زندگی مرد پس از طلاق؛ کارهایی که آقایان بعد از جدایی باید انجام دهند

زندگی مرد پس از طلاق؛ کارهایی که آقایان بعد از جدایی باید انجام دهند


منبع: تاپ ناز

3

1402/6/4

12:22


طلاق به‌عنوان یک آسیب اجتماعی بر بنیان خانواده تأثیرات بسیاری می‌گذارد. برخلاف عقیده عموم، مردان پس از طلاق نسبت به زنان آسیب‌های بسیار بیش‌تری می‌بینند. مطابق با نظر آسیب‌شناسان و روانشناسان اجتماعی، در مردان پس از طلاق احساساتی‌ نظیر؛ ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی، زیرسوال بردن زیبایی‌ها و توانایی‌های شخصی و فردی به فراوانی رخ می‌دهد. در ادامه به بررسی کامل زندگی مرد پس از طلاق می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

زندگی مرد پس از طلاق؛ کارهایی که آقایان بعد از جدایی باید انجام دهند

زندگی مردان پس از طلاق

پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که هریک از مردان زندگی پس از طلاق را به یک شکل می‌بینند که با افراد دیگر متفاوت است. برای مثال برخی مردان زندگی پس از طلاق را آزادی می‌دانند. اما برخی دیگر پس از طلاق با احساسات منفی مواجه می‌شوند. درنتیجه این امر گاهی مردان پس از طلاق به حدی دچار آسیب روحی و روانی می‌شوند که دست به خودکشی می‌زنند یا اینکه به سراغ سومصرف موادمخدر و نوشیدنی‌های الکلی می‌روند. بطورکلی مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات طلاق در مردان عبارت است از:

  • ناامیدی
  • افزایش وزن
  • رفتارهای مخرب و خطرناک
  • افسردگی
  • اضطراب
  • خودکشی
  • سومصرف موادمخدر
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • کاهش میزان اعتماد به نفس و عزت نفس
  • احساس تنهایی و اجتماع گریزی
  • عدم توانایی به منظور ارتباط با جنس مخالف
  • کاهش درآمد
  • کاهش انگیزه در بیش‌تر جنبه‌های زندگی
  • اختلال در تأمین نیاز جنسی بصورت منظم
  • از دست‌دادن وجه اجتماعی
  • ترس از القابی نظیر؛ مطلقه‌بودن
  • ترس از جذاب‌نبودن درست مانند گذشته
  • ترس از قضاوت‌های اطرافیان
  • امکان واردشدن به روابط اشتباه و ناکارآمد
  • مشکلات ازدواج
  • و…

بطورکلی می‌توان به زندگی پس از طلاق برای مردان ساده نیست و بسیاری از آن‌ها پس از جدایی از همسر خود با مشکلات احساسی، شخصی و کاری بسیاری مواجه خواهند شد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر و کامل‌تر مسائل و مشکلات طلاق در مردان می‌پردازیم.

مسائل اقتصادی

مسائل اقتصادی اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای هستند که مردان را پس از طلاق درگیر خود می‌کنند. برای مثال مردان پس از طلاق با مشکلاتی نظیر؛ مهریه‌های سنگین، نفقه، هزینه‌های مربوط به فرآیند قضایی و… مواجه می‌شوند. فشار مالی که در اثر پرداخت مهریه به مردان وارد می‌شود، ممکن است تمام دارایی‌های آن‌ها را بگیرد و روانه زندانشان کند. همچنین ممکن است مردان پس از طلاق انگیزه خود را در شغل خود از دست دهند یا اینکه از آن کناره‌گیری نمایند.

مطلب مشابه: بازگشت به زندگی پس از طلاق و شروع زندگی جدید پس از جدایی

زندگی مرد پس از طلاق؛ کارهایی که آقایان بعد از جدایی باید انجام دهند

به خطرافتادن سلامتی

مردان پس از طلاق ممکن است به عادات قدیمی خود نظیر؛ پرخوری، مصرف سیگار یا الکل، مصرف فست‌فود و غذاهای آماده و… بازگردند و به این ترتیب سلامت خود را به خطر بیندازند. زنان در محیط خانواده مردان را از این گروه عادات غلط غذایی و سبک زندگی ناسالم بازمی‌دارند. اما پس از طلاق مردان این عادات را از سر می‌گیرند.

بطورکلی می‌توان گفت عوارض روحی طلاق در مردان بسیار سنگین است و می‌تواند بیماری‌هایی نظیر؛ سردرد، معده‌درد، افزایش وزن، ضعیف شدن سیستم ایمنی، افزایش فشارخون و حملات قلبی به همراه داشته باشد.

دریافت نکردن حمایت عاطفی از سوی اطرافیان

همانطور که می‌دانید جامعه، دنیای مردان را به اشتباه یک دنیای قوی و بی‌نیاز از حمایت نشان می‌دهد. درنتیجه مردی که طلاق گرفته، بسیار کم‌تر مورد توجه و حمایت اطرافیان و دوستانش قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این در صورتی است که با کم‌شدن حمایت‌ها، مردها بیش‌تر در معرض انزوا و مشکلات روحی قرار می‌گیرند.

چالش‌های مربوط به فرزندان

در برخی موارد پس از طلاق حضانت فرزندان به مادر سپرده می‌شود. در این شرایط مردان از قسمت مهمی از زندگی خود یعنی فرزندان خود، جدا می‌شوند. البته در برخی موارد حضانت فرزندان به پدر واگذار می‌شود، که این امر نیز چالش‌های بسیاری به همراه دارد. چراکه پدران به دلیل مسائل شغلی، وقت کافی برای فرزندان خود ندارند.

مقصربودن از دید جامعه

در جوامع مرد سالار، مقصر اصلی طلاق مردان هستند. چراکه مردم اعتقاد دارند زنان بنا به دلایلی نظیر؛ خشونت، اعتیاد، خیانت و خساست از همسر خود جدا می‌شوند.

گرایش به اعتیاد

همانطور که گفتیم در برخی موارد مردان به دلیل مشکلات روحی و فرار از حال بد، به سراغ مصرف الکل یا مواد مخدر می‌روند. این در حالی است که مردان متاهل بسیار کم‌تر به مصرف این مواد روی می‌آورند.

مطلب مشابه: دلایل طلاق در میانسالی، نکات مهم و پیشگیری از این جدایی

ورود به روابط ناپایدار

آقایان بطورمعمول پس از پایان زندگی مشترک خود، به سرعت وارد روابط ناپایدار می‌شوند تا به این ترتیب خلأ عاطفی و فیزیکی خود را جبران نمایند. جالب است بدانید که در برخی موارد با این هدف وارد روابط جدید می‌شوند که به همسر سابق خود نشان دهند که افراد بسیاری خواهان بودن با آن‌ها هستند. این روابط بطورمعمول یک روابط عاطفی ناسالم هستند و به مردان آسیب می‌رسانند.

مشکلات روحی

برخلاف تصور بسیاری از افراد طلاق برای مردان عوارض روحی به مراتب بیش‌تری دارد. بطورکلی مهم‌ترین و شایع‌ترین این مشکلات عبارتند از:

افسردگی

مردان با طلاق و از دست دادن رابطه خود دچار افسردگی می‌شوند. چراکه بخش مهمی از هدف و انگیزه خود برای زندگی را از دست می‌دهند. در این شرایط آن‌ها احساس شکست حاصل از فروپاشی خانواده و احساس ناامیدی بسیاری خواهند داشت.

مطلب مشابه: افسردگی پس از شکست عشقی و مراحل درمان آن

زندگی مرد پس از طلاق؛ کارهایی که آقایان بعد از جدایی باید انجام دهند

کاهش عزت نفس

همانطور که گفتیم توهین‌ها و تحقیرهای همسر سابق و خانواده وی در فرآیند طلاق می‌توانند عزت نفس آقایان را بسیار کاهش دهند.

احساس گناه

پس از طلاق طرفین دچار احساس گناه زیادی می‌کنند. این احساس اگر پای فرزند یا فرزندانی در میان باشد، بسیار بیش‌تر خواهد بود.

مردان پس از طلاق چگونه آسیب نمی‌بینند؟

در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکنیک‌های جلوگیری از آسیب طلاق در مردان می‌پردازیم.

به خودتان زمان بدهید

پس از جدایی از همسر مورد علاقه خود، نیاز است مردان به خودشان زمان بدهند تا بتوانند پس از درک ماجرا و اتفاقی که افتاده واقعیت را بپذیرند و بتوانند میزان ناراحتی‌های خود را کم کنند. بطورکلی در زندگی پس از طلاق برای مردان، بسیار مهم است که مردان احساساتی نظیر؛ آسیب‌ها و غم را بپذیرند و خود را سرزنش یا بازخواست نکنند. لازم به ذکر است که در زندگی پس از طلاق مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا دیگر راهکارهای نامناسب، تنها یک راه‌حل موقت به شمار می‌آیند. به همین جهت نیاز است مردان برای فراموشی همسر خود به سراغ راه‌های سریع نروند.

مردان پس از طلاق باید اشتباهات خود را بصورت فردی و اجتماعی بیاد بیاورند و از طریق مهارت آموزی آن‌ها را کاهش دهند. درنهایت فراموش نکنید که فکرکردن به اشتباهات هیچ تاثیری در حل آن‌ها نمی‌گذارد و تنها از طریق پذیرش اشتباهات، می‌توان آن‌ها را حل کرد.

مطلب مشابه: حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق گرفتن و فوت کردن همسر

دوری از دیگران راه نجات نیست

برخی از مردان گمان می‌کنند که پس از طلاق باید ارتباط خود با دیگران را قطع کنند و تا حدامکان از آن‌ها فاصله گیرند. چراکه این افراد از پرسش‌های دیگران یا شنیدن حرف‌های آن‌ها می‌ترسند. خوب است بدانید که در حقیقت هر چه مردان از دیگر افراد بیش‌تر فاصله گیرند، افکار منفی بیش‌تری به سراغ آن‌ها خواهد آمد و به این ترتیب آسیب‌های روحی بیش‌تری خواهند دید.

مردان باید پس از طلاق اشتباهات خود را برطرف نمایند و پس از بهترشدن وضعیت روحی و جسمانی خود و کاهش میزان اشتباهاتشان، به کمک روانشناس وارد رابطه جدید شوند.

وارد هر رابطه‌ای نشوید

برخی از مردان گمان می‌کنند تنها ارتباط با دیگر بانوان می‌تواند حال آن‌ها را پس از طلاق بهتر کند. این در حالی است که مردان باید به خود زمان دهند و بلافاصله وارد رابطه جدید نشوند. شایان ذکر است که در این شرایط میزان احتمال آسیب‌رسی مجدد بسیار افزایش خواهد یافت.

از روانشناس یا مشاور کمک بگیرید

صحبت با روانشناس یا مشاور می‌تواند به مردان کمک کند تا پس از طلاق احساس غم و اندوه خود را انکار نکنند و اتفاق به وجود آمده را بپذیرند.

همانطور که می‌دانید مردان ناراحتی‌ها و احساسات منفی خود را به ندرت بروز می‌دهند. به همین خاطر زندگی پس از طلاق برای آن‌ها بسیار سخت است و بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرند. جلسات مشاوره می‌توانند احساس و حال بهتری به مردان منتقل کنند تا به این ترتیب بتوانند پس از خودشناسی کامل و در زمان مناسب وارد رابطه جدید شوند.

تغذیه مناسب

همانطور که احتمالا می‌دانید مصرف موادغذایی نامناسب یا تغذیه غیراصولی می‌تواند افکار منفی بسیار شدیدی ایجاد نماید. به همین جهت مردان باید پس از طلاق از مصرف موادغذایی نامناسب و غذاهای فست فود تا حدامکان اجتناب نمایند.

مطلب مشابه: تعبیر خواب طلاق و جدایی بر اساس معبران اسلامی و غربی

زندگی مرد پس از طلاق؛ کارهایی که آقایان بعد از جدایی باید انجام دهند

ورزش و تحرک

ورزش و تحرک می‌تواند علاوه بر احساس شادی و نشاط در افراد، منجر به وزن ایده‌آل نیز شود. مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده به کمک ورزش می‌توان احساساتی‌ نظیر؛ افسردگی، گوشه‌گیری و… را به خوبی در مردان پس از طلاق از بین برد.

سعی نکنید آشتی کنید

رویای بسیاری از آقایان در دقیقه نود و آستانه‌ی جدایی این است که راهی برای آشتی و سازش دوباره با همسر سابق یا همسر خود پیدا کنند و تمام تجربیات وحشتناک را فراموش کنند و درنهایت دوباره خوش و خرم در کنار یکدیگر زندگی کنند. بطورمعمول مردان سعی می‌کنند با خیال‌پردازی‌های مختلف از روبه‌روشدن با حقیقت تلخ طلاق و وظیفه سخت پذیرش جدایی فرار کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که گیرافتادن در دام انکار بسیار خطرناک است.

بطورکلی اگر بصورت دائم با همسر خود تماس می‌گیرید یا از وی خواهش می‌کنید بازگردد، دست نگه دارید و بخاطر برگرداندن وی دست به هر کاری نزنید. دل به دریا بزنید و نخستین گام برای ورود به دنیایی ناشناخته را بردارید، دنیایی که در آن احساسات جدید و غالب شما را در برمی‌گیرند.

عزت نفس خود را بدون پایه و اساس ارتقا دهید

طلاق بر عزت نفس افراد نیز تأثیر بسیاری دارد و مردانی که طعم طلاق را می‌چشند، نسبت به دیگر افراد عزت نفس کم‌تری دارند. درنتیجه این امر ممکن است برای آنکه حالشان بهتر شود، دست به اقدامات بد و نامطلوب بزنند. منظور از اقدامات نامطلوب در اینجا اموری است که آقایان انجام می‌دهند تا به این ترتیب خود را قدرتمندتر و در موضع کنترل شرایط قرار دهند. لازم به ذکر است که به کمک این امور تنها عزت نفس افراد برای مدت کوتاهی افزایش می‌یابد و ماندگار نیست. درنتیجه این امر عزت نفس و ارزشی که برای خود قائل هستید را بدون پایه و اساس ارتقا دهید و آن را به یک پارامتر خاص وابسته ندانید.

مطلب مشابه: مراحل طلاق غیابی | شرایطی که مرد و زن برای طلاق غیابی باید داشته باشند

برخیزید و روی به آینده‌ای روشن حرکت کنید

همانطور که می‌دانید هر اتفاقی که می‌افتد، حرف‌ها و غیبت‌های بسیاری به همراه دارد. درنتیجه تحت هیچ شرایطی روحیه خود را تخریب نکنید و در این گفت‌وگوها شرکت نکنید. سرتان را بالا نگه دارید و به مسائل مهم زندگی خود ازجمله شغل، رابطه با فرزندان و حل و فصل مسائل قانونی طلاق بپردازید.

از صفر شروع کردن سخت است، اما اشکالی ندارد

رابطه هر شرایطی که داشته باشد، وقتی دونفر برای مدت طولانی کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، الگوها و عادت‌های جدیدی پیدا می‌کنند. اما زمانی که بصورت رسمی از یکدیگر جدا شوند، این عادت‌ها بطورکامل ریشه‌کن می‌شوند. همانطور که می‌دانید با طلاق افراد باید دوباره همه‌چیز را از صفر شروع کنند.

با طلاق در انجام تمام کارهای خانه دست تنها خواهید شد و تنها خودتان نان آور خانه خواهید بود. تحمل این مسئولیت‌ها و شرایط در ابتدا بسیار دشوار است، اما با گذشت زمان شما به آن‌ها عادت خواهید کرد و همه‌چیز قابل تحمل خواهد شد.

از فرزندانتان به‌عنوان بازیچه استفاده نکنید

زندگی مرد پس از طلاق؛ کارهایی که آقایان بعد از جدایی باید انجام دهند

کودکان قربانیان بی‌گناه طلاق هستند. پدرها بطورمعمول پس از طلاق از فرزندانشان جدا می‌شوند. لازم به ذکر است که بازیچه قراردادن کودکان یا سواستفاده‌کردن از موقعیت برای بدبین کردن آن‌ها نسبت به مادرشان و خوب جلوه‌دادن خودتان، هیچ فایده‌ای ندارد. در این شرایط تلاش برای خوشبختی فرزندانتان موجب افزایش اعتماد به‌ نفس و عزت نفس می‌شود و به این ترتیب در دام مشکلات ناشی از کم پنداشتن خود، قرار نخواهید گرفت.

به فرزندانتان بفهمانید که همچنان در کنارشان باقی خواهید ماند

پس از طلاق فرزندان به احتمال زیاد با مادران خود زندگی خواهند کرد. در این شرایط بازگشت به خانه خالی برای شما بسیار سخت خواهد بود. اما با این وجود از یاد نبرید که حق حضانت فرزندان شما با هرکسی که باشد، شما همچنان نقش مهمی در زندگی آن‌ها خواهید داشت. درنتیجه تا جایی که امکان دارد زمان بیش‌تری به فرزندان خود اختصاو فعالیت‌های مفرحی همراه آن‌ها انجام دهید تا به این ترتیب برایشان خاطرات ماندگار بسازید.

با پیشرفت رابطه و افزایش صمیمیت شما با فرزندانتان، پشت سر گذاشتن دوران پس از طلاق بسیار ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

خود را برای نوع جدیدی از همکاری با همسر سابقتان، به منظور تربیت فرزندانتان آماده نمایید.

تربیت فرزندان پس از ازدواج یک قلمروی کاملاً جدید است و شما و همسرتان باید بهترین رفتار را از خود به نمایش بگذارید. نزد فرزندانتان و پشت سر همسر سابق خود، بدگویی نکنید. همچنین هرگز آن‌ها را بخاطر طلاق سرزنش نکنید.

فراموش نکنید هر اتفاقی که بین شما و همسر سابقتان رخ داده باشد، هنوز هم مادر فرزندانتان و انسانی شایسته احترام است.

زندگی مرد پس از طلاق؛ کارهایی که آقایان بعد از جدایی باید انجام دهند

بخشش را تمرین کنید

نفرت بدترین و آسیب زننده‌ترین کاری است که هرکس می‌تواند در حق خود انجام دهد. امروزه بسیاری از آقایان پس از طلاق، تلخ، علوی و سرشار از نفرت می‌شوند. این در حالی است که وجود لبریز از خشم هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. شما از خشم به‌عنوان نشانه هشدار اشتباه برای خود و دیگران استفاده می‌کنید. حرف‌های نیش‌دار هیچ آسیبی به همسر سابق شما نمی‌رسانند. اما مانعی بر سر راه شادی و خوشبختی شما خواهند بود. تنها راه برای پشت سرگذاشتن دوران سخت پس از طلاق و برگشت به زندگی سالم این است که شما خودتان و همسر سابقتان را ببخشید. شایان ذکر است که منظور از بخشش این نیست که از چیزی چشم‌پوشی کنید و همه‌چیز را ببخشید. بلکه منظور این است که بار نفرت را با خود حمل نکنید و حتی اگر هرگز رفتار همسر سابق خود را درک نکنید، تنفر نسبت به وی را از قلب خود پاک کنید.

بطورکلی برای آنکه بتوانید همسر سابق خود را ببخشید، اول باید به تصویر درستی از خود دست پیدا کنید و برای خود ارزش قائل شوید. چراکه بخشش آخرین گام از سفر دشوار بهبودی پس از طلاق است.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی زندگی مرد پس از طلاق پرداختیم. همانطور که گفتیم طلاق به‌عنوان یک آسیب اجتماعی بر بنیان خانواده تأثیرات بسیاری می‌گذارد. برخلاف عقیده عموم، مردان پس از طلاق نسبت به زنان آسیب‌های بسیار بیش‌تری می‌بینند. مطابق با نظر آسیب‌شناسان و روانشناسان اجتماعی در مردان پس از طلاق احساساتی‌ نظیر؛ ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی و… رخ می‌دهد.

درنهایت از موثرترین و بهترین تکنیک‌های جلوگیری از آسیب در مردان پس از طلاق می‌توان به زمان دادن به خوپ، ارتباط با دیگران، وارد هر رابطه‌نشدن، کمک گرفتن از روانشناس یا مشاور، تغذیه مناسب، ورزش و تحرک و… اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو