زنگ خطر کمبود پزشک به صدا درآمد

منبع: سیمرغ

5

1402/6/5

09:44


زنگ خطر کمبود پزشک به صدا درآمد

هشدار نسبت به مهاجرت پزشکان و فاجعه فقر پزشکی

آمار‌ها از مهاجرت هزاران پزشک متخصص در هر سال از کشور و از هم‌ اکنون احساس شدن کمبود پزشک و فقر پزشکی به ویژه در شهر‌های کوچک حکایت دارند. آمار‌ها و اطلاعات موجود، خبر از حضور ۸ هزار پزشک ایرانی حاذق در بالاترین سطح علمی و تخصصی فقط در آمریکا دارند.

در کشورهائی از قبیل کانادا، آلمان، انگلیس، فرانسه و سایر کشور‌های اروپائی و همینطور کشور‌های عربی و شرقی نیز پزشکان زیادی با ملیت ایرانی مشغول به کار هستند که ترجیح می‌دهند در صورتی که زمینه کار در ایران فراهم باشد در کشور خود فعالیت کنند. این‌ها مهم‌ترین ثروت کشور را تشکیل می‌دهند که متأسفانه ما نتوانستیم از وجودشان به نفع کشور استفاده کنیم و سودشان به بیگانگان می‌رسد.

این روزنامه در پایان نوشته است: صاحبنظران می‌گویند عامل اصلی مهاجرت پزشکان، مسأله اقتصادی است. قطعاً بعضی مسائل دیگر که به آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی مربوط می‌شوند نیز در مهاجرت‌ها تأثیر دارند ولی این‌ها اموری نیستند که نتوان با تأمین آن‌ها پزشکان و سایر دانشمندان و متخصصان را جذب کرد.

مسئولان نظام باید جذب پزشکان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و با برنامه‌ریزی دقیق، واقع‌بینانه و عملی در درجه اول زمینه‌های مهاجرت آنان را از بین ببرند و همزمان اقداماتی برای جذب و بازگشت آن دسته از پزشکان که مهاجرت کرده‌اند به عمل آورند و محرومیت کشور از این ثروت کم‌نظیر را جبران نمایند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو