پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی


منبع: روزانه

4

1402/6/11

22:16


لذت شنیدن رادیو تجربه مشترک و لذت بخش بین همه‌ی ماست، با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی، رادیو چهره‌ی تازه ای یافت، دوباره متولد شد این بار در قالبی تازه، بله پادکست ، یا به قول فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی (وب آوا یا تدوین صوتی یا پادپخش). پادکست بیشترین شباهت را به رادیو […]

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

لذت شنیدن رادیو تجربه مشترک و لذت بخش بین همه‌ی ماست، با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی، رادیو چهره‌ی تازه ای یافت، دوباره متولد شد این بار در قالبی تازه، بله پادکست ، یا به قول فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی (وب آوا یا تدوین صوتی یا پادپخش).

پادکست بیشترین شباهت را به رادیو دارد، اما رادیویی که می توانید به زمان پخش، مدت زمان پخش و نوع محتوای آن دسترسی داشته باشید و انتخاب کنید که در کجا و چه زمانی به آن گوش دهید. در ترافیک؟ یا مسیر پیاده روی؟ موقع آشپزی یا هر ساعت از روز یا شب، کاملا به شما بستگی دارد. بیست سال بیش، اگر کسی به شما میگفت: روزی قرار است که یک نفر پشت میکروفون بشیند و صحبت کند و بعد محتوای آن را در دسترس عموم قرار دهد، احتمالا با تعجب می گفتید: خیر هیچ چیزی جایگزین موسیقی گوش دادن نخواهد شد.

در این مقاله از سایت روزانه، می خواهیم به بررسی یکی از محبوبترین پدیده های سرگرمی در دو سال اخیر بپردازیم، اینکه پادکست چیست؟ و چطور تا به این حد محبوب شدند؟ محبوب ترین پادکست های فارسی و در آخر بر روی چه پلتفرمی می توان پادکست گوش داد؟ و در آخر اگر می خواهید به عنوان یک منبع درآمد به آن نگاه کنید باید گفت بله، پادکستر بودن یک شغل تمام وقت می تواند باشد.

پادکست ، صدای محبوب

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

پادکست، مجموعه ای از فایل‌های صوتی است که درباره‌ی موضوعات مختلفی منتشر می شوند،هر قسمت از این مجموعه‌ی فایل‌ها را اپیسود می نامیم.موضوع مختلف یعنی چی؟ هر چیزی که قابلیت جذب مخاطب و ارزش شنیدن را داشته باشد، مانند مصاحبه با کارافرینان و چهره های مشهور،خلاصه‌ی کتاب‌ها، داستان های سیاسی، توسعه فردی و وقایع مهم تاریخی و هر موضوعی می تواند سوژه‌ی ساخت یک پادکست باشد.

اما هر مجموعه ای از فایل های صوتی که بر روی اینترنت قرار گرفت را نمی توان یک پادکست نامید، بلکه باید اپیسودهای پادکست حول یک موضوع مشخص باشند برای مثال توسعه‌ی فردی. میزبان پادکست یا پادکستر در همه‌ی اپیسودها، یکی باشد. علاوه براین، انتشار آن منظم و مستمر باشد، مخاطب به همه‌ی قسمت‌های قبلی و جدید ان دسترسی داشته باشد و بتواند آن را دانلود کند، پس یک برنامه صوتی زنده اینترنتی که فقط یک بار فرصت شنیدن آن را داشته باشیم، یک پادکست نیست.

چرا پادکست انقدر محبوب شد؟

در واقعیت، تصور اینکه روزی هنگام پیاده روی یا سرکار رفتن، به غیر از شنیدن موسیقی سراغ چیز دیگری برویم و تا این حد محبوب شوند، غیرممکن بود، اما با شروع دهه 2000 میلادی به ویژه در سال 2004، تولید محتوای صوتی کم کم جذابیت پیدا کرد، در این دوره، وبلاگ نویسی رونق خاصی پیدا کرد، آیپاد و دستگاه های پخش موسیقی و استفاده از فرمت MP3 به شدت محبوب شدند. علاوه بر آن، سرعت اینترنت و دسترسی راحت تر به پخش آنلاین سبب شد که پادکست محبوبیت و رشد چشم گیری داشته باشند.

امروزه، پادکست، بیش از صد میلیون بار در گوگل سرچ شده و تعداد پادکست های منتشرشده در سراسر جهان از تعداد ایستگاه های رادیویی در سراسر جهان بیشتر است.تهیه فهرستی از انواع پادکست ها آسان نیست، اما پرطرفدار ترین پادکست های فارسی و انگلیسی با موضوعاتی چون ادبیات، انگیزشی، روانشناسی، معرفی و نقد و خلاصه کتاب هستند.

اولین پادکست ها به زبان فارسی

سال 1390، اولین پادکست به زبان فارسی  تحت عنوان رادیو گیگ توسط امیر عماد میرمیرانی (جادی) منتشر شد و سال 91 محمدرضا شعبانعلی رادیو مذاکره را منتشر کرد که هنوز هم منتشر می شوند و مخاطبان بیشماری دارد.

درآمد داشتن با پادکست ساختن

معمولا تولید پادکست را به عنوان یک شغل یا فعالیت اقتصادی در نظر نمی گیرند، اما اگر می خواهید و فکر می کنید پتانسیل انجام آن را دارید قبل خرید میکروفون و دستگاه ضبط، ابتدا باید از موضوع و پتانسیل آن برای جذب مخاطب مطئن شوید، با روشهای درآمدزایی، مانند اسپانسر گرفتن، دعوت از مخاطب برای حمایت مالی داوطلبانه و بازاریابی مشارکتی آشنا شوید و صبور باشید تا کم کم نوع مخاطبان و تعداد آن ها و جایگاه خود در میان مخاطبان را بیابید.

در ابتدا شاید تصور کنید همین که  پادکست منتشر شود کافی است اما در واقعیت خیر این طور نیست. شما باید به موضوعاتی مثل درگیر شدن مشتری (Engagement) و وفاداری مخاطب فکر کنید. این که کسی یک اپیسود پادکست شما را گوش دهد ولی دوباره سراغ قسمت بعدی آن نیاید موفقیت نیست.

چطور و از کجا پادکست بشنویم؟

اپلیکیشن های بسیاری برای گوش دادن به پادکست طراحی و عرضه شده اند که به راحتی در گوگل پلی یا اپلیکیشن مایکت در دسترس هستند، که قابلیت های مشابه و عملکرد نسبتا خوبی دارند. بعضی از اپلیکیشن های پرطرفداری که می توانید بر روی اندروید نصب کنید و از طریق آن‌ها پادکست موردعلاقه تان را دنبال کنید.

  • Castbox
  • Google Podcasts
  • Podcast Addict
  • Pocket Casts
  • Player FM
  • Stitcher
  • Podbean
  • Tunein Radio
  • تهران پادکست
  • ناملیک
  • شنوتو

برای کاربران iOS  ، گزینه‌هایی مانند Overcast و ListenApp و Downcast هم وجود دارد. 

محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی

محبوب ترین و پرمخاطب ترین پادکست های فارسی در سال های اخیر را در چند بخش دسته بندی کرده‌ایم، اگر به موضوع خاصی علاقمندید مانند تکنولوژی، کتاب یا روانشناسی می توانید در اوقات فراغت یا در مسیرهای پیاده‌روی از شنیدن آن ها لذت ببرید. برای کاربران ios هم اپلیکیشنهایی مانند Overcast و ListenApp و Downcast هم وجود دارد. 

  • پادکست مجتبی شکوری

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

“رادیو راه” با اجرای مجتبی شکوری، یکی از بهترین و محبوب ترین پادکست های فارسی است که به موضوعاتی مانند روانشناسی، رشد و توسعه فردی می‌پردازد. از سال 1399 تا به امروز بیش از یک میلیون دنبال کننده و شنونده داشته است و به تازگی فصل چهارم آن شروع شده است. هر ماه و به مدت یک ساعت می توانید از صدای گرم مجتبی شکوری لذت ببرید.

پادکست رواق

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

“پادکست رواق” برای علاقمندان به موضوعات روانشناسی و کنجکاو درباره ریشه احساسات ادمی نظیر غم، ترس و شادی بهترین گزینه است، بیش از صد قسمت آن منتشر شده است و هر قسمت حدوداً سی دقیقه است.

  • پادکست مبل قرمز

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

“مبل قرمز” موضوع این پادکست روابط زوجین، آرامش روان و فراگیری مهارت ارتباط مؤثر است، مدت زمان آن بین سی الی شصت دقیقه است و یک هفته در میان منتشر می شود. پیشنهاد می کنیم محبوب ترین قسمت آن یعنی اپیزود (چرا حال ما خوب نیست؟) را از دست ندهید.

  • پادکست‌های علی بندری

محال است که به بررسی پادکست های فارسی بپردازید اما نامی از علی بندری برده نشود، او کسی است که دو نمونه از بهترین پادکست های فارسی را تولبد و منتشر کرده است. از سال 1394 تا به امروز بیش از یک میلیون دنبال کننده مخاطب و شنونده پادکست های بی پلاس و چنل بی هستند.

پادکست بی‌پلاس

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

«ما دنبال بیشتر یاد گرفتنیم. در پادکست بی‌پلاس از کتاب‌های غیرداستانی‌ای که می‌خونیم، حرف می‌زنیم و از ایده‌ و حرف‌های اصلی نویسنده می‌گیم و کسانی رو که کنجکاو می‌شن، دعوت می‌کنیم به خوندن کتاب و بیشتر یاد گرفتن.» _ علی بندری

موضوع پادکست “بی پلاس” خلاصه یک کتاب غیر داستانی است که علی بندری آن را خوانده و به بهترین شکل برای مخاطبانش خلاصه و بیان می کند، هر هفته منتشر می شود و مدت زمان هر قسمت بین بیست الی هشتاد دقیقه است.

پادکست چنل بی

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

روایت‌های واقعی منتشر شده در رسانه های انگلیسی زبان، موضوع ” پادکست چنل بی” است، دوره انتشار این پادکست نام معلوم است و محبوب ترین اپیزود آن آتیلا بوده است. مدت زمان آن بین یک تا سه ساعت است، شنیدن روایت های هیجان انگیز و واقعی با صدای دلنشین و جذاب علی بندری را از دست ندهید.

  • پادکست کتابگرد

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

“پادکست کتابگرد” مخصوص عاشقان کتاب است، هر قسمت یک مهمان دارد که درباره ی کتابی که خوانده است صحبت می کند. تا به امروز بیش از 28 هزار دنبال کننده داشته است و یک هفته در میان منتشر می شود.

  • پادکست رادیو گیگ

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

“رادیو گیک” برای علاقمندان به حوزه ی برنامه نویسی و علاقمندان به تکنولوژی یک برنامه ی محبوب و شنیدنی است و در هر اپیسود آن به بررسی اخبار تکنولوژی می پردازد و یکی از قدیمی ترین و بهترین پادکست های فارسی است. هر 15 روز یکبار منتشر می شود و بیش از 68 هزار دنبال کننده دارد، ضمنا اگر می خواهید درباره ی چت جی‌پی‌تی بیشتر یاد بگیرید و یا درمورد آن کنجکاو شده اید، شماره 147 رادیو گیگ درباره این تب جدید دنیای فناوری است.

  • پادکست 16

پادکست چیست؟ معرفی محبوبترین پادکست‌ های فارسی

موضوع “پادکست 16″،  استارتاپ و تکنولوژی است، هر هفته منتشر می شود، مدت زمان هر اپیزود بین یک تا دو ساعت است، بیش از 87 هزار دنبال کننده دارد.برای کسانی که می خواهند تجربیات افراد حوزه تکنولوژی و استارتاپ را دنبال کنند و بیشتر با مسائل این حوزه آشنا شوند گزینه ی خوبی است.

پادکست همدم هر روز شما

برای هر سلیقه و علاقه ای می توان یک پادکست به زبان فارسی یا انگلیسی پیدا کرد، برای مواقعی که در ترافیک هستید یا مشغول پیاده روی یا امورات روزمره بهترین دوست شما هستند. در مدت زمانی سی دقیقه الی دو ساعته می توانید به بهترین محتوا دسترسی داشته باشید و از آن لت ببرید و همزمان هم یادبگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو