معرفی 5 عدد از پرکاربردترین ورق های صنعتی

منبع: فوت و فن

4

1402/6/10

07:07


ورق های فولادی از مصالح بسیار مهم در ساختمان سازی و صنایع گوناگون هستند. علاوه بر ورق ها، مقاطع مختلف فولادی دیگر مانند پروفیل، میلگرد، لوله و … نیز به دسته های ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می شوند.

معرفی 5 عدد از پرکاربردترین ورق های صنعتی

ورق های فولادی از مصالح بسیار مهم در ساختمان سازی و صنایع گوناگون هستند. علاوه بر ورق ها، مقاطع مختلف فولادی دیگر مانند پروفیل، میلگرد، لوله و … نیز به دسته های ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می شوند. تجهیزات، ماشین آلات و لوازم گوناگونی با استفاده از ورق های صنعتی تولید می شوند. بنابراین شناخت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در یک نگاه کلی فولاد، از مهمترین مصالح صنعتی در دنیا به حساب می آید و شاخص تولید و استفاده از آن در یک کشور می تواند ملاک مهمی برای تعیین سطح پیشرفت صنعتی آن باشد. بنابراین ورق های صنعتی دسته ای اصلی از این تولیدات محسوب شده و گروه های آلیاژی متنوعی را شامل می شود. نوع ترکیبات آلیاژی، میزان سختی، و فاکتورهای مهم دیگر مانند مقاومت کششی و …، موارد بسیار مهمی در تعیین سطح کیفیت این محصولات هستند. در ادامه این مطلب با ویژگی های ورق صنعتی و 5 عدد از پرکاربرترین ورق های فولادی در صنعت، آشنا خواهید شد.

منظور از ورق های صنعتی

ورق های فولادی در هر نوعی که باشند، برای ساختمان سازی و کاربردهای صنعتی مورد استفاده هستند. اما منظور ما از ورق های صنعتی کدام گروه از این محصولات است؟ ورق های مختلفی وجود دارند که هم کاربرد صنعتی داشته و هم برای ساختمان سازی مورد استفاده واقع می شوند. قیمت ورق آهن 1 میل در آلیاژهای گوناگون متفاوت بوده و هر کدام با کاربری خاصی سازگارند.

اما به عنوان مثال ورق ST52 هم کاربرد صنعتی داشته و هم برای تولید انواع پروفیل های ساختمانی استفاده می شود. منظور از ورق های صنعتی، نمونه هایی از این محصولات است که کاربرد غالب آنها در صنایع و کارخانجات مختلف، تولید تجهیزات و قطعات باشد. تفاوتی در نوع محصول به دست آمده از این ورق ها و کاربرد نهایی آنها وجود ندارد. به صورت عمومی ورق هایی که در صنایع وابسته به فولاد سازی مورد کاربرد می باشند، ورق صنعتی گفته می شود.

با این حساب اکنون متوجه می شوید که تعداد ورق هایی که در تولیدات و تجهیزات صنایع پایین دست مورد کاربرد واقع می شوند، بسیار متعدد و متنوع است. همچنین خواهید دانست که ورق هایی که به صورت خاص و بدون هیچگونه فرآوری در ساختمان سازی کاربرد دارند محدود و اندک هستند. در ادامه با ویژگی ها و انواع پرکاربرد ورق صنعتی با ما همراه باشید.

ویژگی های اصلی ورق فولادی صنعتی

شرایط کار در هر صنعت و شغلی متفاوت می باشد. بنابراین ورق های فولادی نیز با توجه به شرایط و موادی که در مجاورت آنها قرار می گیرند انتخاب شده و مورد استفاده واقع می شوند. برخی از انواع ورق های صنعتی می بایست در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت داشته باشند. در تجهیزات پتروشیمی و نیروگاهی به دلیل وجود دمای بالا، می بایست از ورق های آتشخوار استفاده کرد.

ورق های ST52 و A516 دو نمونه از این محصولات هستند. مقاومت دمایی آنها به اندازه ای بالاست که می توان به راحتی در مجاورت آتش و حرارت از آنها استفاده نمود. برخی از صنایع نیاز به مقاومت شیمیایی در فولاد برای تولیدات و تجهیزات خود دارند. به همین جهت آنها بیشتر از ورق های مقاومت در برابر اکسیداسیون استفاده می کنند. ورق استیل و گالوانیزه از جمله این محصولات هستند.

علاوه بر این دو محصول، نمونه های دیگری مانند A36 نیز از مقاومت شیمیایی برخوردار بوده و برای بکارگیری در مجاورت رطوب و آب مناسب هستند. برخی دیگر از صنایع در تولیدات خود نیاز به انعطاف و خم پذیری در ورق فولادی دارند. ورق های روغنی گزینه بسیار مناسبی برای این نوع استفاده هستند. البته برخی از انواع ورق سیاه در ضخامت های پایین نیز برای این کار مناسب هستند. قیمت ورق سیاه 1.5 میل که یکی از ضخامت های پایین این محصول است به نسبت ورق های روغنی در وزن و ضخامت مشابه پایین تر است و بکاگیری آن مقرون به صرفه تر است.

پرکاربردترین ورق های فولادی صنعتی

ورق های مورد کاربرد در صنعت را می توان بر اساس روش های تولید، میزان ضخامت، نوع آلیاژ، جوش پذیری، مقاومت شیمیایی و … دسته بندی نمود. همانطور که بیان شد در هر صنعت با توجه به شرایط محیطی قطعه و مواد مجاور ورق، محصول خاصی، انتخاب می گردد. در ادامه برخی از پرکاربرد ترین انواع ورق صنعتی را همراه با ویژگی های خاص معرفی خواهیم کرد.

ورق ST52

شاید بتوان این ورق را به عنوان پر مصرف ترین انواع ورق فولادی در صنایع به حساب آورد. ورق ST52، علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت و دمای بالا، ویژگی های خوبی در مواجه با آب و رطوبت دارد. به همین دلیل می توان در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و … از آن استفاده نمود. بسیاری از انواع ورق های گالوانیزه و قلع اندود نیز با این ورق تولید می شوند.

ورق ST37

تفاوت این ورق با ST52 در میزان مقاومت کششی و سختی آن است. میزان مقاومت شیمیایی این محصول پایین تر از نمونه قبلی است و به میزان کمتری نیز مورد استفاده واقع می شود. البته باید در نظر داشت که هر یک از این دو ورق، کاربردهای ساختمانی نیز دارند و می توان از آنها برای تولید انواع پروفیل ها استفاده نمود. استاندارد معرفی کننده این دو آلیاژ توسط موسسه استاندارد کشور آلمان (DIN) معرفی شده.

ورق ST12، ST13 و ST14

این ورق ها، آلیاژهای مختلفی در استاندارد ST هستند، که برای تولید انواع ورق روغنی مورد استفاده واقع می شوند. میزان سختی در این محصولات، بسیار پایین تر از گریدهای بالایی می باشد. بیشترین کاربرد آنها برای تولید ورق روغنی بوده و در ساخت یراق آلات، قطعات کوچک و بزرگ و اتصالات مورد استفاده واقع می شوند. این آلیاژها می توانند پایه تولید ورق گالوانیزه و قلع اندود نیز واقع شوند.

ورق A516

این ورق نیز برای کاربردهای صنعتی در ساخت تجهزات و سازه های مجاور حرارت استفاده می شود. استاندارد معرفی کننده این محصول ASTM، شرکت استاندارد امریکا می باشد. همانطور که بیان شد این محصول در دسته انواع ورق آتشخوار قرار می گیرد. میزان سختی آن به نسبت دو نمونه قبلی بالاتر بوده و به جهت برخورداری از ویژگی های خاص و گریدهای مختلف، برای کاربردهای متنوعی انتخاب می شود.

ورق A283

این ورق فولادی مانند نمونه قبلی در استاندارد ASTM معرفی شده. این محصول در گریدهای A، B، C و D تولید می شود. قابلیت شکل پذیری، جوش پذیری و مقاومت بالا، از ویژگی های اصلی آن محسوب می شوند. تولید انواع مخازن و لوله های مورد استفاده در تاسیسات کارخانه ها و همینطور ساخت قطعات مختلف صنعتی، کاربرد های ورق A283 هستند.

جمع بندی

هر یک از شرکت های تولید کننده انواع ورق فولادی در کشور، مانند فولاد مبارکه اصفهان، کاویان، اکسین و مجتمع فولاد گیلان به تولید انواع مختلفی از ورق های صنعتی پرداخته اند. شما هموطنان عزیز می توانید برای اطلاع از قیمت ورق آهن و کسب اطلاعات بیشتر راجع به بازار یا دریافت مشاوره برای انتخاب محصولات مورد نیاز خود با کارشناسان شرکت فولاد تجارت مهام در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو