازمان با توجه به جامعه هدف تحت پوشش تصمیم گیری می‌شود.

سازمان بهزیستی بیش از ۱۶۰ ماموریت در حوزه‌های مختلف از قبیل توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری از آسیب اجتماعی، معلولیت و اساساً آنچه به‌عنوان خروجی فقر و آسیب در کشور مطرح است را در دستور کار دارد.

بنا بر اعلام رئیس سازمان بهزیستی کشور، طبق قانون بودجه سنوانی هر ساله دولت پیشنهادی را در قالب مستمری به مجلس ارائه می‌دهد، مجلس نیز امسال ۴۰ درصد در نظر گرفت و به محض اینکه ابلاغ و در هیأت دولت نیز مصوب شود، مکانیزم آن اجرایی می‌شود. همچنین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در سوم خردادماه جاری، افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی را تایید کرد.

عبدالرضا مصری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) را ۴۰ درصد افزایش داد، اما دولت در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد فقط ۲۰ درصد به مستمری اقشار مذکور اضافه کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این امر به طور قطع غیرقانونی است. انتظار داریم در اولین پرداخت هم معوقات و هم مرّ قانون پرداخت شود و اگر قرار است کسری صورت گیرد، نباید از محرومان جامعه چیزی کم شود.

وی تصریح کرد: محرومان تمام نمایندگان مجلس را همراه خود دارند، هر چند که خودشان صندلی در مجلس نداشته باشند، اما خانه ملت متعلق به این عزیزان است. امیدواریم که حق آن‌ها ضایع نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو