تاثیر استرس بر پوست؛ آثار منفی استری از التهاب پوست تا نازک شدن آن

تاثیر استرس بر پوست؛ آثار منفی استری از التهاب پوست تا نازک شدن آن


منبع: تاپ ناز

3

1402/6/3

12:07


استرس یکی از خطرناک ترین و مضرترین وضعیت های روانی است که می تواند بر سلامت عمومی کل بدن تاثیر داشته باشد. بسیاری از افراد فکر می کنند که وضعیت های روحی و روانی تنها تاثیرات خود را در ذهن اعمال می کنند. اما اینگونه نیست. مغز ما به تمام اجزای بدن ما مرتبط است و تمام تغییراتی که در آن اعمال می شوند بر سلامت کل بدن موثر هستند.

پوست جزو اجزایی است که اولین نشانه های مربوط به سلامت ذهن خود را در آن نمایان می کنند. در واقع وضعیت پوست به نوعی نشان دهنده وضعیت سلامت کل بدن است. بنابراین اصلا دور از انتظار نیست که استرس بیشترین تاثیر خود را روی پوست بگذارد. در این مقاله می خواهیم به تاثیر استرس بر پوست و روش هایی جهت کاهش آن بپردازیم.

رابطه سلامت ذهن با سلامت پوست چیست؟

unnamed file 10

استرس یکی از رایج ترین احساساتی است که همه افراد در برهه هایی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. برخی از این افراد این بیماری را در سطح ضعیف و برخی دیگر آن را در سطح بسیار شدید و حاد تجربه کرده اند. میزان سطح این بیماری هر چقدر که باشد، تاثیرات آن بر پوست اجتناب ناپذیر خواهند بود. استرس می توانند به صورت مستقیم بر متابولیسم و ترشح هورمون ها و انتقال پیام های عصبی در مغز تاثیر داشته باشد. بنابراین استرس تاثیرات گسترده خود را بر مغز می گذارد.

مغز نیز مرکز فرماندهی کل بدن را بر عهده دارد. در واقع هر گونه تغییری در مغز می تواند موجب ایجاد تغییر در عملکرد عمومی بدن شود. درنتیجه بر خلاف بسیاری از افراد که فکر می کنند وضعیت روانی به وضعیت جسمی ارتباطی ندارد، این ارتباط کاملا مشهود و غیرقابل انکار است.

استرس چگونه بر سلامت پوست تاثیر می گذارد؟

هنگامی که فرد دچار استرس، تنش، هیجان و اضطراب می شود، بدن احساس خطر کرده و حالت تدافعی به خود می گیرد. در این حالت هورمون هایی از بدن ترشح می شوند که به هورمون های تنش و اضطراب معروف هستند. هورمون کورتیزول و هورمون آدرنالین جزء این هورمون ها می باشند. این هورمون ها بدن را برای رویارویی با شرایط تنش زا آماده کرده و تغییرات گسترده ای در وضعیت عمومی بدن ایجاد می کنند.

کسانی که به صورت مداوم دچار استرس و تنش هستند، همواره سطح هورمون های استرس آن ها است. بالا بودن این هورمون ها می تواند مشکلات عدیده ای برای سلامت پوست و همچنین سلامت سایر اندام های بدن به وجود بیاورند. بنابراین تغییرات ایجاد شده توسط این بیماری بر پوست صورت ناشی از ترشح زیاد و مداوم این هورمون ها است.

مطلب پیشنهادی: رازهای داشتن پوست سفید و شفاف و توصیه هایی که باید انجام دهید

بروز جوش و آکنه، شایع ترین تاثیر استرس بر پوست

Salicylic Acid treatment 1

احتمالا بارها هنگامی که روزی پر از استرس را پشت سر گذاشته اید، در صورت خود جوش یا آکنه ها را مشاهده کرده اید. هورمون کورتیزول موجب افزایش ترشح چربی از غددهای مسئول ترشح چربی بدن می شوند. در نتیجه افزایش چربی پوست، منافذ باز پوست بسته شده و جوش و آکنه ایجاد می شود. بنابراین کسانی که یک برهه فشار روحی را تحمل می کنند، فورا به جوش ها و آکنه های پوستی مبتلا خواهند شد. همچنین کسانی که تحت فشار روحی قرار می گیرند، زمان و انرژی کافی برای حفظ روتین پوستی خود را ندارند. رعایت نکردن روتین پوستی و عدم شستشوی منظم پوست موجب ایجاد جوش و آکنه خواهد شد.

استرس موجب بروز التهابات پوستی می شود

هنگامی که بدن در شرایط تنش زایی قرار می گیرد، سیستم ایمنی با ایجاد التهابات خود را برای رویایی با این وضعیت آماده می کند. در واقع بدن با ایجاد التهاب از خود در برابر عوامل بیماری زا، میکروب ها و زخم ها محافظت خواهد کرد. التهابات به وجود آمده در بدن می توانند موجب ایجاد التهابات پوستی شوند. قرمزی، خارش، ورم و … از نشانه های التهابات پوستی هستند. با افزایش میزان تنش و اضطراب و همچنین طولانی شدن آن، میزان التهابات پوستی شدیدتر و گسترده تر می شوند.

برای درمان التهابات پوستی، دارو درمانی و روان درمانی بهترین گزینه هستند. زیرا برای کاهش این التهابات ابتدا باید سطح استرس و اضطراب فرد کاهش پیدا کند. البته در برخی از موارد بروز التهابات پوستی می تواند منشاء دیگری هم داشته باشد. بنابراین استرس لزوما دلیل ایجاد التهاب پوستی نیست.

تاثیر استرس بر دستگاه گوارش و سلامت پوست

استرس به صورت مستقیم بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر دارد. هر گونه مشکل در دستگاه گوارش نیز در کمترین زمان ممکن خود را در پوست فرد نمایان می کند. بنابراین می توان گفت که این بیماری از طریق دستگاه گوارش می تواند تاثیرات منفی را بر پوست اعمال نماید. استرس و تنش موجب تغییر در میزان باکتری های موجود در معده و روده خواهد شد.

همچنین مشکلاتی مانند سندروم روده تحریک پذیر مستقیما به وضعیت روحی فرد ارتباط دارند. تمامی این مشکلات گوارشی می توانند سبب ایجاد آسیب ها و التهابات پوستی شوند. اگزما، جوش، روزاسه و … جزء مشکلات پوستی هستند که دلیل بروز آن ها را می توان در دستگاه گوارش فرد جستجو کرد.

مطلب پیشنهادی: دلیل خراب شدن پوست | چه کار می کنیم که پوست صورت زشت می شود و چه کنیم چهره زیبا شود

به هم خوردن هورمون ها، سلامت پوست را به خطر می اندازند

یکی از تاثیرات بسیار منفی استرس و تنش بر سلامت بدن، اختلال در ترشح هورمون ها و نامنظم کردن آن ها است. هورمون های شیمیایی وظیفه تنظیم متابولیسم و کنترل عملکرد بسیاری از فعالیت های مهم بدن را به عهده دارند. در واقع مغز از طریق ترشح هورمون است که دستورات لازم را در بدن صادر می کند. حال اگر ترشح این هورمون ها با اختلال مواجه شود، تمام سازوکارهای بدن مختل خواهند شد.

  • به هم خوردن عادت ماهیانه
  • ایجاد مشکلات گوارشی
  • بروز بیماری های مختلف
  • متابولیسم نامنظم بدن
  • و… جزء تاثیرات منفی این بیماری بر هورمون ها هستند. تمامی این موارد می توانند موجب ایجاد جوش، زخم های سطحی، کهیر، راش پوستی، اگزما و … در سطح پوست شوند.

حساس و نازک شدن پوست با استرس

استرس با افزایش سطح کورتیزول خون می تواند آسیب های جبران ناپذیری به پوست وارد کند. یکی از این آسیب ها نازک شدن و حساس شدن بیش از حد پوست است. کورتیزول پیوندهای پروتئینی پوست را می شکند و از آن ها برای تامین انرژی بدن بهره می برد. کاهش میزان پروتئین پوست موجب کاهش کلاژن، استحکام، مقاومت و انعطاف پذیری پوست می شود. درنتیجه پوست بسیار آسیب پذیرتر خواهد شد.

افرادی با پوست های نازک و حساس بسیار زودتر دچار زخم، کبودی، آفتاب سوختگی و لکه های متعدد می شوند. کاهش پروتئین پوست، قدرت ترمیم کنندگی آن را کاهش می دهد. بنابراین پوست در صورت آسیب نمی تواند به سرعت خود را بازسازی کند. در نتیجه اسکارها و زخم ها بسیار دیرتر بهبود پیدا خواهند کرد. این افراد لازم است بیشتر از دیگران مراقب سلامت پوست خود باشند.

استرس می تواند موجب بدتر شدن شرایط پوستی شود

chorok min

استرس یکی از مهم ترین عوامل مهم تشدید کننده مشکلات و بیماری های پوستی است. در کل پوست شما در هر شرایطی که قرار داشته باشد، تنش و اضطراب می تواند شرایط آن را بدتر کند. افرادی که دارای بیماری های پوستی مانند اگزما، صدفک، روزاسه، آکنه شدید و … هستند، بیشتر از دیگران در معرض خطرات این بیماری قرار می گیرند. زیرا پوست این افراد در اصل آسیب دیده است.

بنابراین استرس می تواند میزان این آسیب را دوچندان نمایند. افرادی که دارای بیماری های پوستی هستند، بهتر است از طریق روان درمانی جهت کاهش سطح استرس خود اقدام کنند. زیرا این بیماری می تواند التهابات پوستی و علائم مربوط به بیماری پوستی را در این افراد افزایش دهد.

تاثیرات منفی استرس بر لایه لایه شدن پوست سر

شاید فکر کنید که تاثیر استرس تنها بر پوست صورت است و بس. اما این طور نیست. این بیماری می تواند تاثیر خود را هم بر پوست سر و هم بر پوست سر اعمال کند. یکی از آسیب هایی که بیماری روحی همچون تنش و اضطراب به پوست سر وارد می کند، لایه لایه شدن آن است. لایه لایه شدن پوست سر موجب ایجاد التهاب، سوزش، خارش، قرمزی و در موارد شدیدتر خونریزی خواهد شد.

متاسفانه آسیب به پوست سر مستقیما موجب آسیب به فولیکول های مو نیز می شود. بنابراین این افراد سطح گسترده ای از ریزش مو را تجربه خواهند کرد. درمان این مشکل از طریق کاهش تنش و مصرف داروهای ضد التهاب صورت می گیرد. البته توجه داشته باشید که برای درمان حتما باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

مطلب مشابه: اگر می خواهید پوست زیبا و شفاف داشته باشید در این ساعات بخوابید

ارتباط استرس با اگزما، پسوریازیس، روزاسه

تاثیر استرس بر پوست

شاید برای شما پیش آمده باشد که در یک دوره تحمل اضطراب و تنش زیاد، شاهد بروز مشکلات پوستی فراوان بوده باشید. کهیرهای پوستی، لکه های قرمز، اگزما، روزاسه و … همگی می توانند در دوران تنش زا خود را نشان دهند. استرس می تواند شرایط را برای بروز این بیماری ها در افرادی که مستعد آن هستند فراهم کند. افزایش بی رویه سلول های دفاعی در بدن باعث ایجاد بیماری های خودایمنی می شوند. در واقع سلول های دفاعی، سلول های خودی را به جای سلول های بیگانه مورد هدف قرار می دهند.

التهابات ایجاد شده در بدن عامل بروز این بیماری ها را در بدن فعال خواهند کرد. بنابراین هیچ جای تعجب ندارد افرادی که دچار بیماری های پوستی هستند، همواره در معرض تنش بوده اند. البته نمی توان گفت که این بیماری تنها عامل بروز این بیماری ها است. بلکه شرایط روحی بد می تواند شرایط بروز این بیماری ها را آسان تر نماید.

شوره سر، نشانه بسیار مهم استرس و اضطراب زیاد است

شوره سر یکی از آزاردهنده ترین مشکلات پوستی است که در ناحیه پوست سر اتفاق می افتد. بسیاری از افراد به اشتباه دلیل بروز شوره سر را عدم رعایت بهداشت می دانند. اما لازم است بدانید که دلیل بروز شوره لزوما عدم رعایت بهداشت نیست.

خشک شدن بیش از حد پوست سر موجب کنده شدن و ریزش آن می شود. درنتیجه پوست سر خشک شده مانند یک پودر سفید ریزش پیدا می کند. استرس می تواند دلیل ایجاد این خشکی باشد. زیرا بر اساس تحقیقات صورت گرفته، کسانی که دارای شوره سر هستند، همواره در معرض تنش و استرس قرار دارند. کاهش استرس از طریق روان درمانی برای رفع شوره سر موثر خواهد بود.

خشک شدن و کدر شدن پوست ناشی از تحمل استرس زیاد

استرس بر پوست

احتمالا شنیده اید که می گویند رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون. استرس می تواند موجب خشک شدن، کدر شدن و تغییر رنگ پوست شود. هنگامی که فرد تحت تنش شدید قرار می گیرد، آبرسانی، خونرسانی و تامین مواد مغذی مورد نیاز به پوست صورت مختل خواهد شد. در نتیجه افرادی که تحت این بیماری قرار می گیرند، دچار خشکی پوست، رنگ پریدگی و کدر شدن آن می شوند.

بروز لکه های قرمز و قهوه ای در صورت این افراد یکی دیگر از عوارض استرس زیاد است. بنابراین این بیماری می تواند به صورت چشمگیری شفافیت پوست را کاهش دهد. برای کاهش تاثیرات آن بر شفافیت پوست لازم است روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. ماساژ دادن صورت نیز روش مناسبی برای افزایش خونرسانی به پوست است.

مطلب مشابه: مشکل خشک شدن پوست + درمان خشکی پوست با روش های طبیعی

تیرگی دور چشم ها با استرس اتفاق می افتد

افرادی که همواره در شرایط روحی تنش زا و استرس زا قرار دارند، یک هاله تیره دور چشم آن ها ایجاد می شود. البته برخی از افراد ممکن است تنها در برهه هایی از زندگی شاید تیره شدن پوست افراد چشم هایشان باشند. فرورفتگی و تیرگی دور چشم ها ناشی از کمبود خواب و کاهش خونرسانی به پوست این ناحیه است. افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن باعث می شود که بدن همیشه در حالت آماده قرار گیرد. درنتیجه ساعت خواب و کیفیت خواب در این افراد به شدت پایین می آید.

در واقع این بیماری می تواند موجب ایجاد اختلال در خواب این افراد شود. کاهش خونرسانی موجب تغییر رنگ پوست دور چشم شده و آن را کدرتر و تیره تر می کند. با کاهش استرس می توان سطح کورتیزول خون را کاهش داده و خواب شبانه را بهبود بخشید.

استرس، عامل مهم خشکی و خارش پوست

تنش زاد در طولانی مدت باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن آن خواهد شد. هنگامی که بدن تحت استرس قرار می گیرد، توانایی نگهداری آب و رطوبت طبیعی خود را از دست می دهد. در واقع سلول های بدن نمی توانند هیدراته بودن خود را حفظ کنند. درنتیجه پوست خشک شده و رطوبت طبیعی خود را از دست می دهد.

خشک شدن پوست سبب ایجاد خارش و قرمزی در سطح آن خواهد شد. کسانی که همواره در موقعیت های تنش زا قرار می گیرند، باید روزانه به مقدار کافی آب مصرف نمایند. همچنین استفاده از آبرسان ها و مرطوب کننده های مخصوص جهت رفع خشکی پوست بسیار موثر خواهد بود.

تبخال یکی از نشانه های وجود استرس است

Herpes 2

احتمالا بارها در طول زندگی خود تبخال زده اید. عامل اصلی تبخال، اضطراب و یا ترس شدید است. افرادی که به صورت ناگهانی با موقعیت های تنش زا رو به رو می شوند تبخال می زنند. تبخال بیشتر در نواحی اطراف لب ها خود را نمایان می کند. هنگامی که بدن تحت استرس شدید قرار می گیرد، سیستم ایمنی آن ضعیف می شود.

ویروس تبخال که در بدن افراد به صورت نهفته وجود دارد، در چنین زمانی فرصت بروز پیدا می کند. درنتیجه فرد تبخال می زند. تبخال عارضه پوستی جدی نیست و بعد از چند روز به صورت کامل رفع خواهد شد. استفاده از پمادهای موضعی برای رفع هر چه سریع تر تبخال بسیار موثر است.

بروز چین و چروک ها و پیری زودرس پوست صورت

استرس باعث تسریع روند پیر شدن پوست و ایجاد چین و چروک های متعدد بر روی آن می شود. همان طور که قبلا اشاره کردیم، هورمون کورتیزول پروتئین های موجود در پوست را کاهش می دهد. ردنتیجه کلاژن سازی و الاستیته پوست کاهش پیدا می کند.

کلاژن سازی برای قدرت ترمیم کنندگی، سفت بودن و خاصیت ارتجاعی پوست لازم است. کاهش این پروتئین پیر شدن پوست را سریع تر کرده و زمینه را برای ایجاد چین و چروک های متعدد مهیا می کند. خطوط پیشانی، خط لبخند، خط اخم، چروک های ریز دور لب و چروک های پنجه عقابی اطراف چشم جزء این چین و چروک ها هستند. کسانی که در طول زندگی خود سختی و فشار روحی زیادی را تحمل کرده اند، چهره پیرتری دارند.

مطلب مشابه: نرم کردن پوست + روش های طبیعی و ماسک های طبیعی برای داشتن پوستی نرم

چگونه تاثیرات استرس بر پوست را کاهش دهیم؟

حال که با تاثیرات منفی استرس بر پوست آشنا شدید، وقت آن رسیده در مورد چگونگی جلوگیری از این تاثیرات صحبت کنیم. در واقع برای بسیاری از افرادی که تحت شرایط تنش زا قرار دارند، این سوال پیش می آید که چگونه میزان و شدت این بیماری را در خود کاهش دهیم؟

پوست یکی از مهم ترین اجزای بدن است که به صورت مستقیم بر زیبایی ظاهر فرد تاثیر دارد. بنابراین باید اتمام تلاش خود را انجام دهید تا پوستی زیبا، سالم و شفاف داشته باشید. روش های مختلفی برای کاهش استرس و دور کردن آن از زندگی روزمره وجود دارند. با انجام این روش ها می توانید استرس را از خود دور کرده و پوستی سالم به خود هدیه دهید.

ورزش کردن را در اولویت قرار دهید

اولین و مهم ترین کاری که برای کاهش دادن استرس روزمره خود باید انجام دهید، ورزش کردن است. ورزش می تواند ذهن افراد را از مسائل تنش زا دور کرده و اوقات آسوده تری را برای افراد فراهم کنند. یکی از تاثیرات مهم ورزش جهت کاهش این بیماری، تنظیم هورمون های بدن است.

ورزش کردن می تواند به ترشح صحیح و به اندازه هورمون ها کمک کرده و میزان هیجانات و تنش های فرد را کاهش دهد. بهتر است ورزش هایی کم هیجان مانند یوگا، مدیتیشن، کوهنوردی، دو، دوچرخه سواری و… را امتحان کنید. تمامی این ورزش ها موجب کاهش سطح کورتیزول و آدرنالین خون می شوند.

از عوامل استرس زا و مضطرب کننده دوری کنید

از هر عاملی که موجب ایجاد استرس و اضطراب در شما می شود دوری کنید. سعی کنید ذهن خود را آرام سازید و افکار مثبتی داشته باشید. خواندن کتاب های انگیزشی و اختصاص دادن زمان کافی به اوقات فراغت می تواند در دور کردن عوامل استرس زا موثر باشند. در اوقات فراغت خود کارهایی را انجام دهید که به آنان علاقه دارید. از هم صحبتی کردن با افراد منفی اندیش که موجب ایجاد این بیماری در شما می شوند، بپرهیزید.

روتین پوستی خود را حفظ کرده و به آن اهمیت دهید

572467

برای آنکه تاثیرات منفی استرس را بر پوست خود کاهش دهید، روتین پوستی خود را فراموش نکنید. بسیاری از افراد در هنگام قرار گرفتن در شرایط روحی نامناسب، قید همه چیز را می زنند. رها کردن روتین پوستی و اهمیت ندادن به نظافت و بهداشت پوست می تواند تاثیرات منفی این بیماری بر پوست را چندین برابر کند. بنابراین سعی کنید حتی در بدترین شرایط روحی هم به ظاهر پوست خود رسیده و برای سلامتی خود احترام قائل شوید. مشکلات پوستی ناشی از عدم رعایت روتین پوستی خود سبب ایجاد عدم اعتماد به نفس و افزایش استرس خواهند شد.

تغذیه خود را سالم و مقوی نگه دارید

tagh

سالم و مقوی نگه داشتن رژیم غذایی در مواجهه با شرایط تنش زا بزرگ ترین لطفی است که می توانید در حق خودتان انجام دهید. در هنگام مواجه با استرس بدن شما بیش از هر زمان دیگری به مواد مغذی و پشتیبانی نیاز دارد.

کمبود ویتامین ها و مواد آلی مورد نیاز بدن می تواند مستقیما بر سلامت پوست و سلامت عمومی بدن موثر باشد. نرسیدن مواد مغذی به پوست می تواند آن را در برابر مشکلات پوستی متعدد آسیب پذیر کند. مواد غذایی که سرشار از پروتئین، ویتامین ها و فیبر هستند در کاهش استرس نقش مهمی دارند. مصرف لبنیات، میوه جات و سبزیجات، گوشت قرمز و گوشت سفید، غلات، مغزیجات و … برای سلامتی پوست ضروری هستند.

مطلب مشابه: درمان سریع اضطراب + تکنیک های ساده برای رفع استرس

کاهش دادن مصرف کافئین و مواد قندی

مصرف بالای کافئین باعث افزایش ترشح هورمون های استرس همانند کورتیزول و آدرنالین می شود. نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، چای، قهوه، نسکافه و … دارای سطح بالایی از کافئین هستند. اگر در شرایط استرس زایی قرار دارید، سعی کنید مصرف این نوشیدنی ها را کاهش دهید. زیرا مصرف زیاد کافئین باعث ایجاد استرس بیشتر و در نتیجه ایجاد آسیب بیشتر به پوست می شود. اگر به مصرف کافئین عادت دارید، می توانید تنها میزان مصرف خود را به صورت تدریجی کاهش دهید. این گونه با علائمی همچون سردرد نیز مواجه نخواهید شد.

برای خود برنامه ریزی کرده و طبق آن عمل کنید

یکی از راه های دور کردن استرس از خود، داشتن برنامه ریزی است. انجام ندادن و یا عقب افتادن برخی کارها می تواند باعث ایجاد تنش و اضطراب در افراد شود. اگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشید، می توانید سر وقت به تمامی کارهای خود رسیدگی کنید. درنتیجه بسیار کمتر دچار این بیماری خواهید شد. سعی کنید به صورت روزانه و یا ماهانه برای انجام کارهای خود برنامه مشخصی تنظیم نمایید و طبق برنامه کارهای خود را انجام دهید. این گونه بسیار کمتر با شرایط تنش زا شده و آسیب کمتری به پوست خود وارد می کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو