بهترین مکان‌های میراث جهانی یونسکو در آفریقا

بهترین مکان‌های میراث جهانی یونسکو در آفریقا


منبع: فوت و فن

3

1402/6/2

16:34


در سراسر جهان، هزاران میراث جهانی یونسکو وجود دارد و این مکان‌ها از جمله مواردی هستند که جوامع باید از آن‌ها محافظت کنند تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از آن لذت ببرند.

بهترین مکان‌های میراث جهانی یونسکو در آفریقا

در سراسر جهان، هزاران میراث جهانی یونسکو وجود دارد و این مکان‌ها از جمله مواردی هستند که جوامع باید از آن‌ها محافظت کنند تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از آن لذت ببرند. آفریقا ۸۹ مکان دارد که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و برخی از آن‌ها نیز از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین مکان‌‎ها هستند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین مکان‌های میراث جهانی یونسکو در آفریقا بپردازیم.

۱. کلیساهای سنگ‌تراش شده لالیبلا – اتیوپی

Rock-Hewn Churches of Lalibela, Ethiopia

Rock-Hewn Churches of Lalibela, Ethiopia

دهکده روستایی دور افتاده لالیبلا (Lalibela) در شمال اتیوپی بیش از ۱۱ کلیسای قرون وسطایی تماشایی را درون خودش جای داده است و این در حالی است که این کلیساها تماماً درون سنگ تراشیده شده‌اند. این کلیساهای سنگ‌تراش شده این شهر کوهستانی را به مکانی جذاب و برجسته برای بازدیدکنندگان و زائران تبدیل کرده است. این کلیساها از سبک و سیاق ساختمان‌هایی پیروی می‌کنند که از قرن ششم میلادی در اتیوپی مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما این کلیساها توسط شاه لالیبلا در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده‌اند.

۲. کوه کلیمانجارو تانزانیا

Mount Kilimanjaro, Tanzania

Mount Kilimanjaro, Tanzania

کوه کلیمانجارو بلندترین نقطه آفریقا است و با قله برفی خودش با افتخار مشرف به دشت‌های اطراف قرار دارد. این کوهستان را جنگل‌ها و برخی از شگفت‌انگیزترین جانوران این قاره احاطه کرده‌اند. کسانی که از این کوهستان صعود کنند، می‌توانند شاهد نماهایی بسیار زیبا و تماشایی از دشت اطراف باشند. البته به هنگام صعود به این کوهستان باید شرایط آب‌وهوایی را نیز در نظر گرفت.

۳. صخره‌های باندیاگارا مالی

Cliffs of Bandiagara, Mali

Cliffs of Bandiagara, Mali

مالی پر از معماری‌های خارق‌العاده است و در آنجا دو میراث جهانی یونسکو را می‌توان پیدا کرد. اولین مکان متعلق به دوگون‌هایی است که در امتداد اسکارپمنت باندیاگارا زندگی می‌کنند. آن‌ها یک سکونتگاه باورنکردنی در کنار صخره از خانه‌ها، انبارها، محراب‌ها و پناهگاه‌هایی به نام «سرزمین دوگون‌ها» ساخته‌اند. این منطقه گسترده شامل ۲۸۹ روستا می‌شود که در قرن پانزدهم میلادی ساخته شدند، روستاهایی که ۱۰۰ پا بالاتر از سطح زمین در کنار صخره‌ها ساخته شدند و تا ۱۰۰ مایل ادامه دارند.

۴. ویرانه‌های کارتاژ تونس

Ruins of Carthage, Tunisia

Ruins of Carthage, Tunisia

ویرانه‌های کارتاژ روی تپه‌ای مشرف به دریای مدیترانه در فاصله ۹ مایلی از تونس واقع شده است. کارتاژ در ۸۱۴ پیش از میلاد بندری پر جنب‌وجوش بود و در آن زمان، کاوشگران فینقی به آنجا می‌آمدند تا تجارت کنند. کارتاژ در سال ۴۴ پیش از میلاد به دست رومی‌ها افتاد و سپس وندال‌ها، بیزانسی‌ها و در نهایت عرب‌ها بر آن چیره شدند تا اینکه در قرن هفتم میلادی به ویرانه تبدیل شد. امروزه ویرانه‌های کارتاژ یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تونس هستند.

۵. تیمبوکتو مالی

Timbuktu, Mali

Timbuktu, Mali

تیمبوکتو شهری باستانی است که در غرب آفریقا واقع شده و بین قرن‌های سیزدهم تا شانزدهم میلادی بسیار پررونق بوده و مقر علمای بزرگ اسلامی نیز بوده است. این مسجد عظیم از گل و الوار ساخته شده و برای نگهداری متون مقدس مسلمانان و برای مطالعه دانشمندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اینجا همچنین واحه‌ای برای کاروان‌های شتر بود که در بیابان صحرا رفت‌وآمد می‌کردند و تجارت نمک انجام می‌دادند.

۶. جنگل‌های سنگ آهکی تسینگی دی بماراها ماداگاسکار

Limestone Forests of Tsingy de Bemaraha, Madagascar

Limestone Forests of Tsingy de Bemaraha, Madagascar

جزیره آفریقایی ماداگاسکار فراتر از موجودات منحصربه‎‌فرد خودش است. جنگل‌های سنگ آهکی تسینگی از جمله دیگر جاذبه‌های اینجا به شمار می‌روند که در آن، شما شاهد جادوی مادر طبیعت خواهید بود. در اینجا و بر اثر فرسایش، زمین‌شناسی عجیب‌وغریب شکل گرفته است. اشکال عجیب‌وغریب این شکاف‌ها اکوسیستم خاصی را ایجاد کرده و جنگل‌‌های دست‌نخورده، دریاچه‌ها و باتلاق‌های مانگرو ماداگاسکار شمالی نیز زیستگاه بسیار خوبی برای لمورها و پرندگان کمیاب و در حال انقراض هستند.

۷. تبس باستان مصر

Ancient Thebes, Egypt

Ancient Thebes, Egypt

اگر به دنبال آن هستید تا از شلوغی شهر قاهره فرار کنید و غرق در تاریخ مصر شوید، پس باید به جنوب شهر اقصر بروید و در آنجا میراث جهانی یونسکو تبس باستان را از نزدیک مشاهده کنید. اقصر زمانی پایتخت مصر باستان بوده اما امروزه به‌عنوان بزرگترین موزه فضای باز جهان شناخته می‌شود که در آن، از مقبره توتنخ‌آمن در دره پادشاهان تا نماهای بسیار زیبا در مجموعه اقصر و ستی دیده می‌شوند.

۸. مدینه مراکش مراکش

Medina of Marrakesh – Morocco

Medina of Marrakesh – Morocco

اگر به دنبال آن هستید تا شهر سرخ جادویی مراکش را بازدید کنید، پس باید به شهر مراکش بروید. مدینه مراکش یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی مراکش به شمار می‌رود و مطمئناً با بازارهای بی‌پایان، باغ‌های زیبا و مکان‌های تاریخی خودش شما را به وجد خواهد آورد. میدان جما ال افنا در این شهر پر از موزیسین‌ها، رقاص‌ها و آکروبات‌بازها است که حس و حال بسیار خوبی را به شما منتقل خواهند کرد.

۹. زیمبابوه بزرگ

Great Zimbabwe, Zimbabwe

Great Zimbabwe, Zimbabwe

زیمبابوه بزرگ زمانی پایتخت باستانی این امپراتوری بوده و می‌توان آن را در تپه‌های جنوب شرقی کشور امروزی زیمبابوه پیدا کرد. اگرچه این ویرانه‌ها در مقایسه با دیگر مکان‌های میراث جهانی یونسکو در آفریقا درخشان و تماشایی نیست اما همچنان ارزش بازدید دارد. این شهر قرون‌وسطایی زمانی ۱۰۰۰۰ نفر را درون خودش داشته و سنگ به سنگ بدون ملات ساخته شده است. در حقیقت، طرز کار مردم شونا در قرن دوازدهم میلادی در زمینه معماری به قدری پیشرفته بود که مسافران اروپایی مبهوت کرد.

۱۰. مالوتی دراکنسبرگ آفریقای جنوبی و لسوتو

Maloti-Drakensberg ParkAuthor: A.Balsamo Copyright: © UNESCO

Maloti-Drakensberg Park Author: A.Balsamo Copyright: © UNESCO

سان آفریقای جنوبی برخی از قدیمی‌ترین ساکنان شناخته شده این قاره هستند. در ارتفاعات کوه‌های مالوتی دراکنسبرگ در امتداد مرز آفریقای جنوبی و لسوتو، یکی از پنج مکان میراث جهانی یونسکو در آفریقا قرار گرفته که به‌خاطر اهمیت فرهنگی و طبیعی‌اش مورد توجه قرار گرفته است. هنر صخره‌ای در اینجا در طی یک دوره ۴۰۰۰ ساله ایجاد شده و کسانی که از آنجا دیدن می‌کنند باید حتماً به بازدید آن بروند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو