زنان ایرانی 3 برابر زنان دیگر کشورها قلیان می‌کشند!

منبع: ساعد نیوز

2

1402/5/31

13:28


ساعد نیوز:زنان در مقایسه با مردان نگرش مثبت و وابستگی بیشتری به استعمال قلیان دارند. به گونه‌ای که مصرف قلیان سرگرمی خانواده‌ها از جمله زنان بوده و عوارض استعمال قلیان در زنان بیشتر از مردان است.

زنان ایرانی 3 برابر زنان دیگر کشورها قلیان می‌کشند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری، ر راستای توسعه رویکرد ترجمان دانش و کاربرد نتایج حاصل از تحقیقات حوزه سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و به منظور آگاهی رسانی ذینفعان پژوهش اعم از مدیران، متخصصین و مردم طرح تحقیقاتی اختتام یافته دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با عنوان "تعیین پیشبینی کننده های ترک قلیان در زنان شهر بندرعباس: کاربردی از تئوری رفتار برنامه ریزی" تشریح شد.

براساس اقدامات انجام شده و همچنین اهمیت پژوهش در زمینه مصرف قلیان در هرمزگان در این طرح 1764 زن مصرف‌کننده قلیان و 260 نفر از زنانی که قلیان را بیش از شش ماه ترک کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

سازمان جهانی بهداشت در سال 2010 شعار روز جهانی بدون تنباکو را "دخانیات و تنباکو و زنان" اعلام کرد. آمارهای سراسر جهان گویای افزایش میزان مصرف قلیان در زنان نسبت به مردان هستند، همچنین نتایج تحقیقات انجام نشان می دهد مقبولیت اجتماعی قلیان نسبت به سیگار در میان زنان بیشتر است.

زنان در مقایسه با مردان نگرش مثبت و وابستگی بیشتری به استعمال قلیان دارند. به گونه‌ای که مصرف قلیان سرگرمی خانواده‌ها از جمله زنان بوده و عوارض استعمال قلیان در زنان بیشتر از مردان است.

استعمال قلیان در میان زنان ایرانی به میزان دو تا سه برابر بیشتر از مصرف قلیان در مقایسه با زنان سایر کشورها است. شیوع مصرف قلیان در بین زنان استان هرمزگان 3.10 درصد و 9 تا 10 برابر استان‌های دیگر بوده و از نظر میزان استعمال قلیان توسط زنان، استان هرمزگان رتبه سوم را در میان استان‌های کشور دارد.

یافته های پژوهش حاضر می‌تواند نقشه راهی برای محققان باشد تا با کمترین هزینه و در مدت زمان کوتاه، مداخلات اثر بخش و هدفمندی را جهت ترک استعمال دخانیات در افراد طراحی کنند.

همچنین نتایج این تحقیق می‌تواند مبنایی برای مقایسه با نتایج تحقیقات آتی در این زمینه گردد. یافته‌ها می‌تواند سیاستگذاران و پزشکان سلامت را برای اجرای مداخلات رفتاری مبتنی بر نظریه و در نتیجه کمک به دستیابی هر چه بهتر راهکارهای موثر در ترک استعمال دخانیات، یاری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو