چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه


منبع: تاپ ناز

2

1402/6/7

13:26


چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

تهیه ذرت مکزیکی یکی از دستورات غذایی است که بسیاری از افراد اعم از خانم های خانه دار، کافه داران و یا دکه داران خیابانی به دنبال یادگیری آن هستند. ذرت مکزیکی اولین بار در مکزیک طبخ و به عنوان یک پیش غذا مورد استفاده قرار گرفت.

با گسترش طبخ و تهیه این خوراک در سراسر جهان طرفداران بسیاری جذب آن شده و در هر کشور و یا منطقه ای دستور آن را مطابق با ذائقه خود تغییر داده اند. این خوراک خوشمزه به دلیل استفاده از مواد و ادویه های خاص در ان اغلب در فصل پاییز و زمستان طبخ و مصرف می شود. این نوع پیش غذا بسیار پر کالری است. به نحوی که هر ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۷۰۰ تا ۸۰۰ کالری می باشد.

لازم به ذکر است که میزان کالری این خوراک به مقدار کره و پنیر پیتزایی که در تهیه آن مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت خواهد بود. زمان لازم برای تهیه ذرت مکزیکی تقریبا ۱۵ دقیقه می باشد. از این رو می توان از آن به عنوان یک وعده غذایی در هنگام کار و مشغله زیاد، استفاده نمود. در این مقاله چند روش تهیه این خوراک را آموزش داده و نکات مهمی در رابطه با ان ذکر خواهیم کرد.

طرز تهیه ذرت مکزیکی به روش خیابانی

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

بسیاری از افراد دستور تهیه ذرت مکزیکی به روش خیابانی را بیشتر از سایر روش های طبخ آن می پسندند. برای تهیه این غذا به مواد متعددی نیاز است.

مواد لازم برای تهیه ذرت مکزیکی به روش خیابانی

● ذرت دون شده: ۵۰۰ گرم

● قارچ اسلاید شده: ۲۵۰ گرم

● سس مایونز: ۴ قاشق غذا خوری

● کره: ۱ قاشق غذا خوری

● آبلیمو: ۱ قاشق غذا خوری

● پودر آویشن: ۱ قاشق چای خوری

● پنیر پیتزا: ۴ قاشق غذا خوری

● نمک و فلفل سیاه: مقداری

روش تهیه

برای تهیه این پیش غذا با روش خیابانی ابتدا باید قارچ‌ها را اسلاید کرده و داخل یک قابلمه ریخت. در ادامه مقداری آب را به قابلمه اضافه نموده و آن را بر روی حرارت قرار داد. حرارت باید متوسط روبه بالا باشد تا همزمان با پختن قارچ ها آب آنها نیز کشیده شود. بعد از آماده شدن قارچ ها نوبت به آماده کردن ذرت می رسد. در صورت استفاده از بلال ابتدا باید آن را با مقداری آب و نمک پخته و بعد از سرد شدن، آن را مورد استفاده قرار داد. حال اگر از ذرت کنسرو شده استفاده می شود، کافی است ذرت را از آب کنسرو خارج کرده و آن را بعد از آبکشی مورد استفاده قرار داد.

مطلب مشابه: طرز تهیه سوپ ذرت با 3 دستور مختلف

روش دوم تهیه ذرت مکزیکی به سبک خیابانی

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

برای تهیه ذرت مکزیکی می توان از ذرت پخته شده و فریز شده هم استفاده کرد. البته این موضوع به نوع ذرتی که در دسترس اشپز قرار دارد مربوط می شود. در هر حال می توان از انواع ذرت برای تهیه این خوراک استفاده نمود. بعد از آماده کردن ذرت، باید مقداری کره را در قابلمه ای دیگر ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار داد.

سپس تا ذوب شدن کامل کره صبر کرده و در ادامه ذرت ها را به آرامی به کره اضافه نمود. در صورت عدم دسترسی به کره، استفاده از روغن مایع با روغن زیتون بلامانع است. بعد از تفت دادن کامل ذرت ها در کره ذوب شده قارچ های پخته شده را نیز به آنها اضافه کرده و سپس اقدام به مخلوط نمودن مواد نمود. تفت دادن قارچ و ذرت را باید تا مرحله ای پیش برد که ذرت و قارچ مقداری سرخ شوند.

در مرحله بعدی برای تهیه ذرت مکزیکی و بعد از تفت خوردن کامل مخلوط ذرت و قارچ باید سس مایونز را اضافه کرد. سپس لازم است حرارت را فورا کم کرده و آبلیمو، نمک و فلفل و پودر آویشن را نیز اضافه نمود. با اضافه کردن این مواد طبغ ذرت مکزیکی به مراحل پایانی خواهد رسید.

در نهایت نیز باید پنیر پیتزا را به مخلوط اضافه کرده و همه مواد را خوب هم زد. مخلوط کردن مواد در قابلمه باید تا زمانی که پنیر پیتزا به تمام ذرت ها برسد ادامه داشته باشد. سپس قابلمه را از روی حرارت بر داشته و درب قابلمه را گذاشته تا پنیر پیتزا کاملا آب شود. به این ترتیب می توان یک ذرت مکزیکی خوشمزه به سبک خیابانی تهیه کرده و از طعم لذیذ ان استفاده کرد.

تهیه ذرت مکزیکی به روش خانگی

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

برای تهیه ذرت مکزیکی روش های متعددی وجود دارد که روش خانگی جزو محبوب ترین دستورات پخت آن است. برای درست کردن این پیش غذای مکزیکی پر طرفدار به روش خانگی به مواد ذیل نیاز است.

مواد مورد نیاز برای تهیه ذرت مکزیکی خانگی

● ذرت

● قارچ

● سس سفید

● پنیر پیتزا

● نمک و فلفل و آویشن

● کره

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی

برای تهیه این خوراک پر طرفدار به روش خانگی ابتدا باید کره را در تابه ای مناسب ریخته و آن را بر روی حرارت ملایم قرار داد تا کاملا آب شود. سپس ذرت های آماده شده را به آن اضافه نموده تا نرم شوند. در مرحله بعد قارچ ها را پس از تمیز شدن و خرد کردن به ذرت ها اضافه نمود. در این مرحله باید حرارت را اندکی کم کرد تا قارچ ها اندکی آب پس داده و با همان آب پخته شوند.

سپس آبلیمو را جهت جلوگیری از سیاه شدن قارچ ها به مخلوط اضافه کرده و بعد از نرم شدن کامل قارچ ها باید مجددا حرارت افزایش پیدا کند. این کار باعث می شود تا اب قارچ ها کاملا تبخیر شود. در ادامه می توان نمک و فلفل و آویشن را نیز اضافه کرده و مواد را کاملا مخلوط کرد.

در مرحله بعدی جهت تهیه ذرت مکزیکی نوبت به اضافه کردن سس مایونز می رسد که لازم است جهت آغشته شدن قارچ ها و ذرت ها سس را در دو مرحله اضافه نمود. همچنین بهتر است بعد از هر بار اضافه کردن سس، ترکیب را کاملا مخلوط کرد. در نهایت نیز پنیر پیتزا اضافه شده و بعد از مخلوط شدن با مواد سر تابه را گذاشته، حرارت را کم کرده تا پنیر کاملا ذوب شود. در کنار این خوراک خوشمزه می توان سیب زمینی سرخ شده هم سرو کرد.

مطلب مشابه: طرز تهیه کتلت ذرت خوشمزه در منزل به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه ذرت مکزیکی بدون قارچ و کالباس

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

حتما تعجب خواهید کرد اگر بشنوید که برای تهیه ذرت مکزیکی می توان قارچ و کالباس را حذف کرد. گاهی ممکن است هوس کنید در منزل یک ذرت مکزیکی خوشمزه درست کنید اما در یخچالتان قارچ و کالباس نداشته باشید. در این موقعیت احتمالا از درست کردن این پیش غذای مکزیکی منصرف خواهید شد. بهتر است بدانید این خوراک را نیز می توان بدون این مواد تهیه کرد.

به این ترتیب که ابتدا کره را در قابلمه ای ذوب کرده و سپس ذرت های دون شده را به ان اضافه نموده تا کمی تفت بخورند. سپس ادویه های دلخواه را به همراه نمک ریخته و بعد از تفت چند دقیقه ای باید پنیر پیتزا را اضافه کرد.

بعد از مخلوط شدن پنیر پیتزا با ذرت باید سر قابلمه را به مدت پنج دقیقه گذاشته و حرارت را نیز کم کرد. همان طور که میدانید این کار جهت آب شدن کامل پنیر پیتزا ضروری می باشد. در نهایت می توان ذرت مکزیکی آماده شده را در ظرفی مخصوص سرو کرده و در کنار آن از سیب زمینی سرخ شده یا چیپس خلال شده نیز استفاده نمود.

نکات مهم در تهیه ذرت مکزیکی

برای تهیه ذرت مکزیکی اصل لازم است چندین نکته کلیدی را مد نظر قرار داد. از جمله:

● در صورت تمایل می توان پودر سیر، پودر پیاز و سس خردل را نیز به ترکیب آن اضافه کرد.

● جعفری تازه و خرد شده طعمی متفاوت به این پیش غذا می دهد، بنابراین می توان از چند برگ جعفری خرد شده در این خوراک استفاده کرد.

● پخت قارچ ها امری اجباری نیست و می توان آن را به صورت تفت خورده استفاده نمود.

● بجز آویشن می توان از سایر سبزیجات خشک شده همچون ریحان، گشنیز و نعناع نیز استفاده کرد.

● از هر نوع کره اعم از کره پاستوریزه، محلی، گیاهی و حیوانی می توان در طبخ این پیش غذا استفاده نمود.

● پیش از ریختن پنیر بهتر است آن را از یخچال خارج کرده تا به دمای محیط برسد.

● به جای سس مایونز می توان از هر نوع سس دیگری مطابق با ذائقه خود استفاده کرد.

● سرو چیپس خلالی آماده در کنار این غذا ایده ای جالب است که می توان از آن استفاده نمود.

● پیش از اضافه کردن سس مایونز و یا هر سس دیگری بهتر است آن را با چنگال کاملا هم زده تا صاف و یک دست شود و در داخل غذا گلوله و بریده نشود.

نکته مهم برای تهیه ذرت مکزیکی

در کشور مکزیک که ارائه دهنده ذرت مکزیکی به جهان است در تهیه این غذا از پنیر پیتزا استفاده نمی شود. ذرت مکزیکی اصل که در این کشور طبخ می شود از بلال کامل استفاده شده که ابتدا آن را کاملا آب پز می کنند. سپس مقداری کره را با انواع ادویه های تند مانند فلفل قرمز و یک نوع سس مخلوط کرده و آن را بر روی لال ها می ریزند.

مطلب مشابه: طرز تهیه خاگینه ذرت با تخم مرغ و پنیر خامه ای

نحوه تهیه ذرت مکزیکی رژیمی

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

بیشترین میزان کالری این خوراک مربوط به کره، پنیر پیتزا و سس مایونز است. از این رو برای تهیه ذرت مکزیکی رژیمی لازم است پنیر پیتزا حذف شود. همچنین بجای کره یا روغن مایع از مقدار کمی روغن زیتون استفاده شود. علاوه بر آن بهتر است سس مایونز را نیز حذف کرد. البته در صورت تمایل می توان از نوع کم چرب ان در این غذا استفاده نمود. در دستور ذرت مکزیکی رژیمی نمک حذف خواهد شد. زیرا سس و ذرت پخته شده خود حاوی مقدار کافی نمک می باشند.

طرز تهیه ذرت مکزیکی با چیپس و ژامبون

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

ایرانیان انواع غذاها را مطابق با ذائقه ایرانی تغییر داده و موادی را به ترکیبات آنان اضافه و ‌ یا کم کرده اند. ذرت مکزیکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آن را با انواع مواد و ترکیبات جدید طبغ نموده اند. برای تهیه ذرت مکزیکی با چیپس و ژامبون می توان از ژامبون بجای کالباس استفاده کرده و یا علاوه بر کالباس از ژامبون های نواری و سرخ شده در کنار این غذا استفاده نمود.

همچنین مقداری چیپس ورقه ای یا خلال شده نیز در کنار ظرف سرو قرار داد. فقط باید توجه نمود در این صورت خوراک تهیه شده دیگر یک میان وعده و یا پیش غذا نخواهد بود، بلکه یک وعده کامل غذایی به حساب می آید. چگونگی درست کردن ذرت مکزیکی با چیپس و ژامبون مطابق با دستور اصلی تهیه این خوراک است که در متن فوق به ان اشاره شد. البته با این تفاوت که چیپس و ژامبون نیز به ترکیبات آن اضافه می شوند.

نحوه تهیه ذرت مکزیکی خانگی با سوسیس

تهیه ذرت مکزیکی با سوسیس چندان رایج نبوده و تنها افراد معدودی این غذا را با سوسیس سرو می کنند. با این حال اگر مایل به طبخ این خوراک با انواع سوسیس هستید ابتدا باید ذرت مکزیکی را مطابق دستور تهیه کرده و بعد از اماده شدن چند عدد سوسیس را به صورت حلقه ای در روغن سرخ کرده و در نهایت به غذا اضافه نمود.

طرز تهیه سس مخصوص ذرت مکزیکی

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

علاوه بر سس مایونز و بسیاری از سس های قابل استفاده در تهیه ذرت مکزیکی می توان از یک نوع سس خانگی نیز استفاده کرد. این سس مزه بی نهایت خوشمزه ای دارد که نه تنها در طبخ و سرو ذرت مکزیکی بلکه در کنار بسیاری از ساندویچ ها و خوراک ها نیز قابل استفاده می باشد. مواد لازم برای تهیه این سس عبارتند از:

● پنیر چدار رنده شده: ۲ فنجان

● ذرت پخته: ۳۰۰ گرم

● فلفل سیاه: ا قاشق چای خوری

● پیازچه خرد شده: دو سوم فنجان

● سس مایونز: یه چهارم فنجان

● آویشن: ۲ قاشق غذا خوری

● خامه ترش: ۲۰۰ گرم

● نمک: مقداری

● فلفل سبز خرد شده: ۱ عدد بزرگ

● پودر زیره: مقداری

● پودر پیاز

برای تهیه این سس ابتدا درون کاسه ای مناسب سس مایونز، خامه ترش و زیره را ریخته و آن ها را باهم مخلوط کرده تا جایی که تمام مواد در هم ترکیب شوند. سپس پودر پیاز، پودر آویشن، ذرت،‌ پنیر و ‌فلفل سبز را به مخلوط اضافه کرده و مجددا هم زده تا همه مواد مخلوط شوند.

در ادامه باید پیازچه خرد شده و نمک را نیز به سس اضافه کرد و روی مخلوط را پوشانده و به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار داد. بسیاری از افراد به دلیل ترکیب فوق العاده این سس، چند قاشق از آن را به همراه سس مایونز به ذرت مکزیکی اضافه می کنند. به این ترتیب طعمی متفاوت به این غذا می دهند.

مطلب مشابه: آموزش طرز تهیه مخلوط ذرت و پیازچه یک سالاد متفاوت و خوشمزه

استفاده از کالباس در تهیه ذرت مکزیکی

برای تهیه ذرت مکزیکی با ترکیبی متفاوت می توان از کالباس ریز شده استفاده کرد. به همین منظور می توان کالباس را به اندازه سایز قارچ ها خرد کرده و بعد از کمی تفت دادن به خوراک اضافه نمود. ترکیب کالباس به همراه ذرت ترکیبی بی نظیر خواهد بود. از این رو بسیاری از دکه های خیابانی برای پر ملات کردن این خوراک و البته هر چه بیشتر خوشمزه شدن آن از کالباس نیز استفاده می نمایند.

از آنجا که کالباس دارای طعم های متنوعی است می توان طعم آن را مطابق با خواست و ذائقه خود انتخاب نمود. البته باید دقت کرد که نسبت کالباس به ذرت و قارچ کمتر باشد. در غیر این صورت طعم آن طعم غالب بوده و خوراک تهیه شده مزه جالبی پیدا نمی کند. گفتنی است که از انواع ژامبون نیز می توان بجای کالباس در تهیه این پیش غذا استفاده کرد.

ادویه های مخصوص جهت تهیه ذرت مکزیکی

چند روش تهیه ذرت مکزیکی؛ 8 نوع ذرت مکزیکی خوشمزه

بدون شک فلفل سیاه و پودر آویشن دو ادویه غیر قابل حذف در تهیه ذرت مکزیکی هستند که طعم آن را بسیار شبیه ذرت مکزیکی هایی می کنند که در خیابان های مکزیک طبخ می شوند. با این حال بسیاری از ایرانیان از پودر پیاز نیز برای تهیه این پیش غذا استفاده می کنند. زیرا علاوه بر بهتر کردن طعم غذا، باعث رفع بوی خامی قارچ و ذرت نیز می شود. لازم به ذکر است که اغلب غذاها و خوراک های مکزیکی مزه ای تند دارند. بنابراین می توان در کنار فلفل سیاه از مقداری فلفل قرمز نیز برای تندتر شدن ذرت مکزیکی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که ادویه ها در تهیه ذرت مکزیکی اصل نقش بسیاری دارند. از این رو لازم است از ادویه های مخصوص در طبغ این غذا استفاده شود. در کنار ادویه هایی همچون پودر آویشن و فلفل سیاه اضافه کردن ادویه کاری، فلفل قرمز و پول بیبر نیز طعم این خوراک را بهتر خواهند کرد.

بهترین نوع ذرت برای تهیه ذرت مکزیکی

همان گونه که پیش تر به آن اشاره شد برای تهیه ذرت مکزیکی می توان از هر نوع ذرتی که در دسترس باشد استفاده نمود. با این حال بهترین نوع ذرت برای تهیه این خوراک که طعمی فوق العاده به آن خواهد داد، ذرت خام است. ذرت خام را باید پیش از استفاده در غذا، با مقداری آب و نمک پخته تا کاملا نرم شود. این نوع ذرت در اصل ذرت تازه ای می باشد که نه فریز شده و نه به صورت کنسروی از فروشگاه خریداری شده است.

جمع بندی

در مقاله فوق توضیحات مفصلی در خصوص تهیه ذرت مکزیکی ارائه داده شد. همانطور که ملاحظه کردید برای درست کردن این غذا می توان از روش های متعددی استفاده کرد. مثلا می توان برخی مواد را حذف و یا اضافه نمود. همچنین می توان از انواع ادویه ها و سس ها مطابق با ذائقه خود استفاده نمود.

مطلب مشابه: خاگینه ذرت ؛ آموزش طرز تهیه میان وعده خوشمزه و لذیذ خاگینه ذرت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو