آشنایی با مکانهایی در ایران که ویژه بخت گشایی بودند

آشنایی با مکانهایی در ایران که ویژه بخت گشایی بودند


منبع: همگردی

3

1402/6/2

20:01


باور و فرهنگهای عامیانه همواره شکل دهنده برخی از آداب و رسوم و سنن مردم بوده اند؛ باورهایی که اگرچه غالبا ریشه در خرافات و باورهای اشتباه دارند، اما در میان عموم مردم جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهند. برخی از این باورها در زمینه ازدواج بوده اند، چرا که ازدواج و تشکیل خانواده از گذشته های دور در میان ایرانیان امری بسیار مهم قلم داد میشد و اکثر خانواده هایی که دختر و پسر جوانی داشتند، راغب بودند که موانع ازدواج جوانترها را مرتفع کرده و بدون هیچ مشکلی و با دل خوش و خوش اقبالی، فرزندان خود را به خانه بخت بفرستند. با ما در مقاله مکانهایی در ایران که ویژه بخت گشایی بودند همراه شوید تا شما را با تعدادی از جاذبه هایی در ایران که ویژه بخت گشایی بودند آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با جاهایی در ایران که ویژه بخت گشایی بودند برایتان جالب خواهد بود.

حمام شیخ بهایی در اصفهان

حمام شیخ بهایی اصفهان بگونه ای ایجاد شده که با روشن شدن یک شمع گرم شود. طبق نظر گذشتگان، اگر فردی قصد داشت سر و سامان بگیرد، شب چهارشنبه به حمام شیخ بهایی می رفت و با کاسه چهل کلید روی سر خود آب می ریخت تا خدا بخت نیک را سر راهش قرار دهد.

حمام شیخ بهایی در اصفهان

مناره سربرنجی اصفهان معروف به چهل دختران

چهل دختران که در محله جوباره جای گرفته و از دوران حکومت سلجوقیان باقی مانده، از پنج مناره قدیمی تشکیل شده است. دخترانی که بدنبال بخت گشایی بودند، به بالای این مناره می رفتند، روی پله هایش گردو می گذاشتند و شعر مخصوصی که از بزرگترهای خود آموخته بودند را زمزمه می کردند. بعد از خواندن شعر و پایین آمدن از مناره، گردویی که روی پله گذاشته بودند را می شکستند و سفید بختی خود را از خدا طلب می کردند.

مناره سربرنجی اصفهان معروف به چهل دختران

توپ مروارید واقع در میدان ارگ تهران

شاید شنیدن این موضوع که یک توپ جنگی قابلیت بخت گشایی داشته، کمی عجیب باشد. اما توپی که روبروی کاخ گلستان قرار گرفته، در باور گذشتگان از این توانایی برخوردار بوده است. توپ مروارید میدان ارگ که طی نقلهای پیشینیان بدون هدایت کننده خود را از بوشهر به تهران رسانده و در جلوی نقاره خانه قدیمی جا خوش کرده، می تواند بخت دختران را باز کند. برای این کار، کافی است که فرد از زیر لوله توپ گذر کند تا مورد عنایت الطاف الهی قرار گرفته و خوشبخت و عاقبت بخیر شود.

توپ مروارید واقع در میدان ارگ تهران

شیر سنگی همدان

طبق اسناد تاریخی، همدان که در گذشته با نام هگمتانه معرفی شده، محل برپایی حکومت مادهاست و آثار بجا مانده از این تمدن و حاکمیت مهر تاییدی را بر این شواهد می زند. یکی از مشهورترین این آثار، شیر سنگی زیبایی بوده که در میدان اصلی شهر قرار گرفته است. مردم محلی بر این باور بوده که اگر دختر دم بختی بر روی این مجسمه سنگی روغن بریزد، همای سعادت بر روی شانه اش می نشیند و با جوان برازنده ای ازدواج می کند.

شیر سنگی همدان

بنای خاتون قیامت شهر شیراز

بنای خاتون قیامت شهر شیراز بنای آجری بوده که در گذر زمان به صورت نیمه ویران درآمده است. این جاذبه در محدوده بیرونی دروازه قصاب شیراز قرار گرفت. طبق روایتی که سینه به سینه نقل شده است، برای اینکه بخت دختر جوانی در این مکان گشایش یابد، باید دختر جوان دور هاون سنگی بزرگی که در مرکز بنا قرار گرفته، طواف کرده و از خدا بختی بلند را طلب کند.

بنای خاتون قیامت شهر شیراز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو