اهمیت انتخاب قالب بتن مناسب در ساخت و ساز

منبع: فوت و فن

5

1402/6/2

08:28


هر کسی که به شروع یک پروژه ساختمانی فکر می‌کند، حداقل گاهی این موضوع از ذهنش عبور خواهد کرد که کیفیت برخی مصالح و ابزارآلات را قربانی هزینه آن‌ها کند و برخی از موارد را برای کاهش هزینه‌ها نادیده بگیرد! بعید نیست که یکی از این موارد، قالب بتن باشد.

اهمیت انتخاب قالب بتن مناسب در ساخت و ساز

هر کسی که به شروع یک پروژه ساختمانی فکر می‌کند، حداقل گاهی این موضوع از ذهنش عبور خواهد کرد که کیفیت برخی مصالح و ابزارآلات را قربانی هزینه آن‌ها کند و برخی از موارد را برای کاهش هزینه‌ها نادیده بگیرد! بعید نیست که یکی از این موارد، قالب بتن باشد. از آن جا که این ابزار در مسیر ساخت ساختمان استفاده می‌شود و کاربرد آن موقتی است، ممکن است گمان کنید که انتخاب درست آن اهمیت چندانی ندارد. باید گفت این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست و قالب بتن نیز مانند هر جزء دیگر از فرایند ساختمان‌سازی باید به درستی انتخاب شود و کیفیت، اولین ملاک خرید آن باشد. در این مقاله ضمن توضیحاتی درباره دلیل اهمیت انتخاب قالب بتن، مجموعه «قالب بنیامین» را نیز به شما معرفی می‌کنیم. مجموعه‌ای که در عین ارائه اقتصادی‌ترین قیمت بازار، باکیفیت‌ترین محصولات را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آیا انتخاب قالب بتن می‌تواند بر کیفیت سازه تأثیرگذار باشد؟

نخستین پرسشی که باید به آن پاسخ دهیم، این است که آیا انتخاب قالب بتن باکیفیت، تأثیری بر روند پروژه خواهد داشت؟ بالعکس، آیا انتخاب یک قالب بتن بی‌کیفیت، آثار مشخصی در نتیجه پروژه دارد؟ دانستن جواب این سوالات به شما نشان می‌دهد که در ساختمان‌سازی توجه به تک تک جزئیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نباید از کنار هیچ یک از آن‌ها به آسانی گذر کنید.

حقیقت این است که رایج‌ترین کاربرد بتن، استفاده از آن در فوندانسیون ساختمان است. در واقع برای پی ریزی ساختمان از بتن استفاده می‌کنیم تا استحکام کافی را به آن بخشیده و شرایط را برای بنای یک ساختمان فراهم کنیم. در پی ریزی سازه علاوه بر کیفیت مصالح و بتن، توجه به قالبی که بتن را به فرم نهایی می‌رساند نیز حائز اهمیت است. قالب‌های بی‌کیفیت فرم نامناسبی به بتن می‌دهند که گاهاً حتی تراز هم نیستند. از سوی دیگر، کیفیت نامطلوب آن‌ها می‌تواند سبب ایجاد تخلخل در بتن شده و کیفیت آن را به شدت کاهش دهد. توجه داشته باشید که بتن متخلخل به اندازه بتن باکیفیت استحکام ندارد و می‌تواند پایه ساختمان را نیز سست کند. مواردی مثل واکنش دادن قالب با بتن نیز می‌تواند سبب تغییراتی در کیفیت بتن شود. نشت شیره بتن، عدم تحمل فشارهای مکانیکی و مواردی از این دست از جمله مواردی هستند که در اثر انتخاب قالب بتن نامناسب رخ می‌دهند. نکته‌ای که نباید از یاد ببرید این است که بتن ذاتاً به عنوان یکی از عوامل استحکام ساختمان استفاده می‌شود. کاهش کیفیت آن می‌تواند خسارات جدی به سازه وارد کند.

بهترین نوع قالب برای پروژه‌های ساختمانی

مهم‌ترین نکته در انتخاب بهترین قالب بتن، توجه به وضعیت و شرایط اختصاصی هر پروژه است. شما به عنوان مالک پروژه می‌بایست شرایط خود و پروژه‌‌تان را در نظر بگیرید و با توجه به آن، بهترین قالب بتن را انتخاب کنید. هدف اصلی ما در خرید قالب، کیفیت بالای آن است. در واقع اولین مؤلفه برای انتخاب قالب، این است که کیفیت مطلوبی داشته باشد. چه قالب فلزی و چه انواع چوبی می‌بایست از بهترین متریال و با رعایت اصول ساخته شده باشند. با این حال بدیهی است که کیفیت قالب‌های فلزی نسبت به سایر انواع قالب بالاتر است و دوام و استحکام بیشتری دارند.

اگر یک پروژه ساخت و ساز کوچک دارید که تنها یک بار به قالب بتن نیاز پیدا می‌کنید، می‌توانید از قالب چوبی استفاده کنید. قالب‌های چوبی به راحتی در دسترس‌اند و برای پروژه‌های کوچک، یک انتخاب عالی خواهند بود. قیمت این نوع قالب‌ها در مقایسه با انواع فلزی مقرون به صرفه‌تر است. با این حال توجه داشته باشید که نمی‌توان از قالب چوبی در چندین پروژه استفاده کرد؛ چرا که استحکام خود را از دست می‌دهند و در مجاورت رطوبت بتن، به مرور پوسیده می‌شوند. در مقابل، برای پروژه‌های بزرگ، قالب فلزی بتن بهترین انتخاب است. این قالب‌ها دوام و استحکام فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانید از آن‌ها در بیش از ۲۰۰۰ پروژه ساختمانی استفاده کنید. قالب بتن بنیامین بهترین و باکیفیت‌ترین قالب‌های فلزی را با کمترین قیمت عرضه می‌کند. با وجود آن که قیمت قالب بتن فلزی بیشتر از قالب چوبی است، اما به سبب دوام بالا، کاملاً به صرفه است.

نکات مهم در خرید قالب بتن

نکات مهمی در خرید قالب بتن وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید تا از خرید خود رضایت داشته باشید. چنان چه مرجع معتبری مانند قالب بنیامین را انتخاب کنید، خیالتان از بابت لحاظ شدن تمام این نکات آسوده خواهد بود. با این حال لازم می‌دانیم آن‌ها را یک به یک بررسی کنیم تا همواره در هنگام تهیه قالب، به آن‌ها توجه کنید.

  • پیش از هر چیز قالب باید استحکام کافی را داشته باشد. برای انتخاب قالب مناسب باید بارهای وارده به درستی تخمین زده شوند تا بر اساس آن، بهترین قالب بتن انتخاب شود.
  • سطح قالب بتن باید صاف باشد تا بتن تولید شده تراز بوده و ناهمواری نداشته باشد.
  • قالب بتن باید تا حد امکان سبک باشد. البته قالب‌های فلزی به طور کلی وزن بیشتری دارند که این با در نظر گرفتن متریال به کار رفته، اجتناب ناپذیر است.
  • قالب‌های بتن باید به راحتی قابل جابه‌جایی باشند تا بتوان آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف نصب کرد.
  • سهولت در اجرا از دیگر نکات مهمی است که باید در نظر داشته باشید. قالب‌هایی که به راحتی نصب می‌شوند، کار نیروی انسانی را تسهیل کرده و در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.
  • قالب بتن باید قابلیت استفاده مجدد داشته باشد تا از نظر اقتصادی به صرفه باشد.
  • اقتصادی بودن قیمت قالب بتن نیز می‌بایست مد نظر قرار گیرد.
  • جداسازی قالب بتن و نگهداری از آن نباید سخت باشد. از آن جا که اغلب مدت زمان طولانی انبار می‌شوند، نباید به نگهداری زیادی نیاز داشته باشند.

کلام آخر

تمام نکاتی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، در تولیدات قالب بنیامین لحاظ شده‌اند و با نگاهی به محصولات این مجموعه به این موضوع پی می‌برید. شاید اصلی‌ترین نکته در خرید قالب بتن، مراجعه به مرجعی قابل اعتماد باشد. یک مرجع مناسب نظیر قالب بنیامین، تمام جزئیات را در تولید محصولات در نظر دارد و مطمئن خواهید بود که قالب بتن باکیفیتی را خریداری کرده‌اید. برای مشاهده و خرید آهن‌آلات ساختمانی می‌توانید به وبسایت قالب بنیامین مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو